A
اطلاعات کاربردی سالمندان

روش صحیح کوتاه کردن ناخن سالمندان

ناخن ­ها همیشه به عنوان یکی از مهم­ترین اعضا در بدن شما هستند. عوامل بسیار زیادی بر سلامت آن­‌ها تاثیر می­‌گذارند. بیشتر پزشکان معتقدند کیفیت ناخن­ می­تواند حکایت از سلامت درونی شما داشته باشد. از این رو سلامت آن­‌ها ارتباط مستقیم با سلامت شما دارد. در ادامه می‌خواهیم روش اصولی کوتاه کردن ناخن سالمندان را بررسی کنیم.

ممکن است مشکلاتی مانند شکستگی ناخن یا وجود لکه­ های سفید روی آن برای شما نیز پیش آمده باشد. اگر به درستی این مشکلات به ظاهر کوچک عیب­ یابی شوند، احتمالا به کمبود عناصر ضروری و ویتامین­‌ها در بدن خود پی می­برید. در سنین کودکی و سالمندی سلامت ناخن‌­ها اهمیت بیشتری دارد. در این سنین حتی مواردی مانند نحوه­ گرفتن ناخن ­ها نیز می­تواند بر حفظ سلامتی آن­ها تاثیر بگذارد.

فیلم آموزشی ویتامین های ضروری بدن سالمندان 

با بالا رفتن سن ناخن ­ها چه تغییراتی می­‌کند؟

در تغییرات ناخن­ ها عوامل بسیار زیادی می­تواند تاثیرگذار باشد. یکی از مهم­ترین این عوامل افزایش سن است. روند سالمندی و در راستای آن پیری بدن، تغییرات وسیع و غیرقابل انکاری را در بدن افراد ایجاد می‌کند که ناخن­ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

یکی از واضح­ترین تغییرات را می­توانید در کند شدن رشد ناخن ­ها مشاهده کنید. طبق تحقیقات به عمل آمده، در ماه به صورت میانگین ناخن ­های دست به اندازه ۳ میلی­متر و ناخن­های پا ۱ میلی­متر رشد می­‌کند. با افزایش سن روند رشد ناخن­ ها به مرور کندتر می‌­شود. این کاهش سرعت رشد ناخن­ که در واقع از ۲۵ سالگی آغاز می­‌شود، به گونه‌­ای ادامه می­‌یابد که در ۸۵ سالگی ناخن ­های دست سالمندان در ماه چیزی در حدود ۲ میلیم­تر رشد خواهد داشت.

از تغییرات رایج دیگری که در سنین پیری برای ناخن­ سالمندان به وجود می­‌آید، تغییر بافت ناخن ­ها است. معمولا اغلب سالمندان با مشکل شکنندگی ناخن­ مواجه می­‌شوند. این مسئله می‌­تواند دلایل ساده یا پیچیده­‌ای داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است بر اثر شستن و خشک کردن مداوم دست­ ها این اتفاق بیفتد. استفاده زیاد از مواد شوینده و ضدعفونی ­کننده ­ها نیز یکی از مهم­ترین عوامل شکنندگی ناخن­ها است.

این مسئله میتواند دلایل مهمتر و پیچیده‌تری داشته باشد. از این دلایل میتوان به کم خونی اشاره کرد. کم خونی می­تواند باعث آسیب­ های مختلفی در بدن افراد شود. یکی از این آثار مخرب را می­توان روی ناخن­ های افراد به ویژه در سالمندان مشاهده کرد. از عوامل دیگر می­توان مشکلات هورمونی را در نظر گرفت یا با توجه به افزایش سن و کاهش سلامت جسمانی می­توان به مشکلات رگ­ها و تصلب شرایین اشاره نمود.

با دقت به ناخن­ های سالمندان می­توانید به این مسئله پی ببرید که معمولا ناخن­ ها در آن­‌ها ضخیم تر از افراد جوان­تر است. در افراد مسن عفونت ­های قارچی رایج‌­تر از سایر افراد است که خود به عنوان یکی از دلایل ضخیم شدن ناخن ­ها و تغییر در رنگ آن­‌ها تلقی می‌شود.

در ضخیم شدن ناخن ­ها بیماری­های مختلفی مثل اگزما و پسوریازیس نیز موثرند. این مشکلات معمولا در سالمندان بیشتر رخ می­‌دهد به همین دلیل نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری در افراد مسن احساس می­‌شود.

تغییرات شکل ناخن­ ها در سنین مختلف خصوصا پیری می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از اصلی‌­ترین دلیل گرد شدن ناخن­ ها، کمبود اکسیژن در بدن است. در این مسئله بیماری­ های مختلفی مثل بیماری­ های قلبی عروقی، بیماری ­هایی که غدد درون ریز بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش نیز می­توانند موثر باشند. هم­چنین کفش­ های نامناسب و فشار آمدن بر انگشتان پا نیز می­تواند در تغییر شکل ناخن­ های پا تاثیر مستقیم داشته باشد.­

تغییر رنگ ناخن ­نیز یکی دیگر از تغییراتی است که معمولا در سنین پیری رخ می­‌دهد. ناخن ها معمولا کمرنگ­ و رنگ پریده می­‌شوند. این مسئله که می­تواند دلایل زیادی را دربرگیرد، قابل بررسی و بهبود است. عفونت­ ها، خصوصا عفونت قارچی می­تواند یکی از این موارد باشد که برای درمان آن باید سریعا اقدام کرد.

در بعضی موارد مشاهده می­‌شود که در ناخن­ های سالمندان، خصوصا افرادی با پوست تیره، خطوطی عمودی روی ناخن­هایشان به وجود می‌آید. این مسئله می­تواند دلایل ساده­‌ای داشته باشد اما در مواردی نیاز به پیگیری جدی‌­تری دارد. چرا که ممکن است به دلیل سرطان­ های پوستی مختلف و خونریزی­ های درونی باشد. در مواردی نیز در کبودی و خونمردگی زیر ناخن مشاهده می­‌شود، که نیاز به بررسی­ های بیشتری دارد.

مشکلات زمینه ­ای و آسیب به ناخن ­ها در دوران سالمندی

ناخن­ ها در سنین سالمندی دچار تغییرات زیادی می­‌شوند. عفونت ­های مختلف مثل عفونت ­های قارچی می­توانند بر شکل ناخن­ ها تاثیر بگذارند. همچنین بیماری­ های قلبی، نحوه­ جریان خون در رگ­ها و انواع بیماری­ هایی پوستی نیز می­تواند بر شکل و کیفیت ناخن ­ها اثر بگذارند. در بعضی موارد نیز ممکن است سلامت ناخن ­ها تحت تاثیر چند مورد از این عوامل قرار داشته باشد.

نکته­ مهم این است که در صورتی که تغییرات شدیدی را در روند رشد ناخن ­های سالمندان احساس کردید، حتما به پزشک متخصص گزارش دهید. بسیاری از این­ موارد می­تواند مرتبط با سرطان­ های پوست و سایر بیماری­ های پوستی باشد. هم­چنین فقر آهن، عناصر مهم بدن و ویتامین­ ها می­توانند زمینه­ ساز این مشکلات خصوصا در سنین پیری شوند.

گرفتن ناخن سالمندان
گرفتن ناخن سالمندان

شیوه­ صحیح کوتاه کردن ناخن سالمندان

با توجه به اینکه با بالا رفتن سن، ناخن ­ها تغییر شکل می­‌دهند و ضخامت، رنگ و شکل آن‌­ها تغییر می­کند، نیاز است تا با مراقبت­ های خاص و متناسب با شرایط سنی امر کوتاه کردن ناخن سالمندان انجام شود. در سالمندان، ناخن­ ها رشد کمتری دارند؛ به همین دلیل افراد مسن کمتر نیاز به گرفتن ناخن­ هایشان پیدا می‌کنند.

در هنگام گرفتن ناخن­ های سالمندان نیاز است تا به تغییرات آن­‌ها توجه لازم را داشته باشید. اگر این افراد قادرند ناخن­هایشان را خودشان بگیرند و کوتاه کنند، بهتر است تا بر این روند نظارت داشته باشید. سالمندان معمولا ضعف در بینایی دارند و بهتر است که این امر با دقت زیاد صورت گیرد تا آسیبی به بافت­ های کناری ناخن­ و دست آن‌ها وارد نشود.

کوتاه کردن ناخن سالمندان با توجه به کهولت سن و ناتوانی توسط خودشان امکان پذیر نیست. در این شرایط بهتر است شما این کار را برایشان انجام دهید. ناخن­ های سالمندان به علت کمبود آب میان­ بافتی یا عناصر دیگر، ممکن است شکننده شده باشد و گرفتن ناخن ­ها را کمی با مشکل روبه‌­رو کند.

برای این که روند گرفتن ناخن به نحو بهتری صورت بگیرد، بهتر است که پس از استحمام انجام شود. این کار کمک می­کند تا بافت ناخن اندکی نرم­تر شود و روند گرفتن ناخن راحت‌­تر صورت گیرد. این مسئله در سالمندان که ناخن­‌های شکننده‌­تری دارند، اهمیت بیشتری دارد. هم­چنین می­توانید پیش از گرفتن ناخن ­ها، دست­ های آن­‌ها را برای مدتی در آب ولرم قرار دهید تا از خشکی و شکنندگی ناخن­ های آن­‌ها کاسته شود.

برای گرفتن ناخن­ ها بهتر است در محیطی با نور زیاد قرار داشته باشید. این مسئله به شما کمک می‌­کند که دید بهتری بر انگشتان و ناخن ­های سالمند خود داشته باشید. اگر این کار توسط خود سالمند انجام می‌­شود نیز باعث دید بهتر و نتیجه­ مطلوب­تری می­‌شود.

هنگام گرفتن ناخن‌­ها سعی کنید آن­‌ها را بدون ایجاد قوس­‌های کوچک بگیرید. طوری که شکل نهایی آن­‌ها صاف باشد. این مسئله که در ناخن ­های پا اهمیت بیشتری دارد باعث می­شود ار فرو رفتن ناخن در بافت­های کناری جلوگیری شود. سالمندان ممکن است به علت ضخیم شدن ناخن ­های پا این درد را بیشتر از سایرین تجربه کنند. به همین منظور توصیه می‌­شود تا این افراد از کفش­ های مناسب استفاده کنند تا فشار به انگشت­ های آن­­‌ها وارد نشود. به همین دلیل به صورت کلی در کوتاه کردن ناخن سالمندان باید بیشتر دقت شود.

احتمالا هنگام گرفتن ناخن­ ها با پوسته­ اطراف آن­ها مواجه شده­‌اید. باید توجه کنید که این پوسته را از کنار آن­‌ها جدا نکنید. این پوسته می­تواند از ورود عوامل میکروبی و بیماری‌­زا مثل باکتری­ها و قارچ­ها به ریشه­ ناخن جلوگیری کند. در سالمندان این عوامل بیماری­زا بیشتر از افراد جوان تهدید کننده است. به همین دلیل در هنگام گرفتن ناخن­ های سالمندتان باید بیشتر به این مسئله توجه کنید.

ممکن است در بیشتر خانه­ ها از ناخن­گیر به عنوان یک وسیله­ عمومی استفاده شود. به طور کلی کودکان و سالمندان بدن ضعیف­تر و حساس­تری دارند و معمولا جنس ناخن­‌ها در آن­‌ها با بزرگسالان و جوانان متفاوت است. ناخن­گیرها یکی از راه‌­های انتقال میکروب­ هستند. به همین علت بهتر است که برای این افراد از ناخن­گیرهای شخصی استفاده کنید. اگر امکان این کار را ندارید و از ناخن­گیر مشترک استفاده می‌کنید، بهتر است پس از هر بار استفاده ناخن­گیر و وسایل دیگری مثل سوهان ناخن را با آب بشویید و با الکل استریل کنید.

باید به این نکته توجه کنید که پس از گرفتن ناخن سالمندان از مواد شوینده و ضدعفونی­ کننده­ کمتری استفاده کنید. استفاده از این مواد و مواردی که در این مرحله برای زیبایی ناخن استفاده می­‌شوند، باعث حساس شدن ناخن و احتمال آسیب رسیدن به آن­‌ها بیشتر می‌شود.

بعد از گرفتن ناخن، آن‌ها را به آرامی سوهان ناخن بکشید تا مرتب‌تر شود.

رازهای مراقبت از ناخن افراد مسن

در سنین پیری خشکی پوست و شکنندگی ناخن­، یکی از مشکلات رایج در بین اغلب سالمندان است. این آسیب‌­ها که معمولا از انتهای میانسالی شروع می­شود را، می­توان با اقدامات پیشگیرانه­ مناسب کاهش داد. به این منظور می­توان از کرم­های مرطوب کننده استفاده کرد. این اقدام خصوصا پس از گرفتن ناخن‌­ها می­تواند کمک شایانی در جهت شکستگی کمتر ناخن­‌ها و رطوبت بیشتر پوست داشته باشد.

کمبود آهن یکی از دلایلی است که می­تواند باعث آسیب رسیدن به ناخن­‌ها شود. فرد سالمند بهتر است تا با انجام آزمایش و بررسی­ های مورد نیاز توسط پزشک از این مسئله آگاه شود و قرص ­های آهن و مکمل­ های مناسب را دریافت کند. هم­چنین این فرد می­تواند از مواد غذایی حاوی آهن بهرهمند شود.

کمبود آب می­تواند یکی دیگر از علت­ شکنندگی ناخن­ باشد. برای محافظت از ناخن­ها و کمک به روند کوتاه کردن ناخن سالمندان ، لازم است تا به میزان کافی آب در طول شبانه ­روز مصرف کنید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن و خشکی پوست بهتر است هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش استفاده کنید.

تغذیه­ مناسب سالمندان یکی از عواملی است که می­تواند بر سلامت ناخن­ها موثر باشد. برنامه­ غذایی سالمندان باید به گونه‌­ای باشد که تمام مواد ضروری به بدن شخص برسد. کمبود مواد پروتئینی در بدن می­تواند به صورت یک خط عرضی سفید بر روی ناخن­ها مشخص شود. به همین دلیل استفاده کافی از پروتئین در رژیم غذایی خصوصا برای سالمندان لازم و ضروری است.

ممکن است به هر دلیلی تغییرات مختلفی در شکل، رنگ و میزان رشد ناخن­ ها در سالمندان اتفاق بیفتد. این تغییرات ممکن است ناشی از یک مشکل جدی در درون بدن آن­‌ها باشد. به همین دلیل برای محافظت از سلامتی فرد و بررسی این تغییرات باید به پزشک مربوطه مراجعه شود. از این طریق میتوان با پیگیری و مصرف مکمل­ های مورد نیاز جلوی اتفاقات جدی­تر را در این سنین گرفت.

دیگر نکات کوتاه کردن ناخن سالمندان

مراقبت از سلامتی و وضعیت جسمانی در سالمندان بسیار اهمیت دارد. ناخن ­ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در تشخیص بسیاری از مشکلات در بدن می­توانند به شما کمک کنند. جنس، رنگ، میزان رشد و شکل ناخن­ ها در دوران سالمندی دچار تغییرات عمده می­‌شود و باید مراقبت بیشتری از آن­‌ها صورت گیرد.

کوتاه کردن ناخن­ ها در دوران سالمندی باید با دقت و حوصله­ بیشتری صورت گیرد. فرد سالمند باید تلاش کند از مواد شوینده به میزان کمتری استفاده کرده و هنگام کار با این مواد حتما از دستکش استفاده کند. هم­چنین گرفتن ناخن­ ها بهتر است بعد از حمام باشد تا آسیب­ کمتری به آن‌­ها وارد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا