A
اطلاعات کاربردی سالمندان

کسب درآمد از فروش صنایع دستی در دوران بازنشستگی

زمانی‌که افراد پس از سال‌ها کار کردن به دوران بازنشستگی می‌رسند، هیجان زیادی برای استراحت کردن دارند اما پس از گذشت مدتی، استراحت کردن دیگر جذابیت زیادی برای آن‌ها نخواهد داشت. به‌همین دلیل، افراد بازنشسته همواره به دنبال شروع یک شغل جدید هستند تا از طریق آن بتوانند دوران بازنشستگی خود را سپری کنند. یکی از شغل‌هایی که سازگاری زیادی با شرایط بازنشستگان دارد، فروش صنایع دستی است. خوشبختانه بیشتر ایرانیان به دنیای هنر علاقه دارند و در بسیاری از شهرها می‌بینیم که مردم با خلاقیت خود، کالاهای جذابی را تولید می‌کنند. به‌همین دلیل در بیشتر شهرهای ایران، صنایع دستی جزو سوغاتی‌های ارزشمند محسوب می‌شود. بازنشستگان نیز می‌توانند با شرکت در یک دوره آموزشی یا با استفاده از هنری که دارند، فعالیت کاری خود را در دوران بازنشستگی با تولید و فروش صنایع دستی شروع کنند.

ایجاد چنین کسب‌وکاری تنها یک منبع درآمد برای آن‌ها نیست، بلکه می‌توانند به‌عنوان یک کارآفرین، جوانان یا بازنشستگان دیگری را نیز استخدام کنند تا بتوانند کالا‌های بیشتری را برای فروش تولید نمایند.

بنابراین کسب درآمد از طریق این شغل، قطعا می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بازنشستگان باشد.

انواع صنایع دستی

کالاهای مختلفی به‌واسطه هنر و خلاقیت ایرانیان تولید می‌شود که هر یک از آن‌ها کاربرد و جذابیت خاص خود را دارند. همان‌طور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، بیشتر شهرهای ایران، صنایع دستی خاص خود را دارند. از این‌رو، صنایع دستی در ایران تنوع فراوانی دارد و افراد بازنشسته نیز می‌توانند یکی از آن‌هارا برای تولید انتخاب نمایند.

در ادامه تعدادی از صنایع دستی عبارتند از:

  • پوشاک سنتی: قلاب بافی، گیوه دوزی، پاپوش‌های سنتی، عروسک بافی، کلاه نمدی و غیره.
  • سفال، کاشی و سرامیک سنتی: نقاشی روی سفال یا سرامیک، کاشی مینایی، کاشی معرق، سفال نقش برجسته و غیره.
  • صنایع چرمی: نقاشی روی چرم، مصنوعات دستی چرم، سوخت روی چرم و حکاکی روی چرم.
  • صنایع فلزی: زیورآلات، طلاکوبی، حکاکی روی فلز و غیره.
  • صنایع چوبی و حصیری: بابمو و حصیربافی، حکاکی، خاتم کاری، منبت چوب، نقاشی روی چوب، معرق چوب و غیره.
  • صنایع شیشه‌ای: معرق شیشه، تراش روی شیشه، نقاشی روی شیشه و غیره.
  • صنایع دستی دریایی: نقاشی صدف.
  • صنایع سنگی: تراش سنگ، حکاکی و معرق سنگ.
  • نساجی: مخمل بافی، سجاده بافی، حوله بافی و غیره.

نحوه فروش صنایع دستی

  • راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی: بازنشستگان می‌توانند صنایع دستی خود را به‌صورت آنلاین با استفاده از وبسایت و شبکه‌های اجتماعی به‌فروش برسانند. این روش برای افرادی که سرمایه زیادی جهت فروش حضوری ندارند، بسیار مناسب خواهد بود.
  • فروش حضوری: بازنشستگانی که توانایی خرید یا اجاره مکانی برای ارائه کالا‌های خود را داشته باشند، می‌توانند در کنار فروش اینترنتی، به‌صورت حضوری نیز کالاهای خود را به فروش برسانند.
  • فروش به همکاران: در هر شهر معمولا فروشگاه‌هایی وجود دارند که در حوزه فروش صنایع دستی فعالیت می‌کنند. افراد بازنشسته می‌توانند کالاهای خود را به این فروشگاه‌ها بفروشند.

درآمد شغل خانگی فروش صنایع دستی

درآمد فروش صنایع دستی برای بازنشستگان

درآمد حاصل از فروش صنایع دستی به خلاقیت، سرعت تولید، قدرت بازاریابی و هنر هر تولید کننده بستگی دارد. اما در حالت کلی، صنایع دستی خواهان زیادی دارد. در نتیجه بازنشستگان می‌توانند از طریق فروش کالاهایشان به درآمد خوبی برسند.

مزایای شغل فروش صنایع دستی برای بازنشستگان

  • ورود آسان: ورود به شغل فروش صنایع هنری و دستی بسیار آسان است و به سرمایه چندان زیادی نیاز ندارد. بازنشستگانی که سرمایه خوبی داشته باشند، می‌توانند با ایجاد یک کارگاه کالاهای بیشتری را تولید کنند. سایر افراد نیز می‌توانند با سرمایه‌ای کم لوازم موردنیازشان را خریداری نمایند و کار خود را شروع کنند.
  • عدم نیاز به نیروی بدنی زیاد: این شغل به نیروی بدنی زیادی نیاز ندارد و طاقت‌فرسا نیست. در نتیجه فشار زیادی را به بازنشستگان وارد نخواهد کرد.
  • انعطاف‌پذیری: بازنشستگان برای کار کردن در این حوزه محدودیتی ندارند و بسته به شرایط زندگی خود می‌توانند ساعت کاری و محل کارشان را انتخاب کنند.
  • جلوگیری از افسردگی: انجام کارهای هنری و برقراری ارتباط با مشتریان دو عاملی هستند که تأثیر زیادی بر روی روحیه افراد بازنشسته دارند. این دو عامل منجر به جلوگیری از ابتلا به افسردگی یا انزوای اجتماعی خواهند شد. در نتیجه، افراد بازنشسته روحیه بهتری خواهند داشت.

جمع‎بندی

شاید تصور کنید هنر در ذات انسان‌هاست و همه افراد فعال در حوزه هنر، هنرمند به دنیا آمده‌اند. اما باید بدانید که هنر نیز یک مهارت کسب شدنی است که افراد در هر سنی بسته به علاقه خود می‌توانند آن‌را کسب کنند. بنابراین، بازنشستگان نیز می‌توانند با ورود به دنیای هنر و کشف استعدادهای‌شان، دوره جدید زندگی‌شان را آغاز نمایند.

فروش صنایع دستی یکی از راهکارهای کسب درآمد و سپری کردن اوقات فراغت برای بازنشستگان است که مزایای زیادی برای آن‌ها دارد. از این‌رو، افراد علاقه‌مند تنها کافیست آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بتوانند به‌عنوان یک تولید کننده، کالاهای خود را به فروش بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا