A
اطلاعات کاربردی سالمندان

نگهداری از حیوانات خانگی توسط سالمندان، خوب یا بد؟

یک مطلب جذاب برای کسانی که عاشق موجودات زنده به خصوص حیوانات هستند، آماده کردیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به نگهداری از حیوان خانگی علاقه دارید و البته از تنهایی روزهای سالخوردگی کلافه شده‌اید، با ادامه مطلب همراه شما هستیم.

افسردگی و ناراحتی­ روحی یکی از مسائل شایع در زمان میانسالی و سالمندی است. میزان و شدت افسردگی می­تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، اما بیشترین میزان افسردگی را افرادی تجربه می‌­کنند که دوره شیرین سالمندی خود را در به تنهایی می­گذارنند. احتمال بروز افسردگی و ناراحتی­ های روحی در سالمندان تنها نسبت به عزیزانی که این دوره را در خانه خود و در کنار اعضاء خانواده خود سپری می­کنند بسیار بیشتر است.

افسردگی تنها یک بیماری روحی نیست، بلکه اگر آن­ را جدی نگیرید موجب بروز بیماری­ های جسمی جدی می­‌شود که نیاز به درمان و داروهای متعددی پیدا می‌­کند.

داروهایی که برای درمان بیماری­ های روحی، افسردگی، آلزایمر و در نتیجه بیماری­ های جسمی برای سالمندان تجویز می­شود عوارض و تاثیرات منفی فراوانی در فرد سالمند برجای می­‌گذارد. اما شما به ­عنوان کسی که مسئول نگهداری از سالمند هستید می­توانید از روش ­هایی استفاده کنید که نه تنها شخص به دارو و درمان نیاز پیدا نکند بلکه روحیه شاداب­تر و پرانرژی­ تری را به ­دست آورد. یکی از این روش­ های مفید که در بسیاری از سالمندان آزمایش شده و نتیجه مثبتی هم به­ همراه داشته پت درمانی یا نگهداری از حیوانات خانگی است.

نگهداری از حیوانات اهلی و خانگی مانند سگ، گربه و البته پرندگان مختلف، تاثیرگذار، سرگرم کننده و بسیار روحیه بخش است. به­ طوری­که مشاهدات نشان داده در بسیاری از افراد موجب افزایش امید به زندگی در سنین سالمندی شده است.

مزایای نگهداری از حیوان خانگی توسط سالمندان

فرد در سنین جوانی با افراد زیادی در ارتباط است و روابط اجتماعی زیادی دارد. بیشتر این روابط هم به واسطه کار و فعالیت ­های اجتماعی ایجاد می‌شود. اما با افزایش سن و کاهش فعالیت­ های اجتماعی به مرور زمان هم میزان و تعداد روابط بین افراد هم کاهش پیدا می­‌کند. به­ عنوان مثال بازنشستگی مرحله‌­ای سخت از زندگی افراد است که بیشتر روابط خود را از دست می‌­دهند.

سالمندی مرحله‌­ای از زندگی افراد است که فرد ممکن است مدت زمان زیادی را به تنهایی زندگی کند که این برای همه افراد ناخوشایند خواهد بود. یکی از دلایلی که سالمندان بی­ حوصله، پرخاشگر، گوشه ­­­گیر و نسبت به غذا بی‌­میل هستند، نداشتن فعالیت روزمره و روابط اجتماعی و تنهایی است. این تنهایی، احساساتی مانند وابستگی، عدم استقلال و افسردگی را به ­همراه دارد.

با تنهایی سالمند چه کنیم؟

چند راه حل ساده! با حضور حیوانات خانگی…

در روزگاری که همه اعضاء خانواده مجبور هستند در بیرون از خانه به کار و فعالیت ­های اجتماعی خود مشغول باشند و اگر سالمندی در خانه داشته باشید، او هم مجبور است زمان زیادی را تنهایی سپری کند، چه راهکاری می­تواند چاره ساز باشد؟

همانطور که می­دانید نداشتن ارتباط بین سالمندان و بی­ حوصلگی آنان منجر به تنهایی­شان می­‌شود که عوارضی مثل پرخاشگری، بی­‌میل بودن به غذا، عدم فعالیت روزمره، احساس ناتوانی و حتی احساس درد را به همراه دارد. اما وجود برخی از حیوانات در کنار سالمندان می­‌تواند برای این عزیزان بسیار مثبت باشد و از تنهایی دور کند.

حیواناتی مانند سگ، گربه، ماهی ­های آکواریوم و پرندگانی که حرف می‌­زنند یا آواز می­خوانند، می­توانند حس و حال سالمندان را تغییر دهند. وجود این حیوانات، فرد حس زندگی، مسئولیت پذیری، تلاش و و فعالیت بیشتری دارد، چرا که باید به نیازهای حیوانات مانند آب، غذا و نظافت رسیدگی کنند.

اگر سالمند سگی را در کنار خود داشته باشد مجبور است او را هر روز به پیاده­ روی ببرد، با او بازی کند و کمی فعالیت بدنی برای خود ایجاد کند. در نتیجه نسبت به دیگر سالمندان، قلبی سالم­تر خواهد داشت. قلب و عروق سالم، موجب جلوگیری از بیماری­ هایی مانند دیابت، کاهش فشار خون و ضربان قلب خواهد شد.

در کنار مزایای جسمانی، سالمند به دلیل خارج شدن از خانه می­تواند روابط اجتماعی خود را گسترش دهد و این در بهبود روحیه او نقش بسزایی را بازی می­کند.

همه مردم دنیا سگ را با ویژگی وفادار بودنش می­شناسند. این حیوان همیشه در کنار سالمند خواهد بود و نقش نگهبان سالمندان را بازی می­کند. در نتیجه سالمند حس امنیت بیشتری را احساس می­کند و استرسش کاهش می‌­یابد.

اگر بخواهیم یکی از فواید نگهداری از حیوان خانگی توسط سالمندان را از نظر پزشکی مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که نوازش و ارتباط حداقل پانزده دقیقه­ ای با حیوانات باعث واکنش شیمیایی در مغز می‌­شود.

این واکنش، موجب کاهش هورمون کورتیزول (استرس) و افزایش آزادسازی هورمون سروتونین (شادی ­آور) می­‌شود. در طولانی مدت این هورمون­ها موجب کاهش کلسترول خون، کاهش بیماری­ های قلبی عروقی و سکته خواهد شد.

حیوانات مناسب نگهداری سالمند باید چند ساله باشند؟

حیواناتی مانند سگ و گربه، هر چقدر سن کمتری داشته باشند، نیاز به مراقبت، توجه و بازی بیشتری دارند. این میزان توجه و مراقبت از حوصله سالمندان خارج است و او توان نگهداری از آن‌­ها را ندارند. حیوانات کم سن و سال برای کودکان و نوجوانان مناسب­تر هستند. بهتر است حیواناتی در کنار سالمندان قرار بگیرند که کمی بزرگتر باشند و نیاز به توجه زیاد هم نداشته باشند.

نکته بسیار مهم در نگهداری حیوان خانگی توسط سالمندان وجود دارد این است که، وضعیت سلامتی این حیوانات باید توسط دامپزشک تایید شده و گواهی سلامت داشته باشند.

حیوانات می­توانند حامل بیماری­ هایی مانند آلرژی، حساسیت­ های تنفسی و پوستی باشند. وجود حیواناتی که ناقل هستند برای سالمندان که سیستم ایمنی پایین­ تری دارند، می­تواند بسیار خطرناک­تر باشد. بنابراین قبل از اینکه حیوانی را در کنار سالمند عزیزتان قرار دهید حتما از نظر سلامتی آن را بررسی کرده تا خاطرتان آسوده شود.

بهترین حیوان خانگی برای نگهداری توسط سالمند

تحقیقات نشان داده که میزان مرگ و میر در افرادی که نزد خود از حیوانات خانگی نگهداری می­‌کنند، بسیار کمتر است. اما این خیلی مهم است که بدانید چه حیوانی مناسب سالمند عزیز شماست؟

اگر سالمند شما سن بالایی دارد و به راحتی قادر به راه رفتن نیست، پیشنهاد می­کنیم حیوانی را انتخاب کنید که مزاج آرام­تری داشته باشد و به سبک زندگی سالمندتان نزدیک­تر باشد. نگهداری از گربه می­تواند گزینه بهتری برای انتخاب باشد چرا که به تحرک و توجه کمتری نیاز دارند.

سالمندانی که سرپاتر هستند و نیاز دارند حیوانی داشته باشند که آن­ها را از تنهایی دور کند و حیوان موجب شادابی سالمند شود قطعا سگ را پیشنهاد می­کنیم تا با به وجود آوردن تحرک و بازی، روحیه سالمند را شاد و سرزنده کند.

کدام نژاد سگ ­را برای سالمند انتخاب کنیم؟

سگ­ها نژاد مختلفی دارند و برای آنکه بتوانید بهترین انتخاب را برای همراه سالمند داشته باشید بهتر است قبل از تصمیم قطعی نژادهای مختلف و البته مناسب با سالمندتان را بررسی کنید.

See Tzu: شی­تزو سگی لطیف و مهربانی است که با عشق رشد می­کند. محکم­تر و مقاوم­تر از آنچه که به نظر می­رسد است. در طول روز نیاز به پیاده‌روی دارد. این گروه از سگ­ها ریزش موی کمتری دارند. اغلب ساکت و آرام هستند و می­توانند موجب آسایش سالمندتان شود.

Pug:پاگ­ها دارای خلق و خوی عالی هستند. نظافت آسانی دارند و مانند همه سگ ­ها نیاز به پیاده ­روی روزانه دارند.

Chihuahua: سگ چیاهوا پر جنب ­و جوش و وفادار هستند. این دسته از سگ­ها بسیار هوشیار هستند و می­توانند به ­خوبی آموزش ببیند. اما این را در نظر بگیرید که از این نژاد، سگ کم سنی را برای سالمندتان انتخاب نکنید چرا که تربیت آن دشوار خواهد بود.

فواید نگهداری از حیوانات توسط سالمندان

در این روش که با عنوان پت درمانی مطرح می­‌شود، از یک حیوان خانگی آموزش دیده برای درمان و بهبود بیمار یا افراد سالمند استفاده می­‌شود. این حیوان خانگی معمولا سگ یا گربه است ولی انتخاب حیوان کاملا به سلیقه سالمند بستگی دارد.

نگهداری از حیوان خانگی موجب افزایش اعتماد به نفس، بهبود مهارت­ های اجتماعی، کاهش ابتلا به افسردگی، کاهش استرس و تنهایی و افزایش توانایی و عملکرد را به ­همراه خواهد داشت.

خلاصه کلام

نگهداری از حیوانات خانگی می­تواند باعث ایجاد تحرک جسمی و سلامت روانی افراد شود. حیوان خانگی، سالمند را مجبور به فعالیت­های روزانه می‌کند و این باعث ایجاد و تقویت روحیه، افزایش تمرکز و عملکرد، افزایش انگیزه و امید به زندگی در سالمندان می­‌شود.

پت درمانی می­تواند گزینه بسیار خوبی برای سالمندان باشد. اما قبل از استفاده از این روش حتما با پزشک معالج سالمند مشورت بگیرید و توانایی سالمندتان را مورد بررسی قرار دهید که توانایی نگهداری از حیوان را دارد یا خیر. استفاده از این روش بسیار به نظر و سلیقه سالمند بستگی دارد و چه بسا بسیاری از سالمندان از نگهداری حیوانات خانگی لذت نمی­برند.

اگر سالمند شما دارای یک پرستار باشد، شاید بتوان نتیجه مثبت در نگهداری از حیوان خانگی را بیشتر انتظار داشت. اما در این صورت باید نظر پرستار هم قبل از آوردن حیوان خانگی بپرسید. به هر حال پت درمانی یک روش است و برای همه سالمندان هم توصیه نمی­‌شود. پرستار می­تواند تمام نیازهای سالمند را برطرف کند. اما وجود حیوان خانگی می­تواند موجب افزایش امید و نشاط در سالمند شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا