A
اطلاعات کاربردی سالمندان

شغل نوازندگی در سنین بالا ، کسب درآمد در دوران بازنشستگی

زمانی‌که فرد بعد از یک دوره کاری طولانی‌مدت وارد دوران بازنشستگی می‌شود، فرصت خوبی برای دنبال کردن استعداد، علاقه یا هنر خود دارد. بنابراین، افراد بازنشسته می‌توانند از هنر یا استعدادی که دارند، برای کسب درآمد نیز استفاده کنند. همواره در طول تاریخ شغل‌های مختلفی وجود داشته که بسیاری از افراد به‌واسطه استعداد و هنرشان آن ‌را انجام داده‌اند. یکی از این شغل‌ها، نوازندگی در سنین بالا است.

برخی از افراد حتی در دوران قبل از بازنشستگی نیز، در این زمینه فعال بودند. همچنین دسته‌ای دیگر از افراد بازنشسته نیز ممکن است در طول زندگی خود به این هنر و شغل علاقه داشته باشند اما به‌صورت حرفه‌ای پیگیر آن نبوده‌اند.

هر دو دسته می‌توانند با تقویت مهارت‌هایشان در این زمینه فعالیت داشته باشند و یک منبع درآمدزایی نیز برای خودشان ایجاد کنند.

۶ فعالیت جالب برای سرگرمی سالمندان در تابستان

ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم برای شغل نوازندگی در سنین بالا

  • استعداد و ذوق هنری: به‌کمک استعداد و ذوق هنری، فرد می‌تواند حرفه نوازندگی را به‌طور جدی ادامه دهد تا از این طریق بتواند درآمد خوبی داشته باشد. بنابراین، قبل از هر چیزی افراد بازنشسته باید دارای ذوق و استعداد هنری باشند.
  • اعتماد به نفس بالا: اعتماد به نفس نوازندگان باید تا حدی بالا باشد که در مقابل تماشاگران بتوانند، اجرای زنده داشته باشند. در این حالت، فرد برای اجراهای زنده مشکلی نخواهد داشت و بر روی صحنه ظاهر خواهد شد.
  • توانایی انجام کار تیمی: هر یک از نوزندگانی که در یک تیم قرار دارند و ساز خاصی را می‌نوازند، باید با سایر اعضای تیم همکاری داشته باشد. این همکاری منجر به مرتب بودن و بهبود کیفیت کار نوازندگان خواهد شد.
  • دقت زیاد: نواختن هر یک از ساز‌ها قوانین خاص خود را دارد و کمی بی‌دقتی ممکن است منجر به خراب شدن اجرای نوازنده شود. بنابراین نوازندگان باید از دقت بالایی برخوردار باشند تا کار خود را به‌درستی انجام دهند و با سایر اعضای تیم موسیقی نیز هماهنگ باشند.
  • ارتباطات خوب: یک نوازنده مستقل برای یافتن پروژه‌های کاری جدید باید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کند، بنابراین باید به‌خوبی بتواند با این افراد گفتگو داشته باشد. همچنین این ویژگی به آن‌ها در ارتباط با سایر اعضای تیم نیز کمک خواهد کرد.

شغل نوازندگی برای بازنشستگان

درآمد شغل نوازندگی برای بازنشستگان

متأسفانه در کشور ما قانون کار مشخصی برای پرداخت دستمزد نوازندگان وجود ندارد. به‌همین دلیل، درآمد هر یک از نوازندگان با توحه به نوع پروژه و تعداد پروژه‌هایی که دارند، متغیر است. در حالت کلی، نوازندگی جزو شغل‌های پردرآمد نیست، مگر در مواردی که نوازنده بسیار مشهور و باتجربه باشد. بنابراین، در صورتی‌که یک پشتوانه مالی دارید می‌توانید درآمد کمی نیز از طریق نوازندگی داشته باشید. البته در صورتی رسیدن به شهرت، وضعیت درآمد کاملا متفاوت خواهد بود.

مزیت‌های شغل نوازندگی در سنین بالا

  • عدم نیاز به سرمایه زیاد: شروع کار به‌عنوان یک نوازنده به سرمایه زیادی نیاز ندارد. تنها داشتن یک ساز به فرد کمک می‌کند تا در این زمینه فعالیت داشته باشد. البته برخی از افراد ممکن است برای یادگیری و تقویت مهارت‌هایشان، هزینه‌ای را برای آموزش درنظر بگیرند.
  • طاقت‌فرسا نبودن: نوازندگی به نیروی بدنی زیادی نیاز ندارد، در نتیجه افراد بازنشسته در حین انجام کار احساس خستگی زیاد نخواهند داشت.
  • بهبود روحیه: نواختن ساز و حضور در اجتماع، جزو مزیت‌های مهم این شغل برای بازنشستگان است. نواختن یک ساز، تأثیر زیادی بر روی روحیه انسان‌ها دارد. همچنین از طرف دیگر، حضور در اجتماع نیز حس سرزنده بودن و نشاط را به افراد بازنشسته خواهد داد. در نتیجه، این شغل تأثیر بسیار خوبی بر روی روحیه افراد و جلوگیری از افسردگی خواهد داشت.
  • انعطاف‌پذیری: ساعت کار نوازندگان چندان مشخص نیست و ممکن است با توجه به هر پروژه متفاوت باشد. بنابراین جزو شغل‌هایی است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

جمع‌بندی

همه افراد در هر سنی می‌توانند علایق و استعدادهای خود را دنبال کنند. بازنشستگی فرصتی مناسب برای هنرمندان و علاقمتدان است که این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند. شغل نوازندگی در سنین بالا برای بازنشستگانی که استعداد و ذوق هنری نواختن یک ساز دارند، انتخابی بسیار مناسب خواهد بود. این شغل درآمد چندان زیادی نخواهد داشت، اما می‌تواند برای افراد بازنشسته مانند یک محرک عمل کند تا روحیه آن‌هارا تقویت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا