A
اطلاعات کاربردی سالمندان

عوارض مصرف الکل برای سالمندان

اگر شما هم با مشکل اعتیاد به الکل در یکی از عزیزان سالمندتان مواجه هستید و می‌خواهید به او کمک کنید، بهتر است این مطلب را بخوانید. صحبت‌هایی که در مورد ضرر و فواید الکل می‌شود، در اغلب موارد گیج‌کننده است. گاهی اوقات می‌شنویم که می‌گویند برخی از نوع خاص مشروبات الکلی برای بدن مفیدند و در بیشتر موارد هم از مضرات آن می‌‌گویند. اما موضوعی که مسلم‌تر از هر موضوع دیگری است، عوارض مصرف الکل در افراد سالمند هست که در این مطلب قصد داریم آن را به طور کامل شرح دهیم و به فرزندان این افراد بیاموزیم تا به درستی با این موضوع مواجه شوند.

حقیقت مسلم در مورد مصرف الکل سالمندان این است که مضرات آن بسیار زیادتر از فواید اثبات نشده آن است. اما گاهی از فواید آن هم سخن به میان می‌آید که باید این را گفت که اگر در برخی موارد فوایدی هم داشته، این فایده برای همه افراد صادق نیست.

پس باید حقیقت را پذیرفت. آن هم چیزی جز ضررهای اثبات‌شده الکل برای بدن افراد سالمند نیست. در این مطلب ابتدا قصد داریم از خطرات مصرف الکل برای افراد مسن بگوییم و سپس کسانی که والدین سالمند الکلی دارند را راهنمایی کنیم تا با این مشکل به خوبی مواجه شوند.

عوارض مصرف الکل در افراد مسن

شاید هنوز فواید الکل برای بدن اثبات نشده باشد، اما عوارض آن قطعی و مشخص است. مصرف پرخطر و بی‌اندازه الکل به ۳ بار در روز و بیشتر از آن اطلاق می‌شود. برای زنان، مصرف الکل بیش از ۷ بار در هفته پرخطر است و همچنین برای مردان بالای ۶۵ سال مصرف بیش از ۴ بار الکل خطر زیادی دارد.

اگر افراد نزدیک به شما در این دسته قرار دارند، نیاز است با هم به عوارض این نوع عادت پرخطر بپردازیم.

  • برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان سینه، سرطان دهان، حلق و کبد می‌تواند از عوارض مصرف الکل در افراد مسن باشد.
  • پانکراس
  • اگر فرد مصرف کننده دارای پرونده پزشکی پیرامون بیماری قلبی و عروقی باشد، مصرف الکل می‌تواند به مرگ ناگهانی وی بیانجامد.
  • خطر حمله قلبی می‌تواند از عوارض مصرف الکل باشد.
  • سکته
  • بیماری‌های کبدی
  • فشار خون بالا
  • خودکشی
    خطرات مصرف الکل برای افراد مسن
    خطرات مصرف الکل برای افراد مسن

برای ترک مصرف الکل ، چه روشی بهتر است؟

اگر خودتان الکل مصرف نمی‌کنید، هیچ‌وقت سمت آن نروید. پیشنهاد می‌کنم به علت مزایای اثبات‌نشده و اندک الکل، آن را برای سالمندان نزدیک به خود تهیه و تجویز نکنید. حال اگر سالمند الکلی در نزدیک خود دارید، با او به شکل زیر مواجه شوید.

با او صحبت کنید

خیلی از مشکلات و مسائل با حرف زدن رفع می‌شود. شاید اگر شما برای شخصی که به مصرف الکل عادت کرده، شنونده خوبی باشید، می‌­توانید او را از عوارض مصرف آن در امان نگه دارید.

  • وقتی که فرد در حال مصرف الکل است با او صحبت نکنید. اگر قصد دارید با پدر یا مادر سالمندتان تلفنی ارتباط برقرار کنید و به محض این که گوشی را برمی‌دارد متوجه می‌شوید که مست است، بهتر است به او بگویید که بعدا تماس می‌گیرم. احتمالا می‌دانید که حرف زدن در این مواقع اصلا آسان نیست. یا هر دو عصبی می‌شوید یا اصلا حرف‌های یکدیگر را متوجه نخواهید شد. اینجا باید صبوری کنید و در وقت مناسب با او حرف بزنید.
  • صحبت‌تان را با این جمله تمام کنید: «بعدا با شما تماس می‌گیرم. احساس می‌کنم که الان وقت مناسبی برای صحبت کردن نیست.» یا می‌توانید بگویید: «احساس می‌کنم شما الکل مصرف کردید. می‌توانیم بعدا صحبت کنیم؟ هر موقع که کاملا هشیار بودید با من تماس بگیرید.»
  • اگر برای مصرف الکل زمان مشخصی برای خود دارند، زمان دیگری را برای صحبت کردن با ایشان انتخاب کنید.
  • برای صحبت با سالمندی که الکل مصرف می‌کند، از کلمات با دقت بیشتری استفاده کنید. وقتی که می‌خواهید با او در مورد عوارض الکل  صحبت کنید، به خاطر بسپارید که از واژه‌های درستی برای آن باید استفاده کنید. مثلاً شخصی که الکلی است و نیاز به کمک دارد، استفاده از کلمه‌ “الکلی” حین مکالمه‌ محبت‌آمیز با وی، نه تنها حالش را خوب نمی‌کند، بلکه او را به سمت مصرف بیشتر الکل می‌برد. سعی کنید همیشه مهربان و صبور باشید. لبخند بر لب داشته باشید و با او با آرامش صحبت کنید تا حرف‌های شما را به خوبی گوش دهد.
  • مواظب باری که کلمات شما به همراه دارند باشید. سعی کنید بیشتر از کلمه «من» به جای «شما» استفاده کنید. با این کار فرد سالمندی که الکل مصرف می‌کند احساس سرخوردگی و سرزنش را از حرف‌های شما نمی‌گیرد. مثلا بگویید: «وقتی که می‌بینم شما به جای زمانی که می‌توانید با نوه‌هایتان وقت بگذرانید و بازی کنید، به نوشیدن الکل می‌پردازید، غمگین می‌شوم.»
  • یادتان باشد که احتمالا خودشان می‌دانند که کار اشتباهی انجام می‌دهند. اگر با آن‌ها مهربان نباشید و در عوض به ایشان احساس بدی منتقل کنید، هیچ‌وقت نمی‌توانید در مورد عوارض الکل در افراد سالمند به آن‌ها کمکی کنید. حامی او باشید و این را به زبان بیاورید. به او بگویید که در این راه در کنار او قرار دارید و هر وقت که کمکی از دستتان برآید از او دریغ نمی‌کنید.
  • در مورد چیزی که می‌بینید با او صحبت کنید. برخی اوقات ممکن است شما متوجه شده باشید که پدر یا مادر سالمند شما، به مصرف الکل عادت کرده است. اما احتمالا او از اعتیاد خودش به الکل و عوارض‌های الکل برای افراد مسن خبر ندارد. در بهترین حالت اگر متوجه این عادت خود هم شده باشد، درگیر حالت انکار است. شما متوجه آن می‌شوید و بهتر است آن را به وی هم بگویید تا از وضعیت خودش خبر داشته باشد.
  • برای مثال می‌توانید بگویید: «جدیدا احساس می‌کنم کم‌تر پای تلفن باهم حرف می‌زنیم و وقتی که صحبت می‌کنیم شما کلمات را به درستی ادا نمی‌کنید. اتفاقی افتاده؟»
  • می‌توانید از این جمله هم استفاده کنید: «می‌توانم از طرز راه رفتن و صحبت کردن شما این را بخوانم که باز هم الکل می‌نوشید.»
  • کوتاه و مفید سخن بگویید. به جای این که یک صحبت طولانی در مورد عوارض الکل در افراد مسن داشته باشید، از مکالمات کوتاه استفاده کنید تا او بداند که نگرانش هستید. اگر به او از نگرانی خود گفتید و واکنش مناسبی از وی ندیدید، شاید بهتر باشد از یک تراپیست حرفه‌ای برای این کار کمک بخواهید.
  • بگویید: «من نگران شما هستم. از زمانی که مادر فوت شده‌، شما مرتبا مشروب می‌نوشید. من هم خیلی ناراحتم که مادر از پیش ما رفته‌، اما فکر نمی‌کنم الکل بتواند این درد را از بین ببرد.»
  • حرف‌تان را به موقع بزنید. اگر هر کدام از والدین شما که عادت به استفاده از الکل دارند از صحبت در این مورد سر باز می‌زنند، بهتر است برای مدتی در این مورد با او صحبت نکنید. شاید بهتر باشد هدف صحبت‌های خود را روی حفظ سلامتی آن‌ها متمرکز کنید.
  • اگر انکار آن‌ها خیلی شما را اذیت می‌کند، دیگر اصراری به آن نکنید. کسی که خودش از عوارض الکل در افراد مسن باخبر باشد و سلامتی‌اش برایش مهم باشد، حتما از شما درخواست کمک می‌کند. اما اگر او میلی به تغییر و ترک عادت خودش نداشته باشد، پس بهتر است خودتان را خسته و اذیت نکنید.

چند قدم برای آگاهی از عوارض الکل در افراد مسن

با او صحبت کرده‌اید؟ حرف شما را قبول کردند؟ خودش هم کمک می‌خواهد؟ الان وقت عمل است، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • او را تا مطب دکتر همراهی کنید. اگر والدین شما به حرف‌های شما گوش کردند و تمایل داشتند تا مصرف الکل را ترک کنند، در ادامه‌ راه هم او را همراهی کنید. وی را به مطب دکتر ببرید. اگر حس کردید او نمی‌خواهد واقعیت را در مورد مصرف الکلش به دکتر انتقال دهد، سعی کنید خودتان این کار را انجام دهید تا بتواند عوارض مصرف الکل در سلامتی سالمندان را به خوبی درک کند.
  • از پزشک بپرسید که آیا پیشنهاد خاصی برای کم کردن مصرف الکل و در آخر قطع کردن آن دارد؟ و اگر برنامه‌ای ارائه داد، از او بپرسید که آن برنامه چطور می‌تواند برای فرد سالمند مفید باشد؟
  • از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. ترک ناگهانی و بی‌برنامه‌ی الکل می‌تواند عوارض بدی به همراه داشته باشد. برای این که از عوارض ترک ناگهانی الکل در فرد سالمند بکاهید، باید با یک پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید. از او یک روش موثر برای ترک عادت مصرف الکل در فرد سالمند بخواهید.
  • احتمالا پزشک متخصص هم برای کمک به از بین بردن عوارض الکل در افراد مسن، به شما پیشنهاد کند تا او را مرتباً پیش تراپیست ببرید. یا احتمالاً نسخه‌ی پزشکی خاصی برای او بنویسد.
  • تراپیست هم می‌تواند با ارزیابی سلامت روان او متوجه مشکلات روحی بشود که پدر یا مادر سالمند شما را به سمت مصرف الکل کشانده است. وقتی علت مصرف الکل در فرد ریشه‌یابی شود، برنامه‌ریزی کردن برای ترک آن نیز آسان‌تر خواهد شد.
  • ظروف مشروب را دور نریزید. شاید فکر کنید با دور انداختن ظروف مشروب، فرد را از عوارض مصرف الکل در افراد مسن حفظ می‌کنید. اما این درست نیست. با این کار فقط پدر یا مادر خود را عصبی می‌کنید. او به راحتی می‌رود و باز هم مشروب برای خودش تهیه می‌کند. به یاد داشته باشید که مهم نیست شما چقدر تلاش کنید، اگر او نخواهد که مصرف الکل را کنار بگذارد تمام تلاش‌های شما نتیجه برعکس خواهد داشت.
  • به خاطر بسپارید که نباید دسترسی فرد سالمندی که عادت به مصرف الکل دارد را به طور ناگهانی به الکل قطع کنید. این کار عواقب بدتری دارد.

در نتیجه…

با کمی خوشرویی و صبوری می‌توان تمام مشکلات را حل کرد. سعی کنید برای اینکه از پدر یا مادر سالمند خود در مقابل عوارض مصرف الکل در افراد مسن مراقبت کنید، حامی آن‌ها باشید و در این مسیر به حرف آن‌ها خوب گوش دهید. شما چه تجربه‌ای از این مشکل دارید؟ برای ما بنویسید.

راستی اگر سالمند شما سیگار می‌کشد، مطالعه مقاله “خطرات مصرف سیگار در افراد مسن” هم می‌تواند مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا