A
اطلاعات کاربردی سالمندانتغذیه و مکمل

۱۰ خاصیت مهم سیر برای سالمندان

چینی‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها، مصری‌ها و بابلی‌ها نزدیک به ۴ هزار سال است که از سیر به عنوان دارو استفاده می‌کنند و هرساله دانشمندان شواهد جدیدی از تاثیر فوق‌العاده آن بر سلامتی را اثبات میرسانند. در طی سال‌های اخیر، مصرف گیاهان و ادویه‌جات طبیعی برای مبارزه با بیماری‌های مرتبط با سالمندان به امری عادی تبدیل شده است. فواید شگفت‌انگیز سیر تمرکز اصلی بسیاری از مطالعات در مورد سلامت سالمندان بوده و دلیل اصلی این موضوع خاصیت آنتی اکسیدانی سیر در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن است. در این مقاله از زیمد قصد داریم به بررسی ۱۰ فایده مهم سیر برای سالمندان بپردازیم.

اگر شما یک فرد سالمند یا پرستار سالمندان هستید و حتی اگر در بین اعضای خانواده خود فرد سالمندی حضور دارد پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید…

قبل از اشاره به فواید سیر برای سالمندان، جدول ارزش غذایی این گیاه شگفت‌انگیز را باهم بررسی میکنیم.

جدول ارزش غذایی سیر

مقادیر زیر بر اساس هر ۱۰۰ گرم سیر محاسبه شده است.

مواد تشکیل دهنده اصلی مقدار در ۱۰۰ گرم
کالری ۱۴۹ کیلوکالری
کربوهیدرات ۳۳.۰۶ گرم
پروتئین ۶.۳۶ گرم
آب ۵۸.۵۸ گرم
فیبر ۲.۱ گرم
چربی ۰.۵ گرم
قند ۱ گرم
کلسترول صفر
ویتامین C ۳۱.۲ میلی گرم
کلسیم ۱۸۱ میلی گرم
آهن ۱.۷ میلی گرم
منیزیم ۲۵ میلی گرم
فسفر ۱۵۳ میلی گرم

 

۱.     کاهش خستگی در سالمندان

با افزایش سن فعالیت بدنی به مرور کاهش پیدا می‌کند، گنجاندن سیر در رژیم غذایی با افزایش ترشح انسولین، انرژی بیشتری را به شکل گلوکز به بدن می‌دهد، سطح قند خون را به حد تعادل میرساند. همچنین ویتامین‌های گروه B موجود در سیر استرس را کنترل کرده و عملکرد کارآمدتر و استقامت فیزیکی بیشتری را در فرد سالمند ایجاد می‌کند.

جلوگیری از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهمترین تهدیدها برای سلامتی سالمندان است. خوردن چند حبه سیر در طول هفته می‌تواند به کاهش خطرات قلبی کمک کند. یک ترکیب منحصر‌به‌فرد به نام آلیسین موجود در سیر می‌تواند سطح کلسترول مضر را کاهش داده و از تجمع پلاک‌هایی که باعث انسداد و سخت شدن رگ‌ها می‌شوند، جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند منگنز و ویتامین C از بافت‌ها در برابر آسیب سلول محافظت می‌کند، هر دو این مواد به کنترل گردش خون و فشار خون بالا کمک می‌کنند. ادامه این روند در دوران سالمندی سلامت قلب شما را تضمین میکند.

۲.     بهبود و حفظ عملکرد مغز در دوران سالمندی

دقت عمل و مهارت‌های شناختی با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما سیر با افزایش گردش خون در مغز و تنظیم جریان خون بدون اینکه مانند آسپرین بروی معده تاثیر منفی بگذارد به مبارزه با آن کمک می‌کند. این ماده همچنین باعث سلامت نورون‌های مغزی می‌شود و ممکن است از بیماری آلزایمر جلوگیری کند، خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن و آتروفی (کوچک شدن) بافت‌های مغز بسیار افزایش می‌یابد.

۳.     تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر خرد شده سرشار از آلیسین است که پزشکان تغذیه به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی در برنامه غذایی سالمندان اضافه میکنند. سیر می‌تواند عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی را به حداقل برساند، رشد قارچ‌های پوستی را مهار کرده و بدن را از برخی انگل‌ها خلاص کند. گنجاندن چند حبه سیر در وعده‌های غذایی نه تنها عوارض بالقوه فلزات سنگین در بدن را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند باکتری‌هایی را که عامل مسمومیت غذایی هستند نیز از بین ببرد. همچنین شدت بیماری‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

۴.     مراقبت از سلامت پوست

اولین علائم پیری از نظر ما ایجاد چین و چروک در پوست است. اما سیر دارای ویژگی‌های زیادی است که می‌تواند به سلامت پوست افراد سالمند کمک کند.

سیر در واقع باکتری‌ها را که باعث آکنه در سطح پوست می‌شوند از بین می‌برد و التهاب را در مناطق آسیب دیده کاهش می‌دهد. علاوه بر درمان خوراکی برخی از عوامل هستند که باعث تشکیل قارچ در سطح پوست دست و صورت میشوند، در چنین شرایطی می‌توان از سیر به صورت موضعی نیز استفاده کرد تا از ایجاد قارچ پوستی و چین و چروک جلوگیری کند.

۵.     تسکین التهاب و درد در سالمندان

سیر حاوی یک فلاونوئید به نام کوئرستین است که التهاب و تورم را که اغلب باعث درد می‌شود، کاهش می‌دهد. کوئرستین همچنین می‌تواند التهاب را در صورت وجود عفونت یا بیماری‌های مزمن کاهش دهد. فلاونوئیدها همچنین به شدت به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کنند.

خواص ضد التهابی طبیعی موجود در سیر یک جایگزین مناسب برای تزریق و قرص است.

۶.     کلسترول بد یا LDL را کاهش می‌دهد

ورزش، HDL یا کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و LDL یا کلسترول بد را کاهش می‌دهد. با این حال، اگر یک فرد سالمند بیماری جسمی – حرکتی داشته باشد که فعالیت بدنی را محدود کند، خوردن سیر یک گزینه مناسب است.

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که مصرف منظم و روانه سیر، کلسترول LDL را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

شما میتوانید جهت مصرف راحت‌تر و کاهش بوی بد سیر یک میخک را خرد کرده و با عسل مخلوط کنید. مخلوط را روی یک تکه نان پهن کرده و درکنار سیر خام برای عزیزانتان سرو کنید. همچنین بهتر است سیر حتما بصورت خام سرو شود، زیرا پخت و پز (دمای بالای ۴۰ درجه) ترکیبات مفید آن را از بین می‌برد.

نکات مهم سیر برای سالمندان

۷.     مواد مغذی بدن را تامین میکند

سیر حاوی ویتامین‌های B۱، B۶ و C و همچنین مواد معدنی مانند: کلسیم، مس، منگنز، فسفر و سلنیوم است. ترکیبات شیمیایی حاوی گوگرد موجود در سیر برای سالمندان باعث افزایش ایمنی بدن در افراد سالمند میشود. هر حبه سیر تنها چهار کالری دارد که از این جهت یک انتخاب عالی و بی‌خطر برای مصرف روزانه میباشد.

۸.     افزایش اشتها در سالمندان

افزایش سن و رسیدن به دوران سالمندی باعث میشود به مرور میزان سوخت‌وسازهای بدن کاهش یابد. همچنین سیستم گوارشی انسان در سالمندی به خوبی دوران جوانی و میانسالی فعال نیست و جذب آب کمتری توسط اعضای داخلی بدن صورت میگیرد. از طرفی این کاهش جذب مواد مغذی سبب ایجاد بیماری‌های کلیوی و گوارشی مانند یبوست و کاهش توده‌های چربی بدن شود. به همین ترتیب رژیم غذایی افراد سالمند بسیار محدود میشود.

رژیم غذایی محدود می‌تواند تهیه وعده‌هایی را که فرد مورد علاقه شما از خوردن غذا لذت می‌برد با چالش روبه رو کند.

در چنین مواقعی افزدون سیر برای سالمندان به انواع غذاهایی که ممکن است به دلیل کمبود نمک و سایر ادویه‌ها ملایم باشد، طعم جذابی ببخشد و دلیل کمتری برای کنار گذاشتن وعده‌های غذایی به عزیزانتان می‌دهد. خوردن مقدار مناسب مواد غذایی مغذی در هر روز می‌تواند به عزیزانتان کمک کند تا سلامتی کلی خود را حفظ کنند.

۹.     افزایش توده استخوانی و کمک به درمان آرتروز در سالمندان

چندین مطالعه توسط دانشمندان نشان داده است که سیر می‌تواند سلامت استخوان را در زنان یائسه‌ی مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز بهبود بخشد.

از طرفی؛ مشخص شده است که مصرف پیاز و سیر علائم آرتروز را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. مصرف منظم سیر در دوران میانسالی و سالمندی کمبود استروژن را کاهش و باعث افزایش آن می‌شود تا  روند کاهش توده استخوانی را کاهش یابد.

جمع‌بندی فواید مصرف سیر برای سالمندان

افراد مسن ممکن است در انجام مجموعه‌ای از وظایف به کمک نیاز داشته باشند. از تهیه  وعده‌های غذایی مغذی تا ورزش منظم حتی اگر عزیز سالمند شما در کارهای اساسی خانه به کمک نیمه‌وقت احتیاج داشته باشد باز هم توجه به الگو های رفتاری او در طول شبانه روز مهم است.

در این مقاله سعی کردیم به ۱۰ مورد از فواید شگفت انگیز مصرف سیر برای سالمندان اشاره کنیم. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که  قبل از مصرف سیر برای سالمندان یا هر ماده غذایی دیگر حتما با پزشک معتمد خود در این زمینه مشورت کنید. مصرف هر ماده غذایی حتی سالم ترین آن بدون توجه به حد مناسب مصرف آن میتواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

اگر شما کاربر گرامی در رابطه با مطالب این مقاله نظر و پیشنهادی دارید حتما در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

خرید محصولات غذایی اورگانیک

 

منبع
home care

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از رهنمودهای شما . نکات بسیار خوبی را در مورد سلامت و تغذیه سالمندان فرمودید ارزوی موفقیت و سلامتی برایتان دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا