A
سلامت روان سالمندانورزش های سالمندان

نکات انتخاب تفریح برای افراد مسن

افراد مسن بیشتر وقت‌شان را خانه هستند و ممکن است حوصله‌شان سر برود. بعضی از سالمندان به دلیل تنهایی و ضعف بدن حوصله‌ خارج‌شدن از خانه را ندارند و دوست ندارند بیرون بروند و تفریح کنند. آنها اکثر روزها در خانه هستند و از فرزندان و نوه‌ها انتظار دارند که همیشه به آنها سر بزنند. اما برای اینکه برای به سالمندمان روحیه بدهیم و او را به بیرون‌رفتن و تفریح‌کردن تشویق کنیم، باید تلاش کنیم که انواع تفریح برای افراد مسن را بشناسیم.

مسلما سالمندان نمی‌توانند همراه ما همه جا حاضر باشند و ممکن است تفریح‌های ما برای آنها مناسب نباشد. با این وجود خیلی از خانواد‌ه‌ها مادر و پدر پیرشان را همه جا با خودشان می‌برند. شاید این کار برای رفع تنهایی سالمند موثر باشد. ولی باید توجه داشته باشید که افراد مسن هم‌سن ما یا فرزندان‌مان نیستند و به آرامش و تنهایی هم احتیاج دارند.

بنابراین در انتخاب تفریح برای افراد مسن باید دقت کنیم و با توجه به روحیه و علاقه‌مندی‌های‌شان تفریح‌های مناسب به آنها پیشنهاد بدهیم و مقدمات این تفریح‌ها را آماده کنیم. در ادامه‌ی مقاله در سایت زیمد بیشتر راجع به تفریح برای افراد مسن صحبت می‌کنیم.

نکات مهم در انتخاب تفریح برای افراد مسن

سالمندان هر کدام شرایط و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی متفاوتی دارند. بیشتر آنها از بیماری یا ضعف بدنی رنج می‌برند. بنابراین انتخاب تفریح مناسب برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. در این بخش ۷ عامل انتخاب تفریح مناسب برای سمالندان را معرفی کردیم.

 ۱. عامل اول وضعیت فرهنگی اجتماعی است. خیلی از سالمندان در خانواده‌ی مذهبی رشد کردند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که الان هم تغییر خاصی بکنند. بعضی از سالمندان مذهبی از تفریح‌های امروزی خوش‌شان نمی‌آید.

آنها ترجیح می‌دهند همراه با دوستان‌شان قرآن بخوانند و برای نماز به مسجد بروند. بهترین تفریح برای این سالمندان سفرهای زیارتی است. آنها دوست دارند هرچند وقت یک بار به مشهد یا امام‌زاده‌های اطراف‌شان بروند. سالمندانی هم که مذهبی نیستند، از سفر، پیاده‌روی در مناطق تاریخی و قدیمی و گوش‌دادن به موسیقی لذت می‌برند.

۲. عامل دوم شرایط تحصیلی است. بعضی از سالمندان رشته‌ی تحصیلی موردعلاقه‌شان را دنبال کردند و الان بعد از سال‌ها تدریس و مطالعه بازنشسته شدند. این سالمندان از کتاب‌خواندن، حضور در انجمن‌ها و محافل ادبی لذت می‌برند. دوست دارند شعر بخوانند و با جوانان امروزی همراه شوند. آنها دوست دارند همراه با فرزندان و نوه‌ها‌ی‌شان بازی کنند و برای‌شان کتاب بخوانند.

۳. عامل سوم در انتخاب تفریح مناسب مکان تفریحی است. در برخی از کشورها مکان‌های خاصی برای تفریح و ورزش افراد مسن وجود دارد. استخرها و مراکز تفریح درمانی خاصی که سالمندان می‌توانند از امکانات آنها استفاده کنند. در ایران هم این مراکز وجود دارند. در بعضی از پارک‌ها، گروه‌های ورزش سالمندان وجود دارد. سالمندان در این گرو‌ه‌ها با هم ورزش می‌کنند و از حضور در کنار دوستان‌شان لذت می‌برند.

۴. چهارمین عامل در انتخاب تفریح مناسب شرایط اقتصادی است. مسلما همه‌ی سالمندان نمی‌توانند از بهترین شرایط تفریحی بهره‌مند شوند. مثلا سالمندان کشورهای اروپایی برای تفریح و استراحت به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. اما سفرهای لوکس و پرهزینه برای همه‌ی سالمندان ایرانی امکان‌پذیر نیست.

به علاوه، بخشی از مخارج سالمندان صرف هزینه‌های مربوط به پزشک، دارو و پرستار می‌شود. همین مشکلات باعث می‌شود که برخی از سالمندان قید تفریح را بزنند. اما بهتر است تفریحی مناسب شرایط اقتصادی سالمند و خانواده انتخاب کنید. با این کار از افسردگی سالمند جلوگیری می‌کنید.

۵. پنجمین عامل درنظرگرفتن هنر و حرفه سالمندان است. بعضی از سالمندان از نقاشی‌کردن، بافتنی بافتن، کاشتن گل و گیاه و رسیدگی به باغچه لذت می‌برند. برای این سالمندان وسایل مورد نیاز برای انجام کارهای موردعلاقه‌شان را در اختیارشان بگذارید.

مثلا اگر باغچه دارند، بذر گیاهان مختلف و وسایل باغچه بخرید. اگر بافتنی بافتن و قلاب بافی دوست دارند، کاموا بخرید. بعضی از سالمندان دوست دارند هنر و حرفه‌شان را به فرزندان و نوه‌های‌شان یاد بدهند. این کار باعث سرزندگی و شادابی آنها می‌شود.

۶. عامل ششم فعالیت فیزیکی است. ورزش‌کردن و پیاده‌روی برای همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود. سعی کنید سالمندان را به انجام ورزش‌های سبک تشویق کنید. مطمئن باشید ورزش‌کردن نه تنها برای سلامت فیزیکی آنها مفید است، بلکه روی روحیه‌شان هم تاثیر می‌گذارد.

ورزش‌های همگانی، یوگا، ورزش‌های آرامش‌بخش مثل تایچی برای سالمندان توصیه می‌شود. اگر سالمند از مشکل و بیماری خاصی رنج می‌برد، یا عمل خاصی انجام داده است، برای انجام حرکات ورزشی حتما با پزشک مشورت کنید.

آخرین عامل هم تجربیات سالمند است. سعی کنید از تجربه‌های سالمندان استفاده کنید. برخی از سالمندان از اینکه در دورهمی‌های مختلف داستان و خاطره تعریف کنند لذت می‌برند. تفریح این گروه از سالمندان دورهمی‌های گروهی، صحبت‌کردن با دوستان، بازی‌کردن با نوه‌ها، انجام کارهای مختلف با دوستان و فامیل است. آنها عاشق این هستند که تجربه‌های‌شان را به دیگران منتقل کنند.

تفریح‌های جدید برای سالمندان

بیشتر سالمندان تصور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند کار جدیدی بکنند یا توانایی یادگیری مهارت جدیدی را ندارند. در حالی که برای یادگیری و تجربه‌های جدید هیچ وقت دیر نیست. در سراسر جهان افراد مسنی هستند که در پیری کارهای جدیدی را شروع کردند و مشهور شدند. برای تشویق سالمندان به انجام کارهای جدید، آرزوها و حسرت‌های‌شان را درنظر بگیرید.

اگر همیشه دوست داشتند نقاش یا نوازنده بشوند، آنها را در کلاس‌های نقاشی و موسیقی ثبت‌نام کنید. برایشان وسایل نقاشی و ساز بخرید و تشویق‌شان کنید. اگر دوستان‌شان را از دست دادند، تشویقشان کنید در گروه‌های مختلف ثبت‌نام کنند و دوستا‌ن‌ جدید پیدا کنند.

البته مراقب باشید که تشویق‌کردن باعث آزار دادن آنها نشود. فراموش نکنید که سالمندان روحیه حساس و شکننده‌ای دارند، پس اگر دوست دارید خوشحال‌شان کنید و به آنها روحیه بدهید، باید صبور باشید. سالمندان را به استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی تشویق کنید. در فضای مجازی می‌توانند دوستان جدیدی پیدا کنند و هنرهای‌شان را با بقیه به اشتراک بگذارند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره نکات انتخاب تفریح برای افراد مسن صحبت کردیم. عوامل موثر برای انتخاب تفریح را توضیح دادیم و گفتیم که پیشنهاد تفریح‌های جدید هم می‌تواند برای سلامت روحی و روانی سالمندان موثر باشد. سالمندان وقت زیادی را در خانه هستند. ممکن است افسرده بشوند یا احساس بی‌حوصلگی کنند. اگر تفریح مناسبی برای آنها انتخاب کنیم، آنها را با خودمان به پارک یا سفر ببریم، روحیه شاداب‌تری پیدا می‌کنند و به زندگی امیدوارتر می‌شوند. اگر درباره تفریح سالمندان تجربه‌ای داریم، حتما برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا