A
اطلاعات کاربردی سالمندان

شغل منتورینگ کسب و کار در دوران بازنشستگی

همه آدم‌ها در طول زندگی مراحلی را طی می‌کنند که هر یک از آن‌ها می‌تواند یک تجربه خوب برای بهتر زندگی کردن باشد. زمانی‌که افراد به سن بازنشستگی می‌رسند تجربه‌ها و درس‌هایی از زندگی می‌دانند که با آموزش دادن آن‌ها می‌توانند به افراد زیادی کمک کنند. این افراد از طریق آموزش می‌توانند ایده‌ها و دانش خود را در یک زمینه خاص، به نسل جدید منتقل کنند و برای زندگی یا کار کردن به آن‌ها انگیزه بیشتری بدهند. می‌خواهیم درباره شغل منتورینگ کسب و کار برای روزهای بازنشستگی صحبت کنیم.

منتورینگ (مربی شدن) به یک رابطه حرفه‌ای گفته می‌شود که در آن شخصی به‌عنوان مربی به افراد دیگری کمک می‌کند تا در یک زمینه خاص دانش و مهارت بیشتری کسب کنند. یک منتور در کار خود با افراد جوان که سرشار از انرژی هستند، همراه می‌شود و همین امر به بهبود وضعیت روحی افراد بازنشسته کمک می‌کند.

افراد بازنشسته با توجه به سابقه کاری یا علایق خودشان می‌توانند انتخاب کنند که در چه زمینه‌ای منتور شوند. در نتیجه تنها کافیست مهارت‌های خود را به‌عنوان یک مربی افزایش دهد تا بتوانند از این طریق درآمد خوبی داشته باشند. در ادامه وظایف، ویژگی‌ها و مزیت‌های این شغل را برای بازنشستگان بیشتر بررسی خواهیم کرد.

به کتاب خواندن علاقه دارید؟

بررسی شغل کتابداری در سال‌های بازنشستگی

ویژگی‌ها و مهارت‌های یک مربی

  • خوب گوش دادن: در بسیاری از شغل‌ها یکی از مهارت‌هایی که تأثیر زیادی بر روی کیفیت کار دارد، خوب گوش دادن است. یک منتور نیز باید تا حدی صبور باشد که بتواند صحبت‌های جوانان و سایر افراد را به‌خوبی گوش دهد. به‌کمک این مهارت یک منتور خوب می‌تواند نگرانی‌های فرد را درک کند و به سوالات او پاسخ دهد.
  • اعتماد به‌ نفس بالا: منتورها باید در جلسات مختلفی به‌عنوان مشاور صحبت کنند یا سخنرانی داشته باشند. به‌همین دلیل اعتماد به نفس بالا یکی از نکاتی است که در شغل منتورینگ باید به آن توجه داشته باشید.
  • دانش و تجربه کافی: زمانی‌که شخصی وارد فرآیند آموزش می‌شود، باید در آن زمینه خاص دانش و تجربه کافی داشته باشد تا بتواند افراد را به‌خوبی آموزش دهد. در غیر این صورت، منتور نمی‌تواند تأثیر خوبی بر روی ذهن و پیشرفت افراد داشته باشد.
  • حامی بودن: زمانی‌که فرد به‌عنوان منتور شروع به‌کار می‌کند، باید به دیگران کمک نماید تا رشد را تجربه کنند. بنابراین، هر یک از منتورها باید حامی خوبی باشند تا فرد را به چالش بکشند و به او کمک کنند تا چیزهای جدیدی را تجربه کند.
  • الهام‌بخش بودن: انگیزه یکی از اصلی‌ترین عواملی است که به‌کمک آن می‌توانید رشد کنیم. یک منتور باید الهام‌بخش و مشوق باشد تا فرد انگیزه لازم برای رشد را به‌دست آورد.

آموزش منتورینگ

درآمد شغل منتورینگ برای افراد بازنشسته

منتورها از آن‌جایی که از دانش و تجربه زیادی برخوردار هستند، در قبال مشاوره‌ها و دوره‌هایی که ارائه می‌دهند درآمد بسیار خوبی دارند. بنابراین در صورتی‌که فرد بازنشسته در زمینه‌ای خاصی مهارت و دانش داشته باشد، از این طریق می‌تواند درآمد خوبی کسب کند. این درآمد در مقابل شغل‌های دیگر بسیار عالی خواهد بود.

مزیت های منتور بودن در دوران بازنشستگی

  • عدم نیاز به فعالیت بدنی زیاد: منتورینگ یکی از شغل‌هایی است که به نیروی جسمی زیادی نیاز ندارد. در نتیجه افراد بازنشسته به‌راحتی می‌توانند کار کنند و درآمد داشته باشند.
  • کمک به بهبود وضعیت روحی: زمانی‌که فرد به سن بازنشستگی می‌رسد، به‌مرور زمان احساس ناخوشایندی نسبت به بیکاری و خانه‌نشینی پیدا می‌کند. یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، کار کردن است. منتورها روزانه با افراد زیادی و به‌خصوص افراد جوان ارتباط خواهند داشت. در نتیجه برقراری چنین ارتباط‌‌هایی آن‌ها را از مشکلاتی نظیر افسردگی دور خواهند کرد.
  • درآمد خوب: درآمد شغل منتورینگ منتور با توجه به زمینه فعالیت و میزان تجربه فرد متفاوت است. در حالت عادی منتورها درآمد خوبی کسب می‌کنند که این درآمد نسبت به بیشتر شغل‌های مناسب برای بازنشستگان بهتر است.
  • بدون نیاز به سرمایه: تنها چیزی که یک منتور به آن نیاز دارد، دانش و تجربه کافی در یک زمینه خاص است. بنابراین افراد بازنشسته بدون صرف هزینه‌ای گزاف می‌توانند به‌عنوان یک منتور شروع به‌کار کنند. در این حالت، منتور تنها به دانش و مهارت‌هایی که دارد اطمینان می‌کند.

جمع‌بندی

برخی از افراد به واسطه کار یا علایقی که داشته‌اند، همواره در حال کسب دانش و تجربه هستند. این افراد می‌توانند در دوران بازنشستگی به‌عنوان منتور شروع به‌کار کنند تا دانش و تجریه خود را با افراد بیشتری به‌اشتراک بگذارند. علاوه‌بر این، شغل منتورینگ یکی از شغل‌هایی است که درآمد خوب و موقعیت اجتماعی بهتری برای شما به­ ارمغان می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا