A
اطلاعات کاربردی سالمندان

چند نکته برای خانه تکانی عید در حضور سالمندان

سالمندی یکی از دوره‌های حساس زندگی است که باید بیش­تر از سایر گروه‌های سنی به آن توجه شود. معمولا سالمندان با مشکلات مختلف جسمی و روحی درگیر هستند. به همین خاطر باید بیش­تر از قبل به سالمندان توجه کنید. یکی از راه‌هایی که می­توان در جهت بهبود سلامت روحی سالمندان نقش داشت، برگزاری مراسم عید نوروز است. روزهای قبل از نوروز، خانه تکانی عید مرسوم است. اما در حضور سالمندان باید چگونه باشد؟

سالمندان به ­دلیل این­که معمولا بزرگ خانواده محسوب میشوند، مراسم دیدوبازدید از آن­ها رایج است. این­گونه مراسم می­تواند تأثیر مثبتی در جهت سلامت روحی سالمند شما داشته باشد. خانواده‌ها برای برگزاری این مراسم لوازم مورد نیاز را خریداری می‌کنند. جدا از این امر، یکی از مهم‌ترین کارهای قبل از عید، خانه تکانی است. برای خرید و خانه تکانی در عید، ممکن است سالمندان آسیب ببینند. به همین خاطر باید از اصول لازم برای خانه تکانی و خرید سالمندان آگاهی داشته باشید.

خانه تکانی در حضور سالمندان چگونه انجام می‌شود؟

اگر بخواهید خانه­ سالمندان را در حضور خودشان خانه تکانی کنید، بهتر است با نکاتی آشنا باشید. چرا که ممکن است استفاده از مواد شوینده یا گردوخاکی که در اثر گردگیری به وجود می­‌آید، برای سالمندتان مضر باشد.

گاهی ممکن است خود سالمند قصد خانه تکانی داشته باشد. در این صورت باید یکسری نکاتی را رعایت کند تا از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری شود. ممکن است حتی کسانی که جوان­تر از سالمندان هستند نیز بر اثر حوادثی که در خانه تکانی به وجود می‌­آید، دچار آسیب شوند. این آسیب‌ها ممکن است به دلیل افتادن از چهارپایه، صندلی یا نردبان باشد.

اولین نکته‌ای که سالمند شما باید در زمان خانه تکانی به آن توجه کند؛ استفاده نکردن از چهارپایه و نردبان است. به هیچ وجه نباید سالمند شما از این وسایل استفاده کند. بسیاری از سالمندان ممکن است تعادل خود را نتوانند به خوبی حفظ کنند.

ورزش های تعادلی برای سالمندان

عدم حفظ تعادل، یکی از بیماری‌هایی است که در سالمندان بسیار رایج است. اگر سالمند شما مشکلات عدم تعادل را داشته باشد، بهتر است از چهارپایه و نردبان استفاده نکند. ارتفاع به تنهایی ممکن است باعث سرگیجه و افت فشار شود.

ممکن است سالمند شما از داروهایی استفاده کند که از عوارض آن سرگیجه و افت فشار است. در این حالت ممکن است زمانی که سالمند شما بر روی زمین باشد، این عوارض بروز پیدا نکند؛ اما زمانی که بالای نردبان یا چهارپایه است باعث شود که سالمند شما دچار سرگیجه یا افت فشار حون شود.

احتمال دارد سالمند شما تمرکز کافی در انجام دادن کارها را نداشته باشد، به همین خاطر زمانی که از نردبان بالا می‌رود، در تعیین عمق و فاصله‌­های نردبان دچار مشکل شود و نتواند پای خود را به خوبی روی پله‌های نردبان قرار دهد. به همین خاطر به هیچ وجه از نردبان برای تمیزکردن خانه سالمندان استفاده نکنید.

حتی ممکن است سالمند، بیماری پوکی استخوان داشته باشد. در این حالت اگر سالمند از بالای نردبان یا چهارپایه بر روی زمین بیفتد، ممکن است باعث شکستی استحوان دست و پا شود. اگر سالمند شما بیماری پوکی استخوان داشته باشد با یک ضربه کوچک استخوان محل ضربه دیده آسیب جدی می­بیند.

اگر سالمند قصد گردگیری یا شستن قسمت‌هایی را دارد که فقط با استفاده از چهارپایه یا نردبان ممکن است، می­توانید از افرادی که وظیفه آن­ها کمک کردن در کار منزل است، کمک گیرید.

اگر سالمند از ارتفاع بالایی روی زمین افتاد، به هیچ وجه او را تکان دهید. چرا که ممکن است یکی از نقاط بدنش آسیب دیده باشد. در این صورت اگر اقدام به جابجایی سالمند کنید این کار باعث شود که شکستگی و کوفتگی در بدن سالمند گسترش پیدا کند. حتی گاهی ممکن است باعث وخیم­تر شدن شکستگی شود. در این شرایط بهتر است با اورژانس تماس بگیرید تا سالمند را به بیمارستان منتقل کند.

یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خانه تکانی رعایت شود، استفاده از شوینده‌های بهداشتی است. شوینده‌های بهداشتی به دلیل این­که از مواد سمی تشکیل شده است ممکن است برای ریه های سالمندتان مضر باشد. هم­چنین باعث آسیب رساندن به پوست دست ­شود.

این احتمال نیز وجود دارد در زمانی که سالمند قصد دارد از مواد شوینده استفاده کند، برچسبی که بر روی مواد شوینده قرار دارد را کامل نخواند. گاهی نیز ممکن است چندین مواد شوینده را با هم مخلوط کند. در این حالت ترکیب سمی که ایجاد می­شود برای بدن سالمند بسیار خطرناک است.

در زمان استفاده از مواد شوینده نیز ممکن است از تمامی نکاتی که در زمان استفاده از شوینده‌ها باید بدانند، آگاهی نداشته باشند. به عنوان مثال ممکن است از وایتکس ۱۰۰ درصد استفاده کنند. وایتکس ۱۰۰ درصد خالص بسیار خطرناک است و گاهی موجب مرگ شود.

در زمان استفاده از شوینده‌ها در یک مکان بسته حتما باید در و پنجره‌ها باز باشد تا مشکلات تنفسی و ریوی به وجود نیاید. اگر سالمندان قصد داشته باشند که از مواد شوینده استفاده کنند، می­توانند از موادی همانند صابون­ و مایع‌های مختلف استفاده کنند. خطر استفاده از این مواد برای سالمندان بسیار کمتر از مواد شوینده‌های الکی است.

اگر در زمان خانه تکانی سالمند شما قصد داشته باشد که کمی تغییر دکوراسیون در خانه ایجاد کند، باید به سالمندتان گوشزد کنید که از حمل وسایل سنگینی همانند مبل یا تلویزیون بپرهیزند. چرا که ممکن است باعث آسیب به ستون فقرات و زانوها شود.

اگر سالمند شما قصد گردگیری دارد، بهتر است از گردگیری مکان­هایی که باید به طور مداوم دست به سمت بالا کشیده باشد، پرهیز کند. ممکن است کشیدگی دست یا پا باعث درد در ناحیه بازو و ران پا شود. اگر سالمند شما قصد خانه تکانی دارد بهتر است که یک روز به کمک­ کردن در خانه تکانی اختصاص دهید.

نکات خانه تکانی عید

خرید کردن برای عید نوروز همراه با سالمند

همان­طور که خانه تکانی خانه سالمندان نیازمند اصول و مراقبت ویژه­ای است، خرید عید برای سالمندان نیز باید طبق اصول خاصی انجام شود.

سعی کنید یک روز از زمان خود را برای خرید عید سالمندان اختصاص دهید. چرا که ممکن است حمل بعضی از خریدها از تحمل سالمند شما خارج باشد. اگر در زمان خرید عید این امکان وجود نداشته باشد که فردی همراه با سالمند شما به مراکز خرید رود، حتما سالمند شما باید چرخ‌­دستی مخصوص خرید را همراه داشته باشد.

اگر سالمند شما قصد خرید کردن میوه و احتیاجات روزمره­ را دارد، بهتر است خرید از همان محله نزدیک خانه انجام شود. تا حدامکان سعی کنید از محله‌های دور از خانه، خرید نکنید. این مکان­ها باعث میشود که سالمند شما پس از خرید کردن احساس خستگی مفرط داشته باشد. هم­چنین مشکل دیگری که برای خرید کردن در مکان­های دور از خانه به وجود می‌آید، مشکل رفت‌­وآمد است.

اگر سالمند شما در مکان­های شلوغی همانند پیاده‌روها یا مراکز خرید قرا گیرد، ممکن است با اصابت فردی به سالمند شما باعث زمین خوردن سالمند شود. پس بهتر است اگر قصد خرید عید را دارید از بازارها یا مراکز خریدی که میزان تجمع بالایی دارند، پرهیز کنید.

امروزه طعمه بیش­تر سارقان، سالمندان هستند. به دلیل این­که سالمندان نمی­توانند به خوبی تعادل خود را حفظ کنند یا به دنبال سارق بدوند، طعمه خوبی برای سارقان هستند. پس بهتر است سالمند خود را از مکان­های شلوغ، دور کنید.

به دلیل این­که سالمندان مقدار بیشتری پول نقد در کیف خود قرار می‌دهند توجه سارقان به سالمندان بیش­تر است. برای جلوگیری از سرقت می­توانید کیف گردنی برای سالمند خود انتخاب کنید تا وسایل او از سرقت در امان بماند. هم­چنین بهتر است سالمند پولی که در داخل کیف خود قرار می­دهد به اندازه خرید روزانه باشد.

به سالمندتان این نکته را گوشزد کنید تا حد امکان از سوارشدن در خودروهای ناشناس پرهیز کنند. اگر سالمند قصد داشت تنهایی به خرید رود بهتر است برای او آژانس بگیرید.

اگر سالمند شما از داروهایی که باعث کاهش هوشیاری و سرگیجه می­شود، استفاده می­کند، بهتر است تنهایی به خرید نرود. خواب آلودگی سالمند در فضای بیرون از منزل خطرات جدی برای او دارد.

اگر سالمند شما از بیماری خاصی رنج می­برد، برای خرید همراه او، به مکان‌های شلوغ نروید. چرا که ممکن است باعث آسیب به سالمند شما شود.

زمانی که همراه سالمند به مراکز خرید می­روید سعی کنید سالمند را تنها داخل ماشین نگذارید.

به سالمندان خود این نکته را متذکر شوید که اگر مواد غذایی یا وسیله­‌ای که خرید کرده، وزن زیادی دارد، می­تواند از فروشندگان بخواهند تا آن­ها را تا محل مورد نظر جابجا کنند.

خرید عید باعث می­شود که حس نشاط و تندرستی دوباره به سالمند شما بازگردد. اگر سالمندتان از شما تقاضای همراهی در خرید کردن را کرد، سعی کنید یک روز از وقت خود را با او همراه شوید. پوشیدن لباس نو و کفش نو می­تواند تأثیر بسزایی در سلامت روحی سالمند شما داشته باشد. اگر سالمند شما ترغیب به خرید کردن لباس و وسایل نو داشت، سالمند را بیش­تر تشویق کنید تا برای عید نوروز به زیبایی چهره خود رسیدگی کنند. این­ کار حس جوان ­بودن دوباره را به سالمند شما تزریق می­‌کند.

نکات پایانی خانه تکانی عید در حضور سالمند

عید نوروز یکی از باستانی‌­ترین اعیادی است که هر ساله مردم در ابتدای سال جشن می­‌گیرند. می­توان گفت عید نورور یکی از محبوب­ترین اعیاد در بین مردم ایران است. یکی از رسوماتی که هر ساله مردم به آن می­پردازند، خانه تکانی قبل از سال نو است.

اگر سالمند شما نیز قصد دارد که برای ابتدای سال نو خانه خود را تمیز و پاکیزه کند، بهتر است با اصولی که باید در این زمان رعایت شود، آگاه باشید. مهم­ترین نکته‌­ای که باید به آن توجه کنید این است که سالمندان به دلیل مشکلات جسمی نباید کارهای سنگین مثل بالارفتن از نرده یا جابجایی وسایل را انجام دهند. چرا که این کارها می­تواند باعث آسیب های مختلفی همانند شکستگی یا کوفتگی بدن شود.

اگر شما زمان مناسب برای کمک به سالمند را ندارید، می­توانید از کسانی که در کارهای خانه کمک می­‌کنند، کمک بگیرید. شرکت­های خدماتی نیز می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

خرید کردن برای عید یکی دیگر از رسومی است که قبل از سال تحویل انجام می­‌شود. برای خرید کردن سالمندان نیز باید اصول مخصوص به خود نیز رعایت شود. مهم­ترین نکته در خریدکردن سالمندان، توجه به مکانی است که قرار است سالمند از آن­جا خرید کند. سعی کنید تا جایی که ممکن است محلی که سالمند برای خرید کردن انتخاب می­کند، به خانه نزدیک باشد.

ممکن است شما نیز تجربه مختلفی از خانه تکانی عید برای منزل سالمند یا خرید کردن داشته باشید. می­توانید این تجربه را با نوشتن در بخش نظرات در اختیار ما و کسانی که با این معضل ربرو هستند، قرار دهید. هم­چنین اگر با چالش­هایی در این زمینه مواجه شدید با قرار دادن سوال خود می­توانید از راهنمایی­‌های کارشناسان ما در این زمینه بهره­مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا