A
اطلاعات کاربردی سالمندان

سالمندان هم می‌توانند یک آشپز حرفه ای باشند!

همه افراد در هر سنی علایقی دارند که می‌توانند از طریق آن درآمدی کسب کنند. بازنشستگی یکی از دوران‌هایی است که فرصت مناسبی را فراهم می‌سازد تا افراد علایق خود را دنبال کنند. یکی از این علایق، آشپزی است. افراد بازنشسته می‌توانند از این طریق یک شغل خانگی برای خودشان ایجاد کنند. همچنین می‌توانند به‌عنوان آشپز در رستوران‌ها یا تهیه غذای خانگی نیز مشغول به‌کار شوند. بنابراین شغل آشپز و آشپزی می‌تواند انتخاب خوبی برای دوران بازنشستگی باشد. علاوه‌بر این، آشپزی جزو شغل‌هایی است که تنوع زیادی دارد. برای مثال، افراد بازنشسته‌ای که به پخت دسر و کیک علاقه دارند، می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند، دیگر افراد نیز می‌توانند غذاهای سنتی و مدرن خوشمزه‌ای را آماده کنند. بنابراین، شغل آشپزی گرایش‌های مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها با جذابیت‌های خاص خود همراه است. در ادامه مهارت‌ها و مزیت‌های شغل آشپز را برای بازنشستگان بیشتر بررسی خواهیم کرد.

چند میان وعده سالم و آسان برای سالمندان

اینجا بخوانید!

ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم برای شغل آشپز

  • آشنایی با دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی: نحوه شست‌وشوی مواد اولیه، شست‌وشوی ابزارهای کار، خرد کردن مواد اولیه به‌صورت بهداشتی و رعایت نکات ایمنی جزو مواردی هستند که آشپز باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. در این حالت، غذای آماده شده کاملا بهداشتی خواهد بود و خود آشپز نیز از آسیب‌هایی نظیر سوختگی یا بریدن دست در حین کار، در امان خواهد ماند.
  • آشنایی با اصول آشپزی: یک آشپز باید با گذراندن یک دوره آموزشی، با اصول آشپزی آشنا شده باشد. معمولا در این دوره‌ها افراد با خواص خوراکی‌ها، دستورپخت‌های آشپزی و در برخی از موارد سفره‌آرایی نیز آشنا می‌شوند.
  • علاقه به غذا و آشپزی: آشپزی یکی از کارهایی است که به علاقه و حوصله زیادی نیاز دارد. از این‌رو، فرد بازنشسته باید علاقه لازم برای شروع کار را داشته باشد. به‌کمک علاقه، آشپز مواد اولیه مختلفی را با هم ترکیب می‌کند تا غذایی خوشمزه آماده کند.
  • توانایی انجام چند کار به‌صورت همزمان: همه آشپزها باید سرعت‌العمل خوبی داشته باشند تا بتوانند با انجام چند کار به‌صورت همزمان، غذایی با کیفیت در اختیار مشتری قرار دهند.
  • توانایی انجام کار تیمی: رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای خانگی معمولا از چندین پرسنل تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها مشغول به انجام کاری هستند. آشپز نیز یکی از اعضای این تیم است و باید توانایی انجام کار تیمی داشته باشد تا بتوانند به‌راحتی با سایر هم‌تیمی‌ها کار کند.
  • آشنایی با مواد اولیه مناسب: برای پخت یک غذای خوشمزه در کنار یک آشپز خوب به مواد اولیه خوب نیز نیاز داریم. بنابراین، فردی که شغل آشپزی را انتخاب کرده باید در زمینه انتخاب مواد اولیه با کیفیت و تازه نیز اطلاعاتی داشته باشد.
  • دقت زیاد: یکی دیگر از مهارت‌هایی که افراد آشپز به آن نیاز دارند، دقت زیاد است. آشپز باید مقدار مواد اولیه را با دقت اندازه‌گیری کند تا غذای او خوش‌طعم و لذیذ باشد. برای مثال، یک آشپز کم‌دقت فورا فراموش می‌کند که آیا به غذا نمک اضافه کرده است یا خیر؟!

آشپزی حرفه ای

درآمد شغل آشپز برای بازنشستگان

افراد بازنشسته می‌توانند به‌صورت مستقل یا به‌همراه یک تیم کار کنند که در هر کدام از این حالت‌ها، درآمد آشپز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورتی‌که فرد توانایی و سرمایه لازم برای شروع یک تهیه غذای خانگی را داشته باشد، می‌تواند با جذب مشتری و ارائه غذاهای با کیفیت درآمد خوبی کسب کند. در غیر این‌صورت، می‌تواند به‌عنوان یک آشپز مشغول به‌کار شود. میزان درآمد آشپزهای رستوران‌ها معمولا به‌میزان سفارش‌های غذا بستگی دارد و هر چه سفارش بیشتر باشد، درآمد آشپز نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین در هر دو حالت، یک فرد بازنشسته می‌تواند درآمد خوبی از طریق آشپزی کسب کند.

مزیت‌های حرفه آشپزی برای افراد بازنشسته

  • بدون نیاز به سرمایه: در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که فرد بازنشسته می‌تواند به‌صورت مستقل یا به‌عنوان آشپز یک مجموعه مشغول به‌کار شود. بنابراین، این شغل برای بازنشستگان بدون سرمایه نیز مناسب است.
  • درآمد مناسب: شغل آشپزی در مقایسه با دیگر شغل‌های مناسب برای بازنشستگان، درآمد بیشتری را برای فرد خواهد داشت.
  • تقویت روحیه: کار کردن با یک تیم یا داشتن تعامل با مشتریان به افراد بازنشسته کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشند. این احساس خوب و ارتباط روزانه با مشتریان و همکاران، افراد بازنشسته را از افسردگی، که در اکثر موارد گریبان‌گیر بازنشستگان می‌شود، دور خواهد کرد.

جمع‌بندی

همه ما شنیده‌ایم که آشپزی تنها یک شغل نیست و یک هنر است. بنابراین، شغل آشپز برای بازنشستگانی که به پخت‌وپز علاقه دارند، بسیار مناسب خواهد بود. این شغل به مهارت‌هایی نیاز دارد که قابل کسب هستند و افراد تنها با شرکت در یک دوره جامع می‌توانند غذاهای خوش‌طعمی آماده کنند. بنابراین، بازنشستگان می‌توانند با شرکت در یکی از این دوره‌ها درآمد خوبی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا