A
اطلاعات کاربردی سالمندان

اختراع شلوار رباتیک برای سالمندان

شلوار رباتیک یکی از اختراعات جدیدی است که دانشمندان برای رفع مشکل راه رفتن سالمندان بیمار اختراع کرده‌اند. سالمندانی که به این بیماری مبتلاء هستند می‌توانند با استفاده از این شلوار، مشکلاتی که از این بیماری ناشی می‌شود را تاحدودی بهبود بخشند.

با افزایش سن، بیماری­‌های مختلفی به سراغ انسان می­‌آید. به همین دلیل ممکن است در سالمندان بیماری‌های مختلفی به وجود آید. یکی از این بیماری‌ها، بیماری Amyotrophic Lateral Sclerosis) ALS) است. این بیماری، یک بیماری عصبی است که سالمند شما توانایی کنترل ماهیچه‌­ها را از دست می‌دهد. در نتیجه برای راه رفتن سالمند شما مشکل ایجاد می‌شود. یکی از معضلاتی که فرد بیمار به ALS دارد، عدم توانایی راه رفتن است.

بیماری ALS چیست؟

بیماری ALS یک بیماری عصبی است که درآن سلول های عصبی که وظیفه کنترل ماهیچه‌ها را دارند، از بین می‌رود. زمانی که این بیماری پیشرفت کند، کم­‌کم سالمند بیمارتان توانایی کنترل ماهیچه‌ها را از دست می‌دهد. به همین خاطر سالمندی که به این بیماری مبتلاء می‌شود توانایی راه رفتن خود را از دست می‌دهد.

در مرور زمان این بیماری باعث می‌شود که توان حرکتی فرد بیمار کمتر شود؛ اما خوشبختانه این بیماری بر قدرت فکر و حافظه فرد بیمار اثر نمی‌گذارد. این بیماری، بیماری مسری نیست و هم­چنین جزء سرطان­ها محسوب نمی‌شود.

بیماری ALS به طور معمول در سنین ۴۰ تا ۷۰ سال بروز پیدا می‌کند. به همین خاطر سالمندان بیش­تر از همه  گروه­‌های سنی در خطر این بیماری هستند. این بیماری بیش­تر در مردان بروز می‌کند و زنان کم­تر به این بیماری مبتلاء می‌شوند.

علت اصلی این بیماری هم­چنان نامشخص است. یکی از عللی که سالمند شما ممکن است به آن مبتلا شود، وراثت است. این احتمال وجود دارد که شاید این بیماری در یکی از افراد نزدیک یا دور وجود داشته و این بیماری در اثر ژنتیک به سالمند شما ارث رسیده است.

علائم بیماری ALS چیست؟

بارزترین علامتی که برای این بیماری مشاهده می‌شود، تحلیل ماهیچه‌های دست و پا است. در ابتدا ماهیچه‌های دست و پا تحلیل رفته و باعث می‌شود که سالمند شما توانایی حرکتی و تکان دادن دست و پای خود را از دست دهد. پس از آن، این بیماری به سایر ماهیچه های بدن سرایت می‌کند. ماهیچه های گلو، زبان و ماهیچه های تنفسی تحت تأثیر این بیماری قرار می‎‌گیرند. این بیماری روز به‌روز پیشرفت کرده و به طور معمول از دست‌ها و پاها شروع می‌شود و با گذشت زمان ماهیچه‌های زیادی را درگیر خود می‌کند.

هم­چنین اگر سالمند شما احساس خستگی، کوفتگی یا انقباض در ماهیچه‌های خود حس می‌کند، ممکن است سالمند شما به بیماری ALS دچار شده باشد.

یکی دیگر از نشانه های بیماری ALS، از دست دادن قدرت تکلم است. سالمندی که به این بیماری دچار شده باشد رفته رفته قدرت تکلم خود را از دست می‌دهد. یکی از نشانه‌های پیشرفت این بیماری، به سختی صحبت کردن افراد مبتلاء به این بیماری است. یعنی زمانی که سالمند شما در حال صحبت کردن است، شما متوجه کلمات نخواهید شد.

اگر این بیماری پیشرفت کند و باعث شود که ماهیچه‌هایی که برای عمل بلع و تنفس به کار می‌روند، تخریب شوند، ممکن است سالمند بیمار برای انجام عمل بلع و تنفس دچار مشکل شود. حتی گاهی ممکن است به خفگی انجامد.

نگهداری از سالمندان مبتلا به بیماری آسم

یکی دیگر از نشانه‌های این بیماری خندیدن یا گریستن بی­‌اراده است. این نوع خندیدن و گریستن ناگهانی شروع می‌شود. این نوع خندیدن و گریستن گاها ساعت­ها طول می‌کشد و مدت زمان زیادی لازم است تا قطع شود.

تغییر در شیوه راه رفتن نیز یکی دیگر از نشانه های این بیماری است. به دلیل این­که در ماهیچه‌های حرکتی سالمند بیمار مشکل به وجود می‌­آید، تغییر در راه رفتن در ابتدای این بیماری دیده می‌شود. اگر این بیماری پیشرفت کند باعث می‌شود که به مرور زمان، سالمند بیمار شما قدرت راه رفتن خود را نیز از دست دهد.

تشخیص بیماری ALS

نشانه هایی که بیماری ALS دارد، با بسیاری از بیماری های عصبی دیگر مشابهت دارد. به همین خاطر ممکن است تشخیص بیماری ALS کار دشواری باشد. برای تشخیص این بیماری، پزشک سوالاتی در زمینه سابقه بیماری و هم­چنین آزمایش‌هایی در این زمینه تجویز خواهد کرد که برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود.

هدف از آزمایش­هایی که توسط دکتر انجام می‌شود این است که پزشک معالج سالمند شما متوجه علائم زیر شود:

  • تحلیل در دست و پاها و ضعف عضلانی که در این ناحیه ایجاد می‌شود، یکی از علائم این بیماری است
  • انقباض ماهیچه ها
  • اسپاسم یا گرفتگی ماهیچه‌های دست یا پا، به گونه‌ای که در مقابل عوامل حرکت‌دهنده بیرونی سخت مقاومت می‌کنند.
  • واکنش‌های غیرعادی تاندون‌ها (زردپی‌ها)
  • دشواری در دم و بازدم عمیق
  • ضعف ماهیچه‌های صورت
  • تکلم نامفهوم
  • علامت بابینسکی (Babinski): وقتی کف پا با یک جسم خارجی از پاشنه به سمت انگشتان تحریک شود،‌ انگشتان پای فرد مبتلا به ALS به بالا حرکت کرده و از هم باز می‌شوند. در افراد سالم انگشتان به پایین یا به اصطلاح به داخل خم می‌شوند.

پزشک به بررسی تغییرات زیر نیز می­پردازد

تغییر در احساس درد،‌ حس لامسه و هم­چنین احساس گرما، تغییر در فرآیندهای فکری سطح بالا، همانند ادراک، استدلال، قضاوت، تخیل.

هیچ روش تشخیص که به طور قطعی بتواند این بیماری را تشخیص دهد، وجود ندارد. اساس کار پزشک معالج احتمال است. چرا که بسیاری از نشانه­های این بیمار با بیماری­های عصبی دیگر مشابه است. به­همین دلیل پزشک طبق صلاح دید خود آرمایش­های دیگری را نیز تجویز می­کند. این آزمایش­ها عبارتند از:

آزمابش خون، آزمایش تحلیل مایع نخاعی، اسکن MRI. برای این­که بتوانید بیماری سالمند خود را تشخیص دهید، باید به پزشک متخصص بیماری­های عصبی مراجعه کنید.

اختراع شلوار رباتیک برای سالمندان

امروزه به دلیل پیشرفت روزافرون علم و صنعت بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر برای سالمندان وجود دارد رفع شده است. یکی از مشکلاتی که سالمندان با آن دست ­و پنجه نرم می‌کنند، عدم توانایی حرکت است. عدم توانایی حرکت در سالمندان ممکن است به دلیل بیماری ALS باشد. چرا که بسیاری از سالمندانی که به این بیماری مبتلاء می‌شوند به مرور زمان توانایی حرکتی خود را از دست می‌دهند.

اگر سالمند شما توانایی حرکت خود را از دست دهد، باعث مشکلاتی زیادی می‌شود. در این حالت سالمند دیگر توانایی انجام امورات شخصی خود را نخواهد داشت. یکی از راهکارهایی که برای بهبود عوارض این بیماری پیشنهاد می­شود، استفاده از شلوار رباتیکی است.

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی ربات ساخته شده است که برای بهبود بسیاری از مشکلات استفاده می­شود. بسیاری از ربات­ها به سالمندان اختصاص دارند که می­توانند مشکلات زیادی را که در دوره سالمندی به دلیل افزایش سن یا بیماری­های مختلف به سراغ سالمند شما می­‌آید را برطرف کند.

یکی از این ربات­های، شلوار رباتیکی است. این شلوار رباتیکی ساخته­ی دست دانشمندان انگلیسی است. به­وسیله­ی این ربات سالمند شما می­تواند مشکل عدم توانایی راه رفتن خود را تا حدودی بهبود بخشد. به وسیله این ربات سالمند شما می­تواند بایستد یا راه رود. اصلی­ترین مزیت این شلوار این است که به سالمند شما این قابلیت را می­دهد تا بتوانند به صورت مستقل زندگی کنند.

اختراع شلوار رباتیک قدم بزرگی در جهت رفع مشکلات سالمندانی که فاقد تونایی حرکتی هستند، برداشته است. این شلوار رباتیکی قرار است تا ۱۰ سال آینده وارد بازار شود تا عموم مردم بتوانند از این شلوار استفاده کنند.

در شلوار رباتیک از فناوری­های مختلفی استفاده شده است. فناوری پنوماتیک‌ها، پلاستیک، گرافن و الکترودهایی که حرکات ماهیچه و استخوان را تقلید می‌کنند، در این شلوار به کار رفته است. در داخل این شلوار حباب­های پلاستیکی قرار گرفته است که همانند یک ماهیچه مصنوعی عمل می‌کند و انبساط این حباب‌های پلاستیکی باعث می‌شود که سالمند شما بتواند بایستد. قسمت­هایی از این شلوار از جنس گرافن نرم هستند که اگر گرما از آن­ها عبور کنند، سخت می‌شوند و به این ترتیب از مچ پا نیز مراقبت می‌کنند. این پروژه با بودجه ۲ میلیون پوندی هیأت تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی انجام شده است.

نکات پایانی اختراع شلوار رباتیکی برای سالمندان

با افزایش سن و افزایش بیماری­ها ممکن است سالمند شما توانایی حرکتی خود را از دست دهد. یکی از این بیماری هایی که باعث از بین­رفتن توانایی حرکتی می­شود، بیماری ALS است. این بیماری یک نوع بیماری عصبی است که باعث می­شود ماهیچه‌هایی که در ناحیه دست و پا وجود دارد، از بین رود. این بیماری نشانه های متفاوتی دارد؛ اما بارزترین نشانه این بیماری عدم توانایی حرکتی است.

از دست­­دادن قدرت تکلم، مشکل در انجام عمل بلع و تنفس، خندیدن یا گریه­کردن بی وقفه از دیگر نشانه های این بیماری است. برای تشخیص این بیماری باید به پزشکی که تخصص در بیماری­های عصبی دارد، مراجعه کنید. برای این بیماری روش تشخیصی به طور قطعی وجود ندارد. پزشک با یکسری آزمایش‌ بر روی بیماری و نشان دادن واکنش­ها متوجه این بیماری می‌شود. البته آزمایش خون و آزمایش مایع نخاعی، هم­چنین اسکن MRI می­تواند در تشخیص بهتر این بیماری موثر باشد.

اگر سالمند شما وارد مرحله­ پیشرفته­ ­این بیماری شد و توان حرکتی خود را به مرور زمان از دست داد ممکن است برای انجام امورات خود دچار مشکل شود و به همین دلیل استقلال خود و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.

برای رفع این مشکل دانشمندان اقدام به ساخت ربات جدیدی کرده‌­اند که باعث می‌شود این مشکل در سالمندان نیز برطرف شود. شلوار رباتیکی باعث می­شود سالمندانی که دچار مشکل هستند، بتوانند به­ وسیله این شلوار بایستند و راه روند.

ممکن است برای سالمندان شما مشکلاتی از قبیل عدم توانایی راه رفتن وجود داشته باشد و با معضلات و مشکلات مختلفی روبه‌رو باشید. می­توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا