A
سلامت روان سالمندان

چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم؟ روش های درست احترام

احترام به سالمندان در دوران فناوری اطلاعات که انسان‌ها روز به روز از هم دورتر می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار است. ساختار جهان امروزی به گونه‌ای است که هر کس مشغول کارهای خود شده و توجه کمتری به خویشاوندان و همسایگان خود دارد. مگر این که شراکت کاری با آن‌ها داشته باشد.

سالمندان بیشتر از ما زندگی کرده‌اند و پر از تجربه‌هایی هستند که برای دانستن آن‌ها باید به کتاب‌ها مراجعه کنیم. ولی شنیدن این تجربه‌ها از زبان افراد مسن قطعا طعم دیگری دارد. آن‌ها حوادث را به شیوه‌ای متفاوت از شما تجربه می‌کنند، تفاوت تجربه‌ها به معنای تفاوت دیدگاه است. با آن‌ها مشورت کنید تا راه‌های دیگری را برای زیستن به شما نشان دهند.

به یاد داشته باشید همان سال‌هایی که شما زندگی می‌کردید، آن‌ها هم جهان را با دید خودشان تجربه کرده‌اند.

برای احترام به سالمندان به حقوق آن‌ها احترام بگذاریم

به دلیل از دست رفتن بنیه و توان افراد پیر بسیار دیده می‌شود که اشخاصی آن‌ها را مورد آزار و اذیت روانی و گاها جسمی قرار می‌دهند. مهم‌ترین قدم در موضوع احترام به سالمندان این است که به حقوق آن‌ها تجاوز نکنیم. مطابق با گزارشی که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده، ۱۶ درصد افراد با سن بالای ۶۰ سال تحت تاثیر آزارهای روانی قرار می‌گیرند. از آزارهای دیگری که سالمندان با آن مواجه می‌شوند می­توان به سوء استفاده مالی، قرار گرفتن در معرض بی‌توجهی و سوء استفاده جنسی و جسمی اشاره کرد. یقینا گام اول برای احترام به سالمندان این است که از اتفاق افتادن چنین حوادث ناخوشایندی برای آن‌ها جلوگیری کنیم.

با آن‌ها وقت بگذرانید یا تماس بگیرید

در صورتی که به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه به سالمندان احترام بگذاریم؟ در جواب باید بگوییم که مقداری از وقت خود را به آن‌ها اختصاص دهید و به طور جدی به حرف‌‌های آن‌ها گوش دهید. افراد مسن نیاز دارند تا شنیده شوند. افراد پیری که شغل خود را از دست می‌دهند یا همسر و فرزندشان از آن‌ها دور هستند، تنها شده و نیاز به همنشینی با افراد را بیش از پیش حس می‌کنند. آن‌ها ممکن است بیشتر از شما بدانند اگر حرفی برای گفتن ندارید سوال‌هایی از آن‌ها بپرسید.

اگر در محلی دور از بزرگترها زندگی می‌کنید و نمی‌توانید زیاد به آن‌ها سر بزنید، تلفن را بردارید و به ایشان زنگ بزنید. درست است که در زندگی پرمشغله‌ای زندگی می‌کنیم، اما نباید فراموش کرد که افراد پیر هم تنها هستند و با یک تماس تلفنی از ما، احساس خوبی پیدا می‌کنند. تماس‌های تلفنی یک روشی است که به بزرگترها می‌گویید به یادشان هستید و از آن‌ها حمایت می‌کنید.

برای احترام به سالمندان مودب باشید و بگویید چقدر برایشان ارزش قائلید

یکی از نشانه‌های احترام به سالمندان و بزرگترها رعایت ادب در هنگام صحبت با ایشان است. سالمندان در دوره‌ای زندگی کرده‌اند که رعایت ادب در آن بخشی از آداب مرسوم زندگی بوده است. زمانی که صحبت می‌کنند به آن گوش دهید و حرف آن‌ها را قطع نکنید و اگر فکر می‌کنید خطاب کردن آن‌ها به اسم ناراحتشان می‌کند از نسبت‌هایی مانند عمو، دایی و … برای خطاب کردن آن‌ها استفاده کنید. از آن‌ها بخواهید که دوست دارند با چه عنوانی صدایشان کنید، در مورد والدین معمولا کاربرد مامان یا بابا بهترین گزینه است.

احترام به سالمندان علاوه بر این که یک روز خوب برای سلامتی سالمندان رقم می‌زند می‌تواند باعث به وجود آمدن یک روز طلایی برای شما هم باشد، ممکن است چیزهایی را از آن‌ها بیاموزید یا از شاد کردن یک نفر روحیه بگیرید.

حتی اگر در عمل نشان داده‌اید که برای بزرگترها احترام قائلید، باید مراتب قدردانی و احترام خود را به صورت زبانی هم به آن‌ها اعلام کنید. تعارف و تشکر از افراد مسن حامل پیام مثبتی به ایشان است.

اگر یک فرد بزرگسال به نوعی شما را تحت تاثیر قرار داده حتما این را به او بگویید. با این کار احتمالا لبخندی بر لبان او نقش خواهد بست. احترام به سالمندان در جامعه شامل گام‌های کوچکی است که می‌تواند سلامت روان این افراد را افزایش دهد.

تکریم سالمندان

برای احترام به سالمندان با آن‌ها مشورت کنید

متاسفانه در فرهنگ امروزی یک نوع تفکر نادرست وجود دارد که از مشورت با بزرگسالان جلوگیری می‌کند. حتی اگر آن‌ها خیلی انسان خردمندی باشند. این شرم‌آور است که فکر کنیم یک سالمند با کوله باری از تجربه نمی‌تواند ما را نصیحت کند. افراد پیر باتوجه به تجارب خود نقش بسزایی را می‌توانند در جامعه داشته باشند. مشورت با بزرگترها فرصتی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند تا طرفین احساس بهتری داشته باشند.

با هم غذا بخورید

یکی از بزرگترین آداب و رسومی که بشر در همه دنیا به آن پایبند است، غذا خوردن با یکدیگر است. این که در زمان غذا خوردن با هم باشید کمک می‌کند تا لذت بیشتری را از آن خود کنید. فرقی نمی‌کند به رستوران بروید، برای رفتن به پیک نیک آماده شوید یا به خانه بزرگترها بروید، سعی کنید به صورت منظم با یکدیگر غذا بخورید.

افراد سن بالا انتظار دارند همانگونه که برای بچه‌ها زحمت کشیده، بزرگشان کرده و به آن‌ها محبت کرده‌اند به خودشان نیز محبت شود. نباید به هنگام وقت گذراندن با این قشر چنین القا شود که وقت گذراندن با آن‌ها حوصله سربر است بلکه باید مشتاقانه با آن‌ها صحبت کرد.

شما می‌توانید برای غذا خوردن به خانه‌شان بروید یا از ایشان دعوت کنید تا برای صرف غذا به خانه شما بیایند.

در مورد میراث خانوادگی، تاریخ و سنت‌ها بحث کنید

از روش‌های احترام به والدین و سالمندان بحث در مورد داستان‌های خانوادگی است. در این داستان‌ها قدرت غیر قابل انکاری وجود دارد که اعضای خانواده را به هم نزدیک می‌کند. در حقیقت ایجاد یک تاریخچه شفاهی بین خانواده نه تنها می‌تواند پیوندهای بین نسل‌های پیر و جوان را تقویت کند بلکه در مورد ژنتیک خانواده، شخصیت‌ها و موارد دیگر نیز اطلاعاتی به شما می‌دهد.

در تاریخچه زندگی خود می‌توانید مسائلی مانند پیوندهای خانوادگی و موفقیت‌های زندگی را بگنجانید. تحقیقات نشان داده کودکانی که از سابقه خانوادگی خود آگاهی بیشتری دارند به طور موثرتری با استرس و چالش‌های موجود برخورد می‌کنند. این کودکان احساس قوی‌تری نسبت به جایی که در آن زندگی می‌کنند، دارند.

در نظر سنجی که در آمریکا انجام شده، بزرگسالان علاقه دارند مسائلی مانند دستاوردهای برجسته شغلی، نسب شناسی خانوادگی، توصیه‌ها و جملات حکیمانه، بیماری‌های ژنتیکی و زندگی‌نامه را در مورد اعضای خانواده خود مانند مادرانشان بدانند.

میراث خانوادگی مانند پازلی است که زندگی پشت سر گذاشته خانواده را روشن‌تر می‌کند. عیادت از سالمندان خانواده در تعطیلات علاوه بر این که تکریم و احترام به سالمندان محسوب می‌شود، تکه‌هایی از پازل تاریخ خانوادگی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را به فرزندانتان انتقال دهید. این میراث‌های خانوادگی شفاهی اگر مورد توجه قرار نگیرند در سه نسل نابود و فراموش می‌شوند.

به جایی بروید که سالمندان در آنجا جمع می‌شوند

جهان با سرعت بسیار زیادی حرکت کرده و مردم گاهی موضوعات مهم را فراموش می‌کنند. سالمندان گاهی فراموش می‌شوند، ولی همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهند. شما می‌توانید با مراجعه به خانه‌های سالمندان و سایر اجتماعات افراد سن بالا با کسانی که به آن‌ها اهمیت قائل هستید ارتباط برقرار کنید.

تعامل اجتماعی شما با افراد سالخورده به آن‌ها هدف می‌دهد و موضوعی برای گفتگو را برایشان فراهم می‌کند. بازدید از یک خانه سالمندان چه یکی از عزیزان شما در آن زندگی کند یا خیر، یک روش خوب برای دسترسی به این افراد و رساندن این پیام است که شما از آن‌ها مراقبت می‌کنید.

بخشیدن حس بهتری برای شما می‌سازد. تفاوتی ندارد که پدر و مادر شما پیش خودتان هستند، جای دوری زندگی می‌کنند یا در خانه سالمندان روزگار می‌گذرانند. شما می‌توانید در مناسبت‌های مختلف به آن‌ها هدیه بدهید. تعطیلات فرصت مناسبی برای رفتن به خانه‌های سالمندان و انجام کارهای داوطلبانه است.

محبت یک امر دوطرفه است

درمورد احترام به سالمندان و والدین یک نکته مهمی که وجود دارد این است که افرادی به والدین خود بیشتر محبت می‌کنند که در دوران کودکی بیشتر محبت دیده‌اند. کودکانی که بیشتر محبت می‌بینند بیشتر یاد می‌گیرند تا محبت کنند و به همین دلیل وقتی والدینشان هم پیر می‌شوند سعی می‌کنند بیشتر به آن‌ها رسیدگی کنند. بنابراین باید بذر محبت را از همان سنین کم در دل فرزندان خود بکارید تا در دوران سالمندی چیزی جز احترام و محبت درو نکنید.

به یاد داشته باشید این محبت نیست که باعث لوس شدن فرزندان می‌شود بلکه جایگزین کردن محبت با امکانات دیگر مانند اسباب بازی آن‌ها را در مسیر لوس شدن قرار می‌دهد. بنابراین هر چقدر که می‌توانید به کودکان خود محبت نشان دهید. بزرگسالانی که از بیشترین سلامت روانی برخوردارند، در کودکی محبت بی قید و شرط والدین را دیده‌اند و یاد گرفته‌اند محبتشان را به دیگران ابراز کنند. محبت یک تمر تعاملی است یعنی اگر در عملی متوجه شدید که لذت آن فقط به کودک می‌رسد و شما را دچار زحمت می‌کند نام آن عمل محبت نیست. مثلا خرید یک عروسک گران‌قیمت ممکن است باعث لذت بردن کودک شود ولی چون شما را دچار آسیب مالی می‌کند محبت نامیده نمی­­‌شود. در فعل محبت هر دو طرف لذت می‌برند.

یکی از مثال‌هایی که برای محبت می‌توان به کار برد گوش دادن به حرف‌های فرزندتان است اگر از حرف‌های او لذت می‌برید و او را مورد بی‌توجهی قرار نمی‌دهید شما یک محبت دو طرفه را ایجاد می‌کنید که طرفین از کنار هم بودن لذت می‌برند.

منبع
wikihowbayviewhealthcare

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا