A
اطلاعات کاربردی سالمندان

راهنمای خرید دستگاه هشدار سالمندان

محتوا پنهان

دستگاه هشدار سالمندان یا زنگ مخصوص سالمندان، ابزاری کمک‌کننده به افراد سالمند، کودکان و کارگران است. همچنین استفاده از این دستگاه برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و اکنون تحت مراقبت‌های ویژه هستند نیز بسیار موثر بوده و آرامش‌خاطر این عزیزان را فراهم می‌کند.

در صورت بروز شرایط اضطراری، دستگاه هشدار سالمندان می‌تواند ارتباط فوری و ارزشمندی را برقرار کند. به عبارت دیگر؛ زنگ مخصوص سالمندان می‌تواند جان افراد را نجات دهد. این دستگاه همچنین با نام دستبند هوشمند سالمندان نیز شناخته می‌شود. زمانی که این دستگاه کوچک فعال می‌شود، هشدارهای متعددی به افراد ثبت‌ شده در لیست تماس‌های اضطراری، ارسال می‌شود. سرویس نظارت دستبند هوشمند سالمندان ۲۴ ساعته است و به طور کامل حامی و نجات‌دهنده جان سالمندان است. این دستگاه بسته به مدل‌های متنوعی که عرضه کرده است، می‌تواند مانند ردیاب مکانی و ارتباطی نیز عمل کند.

دستگاه هشدار سالمندان چیست؟

دستگاه هشدار سالمندان یا زنگ مخصوص سالمندان، دستگاه نجات‌دهنده زندگی سالمندان است که هنگام فشردن یک دکمه یا در برخی موارد با تشخیص افتادن سالمند، وی را با فرد مورد نظر مرتبط می‌کند. تعداد زیادی شرکت سازنده دستگاه هشدار سالمندان وجود دارند که این دستگاه‌ها را در تنوع و کیفیت‌های متنوعی روانه بازار کرده‌اند. بدین دلیل دسبتد هوشمند سالمندان از نظر کیفیت، تجهیزات و خدمات ارائه‌دهنده، ممکن است با هم تفاوت زیادی داشته باشند و شما با چالش‌های متعددی در زمان خرید این دستگاه مواجه شوید.

دستگاه هشدار سالمندان چگونه کار می کند؟

در ساده‌ترین شکل، دستگاه هشدار سالمندان یک خط ارتباطی بین سالمند عزیز و شخص مورد نظر وی فراهم می‌کند. پس از آن فرد مورد نظر سالمند، اگر توانست خود را به او می‌رساند در غیر این‌صورت با مراکز اورژانس تماس می‌گیرید. در حالی که زنگ مخصوص سالمندان، یک دستگاه نجات‌دهنده برای این افراد به حساب می‌آید، تمامی این دستگاه‌ها باید دارای چند ویژگی استاندارد باشند که عبارتند از:

دکمه‌های راهنما

به طور کلی دستگاه هشدار سالمندان به صورت گردن‌‌آویز و دست‌بند طراحی شده‌اند که با کمک دکمه‌های راهنما موجود روی سطح این دستگاه می‌توان ارتباط برقرار کرد. صرف نظر از این که دکمه‌های راهنما، ارتباط کاربران و فرد مورد نظرشان را فراهم می‌کنند، برخی نمونه‌های قابلیت افزودن دکمه‌های راهنمای اضافی را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. در بیشتر مواقع این دکمه‌ها از پوششی مقاوم در برابر آب ساخته شده‌اند و این امر بدان معنا است که سالمند عزیز می‌تواند دستگاه را در حمام هم مورد استفاده قرار دهد.

بلندگوها

با شروع تماس، بلندگوی سیستم به کاربر اجازه می‌دهد تا با فرد موردنظر ارتباط برقرار کند. برای دستگاه هشدار سالمندان در مصارف خانگی، تنها یک پایه بلند‌گو در مرکز خانه نصب می‌شود. همچنین زنگ مخصوص سالمندان می‌تواند با بلندگوهای تلفن همراه نیز ترکیب شود.

اتصال

درون هر دستگاه هشدار سالمندان، مکانیزمی وجود دارد که از طریق آن تماس‎‌های اضطراری ارسال می‌شود. اکثر دستگاه‌های زنگ مخصوص سالمندان با تلفن همراه سالمند عزیز ترکیب می‌شوند. همچنین نمونه‌های جدید این دستگاه از طریق امواج Wi_Fi به برقراری ارتباط مشغول هستند.

ارزش دستگاه هشدار سالمندان در سادگی آنها است. در حالی که بیش از نیمی از افراد مسن دارای تلفن‌های همراه هستند، زنگ مخصوص سالمندان، راهی ساده‌تر و کارآمد‌تر برای دریافت کمک فراهم می‌کند.

انواع دستگاه هشدار سالمندان

با وجود انبوه سیستم‌های زنگ مخصوص سالمندان و تولیدکنندگان آن‌ها، ما به طور کلی می‌توانیم دستگاه هشدار سالمندان را به چندین دسته اصلی تقسیم کنیم.

۱. دستگاه هشدار سالمندان خانگی

این ابزار از سالمندان هم خانه و هم اطراف آن را محافظت می‌کند. این سیستم از طریق ترکیبی از دکمه‌های راهنما و ایستگاه پایه مجهز به بلندگو، به سالمندان اجازه می‌دهد تا به سرعت به فرد مورد نظرشان ارتباط بگیرند. به طور کلی این سیستم‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

۲. دستگاه هشدار سالمندان On-the-Go

این سیستم‌ها از کاربران در خارج از خانه محافظت می‌کنند. با استفاده از اتصالات موجی، دستگاه هشدار سالمندان می‌تواند تماس‌های اضطراری را با هر مکانی برقرار کند. اغلب اوقات  این سیستم‌ها به فناوری GPS مجهز هستند و فرد موردنظر سالمند اجازه می‌دهد تا از مکان وی مطلع شود.

۳. دستبند هوشمند سالمندان

این نوع دستگاه هشدار سالمندان تمامی ویزگی‌های یک دستگاه زنگ مخصوص سالمندان را دارا است. همچنین به دلیل ساختاری ساعت‌گونه، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این دستگاه امکان گزارش وضعیت آب‌و‌هوا، ارسال پیام کوتاه و نمایش‌ معیارهای سلامتی مانند تعداد ضربان قلب سالمند را دارد.

۴. دستگاه هشدار سالمندان بلوتوثی

دستگاه هشدار سالمندان بلوتوثی، تقریبا جدید‌ترین نوع در این دسته‌بندی بوده و از طریق دکمه‌های راهنما با تلفن همراه سالمند جفت می‌شوند. این دستگاه به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با بیشترین سرعت با فرد مورد نظرشان ارتباط بگیرند. همچنین به دلیل دسترسی حرفه‌ای این دستگاه نیازی به پرداخت هزینه ماهیانه برای چک شدن دستگاه نیست.

پارامترهای استاندارد دستگاه هشدار سالمندان

به علت تنوع بیش‌ازحد دستگاه‌های زنگ مخصوص سالمندان، پارامترهای زیاد و متنوعی وجود دارد که شاید بسیاری از آن‌ها مورد بی‌توجهی قرار گیرند. در این قسمت سعی می‌شود تا شما را با مهم‌ترین پارامترهایی که باید در زمان خرید این دستگاه مد نظر داشته باشید، آشنا کنیم.

· تجهیزات قابل اطمینان

بیشتر دستگاه‌های هشدار سالمندان ادعا می‌کنند که با بهترین کیفیت ساخته شده‌اند و دوام بالایی دارند. پس از انجام چندین آزمایش و تست‌های مکرر، ثابت شده است که دکمه‌های راهنما و ایستگاه‌های پایه باید بتوانند در برابر سقوط مقاومت کنند و به طور کلی این سیستم‌ها باید برای شما چندین سال دوام بیاورند.

· سهولت استفاده از دستگاه هشدار سالمندان

هدف از یک دستگاه هشدار سالمندان، ساده‌سازی زندگی شما، ایجاد آرامش خاطر به کاربر و مراقبان او است. بنابراین یک دستگاه هشدار سالمندان باید به گونه‌ای باشد که با ساده‌ترین روش‌ها، بیشترین مراقبت را از سالمندان انجام دهد و هر کاربری با هر سطحی از توانایی، قادر به استفاده از آن باشد.

· وظیفه شناسانه مراقبت از مشتری

این دستگاه‌ها حکم نجات‌دهنده جان کودکان و سالمندان را دارد. به همین دلیل شرکت‌های سازنده دستگاه‌ هشدار سالمندان، باید در ارائه خدمات بی‌عیب‌ونقص برای کاربران کوشا باشند و هرگز در ارائه پشتیبانی محصول کوتاهی نکنند. بهره‌مندی از یک پشتیبانی مناسب محصول، می‌تواند نکته مهمی در زمان خرید این دستگاه باشد.

· قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه

دستگاه هشدار سالمندان به واسطه سیستم برقراری ارتباطش، باید به طور ماهیانه مورد بررسی قرار بگیرد. به طور کلی هزینه بررسی دستگاه هشدار سالمندان در ماه چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است که بسته به نوع عملکرد و کاربرد ممکن است قیمت‌گذاری‌ها بالا و پایین شود.

· قراردادهای انعطاف‌پذیر

به علت پشتیبانی و بررسی ماهانه دستگاه هشدار سالمندان، کاربران باید با شرکت عرضه‌کننده کالا، قرارداد سالانه ببندند. بهتر است این قراردادها سه ساله بسته شود تا در صورت عدم استفاده کاربر، زیان زیادی وارد نشود. اگر پس از اتمام این دوره اقدام به تمدید قرارداد نکنید، نشان‌دهنده عدم نیاز شما به دستگاه است. همچنین شما می‌توانید هر زمان که بخواهید به فسخ قرارداد اقدام کنید. بسیاری از شرکت‌ها، شرایط لغو آسان بدون نیاز به قراردادهای طولانی مدت ارائه را می‌دهند. بنابراین بدون نگرانی، اقدامات خرید دستگاه هشدار سالمندان را فراهم کنید.

دستگاه هشدار سالمندان چگونه می‌تواند به سالمندان کمک کند و برای آن‌ها مفید باشد؟
دستگاه هشدار سالمندان

چگونه می‌توان یک دستگاه هشدار سالمندان خریداری کرد؟

اغلب دستگاه‌های زنگ مخصوص سالمندان را می‌توانید از طریق شماره تلفن شرکت یا از طریق وب‌سایت آن شرکت، خریداری کنید. بنابراین قبل از خرید از میزان مبلغ پرداختی اطمینان حاصل کرده و تمامی خدمات پشتیبانی پس از فروش را بررسی کنید. توجه به پارامترهای گفته شده در بالا را نیز همواره به یاد داشته باشید.

ویژگی‌های اضافی دستگاه هشدار سالمندان

هیچ دو دستگاه هشدار سالمندان دقیقاً یکسان کار نمی‌کنند. با توجه به این نکته، مهم است که سیستمی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های اضافی مورد نیاز شما باشد. در اینجا برخی از مواردی است که باید به آن‌ها توجه کنید را بیان خواهیم کرد.

· تشخیص خودکار سقوط

مسلماً مهمترین افزودنی در هر دستگاه هشدار سالمندان، تشخیص خودکار سقوط است. دستگاه هنگامی که حس می‌کند کاربر افتاده است به طور خودکار تماس اضطراری ایجاد می‌کند. به طور کلی، این ویژگی‌های اضافی هزینه قرارداد شما را افزایش خواهند داد. بنابراین به این موارد اضافی توجه ویژه داشته باشید.

· باتری‌های پشتیبان

از آنجا که دستگاه هشدار سالمندان داخلی از طریق پریز برق شارژ می‌شود، مهم است که بتوان آن را با یک باتری پشتیبان در صورت قطعی برق، جایگزین کرد. این باتری پشتیبان بنابر ظرفیت ارائه‌دهنده، از قیمت بالاتری برخوردار است.

· فناوریGPS

اگر قصد خرید دستگاه هشدار سالمندان مناسب استفاده در خارج از خانه را دارید، بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که مجهز به سیستم مکان‌یابی یا GPS هستند. در این صورت زمانی که زنگ هشدار شما به صدا در می‌آید، فرد مورد نظرتان از مکان تقریبی شما مطلع شده و می‌تواند خود را به شما برساند.

· نظارت بر همسر

اغلب دستگاه هشدار سالمندان تنها شامل یک دکمه راهنما هستند. با این حال، اگر با شریک زندگی خود، زندگی می‌کنید، توجه به قابلیت افزودن دکمه‌های راهنما اضافی در زمان خرید بسیار مهم است. برخی شرکت‌ها خدمات پوشش نظارتی همسر را به طور رایگان ارائه می‌دهند.

· یادآوری‌های دارویی

برای کسانی که در مدیریت داروهای خود مشکلی دارند، بسیاری از شرکت‌های دستگاه هشدار سالمندان این امکان را فراهم کرده‌اند که سالمندان به طور روزانه یادآوری‌هایی را از مراکز نظارت برای مصارف داروهایشان، دریافت کنند. بنابراین اگر فرد فراموش‌کاری هستید، توجه به این قابلیت را فراموش نکنید.

· دکمه‌های راهنما مقاوم در برابر آب

از آنجا که حمام یکی از شایع ترین مکان‌های سقوط سالمندان است، این امر که بتوان دکمه‌های راهنمای دستگاه هشدار سالمندان را زیر دوش گرفت، از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر شرکت‌ها دکمه‌های راهنما ضد آب ارائه می‌دهند که می‌توانند در برابر آب مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

· فرامین صوتی

در حالی که اغلب دستگاه هشدار سالمندان برای برقراری تماس اضطراری تنها به فشار دکمه‌ها متکی هستند، اکنون برخی از سیستم‌های مدرن از دستورات صوتی نیز پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامی که کاربر می گوید اورژانس  دستگاه هشدار سالمندان داخلی می‌تواند با عوامل اورزانس تماس برقرار کند.

· ترکیب با تلفن‌های هوشمند

امروزه بسیاری از دستگاه هشدار سالمندان می‌توانند با تلفن‌های هوشمند جفت شوند. کاربر واقعی دستگاه هشدار سالمندان، نیازی به استفاده از تلفن هوشمند ندارد. بلکه مراقبان و عزیزان می ‌وانند برای دریافت اعلان‌های راهنما، تنظیم برنامه مراقبت یا حتی نظارت بر دوام باتری سیستم، روی گوشی خود برنامه مربوطه را بارگذاری کنند.

· سنسورهای حرکتی

سنسورهای حرکتی چه در ایستگاه پایه کارگذاری شده باشند و چه در دکمه راهنما تعبیه شده باشند، می‌توانند حرکت کاربر را ردیابی کنند. درصورتی که سیستم برای مدت طولانی بدون شناسایی حرکت باقی بماند، به مرکز نظارت هشدار می‌دهد.

· استفاده آزمایشی

از آنجا که هیچ راهی برای مطلع شدن از عملکرد دستگاه هشدار سالمندان نیست، توصیه می‌شود از شرکت ارائه‌دهنده دستگاه هشدار سالمندان تقاضای استفاده حداقل ۳۰ روزه از دستگاه را به صورت آزمایشی داشته باشید. این فرصت به شما اجازه می‌دهد تا تجهیزات، عملکردها و صحت دکمه‌های راهنما را بررسی کنید و در صورت عدم رضایت تقاضای برگشت وجه داشته باشید.

سوالاتی که قبل از اقدام به خرید دستگاه هشدار سالمندان باید از خود بپرسید

در آغاز تحقیقات برای خرید دستگاه هشدار سالمندان بهتر است چندین سوال را در ذهن خود پاسخ دهید تا بتوانید بر آن اساس پارامترهای مناسب خرید را انتخاب کنید. این سوالات بسته به هر شخص متغیر است اما در ادامه مهم‌ترین این سوالات را مطرح می‌کنیم.

  1. آیا بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید یا مرتبا برای فعالیت‌های روزانه و اجتمعای به خارج از خانه می‌روید؟
  2. آیا از تلفن ثابت استفاده می‌کنید یا استفاده از تلفن همراه را ترجیح می‌دهید؟
  3. مدل‌های گردن‌آویز را برای خرید ترجیح می‌دهید یا حالت دست‌بندی این دستگاه را؟
  4. خانه شما چقدر بزرگ است؟ آیا دامنه دستگاه هشدار سالمندان، شما را در هر اتاقی پوشش می‌دهد؟
  5. آیا شما مستعد سقوط و برخورد با زمین هستید؟ آیا تشخیص سقوط خودکار برای شما مفید خواهد بود؟
  6. آیا شما به تنهایی زندگی می کنید؟ آیا همسر شما به دکمه‌های راهنمای اضافی نیاز دارد؟

خرید دستگاه هشدار سالمندان

سالمندی دوره پرخطری از زندگی است که اگر نظارت‌های مناسبی توسط مراقبان و عزیزان صورت نگیرد، ممکن است رسیک آسیب‌پذیری سالمندان با افزایش روبه‌رو باشد. خطر تصادفات در خیابان‌ها یا سقوط در خانه، از رایج‌ترین اتفاقات سالمندی است. برای مراقبت مناسب از سالمندان استفاده از دستگاه هشدار سالمندان به شدت توصیه می‌شود. اگر برای خرید این دستگاه با مشکلی مواجه شده‌اید، در قسمت نظرات یادداشت کرده تا متخصصان ما شما را در این امر یاری کنند. همچنین در صورت خرید این دستگاه در قسمت نظرات از تجربه ستفاده خود بنویسید تا دیگر دوستان نیز از آن بهره‌مند شوند.خرید وسایل ضروری سالمندان

 

منبع
theseniorlisttheseniorlist

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا