A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت جسمی سالمندان

روش صحیح تراشیدن ریش سالمندان

انسان زیباست و زیبایی را دوست دارد. این احساس باعث می­شود همه افراد فارغ از جنسیت، اینکه در چه بازه سنی هستند و در چه دور­ه­ای از زندگی­شان هستند، سعی کنند خودشان را تمیز و مرتب نشان دهند. افراد با انجام دادن نکات ریز اما مهم می­تواند حس خوبی در خود به­ وجود آورند. به عنوان مثال افراد با زدن عطر علاوه ­بر اینکه تمام اطرافیان احساس خوبی نسبت به شخص پیدا می­کنند، خود فرد هم می­تواند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. در این مقاله لازم دانسته‌­ایم در مورد اهمیت و ضرورت تراشیدن ریش سالمندان، اطلاعاتی ارائه دهیم تا اگر سالمندی در خانه دارید بتوانید به نحو احسن با او رفتار نمایید و احساس و انرژی مثبتی در او ایجاد کنید.

حس خوبی که افراد از خودشان دارند باعث می­شود که از نظر روحی و جسمی در وضعیت عالی قرار بگیرند. این میل به مرتب بودن با افزایش سن هم افزایش پیدا می­کند. یک خانم می­تواند در سن سالمندی باشد اما دارای موهای مرتب و کوتاه، صورت اصلاح شده و تمیز، ناخن­های کوتاه و تمیز باشد. همینطور، یک آقا می­تواند فردی سالمند اما با ظاهری آراسته و شیک باشد، موهای کوتاه و مرتب، صورتی اصلاح شده و تمیز باشد.

چرا تراشیدن ریش سالمندان مهم است؟

زمانی­که خودتان به ظاهرتان اهمیت نمی­دهید احساس خستگی، مریضی و کسالت می­کنید. اما همان که استحمام می­کنید و به ظاهر خود رسیدگی می­نمایید احساس شادابی و نشاط خواهید کرد. در افراد سالمند هم همین احساس وجود دارد و بلکه هم بیشتر خواهد بود.

دوره سالمندی دوری شیرین اما سخت است. سالمندان با توجه به تغییرات فیزیکی که در بدنشان ایجاد شده، دچار محدودیت­های حرکتی می­شود و همین باعث می­شود نتوانند به­راحتی و به­تنهایی از پس امور شخصی خود برآیند. اما این دلیل نمی­شود که دوست نداشته باشند به خودشان و ظاهرشان رسیدگی کنند. این افراد برای رسیدگی به ظاهر و انجام امور نظافتی و مراقبتی نیاز به کمک افراد دارند. تراشیدن ریش در سالمندان به اندازه کوتاه و مرتب بودن موها، تمیز و کوتاه بودن ناخن­ها و مسواک زدن دارای اهمیت است.

مخصوصا اگر فردی عادت داشته است که صورت و ریش خود را در روزهای جوانی و میانسالی اصلاح شده و مرتب نگه می­داشته، حالا با داشتن ریش های نامرتب و تیزی که روی صورت وجود دارد، می­تواند احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد نماید.

اگر خود فرد نتواند به تراشیدن ریش و صورت خود بپردازد، برای این کار شما باید اقدام نمایید و اگر سالمند دارای پرستار است، پرستار او باید وارد عمل شود. چرا که تراشیدن ریش سالمندان کمی سخت است و باید خیلی با احتیاط انجام شود تا روی پوست حساس سالمند خراش و بریدگی ایجاد ننماید. اصلاح صورت سالمند یکی از ابتدایی­‌ترین مهارت­هایی است که یک پرستار باید داشته باشد.

مراحل اصلاح صورت افراد مسن

صورت هم با گذشت زمان و افزایش سن، تغییرات زیادی می­کند و اینکه در روزهای جوانی جه میزان به آن رسیدگی کرده باشید می­تواند در سلامت، میزان چین و چروک، عمق چروک­های صورت و افتادگی آن موثر باشد. اما به هر حال با گذتش سن، پوست هم کمی شل و افتاده خواهد شد. این نکته می­تواند در تراشیدن ریش سالمندان کمی دردسرساز باشد. در نتیجه اگر سالمندی در خانه دارید بهتر است این کار را با احتیاط انجام دهید و یا آن­را به­عهده پرستار او بگذارید.

در ابتدا از سالمند بپرسید که برای اصلاح صورت و تراشیدن ریش­های خود از چه ابزاری استفاده می­کند؟ خیلی از افراد دارای پوست­های حساسی هستند که با تیغ می­تواند خودش را بیشتر نشان دهد. این افراد برای تراشیدن ریش خود از ماشین­های اصلاح صورت استفاده می­کنند. در نتیجه مهمترین اقدام برای یک اصلاح صورت موفق، به­کارگیری ابزار درست و متناسب با صورت است.

به جهت رویش موهای صورت توجه کنید. سعی کنید تیغ یا ماشین ریش تراش را در جهت رویش موها روی صورت بکشید. استفاده از این ابزارها در جهت مخالف با رویش موها می تواند باعث کشیدگی پوست و احساس سوزش و ناراحتی در سالمند شود. قبل از استفاده از تیغ یا ریش تراش باید به تمیز و ضدعفونی بودن آن توجه کنید.

استفاده از ریش تراش آلوده و تمیز نشده می­تواند باعث ایجاد ناراحتی و حساسیت­های پوستی مانند جوش روی صورت شود.

اگر می­خواهید از تیغ برای اصلاح و تراشیدن ریش سالمندان استفاده کنید سعی کنید قبل از استفاده محل­های مورد نظر را با خمیر ریش یا صابون آغشته نمایید. استفاده ز خمیر ریش باعث نرم شدن ریش­های می­شود و اسصلاح را برای شما بسیار ساده می­کند.

سعی کنید سالمند در حین تراشیدن ریش تمیز بماند در نتیجه سعی کنید روی لباس و زیر صورت او یک پارچه یا حوله ببندید تا مانع از ریزش خمیر ریش به لباس­های او شود.

خود تراش را محکم در دست بگیرید و روی صورت فرد فشار زیادی را وارد نکنید. با حرکات طولانی تیغ ریش تراش را روی صورت بکشید و هر بار خود تراش را با یک دستمال یا حوله تمیز، پاک کنید تا مواد روی خود تراش کار را برای شما سخت نکند.

در انتها صورت سالمند را به خوبی بشویید تا خمیر ریش باقی نماند. بعد از اصلاح صورت سالمند را با دقت نگاه کنید تا اگر قسمتی ریش باقی مانده بود آن­ها را نیز اصلاح کنید.

سعی کنید از تیغ­ئهای تیز و جدید هر بار استفاده کنید. تیغ­ هایی که چندبار استفاده شده باشند هنگام تراشیدن ریش باعث کشیدن موها و ایجاد احساس ناراحتی و درد در فرد سالمند می­شود.

 اگر هم از ماشین ریش تراش برای اصلاح صورت استفاده می­کنید به یاد داشته باشید که بعد از هر بار استفاده ماشین اصلاح را تمیز و ضدعفونی نمایید.

در تمام مراحل تراشیدن ریش، سالمند نباید احساس ناراحتی، درد و سوزش کند.

کلام آخر

بسیاری از بیماری­هایی که در دوران سالمندی و پیری به سراغ افراد می­آید به دلیل این است که نمی­تواند مثل سابق و روزهای گذشته به خودش، ظاهرش و آراستگی خود رسیدگی کند. اینکه فرد همیشه مرتب و از نظر ظاهری بسیار تمیز و مرتب باشد می­تواند احساس خوبی در افراد ایجاد نماید.

 شما با رعایت کوچک­ترین مسائل که در خصوص سالمندان است می­تواند روزهای خوبی را برای او بسازید. توجه به نیازهای عاطفی و روحی به اندازه و شاید هم بیشتر از نیازهای فیزیکی و جسمانی مانند تراشیدن ریش سالمندان می­تواند در شادابی افراد تاثیر داشته باشد.

اگر احساس می­کنید که نمی­توانید و یا زمان کافی برای اینکه بخواهید تمام توجهی که سالمند به آن نیاز دارد را فراهم نمایید، می­توانید این کار را به پرستار او بسپارید. در انتخاب پرستار هم دقت کنید که قابل اعتماد، حرفه­‌ای و ماهر در برقراری ارتباط باشد. زیمد، علاوه­ بر اینکه عصای دست سالمندان است می­تواند راه­گشا شما هم باشد. می­توانید پرستار مورد نظر خود که بر اصول مراقبت­ های فردی و بهداشتی او مسلط است را در کنار خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا