A
اطلاعات کاربردی سالمندان

راهنمای کامل انتخاب بهترین بیمه برای سالمندان

اگر شما هم جزو افراد سالمندی هستید که هزینه‌های پزشکی بسیار زیادی دارید، اینجا جایی برای گرم شدن دل شماست. می‌خواهیم درباره بیمه برای سالمندان صحبت کنیم.

در کشورهای پیشرفته، دوران بازنشستگی به عنوان دوره‌ شروع تفریح تعبیر می‌شود. شاید در ایران این کلمه خیلی درست نباشد اما با آگاهی از انواع بیمه سالمندان می‌توانید کمی به دوران تفریح در بازنشستگی خود نزدیک شوید. اگر شما هم جزو سالمندانی هستید که می‌خواهید از هزینه‌های پزشکی و سلامت خود در سنین بالایی که توانایی جسمی لازم برای کسب درآمد کافی را ندارید بکاهید، این مقاله مناسب شخصی مانند شما است. اگر جزو افرادی هستید که از سنین کمتر برای دوران سالمندی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید، باز هم این مطلب مناسب شما تدوین شده است. زیرا قصد داریم بهترین نوع از بیمه‌های سالمندان را برای شما معرفی کنیم.

با توجه به اینکه جمعیت سالمندی و هزینه‌های پزشکی و درمانی مربوط به آن در حال افزایش است، بهتر است این را بدانیم که افراد سالمند از لحاظ اقتصادی به افرادی وابسته‌اند که آن‌ها شاغل هستند و می‌توانند درآمد داشته باشند. استفاده از یک بیمه برای سالمندان، می‌تواند یکی از راهبردی‌ترین راه‌حل‌های مربوط به مشکل وابستگی اقتصادی افراد سالخورده باشد که آن‌ها را تا حد زیادی در مورد هزینه‌های زیاد درمانی آن‌ها یاری کند.

در این مطلب سعی داریم شما را با بیمه‌هایی که در دوره‌ سالمندی می‌توانند بسیار مفید باشند آشنا کنیم تا کمکی به کمتر شدن هزینه‌های شما در دوره‌ سالمندی‌تان کنیم. بیمه سالمندان یکی از ضروری‌ترین مسائلی است که باید به آن پرداخت. در ادامه با معرفی بهترین بیمه برای سالمندان با ما همراه باشید.

از سیر تا پیاز بیمه تکمیلی برای سالمندان

اگر شما هم جزو سالمندانی باشید که به مطب دکتر بسیار رفت و آمد دارید یا یکی از عزیزانتان را مکررا برای ویزیت به پیش پزشک برده باشید، خودتان می‌دانید که بیمه‌هایی مانند بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی که همان بیمه‌های پایه هستند، برای هزینه‌های زیاد پزشکی و سلامت افراد کافی نیستند و عملکرد خیلی خوبی ندارند. اما امروزه می‌توان این ادعا را اثبات کرد که تنها بیمه‌ای که می‌تواند تا حد زیادی به کمک سالمندان برسد و خدمات بهتری نسبت به بقیه‌ بیمه‌ها ارائه دهد، بیمه‌ تکمیلی سالمندان است. این بیمه از شرکت‌های بیمه‌ای متفاوتی ارائه می‌شود. در ادامه به سوالات بسیاری در این زمینه پاسخ خواهیم داد تا ابهامات مربوط به آن رفع شود.

اولین سوالی که در مورد بیمه تکمیلی لازم است به شما پاسخ دهیم، این است که چگونه می‌توانید تحت پوشش بیمه تکمیلی شوید؟ برای خودم همیشه این سوال بود و تصورم بر این بود که فقط افرادی که عضو سازمان یا صنفی هستند، می‌توانند بیمه شوند. اما این تصور غلط است. هم اکنون بیمه تکمیلی به صورت انفرادی، خانوادگی و گروهی صادر می‌شود.

این یعنی آن که اگر شما عضو گروه، صنف، شرکت یا سازمانی هستید، می‌توانید از طریق آن اقدام به بیمه تکمیلی کنید. در غیر این صورت اگر می‌خواهید برای خانواده خود یا خودتان به تنهایی بیمه بگیرید، می‌توانید برای بیمه تکمیلی اقدام کنید. در گذشته صدور بیمه تکمیلی خیلی سخت‌تر بود. حتما باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر بیمه مراجعه می‌کردید، اما اکنون با مراجعه به وبسایت اینترنتی آن، می‌توانید با صرف هزینه‌ اندک و وقت کمتری، ثبت نام خود را انجام دهید. البته اشتباه نکنید، بیمه تکمیلی فقط مخصوص سالمندان نیست. افراد در هر سنی می‌توانند بیمه تکمیلی بگیرند. اما چون موضوع صحبت ما در اینجا سالمندان عزیز هستند، بیشتر خطاب به آن‌ها می‌گوییم.

سوال بعدی این است که آیا بیمه تکمیلی شرایط خاصی از لحاظ سنی دارد؟ بله. اگر شما متقاضی بیمه گروهی بالای ۱۰۰۰ نفر باشید، محدودیت سنی برای شما در نظر گرفته نمی‌شود. اما اگر گروه زیر ۱۰۰۰ نفر داشته باشید، باید برای متقاضیان بیمه بالای ۶۰ سال، حق بیمه بیشتری بپردازید. در مورد بیمه برای سالمندان از نوع تکمیلی انفرادی ویژه افراد بالای ۶۰ سال، معمولا شرکت بیمه مربوطه با تایید پزشک معتمد و پرداخت حق بیمه بیشتر، امکان صدور بیمه تکمیلی را فراهم می‌کنند. اما معمولا شرکت‌های بیمه، امکان بیمه تکمیلی انفرادی برای افراد بالای ۷۰ سال را فراهم نمی‌کنند.

احتمالا برای شما سوال پیش آمده که سوابق بیماری قبل از خرید بیمه تکمیلی برای سالمندان به چه شکل است؟ اگر همه اشخاصی که از پوشش بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند بخواهند از تمامی پوشش‌های بیمه خود تا بالاترین سقف استفاده کنند، در اینجا شرکت‌های بیمه‌ای دچار ضرر می‌شوند و احتمالا در انتها ورشکست بشوند. به همین دلیل شرکت‌های بیمه نیز به دنبال این هستند که با ایجاد محدودیت‌هایی در صدور بیمه ریسک خود را کنترل کنند.

به همین دلیل شرکت‌های بیمه افرادی را که دارای بیماری‌های خاص مثل سرطان، ام‌اس و بیماری‌های قلبی و… هستند را بیمه نمی‌کنند، زیرا این بیماری‌ها هزینه‌های زیادی را برای شرکت‌های بیمه در بر خواهند داشت. در حقیقت افرادی که قبل از خرید بیمه تکمیلی بیماری مهم و خاصی دارند و با هدف درمان همان بیماری و دریافت هزینه‌های آن می‌خواهند بیمه بخرند، معمولا برای آن‌ها بیمه تکمیلی صادر نمی‌شود.

البته این محدودیت‌ها بیشتر در بیمه‌های تکمیلی انفرادی اعمال می‌شود. چون قبل از صدور این بیمه، افراد یک فرم پرسش‌نامه سلامت پر می‌کنند که باید در این فرم به تمام سوابق پزشکی خود با دقت و صداقت اشاره کنند. در صورتی که افراد، با وجود آگاهی از بیماری خود، آن را به شرکت بیمه اطلاع ندهند، در هنگام دریافت هزینه درمان یا همان خسارت خود با مشکل رو به رو خواهند شد. چون شرکت بیمه از طریق پرونده‌های پزشکی فرد، متوجه خواهد شد که شروع آن بیماری به قبل از خرید بیمه تکمیلی برمی گردد و در این حالت هزینه‌ای به شخصی که بیمه شده پرداخت نخواهد کرد. حتی در چنین شرایطی شرکت بیمه می‌تواند بدون بازگرداندن مبلغ حق بیمه برای سالمندان ، بیمه نامه آن فرد را فسخ کند. البته در بیمه‌های تکمیلی گروهی، مخصوصا برای گروه‌های با تعداد بالا، معمولا چنین سختگیری‌هایی برای سوابق بیماری بیمه شده‌ها وجود ندارد.

در مورد سوابق بیمه هم باید این را بگویم که بیمه تکمیلی جزو سوابق بیمه‌ای محسوب نمی‌شود و فقط برای جبران خسارت یا هزینه‌های درمان است، اما برای دریافت اطلاعات درباره بیمه نامه یا پیگیری دریافت خسارت، باید به سایت شرکت بیمه خود مراجعه کنید. معمولا در سایت بیشتر شرکت‌های بیمه بخشی با عنوان استعلام بیمه درمان وجود دارد که شما می‌توانید با وارد کردن کد ملی یا کد بیمه نامه خود، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

خودم وقتی قصد داشتم برای عمل چشم پدربزرگم اقدام کنم، دکتر مهربان ایشان من را به استفاده از بیمه تکمیلی سفارش کردند و شرکت بیمه نیز نیمی از هزینه‌ عمل پدربزرگم را پرداخت کرد. احتمالاً شما هم تا به این لحظه به این نتیجه رسیده‌اید که بهترین و کاملترین پوشش بیمه‌ای برای درمان، همان بیمه تکمیلی است که می‌توانید از چندین شرکت در ایران آن را پیگیری کنید.

بیمه تکمیلی برای سالمندان

آیا بهترین بیمه برای سالمندان، بیمه‌ عمر است؟

امروزه سالمندان بیشتر از هر زمان دیگری به بیمه عمر نیاز دارند. حتما می‌پرسید چطور؟ خیلی از افراد بر این باورند که هنگامی که به سنین سالمندی می‌رسند، نیاز به بیمه عمر خیلی کمتر می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است. حقیقت این است که اگر سالمندان بیشتر از بقیه‌ افراد به بیمه عمر نیاز نداشته باشند، کمتر از آن‌ها هم ندارند.

میانگین طول عمر افراد بین ۷۰ تا ۸۰ سال است و زنان به طور معمول ۵ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند. به همین میزان نیز، افراد زیادی تا سنین سالمندی کار می‌کنند، اما برخی هم هستند که توانایی جسمانی لازم برای کار کردن و ادامه‌ شغل خود را ندارند. برای خیلی از افرادی که پس‌اندازهای مالی آن‌ها برای دوران سالمندی آن‌ها کافی نیست و افرادی که توانایی جسمانی لازم برای کار کردن در سنین سالمندی را ندارند، بیمه‌ عمر یک راه حل مناسب محسوب می‌شود. پس اگر قصد دارید از سنین کم‌تری برای سرمایه‌گذاری در سنین سالمندی خود کنید، بیمه‌ عمر بهترین بیمه برای سالمندان است.

از انجایی که تا سن ٧٠ سالگی مجاز به داشتن بیمه عمر هستید، می‌توانید تا حداکثر مدت قرارداد را انتخاب کنید و از طرفی چون در بیمه‌های عمر هر زمان امکان درخواست بازنشستگی وجود دارد، تا زمانی که می‌توانید حق بیمه پرداخت کنید و هر زمان که نتوانستید درخواست بازنشستگی بدهید. در این مواقع در بیمه سالمندان هم در زمان قرارداد دارای پوشش هستید، هم بازنشستگی دلخواه خود را دارید. به قولی آینده را آیندگان دانند، بهتر است هر چه زودتر شروع کنید. همچنین پیشنهاد من به شما این است که همان ابتدای  بیمه‌نامه‌تان سپرده‌گذاری کنید که بعدها به علت زمان کم از بازنشستگی بهتری برخوردار بشوید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید جمعیت جهان رو به پیر شدن دارد. امروزه حتی کشورهای پیشرفته نیز در مورد مواجهه با هزینه‌های درمانی و زندگی عادی این افراد دچار مشکلات شدیدی شده‌اند. کشور عزیزمان ایران نیز از این مشکلات مستثنی نیست. اما از آن جایی که ما جزو کشورهای در حال توسعه هستیم، برای افراد در دوره سالمندی نیز تدبیراتی اندیشیده شده است. بیمه‌های تکمیلی بیش‌تر از پیش پیشرفت کرده‌اند و افراد زیادی را تحت پوشش خود دارند. بیمه عمر نیز یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری برای افراد محسوب می‌شود. حال شما می‌توانید از طریق اطلاعاتی که در مورد بهترین بیمه برای سالمندان به شما ارائه دادیم، نسبت به خرید آن برای خود اقدام کنید.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام روز بخیر .شما ننوشتید سالمندان به کجا باید مراجعه کنند ویا شماره تلفنی قید نکردید.اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  2. من مقیم کانادا و ۸۳ساله هستم و خوشبختانه سلامت هستم اگر در ایران درخواست بیمه تکمیلی برای زمان های اقامتم را درخواست کنم کدام بیمه و با چه شرایطی بهترین است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا