تغذیه و مکمل

آیا مصرف کمپوت برای سالمندان مضر است؟

با افزایش سن، خود فرد و تمام اطرافیان او نگران سلامتی جسمی و روانی او خواهند بود. توجه به تغذیه و رژیم غذایی برای افرادی که در سنین میانسالی قرار دارند، بسیار مهم است. به دلیل اهمیت زیاد موضوع میوه‌­های کمپوتی در رژیم غذایی سالمندان، در این مقاله تصمیم داریم تمام جنبه­‌های آن را بررسی کنیم.

اگر شما مسئولیت نگهداری و مراقبت از سالمند عزیزی را در خانه دارید یا شغل شما پرستاری از سالمندان است، پیشنهاد می‌کنیم با خواندن این مقاله همراهمان باشید.

کمپوت میوه یا میوه تازه؟

کمپوت، میوه‌های جوشانده شده در شربت شکر هستند که توسط کارخانه‌ها یا در خانه تهیه می‌شوند. زمانی­که شما میوه‌­ای را کمپوت می‌کنید، می‌توانید مدت ماندگاری آن را افزایش دهید. اما آیا مصرف میوه‌­های کمپوتی برای سالمندان مناسب است؟

بسیاری از افراد با افزایش سن و پا گذاشتن به مرحله میان­سالی و سالمندی، دچار یبوست می‌شوند. یبوست در افراد با سنین بالا، دارای علل مختلفی است. کم‌آبی، عدم تحرک، مصرف نکردن میوه و سبزیجات در حد نرمال می‌تواند همگی عللی برای بروز یبوست در سالمندان باشد.

بسیاری از سالمندان با مصرف میوه و سبزیجات خام دچار معده درد، نفخ و دلپیچه می‌شوند. یا به دلیل وجود دندان مصنوعی و پروتز، توانایی جویدن به صورت کامل میوه­‌ها را ندارند. در نتیجه مصرف کمپوت می‌تواند جایگزین مناسبی برای میوه باشد.

مسلما مصرف میوه‌ها نسبت به کمپوت آن، دارای اولویت است، اما در مواردی که سالمند توانایی هضم میوه را ندارد، می‌تواند در حد بسیار کم از کمپوت‌­های کارخانه­‌ای استفاده کند.

در فصل تابستان میوه­‌های بسیاری وجود دارد که برای کمپوت شدن مناسب هستند. گیلاس، زردآلو، گلابی و سیب جزء میوه‌­هایی است که می‌تواند کمپوت خوشمزه‌ای را برای شما ایجاد کند.

برای اینکه بتوانید سلامتی سالمند عزیزتان را تضمین کنید، می‌توانید در فصل تابستان پوست تمامی این میوه‌ها را با بخارپز کردن یا انجماد، بگیرید، کمی شکر بریزید و بپزید. بعد از پخت و سرد شدن میتوانید آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای ریخته تا سالمندتان به هنگام نیاز مصرف کند.

فواید مصرف کمپوت در سالمندان

در افرادی که سن بالایی دارند، برای حفظ سلامتی روده‌ها نیازمند این هستیم که دوز مصرفی مواد غذایی فیبردار را افزایش دهیم. فیبر در میوه‌ها و سبزیجات به فراوانی وجود دارد. همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از سالمندان با مصرف میوه‌ها دچار دل درد و دل پیچه می‌شوند. کمپوت می‌تواند مزیت های فراوانی به همراه داشته باشد. راحتی در جویدن، راحتی هنگام هضم (بدون احساس نفخ و معده درد)، از بین رفتن یبوست و تقویت روده‌ها همگی دلایلی است که سالمندان به مصرف کمپوت علاقه نشان می‌دهند.

اما پیشنهاد می‌کنیم که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و به صورت ۱ روز در میان، ۳ وعده در هفته کمپوت را در رژیم غذایی سالمند قرار دهید.

مصرف کمپوت به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

اما مصرف کمپوت برای همه سالمندان مناسب نیست. در کنار تمام خواص و مزایا، به مضرات و تشدید بیماری در برخی از سالمندان هم توجه کنید.

مصرف کمپوت به خصوص کمپوت‌های کارخانه‌ای به سالمندانی که به بیماری دیابت دچار هستند یا اضافه وزن دارند اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

کمپوت‌ها به دلیل دارا بودن مقدار زیادی شکر میتواند موجب تشدید بیماری قند و افزایش بیشتر وزن در سالمندان شود.

برای آن دسته از سالمندانی که توانایی مصرف میوه خام و کمپوت میوه ندارند، پیشنهاد میکنیم از میوه‌های رسیده و یا پوره میوه بدون قند و شکر استفاده کنند.

کمپوت خانگی میتواند گزینه خوبی برای مصرف میوه در سالمندانی باشد که نباید مواد قندی زیادی دریافت کنند.

از سوی دیگر، کمپوت‌های کارخانه‌ای به دلیل مصرف مواد مختلف مانند طعم دهنده، نگهدارنده و افزودنی­‌های مجاز در محصولاتشان، امکان بروز آلرژی و حساسیت در سالمندان را افزایش می‌دهد.

در تهیه کمپوت خانگی توجه به این نکته اهمیت دارد که، برخی از ویتامین­‌های موجود در میوه‌­ها، ویتامین­‌های حلال در آب، مانند ویتامین B و C در اثر حرارت و گرما از بین می‌روند. مابقی ویتامین‌ها که حلال در چربی هستند هنوز در میوه‌­های کمپوت شده باقی می‌ماند. پس این باور را کنار بگذارید که با مصرف میوه کمپوت شده، سالمند تمام ویتامین‌های مورد نیازش را به دست می‌آورد. شاید نیاز باشد در کنار مصرف کمپوت، سالمند از ویتامین‌ها مکمل هم استفاده کند.

نکات مهم در مصرف کمپوت در سالمندان

اگر با توجه به نظریه پزشک معالجتان تصمیم بر آن شد که مصرف کمپوت را در برنامه غذایی سالمند قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را حتما به خاطر داشته باشید:

پیشنهاد می‌شود که در وهله اول خودتان دست به کار شوید و برای سالمند خودتان کمپوت درست کنید. کمپوت خانگی ماندگاری کمتری نسبت به کمپوت های کارخانه ای دارد، اما سالم­تر است.

در مصرف کمپوت زیاده‌روی نکنید. سعی کنید ۳ مرتبه در هفته به عنوان دسر بعد از وعده غذایی نهار، سالمند را به ۱ کاسه کمپوت مهمان کنید.

سعی کنید از تمام کمپوتهای موجود استفاده کنید، تا تنوع میوه‌ای برای سالمند ایجاد شود.

هنگام خرید کمپوت کارخانه‌ای حتما به تاریخ مصرف و انقضاء آن توجه کنید. تاریخ مصرف مندرج روی بدنه کمپوت مربوط به قبل از باز کردن کمپوت می‌شود. بعد از اینکه درب کمپوت را باز کردید، سعی کنید زودتر آن را مصرف کنید.

گاها دیده شده که برخی از کمپوت­‌ها با قیمت‌های بسیار پایین­تری به فروش میرسد. اگر دقت کنید این قوطی‌ها دارای آسیب دیدگی در قسمت بدنه هستند که هنگام بسته بندی و جاب­جایی ایجاد شده است. پیشنهاد میکنیم از خرید این دست از محصولات خودداری کنید.

موادی که نمیتوان به راحتی کمپوت آن را تهیه کرد، مانند آناناس، پیشنهاد میشود به دلیل خواص بینظیری که برای سلامتی دارد، حتما در برنامه غذایی گنجانده شود.

کلام آخر

مسلما شما به عنوان کسی که مسئولیت نگهداری از سالمند در خانه را عهده‌دار است، سلامتی او در اولویت شما قرار دارد. از سمت دیگر همیشه تاکید بر این بوده که برای حفظ سلامتی میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این موضوع برای سالمندان کمی متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد مصرف کمپوت میتواند گزینه مناسبی باشد. کمپوت ویتامین های مورد نیاز بدن سالمند را تامین و موجب تقویت سیستم گوارشی می‌شود.

نظر شما در مورد مصرف کمپوت چیست؟

آیا شما هم برای سالمند خود کمپوت آماده کرده‌اید؟ خودتان کمپوت را تهیه کرده‌اید یا از نمونه‌های کارخانه‌ای استفاده می‌کنید؟

آثار مصرف کمپوت در سالمند شما چه بوده است؟ آیا مصرف کمپوت را پیشنهاد میکنید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا