سلامت روان سالمندان

۵ راهکار برای رهایی از آشفتگی ذهنی سالمندان

زندگی پر از آشفتگی ذهنی است؛ بیماری، بحث با دیگران، تغییرات زندگی، تغییرات جهان و … . این لحظات می‌تواند ترسناک باشد و فرصت نزدیک شدن به دیگران و عزیزان را از شما بگیرد. این مکث برای سنجیدن شرایط و تامل در مورد این موضوع می‌تواند موقعیت‌های خوبی را برای شما ایجاد کند. اما این را به یاد داشته باشید چه در دوره جوانی، میانسالی یا سالمندی، طوفان همیشگی نیست و روزی به پایان می‌رسد و اگر در میان یک طوفان هستید، احساس غرق شدن شما طبیعی است. شما باید با این طوفان ها مبارزه کنید و با استفاده از تکنیک‌هایی این آشفتگی‌ها را مدیریت کرده و کنار بگذارید.

۱. یک موضوع برای حواس پرتی پیدا کنید

وقتی زندگی برای شما بسیار چالش برانگیز است برای این که از آشفتگی های زندگی و استرس های آن در امان بمانید، بهتر است یک عامل برای حواس پرتی پیدا کنید. برای این کار لازم نیست آموزش خاصی دیده باشید یا کار خارق العاده‌ای انجام دهید. برای حواس پرتی می‌توانید تمرکز به تماشای تلویزیون داشته باشید، یک رمان معروف را مطالعه کنید، باغبانی کنید و حتی به بازی بپردازید. بازی های رایانه‌ای به صورت گروهی یا فردی می‌تواند ذهن شما را برای ساعتی راحت بگذارد. بازی می‌تواند شما را از دنیای تاریک آشفتگی ها بیرون کند و کمی از آن شرایط دورتان کند. بنابراین برای دور شدن از فکر در مورد این چالش‌ها یک فعالیت را که خودتان به آن علاقمند هستید را انتخاب کنید تا فشار روحی کمتری را تحمل کرده و این فعالیت را به عنوان حواس پرتی در نظر بگیرید.

۲. برای رهایی از آشفتگی ذهنی ، اخبار منفی را دنبال نکنید

طبیعی است که از تغییرات در جهان پیرامون خود احساس نگرانی کنید و در مورد تغییرهای سیاسی یا بلاهای طبیعی نگران باشید. با گذشت زمان، جریان مداوم ترس و اخبار بد می‌تواند سلامت روان شما را کاهش داده یا از بین ببرد. اگر می‌خواهید تلاش کنید که دنیای اطرافتان به مکانی بهتر تبدیل شود، دیگر نیازی به این نیست که به هر تغییر سیاسی یا تیترهای جدید و تخریب کننده اخبار توجه داشته باشید. اگر اخبار بد بر سلامت روانی شما تاثیر دارد، سعی کنید روند زندگی خود را بدون تماشای اخبار جلو ببرید. رسانه های اجتماعی خود را فیلتر کنید و شبکه اخبار را فراموش کنید. از تابلوهای پیام و وب سایت‌هایی که مدام اخبار منفی جهان را بازگو می‌کنند، دوری کنید. لازم نیست از هر اتفاق بدی که در جهان رخ می‌دهد آگاه باشید. این را به خاطر داشته باشید که آگاهی داشتن در مورد هر چیزی حتما مفید و خوب نیست. پس به اخبار خانواده خود و محیط پیرامون خود اهمیت بیشتری دهید و مراقب زندگی خود باشید.

علت آشفتگی ذهن و راه رهایی از آن

۳. ورزش کنید و فعال باشید و آشفتگی ذهنی را دور بریزید

ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ورزش همچنین یک پادزهر قدرتمند برای افسردگی و اضطراب است. در برخی مطالعات نشان داده شده که ورزش مانند یک دارو موثر است. بنابراین سیستم ایمنی بدن خود را تجهیز کرده و احساسات منفی را با یک پیاده روی سریع، دویدن یا شنا کردن از بین ببرید. اگر نیاز دارید ذهن مضطرب خود را آرام کنید، ورزشی مانند یوگا یا تای چی را امتحان کنید که باعث تحریک مغز در برابر کندی حرکت و تنفس عمیق می‌شود.

۴. با دوستان، اعضای خانواده یا یک روانشناس صحبت کنید

حرف نزدن و درون ریزی احساسات در مواقع رنج و سختی باعث از بین رفتن مشکلات نمی‌شود؛ در حقیقت انجام این کار و صحبت نکردن در مورد مشکلات ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. با خجالت زدگی صحبت نکنید و از این کار احساس شرمندگی نداشته باشید. تمایل به صحبت  کردن و به اشتراک گذاشتن احساسات، خود یک مهارت مهم محسوب می‌شود و اگر این مهارت را دارید نشانگر این است که از ادراک بیشتری برخوردار  هستید و نتیجه آن عمیق تر شدن روابط شماست. برخی افراد که احساس ترس یا اضطراب دارند، آن را به شیوه‌های دیگری بروز می‌دهند؛ بی تابی می‌کنند، عصبی می‌شوند، کم حرف می‌شوند یا فقط ناراحتند؛ اما زمانی که شما احساسات خود را بیان کنید و با دیگران حرف بزنید، می‌توانید از راهکارهای دیگران استفاده کنید و از همدردی آنان برای رهایی از آشفتگی ذهنی بهره ببرید. اگر دوستی ندارید تا با او صحبت کنید و احساسات خود را بروز دهید، بهتر است از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید. متخصصان می‌توانند علاوه بر شنیدن، تکنیک‌ها و راه‌حل‌هایی را به شما ارائه دهند.

۵. کمی خودخواه باشید

لازم نیست هر ثانیه از هر روز را صرف حمایت از دیگران کنید. زمانی که خودتان آمادگی کمک به خود را ندارید، نمی‌توانید به دیگران کمک کنید و به فکر دیگران باشید. زمانی که حساب شما خالی است نمی‌توانید به کسی پول قرض دهید و دستگیر او باشید. بنابراین هر روز مدتی را به خود اختصاص دهید، به کسی فکر نکنید و کاری که شما را خوشحال می‌کند را انجام دهید تا احساس خوبی داشته باشید. شاید دیگران یا حتی خودتان، خود را خودخواه بپندارید اما واقعیت این است که زندگی و خوشبختی شما هم مهم است و خودتان باید در اولویت باشید. پس ابتدا به خودتان فکر کنید تا موقع کمک دادن به دیگران با نیروی بیشتری این کار را انجام دهید.

سایت تخصصی زیمد معتقد است سالمندان حق دارند که با آرامش زندگی کنند و برای آینده خود برنامه ریزی کنند. ما سعی می‌کنیم تا هر روزِ شما، مفید و معنادار باشد تا از آشفتگی ذهنی رهایی پیدا کنید. ما با به روز کردن مطالب و پیشنهادات همیشه کنار شما هستیم و شما سالمندان را دوست داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن