A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت جسمی سالمندان

آیا واقعا خطر کرونا برای سالمندان و افراد مسن بیشتر است؟

افراد بالای ۶۰ سال و به ویژه بالای ۸۰ سال در برابر عفونت شدید و کشنده آسیب پذیر هستند. در این مقاله چند مرحله جهت کاهش خطر کرونا برای سالمندان و افراد مسن ارائه شده است.

در میان این همه آمار، یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد که آن، بالاترین میزان تلفات در سالمندان است؛ به ویژه افرادی که دارای شرایط سلامتی و بیماری نامناسبی هستند. از موارد تایید شده در چین تا به امروز، تقریبا ۱۵ درصد از بیماران بالای ۸۰ سال در گذشتند، همچنین در افراد زیر ۵۰ سال میزان مرگ و میر پایین‌تر از ۱ درصد بوده است.

هنوز هیچ مدرک و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد افراد مسن به طور قابل توجهی بیشتر از افراد جوان به کرونا مبتلا می‌شوند، اما کارشناسان پزشکی معتقدند اگر افراد بالای ۶۰ سال به این ویروس آلوده باشند و حتی اگر حال عمومی مطلوبی داشته باشند بروز این بیماری شدیدتر می‌شود. افراد مسن با داشتن بیماری زمینه‌ای در خطر ویژه‌ای قرار دارند و این خطرات را پزشکان به ضعف سیستم دفاعی و ایمنی که توسط افزایش سن صورت گرفته، نسبت می‌دهند.

محافظت و پیشگیری از خطر کرونا برای سالمندان

این مسئله باعث می‌شود افراد مسن و خانواده‌هایشان اقدامات احتیاطی بیشتری را در نظر بگیرند که چندین روش برتر توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سازمان بهداشت جهانی)، متخصصان جراحی و متخصصان بیماری‌های عفونی توصیه شده است. لازم است با دستور العمل‌ها آشنا شوید و از آن‌ها پیروی کنید.

متخصصان سالمندان یک توصیه آشنا دارند که در آن گفته می‌شود:

  • دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب گرم بشویید.
  • در صورت نبود دسترسی به آب، از ژل‌های حاوی الکل استفاده کنید.
  • از دست دادن به دیگران جلوگیری کنید.
  • از اجتماعات دور شوید.
  • اشیا را قبل از لمس، تمیز و ضدعفونی کنید.
  • از وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کنید.

“رییس ژنتیک شناسی دانشگاه پورتلند گفت: من در هفته گذشته بیشتر بیمارانی که دیدم بالای ۸۰ سال سن دارند که همه آن‌ها این ویروس و این بیماری را ساده گرفته‌اند. تمام بیماران من حداقل یک بیماری مزمن دارند و بیشتر آن‌ها از سه، چهار، پنج یا بیشتر نوع بیماری رنج می‌برند”.

مردم اشتباه تصور می‌کنند که این وضعیت برای آن‌ها رخ نمی‌دهد و همیشه از خطر دور هستند. حتی کسانی که در شرایط پایداری در سلامت قرار دارند هم باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

به عنوان مثال دیابت می‌تواند مبارزه با عفونت را دشوارتر کند. همچنین بیماری‌های قلبی و ریوی ممکن است کار را برای ارگان‌های مبارزه با عفونت سخت‌تر کند.

ملاقات‌های غیر ضروری با پزشک را لغو کنید

برخی متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مسن در معرض خطر بیشتری قرار دارند، بنابراین مراجعه به مراکز درمانی، داروخانه‌ها و ملاقات با پزشکان در صورت غیر ضروری بودن این کار، بسیار منع می‌شود.

با توجه به این که بسیاری از افراد مسن دارای بیماری‌هایی مانند آلزایمر (زوال عقل)، بیماری پارکینسون و مشکلات قلبی هستند و نیاز به پیگیری‌های منظم دارند، توصیه می‌شود که هوشمندانه عمل کنند و برای دو تا سه ماه داروهای خود را با مشورت پزشک تهیه کنند.

برای جلوگیری از خطر کرونا برای سالمندان مراقب انزوای اجتماعی باشید

کارشناسان هشدار می‌دهند که فاصله گرفتن اجتماعی، سنگ بنای کنترل همه‌گیری از ویروس کرونا است که متاسفانه باعث انزوای اجتماعی می‌شود. طبق تحقیقات اخیر در بیش از ۱۳۰ کشور، ۱۶ درصد از افراد ۶۰ سال و بالاتر، تنها زندگی می‌کنند که این تنهایی خطرات سلامتی افراد سالخورده را در پی دارد.

یکی از راه‌های پیشنهادی برای بهبود این موضوع استفاده از تعاملات اجتماعی با دوستان و نزدیکان به صورت مجازی است که میتوان با استفاده از اپلیکیشن‌ها این تغییر را عملی کرد.

همچنین اگر بچه‌ها یا نوه‌های افراد مسن می‌توانند به صورت طولانی (دو یا یک ماه کامل) در کنار این افراد حضور داشته باشند می‌توانند کمک بزرگی به آنان کنند.

به مراقبت کنندگان تذکر دهید

با توجه به شیوع یکباره ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها عزیزان مسن خود را از خانه‌های سالمندان به خانه آوردند. برخی خانواده‌ها توانایی نگهداری از افراد پیر را در چند ماه آینده دارند و بعضی‌ها به علت عدم این توانایی از پرستاران و مراقبان بهداشتی کمک می‌گیرند. اما باید مراقب بود که این پرستاران تمام مراقبت‌ها را انجام دهند. به طور مثال مدام دست‌های خود را بشویند و وسایل و مواد غذایی را تمیز و ضدعفونی کنند.

در صورت مشاهده بی انضباطی، خود فرد سالمند یا دیگر اعضای خانواده باید تذکرهای لازم را به پرستاران و مراقبان بدهند. همچنین اگر یکی از افراد خانواده مسئولیت نگهداری از افراد مسن را داشت باید تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کند تا فرد سالمند بدون ترس و اضطراب و با خیالی آسوده زندگی کند. وجود یک رابطه خوب و صمیمی می‌تواند باعث شود فرد سالخورده نیازهای خود را به پرستار یا اعضای خانواده بگوید تا در نتیجه راحت‌تر از او مراقبت شود.

معضل خانه سالمندان

با افزایش مرگ و میر در خانه‌های سالمندان باعث شده تا این مراکز هوشیارتر عمل کنند. در خانه‌های سالمندان سعی می‌شود دید و بازدیدها ممنوع شده و فقط استثنائاتی قائل شوند (برای کسانی که به طور طولانی‌تر همراه افراد مسن‌شان می‌مانند). پیشنهاد می‌شود اکثر بازدیدها به صورت دیدار تصویری و مجازی صورت گیرد و اگر کسی توانایی نگهداری در خانه را دارد حتما از این روش منطقی استفاده کند.

در این چرخه همه گیری ویروس کرونا، فکر چاره باشید

سالمندان می‌ترسند که فاصله گرفتن از راه‌های اجتماعی ممکن است بر روی روال عادی زندگی‌شان تاثیر منفی بگذارد. این امر باعث عدم سرزندگی در سالخوردگان می‌شود. سالمندان برای مقابله با ویروس کرونا باید از عادت‌های خوب گذشته مثل خواب کافی، برنامه غذایی سالم و ورزش کردن استفاده کنند.

ورزش ممکن است در مبارزه با ویروس کرونا مفید باشد. ورزش می‌تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و فواید روحی و روانی کمک کند. سالمندانی که عادت به ورزش روزانه در ورزشگاه، باشگاه یا پارک‌های محل زندگی خود را دارند باید این عادت خوب را در منزل انجام دهند و با ورزش‌های سبک به این کار ادامه دهند.

نگرانی و اضطراب را از خود دور کنید

زمان وحشتناکی است، ما در میان همه گیری جهانی ویروس کرونا هستیم و شهرها و حتی کل کشورها خاموش هستند. برخی از ما در مناطقی قرار داریم که قبلاً تحت تاثیر کرونا ویروس قرار گرفته‌اند و همه ما در حال تماشای اخبار هستیم. این سؤال را می‌پرسیم که “چه اتفاقی خواهد افتاد؟”

برای رفع نگرانی و اضطراب خود زمان معینی تعیین کنید تا تمام روز درگیر این نگرانی‌ها نشوید، افکار اضطرابی را به چالش بکشید و سعی در حل این افکار کنید.

اگر بیش از حد نگران هستید، به نظر می‌رسد افکار منفی با تکرار بی‌پایان از سر شما عبور می‌کنند. ممکن است احساس کنید که از کنترل خارج می‌شوید یا می‌خواهید زیر این همه اضطراب کمر خم کنید. اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید در حال حاضر انتخاب کنید تا تمام این افکار اضطراب را قطع کنید و خود را از نگرانی در امان نگه دارید.

تامین نیازهای سالمندان

باید اطمینان پیدا شود که نیازهای ضروری مانند غذا و اقلام بهداشتی به افراد سالمند خانواده و حتی همسایگانی که دوست و آشنایی ندارند به طور منظم تامین شود.

جوان‌ترها می‌توانند این مسئولیت را قبول کنند تا سالمندان کمتر با محیط بیرون در تماس باشند و ایمنی آن‌ها حفظ شود. همچنین کمک به افراد سالمند برای کمک به هزینه‌های مالی و خرید مایحتاج آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به آنان کند و جز کارهای خیرخواهانه و خدا پسندانه و نوعی حمایت اجتماعی از آنان شود.

خطر کرونا برای سالمندان جدی‌تر است

با توجه به یافته‌ها و پژوهش‌های متعدد در تمام جهان در مورد این ویروس مخرب متاسفانه واکسنی برای این بیماری یافت نشده است. پزشکان و متخصصان بر این باور هستند که بهترین روش و راه درمان کرونا ویروس پیشگیری از آن است. تنها پیشگیری می‌تواند چرخه بیماری کرونا و همچنین چرخه این نگرانی‌ها، ناراحتی‌ها و اضطراب را قطع کند. پس بهتر است توصیه‌ها را جدی بگیریم و در آخرین حد امکان در خانه بمانیم و مراقب سالمندان خود باشیم.

منبع
Who

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا