سلامت روان سالمندان

درمان بی حوصلگی سالمندان و ۱۶ راه رهایی از کسالت

به ­دلیل هم­زمانی شروع دوره سالمندی با دوره بازنشستگی، شاید برای اکثر افراد، این روز­ها سخت و طاقت ­فرسا به­ نظر برسند. افراد بازنشسته و سالمند، پس از گذشت سال­‌های متعدد کاری و داشتن فعالیت­‌های گوناگون، از این­ که تمام ­مدت در منزل حضور داشته باشند، احساسات ناخوشایندی مثل افسردگی، خستگی، نارضایتی و بی حوصلگی را تجربه می‌­کنند. مطالعات نشان­ داده که بیش از ۹۰ درصد افراد سالمند، در اوقات ­فراغت خود تلویزیون می­‌بینند. به ­احتمال خیلی ­زیاد، این افراد به زودی در چرخه روزمرگی گیر کرده و از این ­اتفاق، به­ مرور خسته می­‌شوند. اگر سالمندان بتوانند زمان و اوقات خود را به­ درستی و به­ شکل بهینه برنامه­‌ریزی، مدیریت و استفاده کنند، دوران سالمندی و بازنشستگی را به ­یک دوره آرامش‌­بخش و رضایت‌­بخش تبدیل می‌­کنند. خیلی از افراد از این­ که بعد از بازنشستگی زمان بیشتری برای پرداختن به ­علاق­مندی­‌های­شان دارند و از محیط­ کاری و استرس‌­های آن دور هستند، احساس رضایت می­‌کنند. اگر شما می­‌خواهید از حالت روزمرگی خارج شده و از بی حوصلگی خود در سال­‌های آینده جلوگیری کنید، تا آخر مقاله، با ما همراه باشید. این مقاله برای درمان بی حوصلگی سالمندان تهیه شده و راه­کارهای خوبی را پیش­ پای سالمندان عزیز می­‌گذارد.

اگر هر چه سریع‌تر راهی برای درمان بی‌حوصلگی افراد سالخورده پیدا کنید، کمک چشمگیری برای امید به زندگی آن‌ها خواهید کرد. بی حوصلگی پیامدهایی دارد که در مطلب “عواقب خستگی و کسالت در پیری” توضیح داده‌ایم.

درمان بی حوصلگی در سالمندان

برای پیشگیری از بی حوصلگی در سالمندان راه­کارهای متعددی وجود دارد که هر کدام از این راه­کارها، از یک زاویه متفاوت به موضوع پرداخته‌­اند.

بعضی از این راه­کارها مربوط به سبک زندگی سالم هستند که در درمان بی حوصلگی سالمندان کاربرد دارند:

  • بهداشت­ خواب خود را رعایت کنید. صبح زود از خواب بلند شوید. چرت کوتاه ظهرگاهی داشته باشید. شب به ­موقع به رختخواب بروید. در صورت عدم ­رعایت بهداشت ­خواب و کمبود آن، شما برای روز بعد انرژی چندانی نخواهید داشت. نمی­‌توانید به برنامه­‌ریزی روزانه خود برسید و کسل و خسته می­‌شوید. بهداشت خواب ضعیف حتی در طولانی­‌مدت می­‌تواند سلامتی شما را تحت ­تاثیر خود قرار دهد.
  • وعده‌­های غذایی سالم خود را سر­ ساعت میل کنید. میوه‌­هایی مثل موز، بلوبری و شا­توت را امتحان کنید. موز حاوی ماده‌­ای به ­نام تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل شده و احساس خوشحالی و نشاط را به ­دنبال دارد. بلوبری و شا­توت سرشار از آنتی‌­اکسیدان هستند و تولید دوپامین در مغز را به­ همراه دارند. مصرف آن­‌ها به بهبود خلق­‌و­خو و پیشگیری از بی حوصلگی در سالمندان، کمک می­‌کند. مصرف مواد دارای امگا۳ مثل ماهی­‌ها، می‌­تواند باعث کاهش افسردگی شود. مواد­ غذایی آهن­‌دار مثل گوشت قرمز، عدس و غیره فراموش نشود.
  • ورزش کنید. ورزش باعث ترشح هورمون­‌های شادی در بدن شما می­‌شود، سطح انرژی را در بدن در حد بالایی نگه می­‌دارد و به افراد انگیزه لازم برای ادامه روز را می‌­دهد. شما با ورزش­‌کردن، انرژی لازم برای ادامه فعالیت‌­های روزانه خود را فراهم می­‌کنید. ورزش­ کردن هم به ­صورت تنهایی و هم به ­صورت گروهی، امکان­‌پذیر است. ورزش گروهی را در پارک‌­ها و مکان‌­های عمومی به­ همراه بقیه سالمندان انجام دهید تا بتوانید دایره ارتباطات خود را حفظ کنید و همچنین از اعضای گروه، انرژی مثبت و خوب بگیرید. ورزش ­کردن به ­نظر خیلی از افراد، یکی از بهترین روش­‌ها برای درمان بی حوصلگی در سالمندان عزیز است.
  • از استرس دوری کنید. استرس زیاد باعث می­‌شود که شما به­ درستی نتوانید فعالیت مورد ­علاقه خود را انجام دهید و شاید به ­همین ­خاطر، از انجام آن منصرف شوید. استرس در دراز­مدت، باعث خستگی بدن می­‌شود. با بدن و ذهن خسته، هیچ کاری را نمی­‌توان انجام داد.

تعدادی فعالیت که برای درمان بی حوصلگی سالمندان، خدمت شما، دوست عزیز و مهربان، در این مقاله آورده شده است:

  • فعالیت‌­های ذهنی انجام دهید. شطرنج بازی کنید. جدول حل کنید. فعالیت‌­های ذهنی زیادی وجود دارند که به­ صورت تک‌­نفره یا به ­صورت دسته ­جمعی انجام می­‌شوند. با انجام بازی­‌های دسته ­جمعی، با اعضای خانواده خود نیز می­‌توانید ارتباط نزدیک­تر و صمیمی­‌تری را حفظ کنید.
  • فکر کنید که به کدام کارها علاقه داشتید که قبل از دوره بازنشستگی، زمان کافی برای انجام آن پیدا نمی‌­کردید. شاید دلتان خواسته که چرم­دوزی کنید، بافتنی ببافید، به صورت حرفه‌ای آشپزی کنید یا کار با چوب را انجام دهید. اما فرصت انجام دادن آن برای شما پیش نیامده است. وقت خود را تلف نکنید، همین ­الان شروع به تهیه وسایل کنید و به فعالیت مورد­ علاقه­ خود بپردازید.
  • با خانواده و نوه‌­ها وقت بگذرانید و با آن­‌ها بازی کنید. با دوستان خود تعامل داشته باشید و به گفتگو و وقت‌­گذرانی با آن­‌ها بپردازید. بازنشستگانی که با خانواده و دوستان و همکاران­شان رابطه خوبی داشتند، شاداب­‌تر و سرزنده‌­تر بودند.
  • در فعالیت­‌های داوطلبانه اجتماعی و مذهبی مشارکت کنید. به موسسات خیریه مراجعه کنید و داوطلب انجام کار شوید. فعالیت‌­های شما در خیریه‌­ها می‌­توانند حال دل شما را خوب کنند. در مسجد محله به­ همراه بزرگان دیگر، فعالیت­‌های مذهبی انجام دهید و الگوی مناسبی برای جوانان باشید. همبستگی اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی و مذهبی و درد ­دل کردن با دیگران از نظر روحی، سالمندان را در وضعیت مناسبی قرار می­‌دهد و انجام فعالیت‌­های خیرخواهانه یک راه‌­حل عالی برای پیشگیری از روزمرگی و بی حوصلگی در سالمندان به­ شمار می‌­رود.
  • کتاب بخوانید. کتاب مثل همیشه یکی از بهترین دوستان افراد است. دنیا­ی جدیدی که با خواندن کتاب، کشف می­‌شود را در هیچ جای دیگر نمی‌­توان یافت. لذت خواندن کتاب را از خودتان دریغ نکنید. کار خوبی که می­‌توانید انجام دهید تا هم کتاب بخوانید و هم دایره اجتماعات خود را حفظ کنید، عضو­ شدن در کتابخانه‌­های عمومی شهر یا عضو ­شدن در گروه‌­های کتابخوانی است.
  • پادکست‌ها، آنقدر جذابیت دارند که جزء لیست پیشنهادی برای درمان بی حوصلگی سالمندان عزیز، قرار گیرند. پادکست‌­های فوق‌العاده با­کیفیتی در باب موضوعات مختلف همه ­روزه تولید می‌­شوند که ارزش وقت­ گذاشتن یک تا دو ساعت در روز را دارند. حتما یک دفتر و قلم نزد خود داشته باشید و نکات مهم را یادداشت کنید. مطمئن باشید که یادداشت نکات مهم، به­ درد اعضای خانواده و حتی دوستان خواهد خورد. می‌­توانید آن ­را به ­عنوان یک هدیه ارزشمند به کسی که دوستش دارید، تقدیم کنید.
  • برای سفر و مسافرت برنامه‌­ریزی کنید. مسافرت شما از یک روز تا چند روز می‌­تواند متغیر باشد. با­ توجه به روحیات خود و خانواده، برای سفر برنامه‌­ریزی کنید. اگر به ­دلایل مختلف سفر طولانی را دوست ندارید، برای رفتن به جاذبه‌­های طبیعی و تاریخی شهر­های اطراف محل زندگی خود آماده شوید. مطمئن باشید که لذت، شور و نشاط ناشی از سفر، تا مدت­‌ها با شما خواهد بود.
  • باغبانی کنید. به گل و گیاهان رسیدگی کنید. با باغبانی کردن و بودن در میان گل و گیاه، گذشت زمان را حس نخواهید کرد. به نظرتان چقدر لذت­بخش است که چند گلدان کوچک را برای هدیه­ دادن به عزیزان­تان، پرورش دهید؟ با باغبانی و پرورش گل و گیاه، واژه­ بی حوصلگی در سالمندان بی­‌معنی می‌­شود. بعد از انجام این ­کار مطمئن می­‌شوید که به امتحان کردنش می­‌ارزید.
  • یادگیری را در اولویت بگذارید. هیچ ­زمان برای یادگیری دیر نیست. شاید قبل از بازنشستگی، هر بار برای یادگیری مهارت جدید، بهانه کمبود وقت داشتید اما دیگر وقت شما آزاد است و می‌­توانید هر مهارتی را که دوست داشتید، یاد بگیرید.
  • داشتن حیوان خانگی، برای پیشگیری و درمان بی حوصلگی سالمندان و یک­نواختی زندگی، خیلی مفید است. یک گربه یا سگ خانگی، رفیق‌های خوبی برای روزهای کسل­‌کننده به ­شمار می‌­آیند. پیوند عمیق و لذت‌­بخشی که بین شما و حیوان خانگی­تان ایجاد می‌شود، دوران سالمندی و بازنشستگی شما را پر از هیجان و آرامش می‌­کند.
  • دوست دارید که اوقات خوش و خوبی داشته باشید پس با یک رقص سنتی، روحیه خود را به بالاترین سطح ممکن ببرید. از دیگر اعضای خانواده هم می‌­توانید درخواست مشارکت کنید. همراه همسر، فرزندان و نوه­‌های شیرین خود، یک ساعت خوش و پرهیجان داشته باشید. مطمئن باشید که همه اعضای خانواده از این پیشنهاد عالی، استقبال خواهند کرد و در آینده، خودشان به شما پیشنهاد رقص را خواهند داد.
  • به شما، کافه ­رفتن را پیشنهاد م‌ی­کنیم. با یکی از اعضای خانواده یا با دوستان خود به کافه بروید. حتی اگر کسی همراه شما نشد، کافه رفتن تنهایی را امتحان کنید. برای خود، یک دمنوش گیاهی سفارش دهید و از وقت خود لذت ببرید. تصور کنید که در این گوشه ­دنج، مشغول کتاب­ خواندن یا گوش ­دادن به پادکست موردعلاقه‌­تان باشید و از تمام ثانیه‌­ها لذت ببرید.

جمع ­بندی

نکته مهمی که باید مد­نظر داشت این است که برای پیشگیری یا درمان بی حوصلگی سالمندان نباید منتظر کسی ماند که فرد را از وضعیت روزمرگی و کلافگی دور کند. اگر خود فرد سالمند، برای فعالیت­‌های روزانه برنامه­‌ریزی نکند و نخواهد که از این وضعیت کسالت­‌بار خلاص شود، کسی هم نمی‌­تواند به­ او کمک کند. خود سالمند ناجی خودش است، پس اراده قوی داشته باشید و با­ تمام ­وجود برای ساختن روزهای خوش، اقدام کنید. وقتی که پیش می‌­روید، متوجه می‌­شوید که زندگی بسیار زیبا­تر از قبل شده و به ­شما لبخند می‌­زند. از لحظات ناب زندگی، لذت کافی را ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن