A
تغذیه و مکمل

معرفی غذاهای زود هضم برای سالمندان

سالمندی یکی از دوره‌­های شیرین اما پرچالش است که برای همه افراد روزی فرا خواهد رسید. اگر شما قبل از رسیدن سالمندی خودتان را برای این دوره آماده کنید مطمئن باشید که می‌­توانید یکی از بهترین و سالم­ترین سالمندهایی باشید که روزهای خوشی را در کنار خانواده خود تجربه می‌­کند. غذاهای زود هضم را میشناسید؟ این غذاها بهتر است در دستور غذایی سالمندان قرار بگیرد که در ادامه درباره این موضوع با شما صحبت می‌کنیم.

پزشکان برای داشتن زندگی سالم و توانمندی در دوره سالمندی، استفاده از غذاهای سالم، میوه و سبزیجات و جایگزین کردن آن­‌ها با غذاهای ناسالم، چرب و پر نمک را توصیه می­‌کنند.

هر چه سن افزایش پیدا می­کند استفاده از غذاهای سالم بیشتر مورد توجه قرار می‌­گیرد.

در این مقاله می­‌خواهیم به ­صورت تخصصی در مورد تغذیه سالمندان و غذاهایی که می­تواند برای این عزیزان مفید و زود هضم باشد بپردازیم. اگر شما هم در خانه خود سالمندی دارید که وظیفه نگهداری و مراقبت از او بر عهده شماست پیشنهاد می­‌کنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید تا بتوانید برای سالمند خود غذاهای مناسب، مفید و غنی از ویتامین طبخ کنید.

چرا سالمندان باید غذای زود هضم میل کنند؟

زمانی­که سن افزایش پیدا می­‌کند بسیاری از اعضاء بدن عملکرد و کارایی مناسب و صحیح خود را از دست می­‌دهند و نمی­توانند مانند سابق به فعالیت خود بپردازند. در نتیجه غذاهایی که افراد سالمند میل می­‌کنند باید با دوره­‌های قبلی زندگی خود متفاوت باشد.

شما غذا می­خورید که برای فعالیت­‌های روزانه خود انرژی لازم داشته باشید و بدنتان برای فعالیت­ هایی که برای خود در نظر گرفته‌­اید کم نیاورد. اما بدن شما هم نیاز به انرژی و سوختی دارد که بتواند غذایی که میل کرده‌اید را هضم کند. حالا این حالت را برای یک فرد سالمند در نظر بگیرید. اول اینکه سالمندان فعالیت زیادی ندارند در نتیجه نیاز است که از غذاهای سبکی استفاده کنند. دوما اینکه غذاهای سنگین و دیر هضم مانند غذاهای پر کالری و سرخ شده نیاز به انرژی مضاعفی برای هضم شدن دارند. همانطور که اشاره کردیم اعضاء بدن هم کارایی قبل را ندارد. در نتیجه بدن برای هضم غذاهای سنگین با مشکل روبرو خواهد شد.

بدن نیاز دارد انرژی خود را نگه دارد تا بتواند برای فعالیت­های سالمند آن­ را مصرف کند و این انرژی نباید صرف هضم کردن غذاهای سنگینی شود که فرد میل می‌کند.

یکی از مراقبت­ های دوران سالمندی توجه به غذاهایی است که این عزیزان میل می‌­کنند. چرا که استفاده از غذاهای سبک، زود هضم و سالم می­تواند باعث عملکرد سیستم گوارش بدن شود و فرد سالیان سال، از سلامت جسمی و شادابی روحی برخوردار شود. نه تنها سالمندان بلکه تمام افراد زمانی­که از سبک غذاهای سالم و سبک استفاده می­‌کنند کمتر در معرض بیماری­‌هایی مانند فشار خون، دیابت، قند خون، پوکی استخوان و بیماری­‌های قلبی قرار می‌­گیرند. این نکات در سنین بالا و به­ خصوص سالمندان پر اهمیت‌­تر است و نیاز به توجه بیشتری دارد.

علاوه بر تمام نکات بالا غذاهای زود هضم و سبک می­تواند حاوی ویتامین­‌ها و مواد مقوی باشد که بدن سالمند به آن­‌ها نیاز بیشتری دارد. اما چه غذاهایی سبک، زودهضم و برای سالمندان مناسب‌­تر است؟

غذاهای دیر هضم

غذاهای زود هضم کدامند؟

غذاهایی که دارای فیبر کمتری هستند خیلی راحت­تر از بقیه غذاها هضم می­‌شوند. میوه ­های تازه و حبوبات جزء غذاهای دیر هضم هستند چون فیبر بالایی دارند. بدن قادر به هضم کردن بعضی از قسمت­ های میوه نیست و آن ­را از طریق روده بزرگ دفن می­‌کند. معمولا غذاهایی که فیبر دارند هنگام هضم شدن در شما باعث نفخ و ورم روده می‌شود که این امر در مورد سالمندان اتفاق ناخوشایندی است.

اما وجود فیبر زیاد در میوه دلیل نمی­‌شود که سالمندان از خوردن آن­‌ها اجتناب کنند. فقط کافی است نحوه و طریقه مصرف آن­ را تغییر دهند. زمانی­که میوه­ ها پخته می‌­شود قسمت زیادی از فیبر خود را از دست می­‌دهند و به ­راحتی هضم می­‌شوند. حالت کمپوت میوه می­تواند گزینه بهتری برای دریافت ویتامین­ های موجود در میوه برای سالمندان باشد. شما می­توانید میوه­ هایی مانند موزه، سیب، زردآلو و گلابی را به حالت کمپوت و پخته شده درآورید تا سالمندتان به­ راحتی آن­ را میل کند.

تمام سبزیجات هم مانند میوه‌­ها هستند. بدن به ویتامین­ های موجود در آن نیاز زیادی دارند اما به شکل تازه آن هم می­تواند کمی سالمند را با دشواری روبرو کند. بهتر است سبزیجات را به­ صورت پخته و کنسروی درآورید تا سالمند بتواند آن­‌ها را میل کند. سبزیجاتی مانند کدو سبز، اسفناج، لوبیا سبز و نخود فرنگی، سیب ­زمینی و گوجه فرنگی جزو سبزیجات مفید و ضروری برای سالمندان است که بهتر است به حالت پخته در برنانه غذایی این عزیزان گنجانده شود.

در برنامه ­ریزی تغذیه و در نظر گرفتن رژیم غذایی سالمندان باید به این نکته توجه داشت که از همه گروه­ های غذایی در برنامه او قرار دهید. در کنار میوه و سبزیجات استفاده از غذاهایی که سرشار از پروتئین است توصیه می‌شود.

علائم، پیشگیری و درمان سرطان معده

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن یک سالمند می­توانید از گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، میگو و بوقلمون استفاده کنید. این مواد غذایی اغلب هضم خوبی دارند به شرط آنکه به نحو صحیحی پخته شوند. به­ جای سرخ کردن این مواد بهتر است روش آبپز، بخار پز و گریل شده را جایگزین کنید. زمانی­که غذا را سرخ می­کنید به دلیل اینکه روغن بیشتری را وارد مواد غذایی می­کنید باعث سنگین­تر و دیر هضم شدن آن می­شوید. برای تامین پروتیئن بدن می­توانید از کره بادام زمینی و تخم مرغ هم استفاده کنید. باز هم این نکته را در مورد تخم­مرغ نیاز است رعایت کنید که به جای نیمرو از تخم مرغ آبپز استفاده کنید.

مواد غذایی که از آرد سفید تسویه نشده و بدون سبوس تهیه می­شوند هم می­تواند منبع خوبی برای دریافت غلات زود هضم باشد. نان تست سفید، کیک­های تهیه شده از آرد سفید، نان فانتزی بدون سبوس می­تواند گزینه­های خوب و در دسترسی برای سالمندان باشد. پس زمانی­که گفته می­شود از نان سنگگ در رژیم غذایی خود استفاده کنید، منظورمان افرادی است که نیاز به غذاهای زود هضم ندارند. نان سنگگ و نان جو به دلیل داشتن مقدار زیادی سبوس جزء نان­های دیر هضم هستند و در فرد ایجاد نفخ می­کند.

اما سالمندان چگونه می­توانند کلسیم مورد نیاز خود را تامین کنند. اغلب لبنیات مانند شیر و ماست دیر هضم هستند و معده بسیاری از افراد با این دسته از مواد غذایی کمی مشکل دارد. اما این مشکل قابل حل است. چه چیزی باعث دیر هضم شدن شیر یا در کل مواد لبنی می­‌شود؟ لاکتوز. شما می­توانید برای اینکه سالمندتان از مواد غذایی لبنی کلسیم دریافت کند و برای هضم آن دچار سختی نشود، از انواع بدون لاکتوز آن استفاده کنید. چند سالی است که مواد لبنی بدون لاکتوز بیشتر رواج پیدا کرده و در دسترس افراد زیادی قرار دارند.

در برنامه غذایی سالمند از غذاهایی استفاده کنید که چربی و نمک مناسبی داشته باشد. بیشتر غذاها باید پخته باشند که در هضم آن سالمند راحت باشد. فرد سالمند در طول روز باید مقدار بیشتری آب و مایعات بنوشد و دقت کنید که از همه مواد غذایی استفاده کنید تا بدن سالمند با کمبود ویتامین مواجه نشود. آبمیوه می­تواند گزینه خوبی برای دریافت ویتامین باشد اما به شرط آنکه پالپ­‌دار و صنعتی نباشد. استفاده از میوه خشک هم به­ دلیل داشتن قند بالا و فیبر زیاد توصیه نمی­‌شود.

کمک از پرستار برای داشتن برنامه غذایی صحیح سالمندان

زمانی­که از مراقبت سالمندن صحبت می­‌شود و می­گوییم که این عزیزان نیاز به توجه و مراقبت بسیار دقیق و کاملی دارند، منظورمان توجه به ریزترین نکاتی است که موجب سلامتی او می­‌شود. برای اینکه سالمند شما روزهای شادی را با بدنی قوی و سالمی بگذراند، می­توانید از پرستاری کمک بگیرید که به ­صورت تخصصی و مرتب غذای سالمند را بررسی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا