A
اطلاعات کاربردی سالمندان

بهترین زمان مصرف دارو در سالمندان

یکی از عوارض افزایش سن، افزایش بیماری ­هاست. به ­همین دلیل در زمان سالمندی ممکن است بیش­تر از سایر دوره­‌ها، داروهای مختلف مصرف کنید. پس نیاز است تا در دوره­ سالمندی بیش­تر از قبل مراقب مصرف داروهای خود باشید. در ادامه می‌خواهیم از بهترین زمان مصرف دارو برای سالمندان صحبت کنیم.

بهترین زمان مصرف دارو در سالمندان چه زمانی است؟

به این نکته توجه داشته باشید که داروها را باید در یک زمان مشخصی از روز مصرف کنید. چرا که مصرف صحیح دارو در زمان مناسب به کارایی بهتر آن کمک می‌­کند. پس سعی کنید زمان مناسب مصرف هر نوع دارو را بشناسید تا بتوانید اثرات داروها را با بالاترین کارایی جذب بدن بدانید.

داروهایی که باید قبل از وعده­ صبحانه مصرف شوند

  • قرص ­های مکمل آهن

بهترین شرایطی که باید برای جذب بهتر قرص ­های مکمل آهن انجام دهید، این است که سعی کنید معده­ خالی باشید. می­توانید ۱ لیوان آب پرتقال را قبل از مصرف قرص­ های مکمل آهن، میل کنید. ویتامین c موجود در آب پرتقال باعث می‌­شود که جذب آهن موجود در قرص­ های آهن بهتر جذب بدن شود.

ممکن است هنگام مصرف ­کردن قرص آهن با معده ­خالی، احساس حالت تهوع به شما دست دهد. در این صورت می­توانید قرص آهن را با غذا مصرف کنید. اگرچه مصرف قرص آهن در کنار غذا میزان جذب کمتری دارد، اما برای کاهش علائم حالت تهوع بهتر است با معده پر مصرف شود.

ممکن است مصرف قرص آهن در جذب سایر داروها اختلال ایجاد کند. به ­عنوان مثال مانع جذب کلسیم، داروهای تیروئید، مولتی ­ویتامین و آنتی­ بیوتیک­ ها شود. اگر از این داروها استفاده می­‌کنید و قصد دارید استفاده ­از قرص­ های مکمل آهن را هم شروع کنید، حتما با پزشک یا داروساز متخصص مشورت داشته باشید تا خللی در جذب سایر داروها به وجود نیاید.

  • داروهای فشار خون

یکی از دلایلی که باید در هنگام صبح، داروهای فشار خون را مصرف کنید این است که در اوایل صبح میزان فشار خون بالاتر است. اگر سعی کنید قرص فشارخون خود را در زمان صبح مصرف کنید، تا پایان روز میزان فشارخون شما ثابت می­‌ماند.

دلایل فشار خون بالا در سالمندان و توصیه های پزشکی آن

  • داروهای تیروئیدی

مصرف این داروها نیز بهتر است در زمان صبح و با معده خالی باشد. اگر قصد دارید علاوه بر داروهای تیروئیدی، داروهای دیگری هم­زمان استفاده کنید، حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا مشکلی در جذب داروی تیروئید وجود نداشته باشد.

  • داروهای درمان­ کننده رفلکس معده

اگر قصد دارید داروهای درمان­ کننده رفلکس معده بیش­ترین اثر خود را داشته باشد، اوایل صبح و قبل از مصرف اولین وعده غذایی دارو را مصرف کنید. خاصیت داروهای درمان ­کننده­ رفلکس اسیدی معده این است که نیازمند مدت زمانی برای فعال­ شدن و کارکردن دارد. پس اگر سعی کنید این دارو را در اوایل صبح مصرف کنید، در طول روز مشکل سوزش معده را نخواهید داشت.

  • داروهای پوکی استخوان

داروهای پوکی استخوان انواع مختلفی دارند. سعی کنید این نوع داروها را در ابتدای همه­ داروها مصرف کنید. این داروها چه از نوع دوز روزانه باشد یا از نوع هفتگی، بهتر است در اوایل صبح قبل از وعده­ صبحانه مصرف شود. نوع دیگری از این داروها وجود دارد که متفاوت از نوع مصرف صبحگاهی است. این نوع داروها در انتهای شب و هنگام خواب باید مصرف شود. برای تشخیص این دو نوع داروی پوکی استخوان بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف قرص فشار خون

داروهایی که باید بعد از صبحانه مصرف شود

  • قرص­ های مولتی ­ویتامین

زمان مصرف دارو در سالمندان برای قرص­ های مولتی ویتامین بهتر است بعد از وعده صبحانه مصرف شود تا کمک به جذب ویتامین­ های محلول در چربی کند. خاصیت دیگر این قرص ­ها، افزایش میزان انرژی است. پس بهتر است این قرص­ها را در ابتدای روز مصرف کنید که تا پایان روز انرژی کافی داشته باشید.

برای مصرف قرص ­های مولتی ویتامین حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا مشکلی برای بدن­تان به وجود نیاید.

بیش­تر علائم حساسیت هنگام بیدارشدن از خواب به­ چشم می­‌خورد. پس بهتر است برای برطرف شدن علائم حساسیت در کل روز، قرص­ها را بعد از صبحانه مصرف کنید. از خوردن این قرص­ها در پایان شب و هنگام خواب اجتناب کنید.

  • پروبیوتیک ­ها

داروهای پروبیوتیک مفید هستند اما اگر در زمان مخصوص به ­خود مصرف نشوند، می­تواند باعث اسیدی ­شدن معده و باعث بروز مشکلات جدی­تر شود. حتما داروهای پروبیوتیک را با معده­ کاملاٌ پر میل کنید.

داروهایی که باید بعد از شام مصرف شوند

  • داروهای کلسترول

بیش­ترین میزان جذب کلسترول بدن، در شب و بعد از خوردن شام اتفاق می­فتد. بهتر است داروهای کلسترول را در شب و بعد از شام مصرف کنید تا جذب کلسترول بدن در این زمان کاهش پیدا کند. همچنین مصرف این داروها به کبد نیز کمک کرده تا میزان کلسترول بدن ثابت بماند.

بسیاری از داروها را باید در ۲ دوز مصرف کنید. معمولاٌ زمان مصرف دارو برای دوز اول و دوم در بروشورهایی که همراه دارو وجود دارد، توضیح داده می‌­شود. اگر همچنان در زمان دوز مصرفی مشکل داشتید می­توانید از داروساز یا پزشک کمک بگیرید.

مشکلات مصرف داروی نادرست در سالمندان

به­ دلیل افزایش سن، بیماری­ های مختلفی در بدن ممکن است به ­وجود آید. به ­همین دلیل میزان داروهای مصرفی و دوز مصرفی آن­‌ها افزایش پیدا می‌کند. در زمان سالمندی به ­دلیل بیماری­ ها و اغتشاشات ذهنی ممکن است میزان مصرف داروها و زمان داروها را از خاطر ببرید. هم­چنین تداخل دارویی باعث بروز مشکلات جدی­تر از قبیل مرگ می‌­شود.

یکی از رفتارهای اشتباه در زمان سالمندی، خوردن گیاهان دارویی است. ممکن است گیاهان دارویی که مصرف می­‌کنید، دارای ماده قوی باشد که با داروهای شیمیایی سازگار نباشد. به طور کل برای مصرف هرگونه دارو، با پزشک معالج مشورت کنید. چرا که سن سالمندی، سن حساسی است و نیازمند مراقبت بیش­تری است. یک خطای کوچک در این دوره ممکن است اثرات جبران­ ناپذیری داشته باشد.

سعی کنید روی استفاده از داروهای سالمندان نظارت داشته باشید. می­توانید برای این­که در مصرف داروهای سالمند کمک داشته باشید، از یادآور دارو استفاده کنید.

کلام آخر برای زمان مصرف دارو ها

در دوره­ سالمندی مصرف داروها افزایش پیدا می­‌کند. بعضی از داروهای تقویتی همانند قرص ­های آهن و مولتی ویتامین برای جذب بهتر، زمان مخصوص به خود را دارند. بعضی از داروها همانند داروهای فشارخون و کلسترول نیازمند زمان مناسب هستند تا از بروز مشکلات جلوگیری کنند. سعی کنید تمامی داروها را در زمان مخصوص به خود مصرف کنید تا بهترین کارایی را داشته باشد.

برای سالمندان سعی کنید قرص­ ها را طبقه ­بندی کنید. از مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی بدون تجویز پزشک بپرهیزید. چراکه ممکن است اثرات مختلفی بر روی یک­دیگر داشته باشند.

 

فروشگاه تخصصی سالمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا