A
تغذیه و مکملسلامت جسمی سالمندان

خواص روغن زیتون برای پوست و مو و سلامت بدن که دانستن آن شما را حیرت زده می کند

اگر در جمع دوستان یا خانواده قرار بگیرید، در مورد هر موضوعی که صحبت کنید، نام روغن زیتون برای بهبود شما توصیه می‌شود. به عبارت دیگر، روغن زیتون بیشترین روغنی است که برای سلامتی توصیه می‌کنند. فواید روغن زیتون آنقدر زیاد است که جای تعجبی ندارد که آن را طلای مایع بنامیم، همانطور که در زمان‌های قدیم به آن اشاره می‌شد. این روغن فوق العاده می‌تواند برای پوست و مو شما نیز مفید باشد.

خواص روغن زیتون برای پوست و مو بیشترین کاربرد را دارد اما سایر خاصیت‌های روغن زیتون را نیز نادیده نگیرید.

این روغن بیش از یک جزء اصلی آشپزخانه معمولی است. روغن زیتون ممکن است به کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به آرتریت، سرطان و مدیریت سطح کلسترول کمک کند. همچنین به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. مردم مدیترانه بیشترین مصرف روغن زیتون را دارند زیرا بیشتر در آنجا کشت می‌شود. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در آن جا به طور قابل توجهی در مقایسه با سایر نقاط جهان پایین است که نشان دهنده تأثیر مثبت روغن زیتون بر سلامتی است.

آیا آماده کشف طیف گسترده‌ای از خواص روغن زیتون برای پوست و مو هستید؟ پس برای بررسی فواید، کاربردها و خطرات روغن زیتون توصیه می‌کنیم تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

 

بیشتر با روغن زیتون آشنا شویم

  • نام علمی: Olea europaea
  • خانواده: Oleaceae
  • بومی: حوضه مدیترانه

روغن زیتون از میوه زیتون استخراج می‌شود. روغن زیتون از حکومت بر آشپزخانه‌های ما تا تسلط بر دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی، در زمان‌های اخیر در سراسر جهان به یک روغن پرکاربرد و مفید تبدیل شده است. وقتی به خرید می‌روید، تنوع خوبی از روغن زیتون توجه شما را جلب می‌کند. اگر می‌پرسید همه آن‌ها در مورد چیست، در ادامه بینشی در مورد آن به شما می‌دهیم.

  1. روغن زیتون بکر: محبوب‌ترین نوع، روغن زیتون بکر یک روغن پخت و پز شناخته شده با محتوای اسیدی بسیار کم است. این بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند از خواص روغن زیتون استفاده کنند.
  2. روغن زیتون فوق بکر: ساخته شده از میوه زیتون با فشار سرد، بهترین روغن برای بدن ما محسوب می‌شود. اما توجه داشته باشید که به دلیل هزینه بالای آن، همه نمی‌توانند از عهده استفاده از روغن فوق بکر برآیند.
  3. روغن زیتون خالص: این روغن در واقع ترکیبی از روغن زیتون تصفیه شده و بکر است. محتوای اسیدی بالایی دارد و از این رو برای استفاده نامناسب است.
  4. روغن لامپانت: نوعی روغن که فقط به عنوان سوخت استفاده می‌شود و برای پخت و پز مناسب نیست.

اکنون که انواع آن را می‌شناسید، بیایید به سراغ خواص روغن زیتون برای پوست و مو برویم.

روغن زیتون

فواید بسیاری از روغن زیتون

اولین خواص روغن زیتون: مرطوب کننده طبیعی

شما در حال تماشای ویدئویی در یوتیوب هستید که در آن تبلیغی ظاهر می‌شود که در آن یک سلبریتی درباره کرم پوست مورد علاقه‌اش صحبت می‌کند و در عین حال شما را متقاعد می‌کند که چگونه برای او مفید بوده است. شما برای خرید کرم به یک مغازه لوازم آرایشی می‌روید اما متوجه شدید که بسیار گران است. اگر به شما بگوییم خواص روغن زیتون مزایایی مشابه برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی گران قیمت در بازار دارد، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ به همین دلیل است که شما باید روغن زیتون را به همه کرم‌های پوستی حاوی مواد شیمیایی موجود در بازار ترجیح دهید. قبل از اینکه درباره خواص روغن زیتون برای پوست ادامه دهیم، چند سوال ممکن است در ذهن شما شکل بگیرد.

  1. آیا بعد از هر حمام از محصولات مرطوب کننده استفاده می‌کنید؟
  2. آیا یک بطری لوسیون بدن را ظرف یک ماه تمام می‌کنید؟
  3. آیا حاضرید به جای لوسیون برند معمولی خود، مقداری محصول طبیعی را آزمایش کنید؟ راه حلی را امتحان کنید که بدون عوارض جانبی است؟

اگر حداقل به یک یا همه سوالات بالا پاسخ مثبت دادید، به سراغ خواص روغن زیتون بروید.

ارزش غذایی روغن زیتون از محتوای غنی ویتامین E ناشی می‌شود، آنتی اکسیدانی که از پوست در برابر عوامل خارجی مختلف مانند اشعه‌های خشن خورشید یا باد محافظت می‌کند. با این روغن فوق العاده به محافظت در برابر نور خورشید همراه با بهبود رنگ و بافت پوست دست یابید. بافت سبک روغن زیتون آن را به یک مرطوب کننده کامل و بدون چسبندگی تبدیل می‌کند که برای مدت طولانی باقی می‌ماند و برای انواع پوست مناسب است.

جهت استفاده از خواص روغن زیتون برای پوست چه موارد باید نیاز است:

  • ۱ قاشق روغن زیتون فرابکر کافی است.

آنچه شما باید انجام دهید:

  1. پس از دوش گرفتن، پوست خود را کمی مرطوب نگه دارید و روغن زیتون را روی صورت خود ماساژ دهید.
  2. بگذارید حدود ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

توجه: اگر پوست خشکی دارید، قبل از خواب روغن را به صورت خود بمالید و اجازه دهید یک شب بماند. می‌توانید صبح‌ها با یک شستشوی ملایم صورت و مقداری آب گرم، روغن را پاک کنید.

 

دومین خواص روغن زیتون: سلامت پوست را بهبود می بخشد

وقتی صحبت از زیبایی به میان می‌آید، اکثر ما به مواد طبیعی سوق پیدا می‌کنیم. تنها چیزی که می‌خواهیم پوستی درخشان است. مهم نیست که چه تعداد کرم در قفسه شما وجود دارد، برای رفع آن، ما همیشه به دنبال انواع راه حل‌ها هستیم. پس خواص روغن زیتون چگونه می‌تواند کمک کند؟

روغن زیتون حاوی ویتامین E است که با درمان التهاب، آکنه و محافظت از پوست در برابر بیماری‌های جدی مانند پسوریازیس و سرطان پوست، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که ممکن است به افزایش کشسانی پوست کمک کند. از طرف دیگر، عسل به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند در حالی که ماست کار یک لایه بردار ملایم را انجام می‌دهد و در نتیجه سلامت پوست را افزایش می‌دهد.

آنچه شما نیاز دارید:

  • یک سوم فنجان ماست؛
  • ¼ فنجان عسل؛
  • ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون.

آنچه شما باید انجام دهید:

  • مواد را کاملا مخلوط کنید تا محلول غلیظی به دست آید.
  • این محلول را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند.
  • آن را با آب ولرم بشویید.

شما می‌توانید هفته‌ای یک بار این درمان را دنبال کنید. همچنین ممکن است اثرات روشن‌کنندگی پوست را مشاهده کنید.

 

سومین خواص روغن زیتون: به پاک کردن آرایش کمک می کند

آیا در مورد برند پاک کننده آرایش خود دچار دوگانگی هستید؟ ناراحت نباشید، خواص روغن زیتون یک جایگزین آسان و نسبتا ارزان برای برندهای بازار است. علاوه بر این، کجا می‌توانید محصولی را پیدا کنید که بدون آسیب رساندن به پوست شما این کار را انجام دهد؟ محققان همیشه داروهای طبیعی را توصیه می‌کنند زیرا برای پوست حساس مناسب است اما در صورت وجود کوچکترین تغییر در محصولات، دچار تاول یا جوش می‌شود.

آنچه شما نیاز دارید:

  • یک سوم فنجان ماست؛
  • ¼ فنجان عسل؛
  • ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون.

آنچه شما باید انجام دهید:

  • چند تکه پنبه را به روغن زیتون آغشته کنید و روی صورت خود بمالید تا آرایش پاک شود.

همچنین می‌توانید یک پد پنبه‌ای را با روغن زیتون مرطوب کنید و از آن برای پاک کردن آرایش روی چشم‌هایتان استفاده کنید. این روغن علاوه بر پاک کردن آرایش، می‌تواند پوست اطراف چشم شما را نیز نرم کند.

 

چهارمین خواص روغن زیتون: تاثیر ضد پیری دارد

با افزایش سن، پوست شما شروع به افتادگی می‌کند و چین و چروک ایجاد می‌شود. شما می‌توانید این علائم پیری را با خواص روغن زیتون به تاخیر بیندازید. همچنین این روغن به تغذیه پوست کمک می‌کند.

آنچه شما نیاز دارید:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون؛
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو؛
  • یک پیمانه نمک دریا.

آنچه شما باید انجام دهید:

  • صورت خود را با چند قطره روغن زیتون ماساژ دهید.
  • روغن باقی مانده را با نمک دریا مخلوط کنید تا لایه بردار ایجاد شود.
  • برای داشتن احساس طراوت، آب لیمو را اضافه کنید.
  • این مخلوط را روی نواحی خشک، زبر و پوسته پوسته صورت خود بمالید.

 

پنجمین خواص روغن زیتون: به عنوان یک اسکراب لب عمل می کند

آیا می‌دانستید خواص روغن زیتون می‌تواند لب‌های شما را انعطاف‌پذیر و زیبا کند؟ کافی است دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

آنچه شما نیاز دارید:

  • شکر قهوه ای له شده؛
  • چند قطره روغن زیتون؛
  • یک قطره آب لیمو.

آنچه شما باید انجام دهید:

  • مواد را مخلوط کنید و لب‌های خود را به مدت پنج دقیقه درست قبل از رفتن به رختخواب ماساژ دهید.
  • روغن زیتون به صاف شدن لب‌های ترک خورده شما کمک می‌کند. شکر و لیمو به عنوان لایه بردار عمل می‌کنند.

 

ششمین خواص روغن زیتون: پاشنه های ترک خورده را درمان می کند

اگر پاشنه‌های پای شما ترک خورده و شما را اذیت می‌کند، خواص روغن زیتون را امتحان کنید. با استفاده از آب لیمو داغ پاشنه پاها را لایه برداری کنید و روغن زیتون را روی آن بمالید تا رطوبت و نرمی بیشتری داشته باشید. برای تسکین سریع می‌توانید جوراب بپوشید. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که روغن زیتون ممکن است بازسازی پوست را تقویت کند. اکنون که می‌دانید خواص روغن زیتون چگونه برای پوست شما مفید است، در ادامه به خواص روغن زیتون برای مو می‌پردازیم:

روغن زیتون برای سالمندان

فواید روغن زیتون برای مو

خیلی از خانم‌ها دوست دارند موهای بلندی داشته باشند. اما چگونه می‌تواند مو بلند و پرپشتی را تجربه کرد، کافی است دستورالعمل‌های زیر را اجرا کنید.

هفتمین خواص روغن زیتون: موها را سالم نگه می دارد

روغن زیتون، در ترکیب با چند ماده دیگر، می‌تواند معجزه کند تا موهای شما را سالم نگه دارد. این روغن سرشار از ویتامین E است که به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند. عسل موهای شما را مرطوب می‌کند. همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مانند منیزیم، روی، گوگرد، کلسیم و ویتامین‌های B است که به رشد مو کمک می‌کند. زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، ماده مغذی که ماده اولیه تشکیل دهنده مو است. این پک ممکن است به تقویت استحکام مو و افزایش درخشندگی مو کمک کند و در عین حال موها را کاهش دهد.

آنچه شما نیاز دارید:

  • ½ فنجان روغن زیتون؛
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل؛
  • یک زرده تخم مرغ.

آنچه شما باید انجام دهید:

  1. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.
  2. این خمیر را به موهای خود بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند.
  3. با آب ولرم بشویید و سپس با نرم کننده ادامه دهید.

 

هشتمین خواص روغن زیتون: می تواند به عنوان یک درمان قبل از شامپو استفاده شود

یادم می‌آید، در کودکی، مادرم قبل از شامپو به من روغن ماساژ می‌داد تا موهایم به خوبی از روغن استفاده کند. اگرچه در آن زمان از چرب بودن متنفر بودم، اما در نهایت فهمیدم که این روند چقدر برای موهایم مهم است. ماساژ روغن زیتون قبل از شامپو به درخشندگی و استحکام خاصی به موهای شما کمک می‌کند. ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی مو و کاهش آسیب مو کمک کند.

آنچه شما نیاز دارید:

  • یک فنجان کوچک روغن زیتون؛

آنچه شما باید انجام دهید:

  1. یک فنجان روغن زیتون را گرم کنید و آن را روی موهای خود بمالید، به خصوص روی پوست سر و نوک آن.
  2. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.

روغن زیتون موهای شما را مرطوب می‌کند و تحریک پوست سر را کاهش می‌دهد.

سالاد و روغن زیتون

فواید روغن زیتون برای سلامتی

خواص روغن زیتون فقط به افزایش زیبایی شما محدود نمی‌شود. با گنجاندن این روغن در رژیم غذایی خود می‌توانید فواید زیادی برای سلامتی داشته باشید.

 

نهمین خواص روغن زیتون: سلامت ناخن ها را بهبود می بخشد

ناخن‌ها می‌توانند چیزهای زیادی در مورد سلامتی شما بگویند. اگر رنگ پریده به نظر می‌رسید، پزشکان اغلب ناخن‌های شما را چک می‌کنند. ناخن‌های کدر، بی‌جان و شکننده از جمله مشکلاتی هستند که با آن مواجه می‌شویم. اما آیا می‌دانستید خواص روغن زیتون واقعا می‌تواند سلامت ناخن‌ها را بهبود بخشد؟ اگر قصد دارید ناخن‌های خود را برای عروسی بهترین دوست خود به نمایش بگذارید، ابتدا باید مراقبت از ناخن‌های خود را شروع کنید تا سالم به نظر برسند. ویتامین E موجود در روغن زیتون می‌تواند ظاهر ناخن‌های آسیب دیده از یک بیماری را بهبود بخشد.

آنچه شما نیاز دارید:

  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون.

آنچه شما باید انجام دهید:

  1. به سادگی یک تکه پنبه را به روغن زیتون آغشته کنید و آن را روی ناخن‌های خود بکشید.
  2. شما می‌توانید قبل از شستشو با آب معمولی اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه بماند.

از روغن زیتون تاریخ مصرف گذشته نیز می‌توان برای مرطوب کردن و تقویت ناخن و لایه برداری پاشنه‌های ترک خورده استفاده کرد، زیرا خاصیت مرطوب‌کنندگی خود را از دست نمی‌دهد.

 

دهمین خواص روغن زیتون: به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند

پخت و پز با روغن زیتون می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. در یک مطالعه در عربستان سعودی، مشخص شد که اولئوروپئین، یک ترکیب طبیعی موجود در برگ زیتون، دارای خواص بالقوه ضد سرطان سینه است. در کارآزمایی بالینی دیگری که در اسپانیا انجام شد، مشخص شد زنانی که رژیم غذایی حاوی روغن زیتون مصرف می‌کردند، ۶۲ درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

 

یازدهمین خواص روغن زیتون: به پیشگیری از دیابت کمک می کند

گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی نیز می‌تواند قند خون شما را تحت کنترل نگه دارد. به مطالعات زیادی اعتماد کنید که این واقعیت کوچک را ثابت می‌کند. طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، رژیم غذایی غنی از چربی‌های تک و چند غیراشباع، مانند رژیمی که حاوی روغن زیتون است، می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند. در مطالعه دیگری که توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، مصرف روغن زیتون با کاهش خطر ابتلا به دیابت در زنان مرتبط بود.

 

دوازدهمین خواص روغن زیتون: از آلزایمر جلوگیری می کند

به گفته ساینتیفیک آمریکن، اولئوکانتال موجود در روغن زیتون می‌تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. انجمن شیمی آمریکا نیز به یافته‌های مشابهی رسیده است. در یک مطالعه آمریکایی، روغن زیتون فوق بکر برای بهبود یادگیری و حافظه در موش‌ها یافت شد و از احتمال تکرار آن در انسان‌های مبتلا به آلزایمر حمایت کرد.

 

سیزدهمین خواص روغن زیتون: استخوان ها را تقویت می کند

باید بدانید که کلسیم به تنهایی استخوان‌های شما را قوی می‌کند. همچنین، روغن زیتون نیز می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کند. در یک مطالعه که شامل مردانی بود که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کردند، مشخص شد که روغن زیتون ممکن است به تقویت استخوان‌ها کمک کند. خون آن‌ها حاوی سطوح بالاتری از استئوکلسین بود که نشانه‌ای از تشکیل استخوان سالم بود.

 

چهاردمین خواص روغن زیتون: افسردگی را درمان می کند

همه ما در نوسانات خلقی سهم خود را داریم. وضعیت ذهنی ما به چیزهای زیادی بستگی دارد. خوشبختانه، چند غذا وجود دارند که به عنوان ضد افسردگی عمل می‌کنند و می‌توانید روغن زیتون را در میان آن‌ها استفاده کنید. یکی از فواید شگفت‌انگیز روغن زیتون درمان افسردگی است. روغن زیتون می‌تواند سطح سروتونین، ماده شیمیایی مغز را افزایش دهد. مشخص شده است که این شبیه به اثر برخی از داروهای ضد افسردگی است.

 

پانزدهمین خواص روغن زیتون: به کاهش وزن کمک می کند

هیچگاه کاهش وزن هرگز به آسانی نبوده است. اگر می‌توانستید هنگام خوردن میان وعده غذای مورد علاقه خود وزن کم کنید چه اتفاق خوبی می‌شد. پاستا ایتالیایی یا سالاد مورد علاقه‌تان را با روغن زیتون میل کنید و تماشا کنید که چه اتفاقی می‌افتد.

مطالعه‌ای که در دانشکده هاروارد منتشر شد، از اثربخشی روغن زیتون در کمک به کاهش وزن حمایت کرد. کاهش وزن ناشی از دو نوع رژیم غذایی متفاوت (رژیم مدیترانه‌ای با چربی متوسط که شامل روغن زیتون و رژیم کم چرب است) مقایسه شد. در پایان مطالعه، تنها ۲۰ درصد از داوطلبان گروه کم‌چرب همچنان از رژیم غذایی پیروی می‌کردند.

 

شانزدهمین خواص روغن زیتون: کلسترول را کنترل می کند

آیا خواص روغن زیتون کلسترول را کاهش می‌دهد؟ بله، شما می‌توانید با استفاده از خواص روغن زیتون؛ سطح کلسترول بد را در بدن خود کاهش دهید. اما آیا روغن زیتون کلسترول بالایی دارد؟

روغن زیتون حاوی حداقل سطوح چربی‌های اشباع شده و چند غیر اشباع است. این خاصیت به آن توانایی کنترل سطح کلسترول خون در بدن را می‌دهد. روغن زیتون حاوی بالاترین سطح چربی تک غیراشباع است، حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد که به ساخت کلسترول خوب و HDL در بدن کمک می‌کند.

آیا این واقعیت اثبات علمی دارد؟ تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه مینه‌سوتا نشان می‌دهد در حالی که یونانی‌ها، کرت‌ها و سایر جمعیت‌های مدیترانه‌ای تقریبا به اندازه آمریکایی‌ها چربی رژیم غذایی مصرف می‌کنند، نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی به‌طور قابل‌توجهی کمتر است. این تفاوت به مصرف روغن زیتون فوق بکر در مدیترانه اشاره شده است.

Universidad Autonoma de Madrid در اسپانیا در یک مطالعه دریافت که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون فوق بکر سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین با افزایش کلسترول HDL (خوب) در بدن انسان مرتبط است.

ژنتیک می‌تواند در تعیین چگونگی واکنش بدن شما به لیپیدهایی مانند روغن زیتون و سایر چربی‌های رژیمی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، برخی تغییرات ژنتیکی ممکن است بر روشی که بدن شما چربی‌ها را متابولیزه می‌کند و میزان چربی ذخیره شده در بدن تأثیر بگذارد. یکی از تغییرات ژنتیکی که می‌تواند بر نحوه واکنش بدن شما به متابولیسم لیپید (نحوه متابولیسم روغن زیتون) تأثیر بگذارد، ژن PPAR-alpha است. این نوع با افزایش حساسیت به چربی‌های تک غیراشباع مانند روغن زیتون مرتبط است که می‌تواند منجر به کاهش کلسترول تام و کلسترول LDL شود. همچنین این نوع ژنتیکی ممکن است بر نحوه ذخیره چربی در بدن تأثیر بگذارد و منجر به کاهش خطر چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن شود.

یکی دیگر از تغییرات ژنتیکی که می‌تواند بر نحوه واکنش بدن شما به روغن زیتون تأثیر بگذارد، یک نوع ژن APOA2 است. این نوع با افزایش حساسیت به چربی‌های تک غیراشباع مانند روغن زیتون مرتبط است که می‌تواند منجر به کاهش سطح‌تری گلیسیرید شود.

روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع است که برای سلامتی مفید هستند. این چربی‌ها برای قلب سالم هستند و به کاهش سطح LDL (کلسترول بد) در بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، جایگزینی روغن‌ها و چربی‌های غنی از چربی‌های ترانس با این چربی‌های سالم به افزایش سطح کلسترول HDL کمک می‌کند. برای درک ارزش غذایی چربی‌ها و روغن‌های مختلف، نمودار زیر را بررسی کنید.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه روغن زیتون ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، اما کالری بالایی دارد، بنابراین باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در حد اعتدال مصرف شود. همچنین روغن زیتون به تنهایی نمی‌تواند شریان‌ها را پاک کند، لخته‌های خون را حل کند یا هر بیماری را درمان کند. داشتن یک سبک زندگی سالم، از جمله فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی متعادل و سیگار نکشیدن و همچنین معاینات منظم با یک متخصص مهم است.

 

هفدهمین خواص روغن زیتون: رفع یبوست

از روغن زیتون به عنوان درمان یبوست استفاده کنید. روغن زیتون برای دستگاه گوارش و روده بزرگ مفید است. قوام و بافت روغن زیتون به تحریک سیستم گوارش شما کمک می‌کند و باعث می‌شود غذا به آرامی در روده بزرگ حرکت کند. وقتی این روغن را به طور منظم مصرف کنید، به طور کامل از یبوست جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است. این موضوع به افزایش تحرک کمک می‌کند تا غذا بدون هیچ مشکلی در روده بزرگ حرکت کند. همچنین به تسریع تخلیه روده کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند.

این روغن سرشار از ویتامین E و K، آهن، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و آنتی اکسیدان است. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها به سم‌زدایی از ترکیبات مضر کمک می‌کنند. این مواد مغذی سلامت کلی شما از جمله دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و همچنین به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. روغن زیتون را می‌توان به روش‌های مختلف برای درمان یبوست استفاده کرد. در ادامه می‌توانید به نحوه استفاده از خواص روغن زیتون نگاهی بیاندازید:

  1. روغن زیتون خام: دو بار در روز یک قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص میل کنید. اولین قاشق غذاخوری را صبح با معده خالی و دومی را یک ساعت قبل از خواب میل کنید. اگر در حالی که معده‌تان خالی است مصرف آن را فراموش کردید، چند ساعت پس از صرف غذا صبر کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا یبوست برطرف شود.
  2. روغن زیتون با میوه: اگر طعم روغن زیتون خام را دوست ندارید، می‌توانید آن را با میوه‌های فیبری مانند سیب یا پرتقال ترکیب کنید. ابتدا یک قاشق غذاخوری از روغن را صبح میل کنید و سپس میوه را میل کنید. اگر کمک نکرد، عصر یک قاشق غذاخوری دیگر با سبزیجاتی مانند بروکلی میل کنید که سرشار از فیبر هستند. این کار را به طور منظم انجام دهید تا زمانی که تسکین پیدا کنید.
  3. روغن زیتون با آب پرتقال: یک قاشق چایخوری روغن زیتون را به یک لیوان آب پرتقال اضافه کنید و هر روز صبح با معده خالی بنوشید. این موضوع به روانکاری سیستم شما در تمام طول روز کمک می‌کند و شما را سالم نگه می‌دارد. همچنین می‌توانید روغن زیتون را با یک فنجان قهوه امتحان کنید.
  4. روغن زیتون با آب لیمو: مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو نیز یک راه موثر برای درمان طبیعی یبوست است. این مخلوط را هر روز یک بار بنوشید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را با یک تکه لیمو در شب مصرف کنید تا سیستم شما روان شود و روده بزرگ شما هنگام خواب خشک نشود.
  5. روغن زیتون با شیر: این روش استفاده از خواص روغن زیتون یک درمان عالی برای یبوست شدید است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید و هنگام نوشیدن مطمئن شوید که معده شما خالی است. این کار را به طور مرتب انجام دهید تا از شر یبوست خلاص شوید.

 

هجدهمین خواص روغن زیتون: به دفع سنگ کلیه کمک می کند

مصرف روغن زیتون همچنین می‌تواند به حل کردن سنگ کلیه کمک کند. روغن زیتون با کاهش کلسترول LDL، فشار خون و التهاب، تأثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد. همچنین ممکن است تأثیر مفیدی بر سلامت کلیه داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات و درک مکانیسم‌های اساسی مورد نیاز است.

آنچه شما نیاز دارید:

  • ۲ اونس آب لیمو؛
  • ۲ اونس روغن زیتون؛
  • آب.

آنچه شما باید انجام دهید:

  • حدود ۲ لیتر آب در تابه بریزید و روی شعله متوسط گرم کنید.
  • بگذارید بجوشد. وقتی به نقطه جوش رسید از روی حرارت بردارید.
  • حدود ۲ اونس آب لیموی تازه و مقداری روغن زیتون بکر اضافه کنید.
  • خوب مخلوط کنید و بعد از خنک شدن کامل آب را در یخچال نگهداری کنید.

 

نوزدهمین خواص روغن زیتون: به تمیز شدن گوش کمک می کند

استفاده از روغن زیتون برای تمیز کردن گوش ایده خوبی است. برای جلوگیری از شروع نهفتگی جرم، متخصصان استفاده از روغن زیتون را برای حذف جرم از گوش خود توصیه می‌کنند. در بیشتر موارد، وقتی سعی می‌کنید جرم گوش نهفته را تمیز کنید، تکه‌های جرم سخت شده بیشتر به داخل کانال گوش حرکت می‌کنند.

اینجاست که خواص روغن زیتون به کارتان می‌آید. این موضوع به نرم شدن جرم کمک می‌کند و حذف جرم گوش را برای شما آسان‌تر می‌کند. هنگامی که به اندازه کافی نرم شد، جرم به قطعات کوچک‌تر شکسته می‌شود و اغلب به لبه بیرونی کانال هوا منتقل می‌شود، جایی که می‌توان آن را با یک پارچه یا دستمال نرم به طور ایمن و کاملا تمیز کرد.

آنچه شما نیاز دارید:

  • روغن زیتون؛
  • یک قطره چکان؛

آنچه شما باید انجام دهید:

  • مقدار کمی از روغن را کمی بالاتر از دمای اتاق گرم کنید. روغن زیتون گرم به تجزیه جرم گوش کمک می کند. مطمئن شوید که خیلی داغ نباشد زیرا می تواند مجرای گوش شما را بسوزاند. باید به اندازه بدن شما گرم باشد و نه بیشتر از آن.
  • یک قطره چکان تمیز را فقط با چند قطره روغن پر کنید. شما به بیش از ¾ قطره چکان با اندازه استاندارد نیاز ندارید.
  • به آرامی اجازه دهید روغن به داخل کانال گوش شما بریزد. مطمئن شوید که سرتان به سمتی کج شده باشد تا گوش‌هایتان به سمت بالا باشد. ابتدا یک قطره را فشار دهید و اگر به نظر خوب بود، روغن باقی مانده را به آرامی بریزید.
  • حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روغن را بگذارید تا کار خود را انجام دهد. برای کمک به نفوذ روغن، کانال گوش خود را با باز و بسته کردن دهان خود به آرامی جابه جا کنید. همچنین می توانید ناحیه زیر گوش خود را ماساژ دهید. اگر نیاز به حرکت دارید، نگه داشتن یک گوش پاک کن روی گوش می تواند از ریختن روغن به بیرون جلوگیری کند.
  • هنگامی که روغن جرم گوش را نرم کرد، سر خود را بچرخانید تا روغن بیرون بریزد. می‌توانید آن را با استفاده از قطره چکان پر از آب گرم بشویید تا روغن آن را خارج کنید. همچنین می‌توانید هنگام دوش گرفتن، آب را وارد گوش خود کنید و اجازه دهید خارج شود.
  • در نهایت، روغن اضافی را از قسمت بیرونی گوش خود با یک پارچه یا دستمال نرم پاک کنید.

در صورت نیاز می‌توانید این روش را چند بار در هفته تکرار کنید. در حالی که برخی افراد می‌گویند که باید دو تا چهار بار در روز انجام شود، برخی دیگر درمان را فقط چند بار در هفته توصیه می‌کنند. برای رفع کامل این درمان حتی موارد جزئی ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

 

بیستمین خواص روغن زیتون: از سکته مغزی جلوگیری می کند

 

ممکن است این موضوع را ندانید اما مصرف روزانه روغن فوق بکر می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی در سالمندان کمک کند.

یک مطالعه نشان داده است که افراد مسنی که از روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، ۴۱ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. همه ما می‌دانیم که سکته مغزی به دلیل لخته شدن خون در رگ‌های خونی متصل به مغز رخ می‌دهد که حتی می‌تواند منجر به آسیب مغزی و در نهایت مرگ شود. خواص روغن زیتون به رقیق شدن این لخته‌ها کمک می‌کند و جریان خون مناسب به مغز را تضمین می‌کند.

 

بیست و یکمین خواص روغن زیتون: قوای جنسی را تقویت می کند

خواص روغن زیتون یک تقویت کننده جنسی عالی است. ماساژ مناسب با روغن زیتون باعث افزایش گردش خون در تمام قسمت‌های بدن از جمله اندام‌های جنسی می‌شود.

 

بیست و دومین خواص روغن زیتون: به عنوان تسکین دهنده درد عمل می کند

روغن زیتون فوق بکر چه آسیب خارجی باشد چه داخلی، برای تسکین درد شناخته شده است. وجود ترکیبی به نام اولئوکانتال روغن زیتون را به یک عامل ضد التهابی تبدیل می‌کند که می‌تواند هر نوع بیماری را چه موضعی و چه مزمن درمان کند. مطالعات نشان داده است که روغن زیتون حاوی چندین پلی فنول است که اثرات ضد التهابی دارند. خواص روغن زیتون از استرس آنتی اکسیداتیو حمایت می‌کنند و روند بهبود زخم را تسریع می‌کنند.

بهترین روغن زیتون

در انتخاب روغن زیتون باید پنج نکته را رعایت کنید

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا روغن زیتون درجه یک است یا خیر. بطری را به اطراف بچرخانید و به دنبال عبارت «درجه یک» باشید. اما پس از آن، پارامترهای دیگری نیز وجود دارد.
  • بررسی کنید روغن از کجاست. اگر کشورهای زیادی را پیدا کردید که روی برچسب پشت بطری ذکر شده است، کاملا واضح است که روغن قبل از رسیدن به فروشگاه مسیر طولانی را طی کرده است و احتمال تجزیه آن زیاد است.
  • به دنبال تاریخ تولید و اتقضای آن باشید. توجه به این نکته مهم است که روغن زیتون بر خلاف سایر محصولات است و با افزایش سن بهتر نمی‌شود. اگر روغن در شرایط بهینه (در داخل یک کمد تاریک در دمای اتاق) نگهداری شود، می‌تواند حدود دو سال مفید باشد. اگر تاریخ برداشت را در جایی نمی‌بینید، بهتر است بطری را روی قفسه تعویض کنید و چیز دیگری را بررسی کنید.
  • یادتان باشد که آن را بو کنید و بچشید. البته، شما نمی‌توانید این کار را در فروشگاه انجام دهید. اما مطمئن شوید که وقتی روغن را به خانه آوردید، بوی آن را حس کنید و کمی از آن را بچشید. اگر با بوی نامطبوعی مواجه شدید (مانند کره بادام زمینی کهنه، موم یا جوراب‌های عرق کرده) روغن را به فروشگاه برگردانید و بگویید که فاسد است.
  • روغن داخلی را ترجیح دهید. خوب، روغن زیتون با کیفیت بالا در سراسر جهان تولید می‌شود. اما طبق تحقیقات انجام شده، روغن زیتون‌های تولید شده در داخل کشور به طور مداوم از نظر کیفیت بالاتر از وارداتی هستند.

ذخیره‌سازی یک محصول به اندازه انتخاب مهم است. فقط به این نکات ساده توجه کنید تا از ماندگاری روغن زیتون خود اطمینان حاصل کنید.

  • یک مکان خنک و تاریک برای نگهداری روغن انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که روغن از گرما، هوا و نور دور باشد.
  • روغن را در یک بطری شیشه ای تیره یا مات یا یک ظرف فولادی ضد زنگ نگهداری کنید.
  • مطمئن شوید که درب بطری محکم بسته شده است.

اگرچه روغن زیتون فواید زیادی دارد اما دارای عوارض جانبی است که نمی‌توانید نادیده بگیرید:

  • روغن زیتون می‌تواند در افراد خاصی واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. وقتی فردی که به روغن زیتون حساسیت دارد آن را روی پوست خود می‌مالد، سیستم ایمنی بدن به آن حمله می‌کند. این امر باعث می‌شود بدن آنتی بادی تولید کند و در نتیجه علائم شایع آلرژی غذایی ایجاد می‌شود. افرادی که به روغن زیتون حساسیت دارند ممکن است دچار اگزما و بثورات پوستی شوند که ممکن است خارش دار باشد. از این رو، همیشه بهتر است قبل از استفاده موضعی از روغن، آزمایش پچ انجام شود. در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک، فورا با متخصص مشورت کنید.
  • از آنجایی که روغن زیتون سرشار از کالری است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را ایجاد کند. یک قاشق روغن زیتون در روز می‌تواند یک مکمل سالم برای یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما مقدار مناسب روغن زیتون برای مصرف در روز بسته به عوامل فردی مانند سن، جنس و سلامت کلی می‌تواند متفاوت باشد.
  • اگر دیابتی هستید و داروی برنامه ریزی شده‌ای را مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از روغن با پزشک خود مشورت کنید. روغن زیتون ممکن است با داروها واکنش نشان دهد و باعث کاهش بیشتر سطح قند شما شود که می‌تواند کشنده باشد.
  • استفاده بیش از مقدار توصیه شده روغن زیتون می‌تواند باعث کاهش شدید سطح فشار خون، انسداد کیسه صفرا و چندین بیماری دیگر شود.
  • مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است اثری کاملا معکوس بر وزن شما داشته باشد، زیرا به دلیل محتوای چربی بالا در روغن است.
  • روغن زیتون را برای مدت طولانی (بیش از ۲۰ تا ۳۰ ثانیه) حرارت ندهید زیرا تمایل به سوختن سریع دارد و باعث می شود بیشتر خواص مفید خود را از دست بدهد.
  • هرگز بدون مشورت قبلی روغن را روی زخم ها یا بریدگی ها نمالید.
  • در هنگام آشپزی برای زنان باردار یا شیرده دوز روغن را کاهش دهید.
منبع
ویکی پدیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا