A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان

تعداد افراد مسن در جهان هر ساله در حال افزایش است. این افزایش تأثیر مستقیمی بر ارائه مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری خواهد داشت. پرستاران باید دانش خود را در مورد بیمار سالمند تحت عمل جراحی افزایش دهند. سالمندان قبل از عمل جراحی، اضطراب زیادی را تحمل کرده و ممکن است سلامت روحی آن‌ها به خطر بیفتد. قبل از عمل جراحی علاوه بر مراقبت های جسمی مانند تغذیه، میزان ناشتا بودن قبل از عمل و…، پرستار باید به تقویت روحیه بیمار سالمند هم بپردازند. اگر قصد دارید از مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان اطلاعاتی کسب کنید، ما در این مقاله از بهترین راهکارها صحبت خواهیم کرد.

مراقبت ‌های قبل جراحی از افراد مسن

زمینه‌هایی که فراگیری آن برای مراقبت از بیمار سالمند حائز اهمیت است، عبارتند از:

  • ارزیابی قبل از عمل
  • داروهای مصرفی توسط افراد مسن
  • دستورالعمل های قبل از عمل
  • مراقبت های پرستاری حین عمل
  • مراقبت های پرستاری بعد از عمل
  • برنامه‌ریزی برای ترخیص

همچنین از جمله مواردی که برای مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان لازم توجه است، می‌توان به تغذیه، یکپارچگی کارهای روزمره زندگی سالخوردگان، کنترل درد، تقویت خواب و راحتی آن و… اشاره کرد.

مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان، نیاز به مهارت بالایی دارد. همچنین پرستاران باید در این زمینه بسیار کوشا باشند و مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهند، تا بیمار سالمند قبل از عمل جراحی دچار مشکلات روحی و جسمی نشود.

آماده کردن سالمند برای عمل جراحی

تحقیقات نشان داده که افراد مسن بیشتر در معرض عوارض عمل جراحی قرار داشته و نسبت به داروهای بیهوشی واکنش بیشتری نشان خواهند داد. به گفته انجمن بیهوشی سالمندان (SAGA) ، افراد مسن نسبت به داروها حساسیت بیشتری دارند و این اتفاق اغلب با واکنش‌های متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی همراه است. یافتن مقدار مناسب دارو برای استفاده سخت بوده و پیدا کردن اثرات نامطلوب آن بر سالمندان بسیار سخت‌تر است. دلایل زیادی برای افزایش حساسیت به دارو وجود دارد که از جمله آن می‌شود به مغز افراد سالمند اشاره کرد، افراد سالمند به دلیل مغز پیری که نسبت به جوانان دارند، حساسیت بیشتری در برابر داروها از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، مقدار دارویی که در جوانان بدون اثر نامطلوب به درمان می‌پردازد، در افراد مسن حساسیت بالایی ایجاد می‌کند.

برخی از داروها در بدن افراد سالمند با سرعت و میزان بالاتری وارد گردش خون شده و دارو به میزان بیشتری به قلب و مغز می‌رسد، درنتیجه واکنش بیشتری از بدن بیمار سالمند نسبت به بدن بیمار جوان انتظار می‌رود. همچنین به دلیل حجم زیاد دارو، دفع آن با سرعت کمی انجام شده و واکنش‌های نامطلوب را دوچندان خواهد کرد. موارد گرفته شده از جمله دلایل یادگیری مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان است.

نکاتی از مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان

  • پزشکان خود را بشناسید

هنگام بررسی انجام عمل جراحی سالمندان یا عدم آن، دریابید که آیا این جراحی واقعاً ضروری است و چه فوایدی برای فرد سالمند به همراه خواهد داشت. همچنین باید قبل از جراحی با متخصص بیهوشی صحبت کرده و از برنامه‌ریزی مشاوره مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان بهره‌مند شوید، به‌خصوص اگر فرد سالمند دارو مصرف می‌کند.

یک متخصص بیهوشی در مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان، تخصص داشته و می‌تواند شما را در یادگیری انجام مراقبت‌های لازم یاری کند.

  • در صورت افسردگی…

اگر فرد سالمند از افسردگی رنج می‌برد، بهتر است قبل از عمل جراحی با یک روانپزشک ملاقات کرده و برای درمان آن اقدام کند. توجه به این امر در مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان بسیار مهم است چراکه افسردگی به میزان بالاتر مرگ‌و‌میر بیماران سالمند تحت جراحی را تاحت تاثیر قرار داده است.

روانپزشک، همچنین با مشورت با سایر اعضای تیم جراحی، ممکن است استفاده از داروهای آرام بخش، به ویژه داروهای طولانی مدت مانند بنزودیازپین‌ها را به حداقل برساند.

آرامش و درآمد خوب با سفالگری در دوران بازنشستگی

  • از روش جراحی بپرسید

از پرسیدن سوالات در مورد نحوه جراحی سالمندان، نترسید. چگونگی انجام جراحی می‌تواند سوالات زیادی را برای شما به وجود آورد و مهم است که برای تک به تک این سوالات پاسخ‌های مناسبی پیدا کنید و با توضیح آن برای بیمار سالمند اعتماد به نفس او را قبل از عمل جراحی بالا ببرید.

سوالات مهمی که باید قبل از جراحی سالمندان با پزشک مطرح کنید عبارتند از:

  1. آیا می‌‎توانید در مورد روش جراحی بیشتر توضیح دهید؟
  2. عمل جراحی کجا انجام می‌شود؟
  3. برای مراقبت ‌های قبل از جراحی چه کارهایی باید انجام داد؟
  4. مدت ناشتا بودن بیمار من قبل از جراحی چه مدت است؟
  5. چه رژیم غذایی برای بیمار من مفید است؟
  6. بیمار من چه نوع بیهوشی دریافت می‌کند؟
  7. متخصص بیهوشی بیمار من چه کسی است؟
  8. چه زمانی می‌توانم با متخصص بیهوشی صحبت کنم؟
  9. از جمله عوارض بیهوشی سالمندان چیست؟
  10. جراحی چه مدت طول می‌کشد؟
  11. آیا بعد از انجام جراحی، بیهوشی باعث حالت تهوع بیمار من می‌شود؟
  12. آیا بعد از بیهوشی، بیمار من احساس درد دارد؟
  13. بیمار من چه موقع از بیمارستان مرخص می‌شود؟
  14. بیمار من چه موقع به طور کامل بهبود می‌یابد؟

همچنین زمانی که فرد سالمند تصمیم به انجام عمل جراحی می‌گیرد، پزشک یک جلسه قبل از جراحی برای وی ترتیب داده تا از روش‌های مناسب برای جراحی متناسب با شرایط بیمار مطمئن شود.

از جمله مواردی که پزشک از فرد سالمند می‌خواهد تا با او درمیان بگذارد، عبارتند از:

  1. تاریخچه پزشکی
  2. تجربیات گذشته با افسردگی
  3. آلرژی شناخته شده
  4. محدودیت‌های رژیم غذایی
  5. آزمایش‌ها و مطالعات تشخیصی که برای آماده‌سازی جراحی انجام داده است
  6. عوارض روحی و جسمی بیهوشی
  7. وضعیت خانواده در مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان و همچنین بعد از آن
  • لیستی از داروهای مصرفی سالمند تهیه کنید

لیستی کامل از داروها و موادی که بیمار سالمند به طور منظم مصرف می‌کند، تهیه کرده و به پزشک وی ارائه دهید. این امر به این دلیل حائز اهمیت است که در تجویز دارو‌ی مراقبت ‌های قبل از جراحی و بعد از آن به پزشک بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

به طور کلی، قرص های خواب آور، ضد افسردگی و ضد استرس، خطر عوارض بعد از عمل جراحی در افراد مسن مانند هذیان را افزایش می‌دهند.

  • در مورد عوارض بیهوشی مطالعه کنید

در مورد بیهوشی و شیوه آن از متخصص سوال کنید، سپس در مورد آن تحقیق کرده و با عوارض آن آشنا شوید. بهتر است قبل از عمل جراحی مراقبت‌های لازمه را برای کاهش عوارض بیهوشی به مراتب انجام دهید. غذای سبک و ناشتا بودن از مواردی است که عوارض بیهوشی را کاهش داده و به روند درمان بیمار سالمند کمک خواهد کرد. از جمله مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان، توجه به تغذیه و رژیم غذای او است. بیمار سالمند بهتر است چند روز باقی‌مانده تا جراحی از غذاهای سبک مصرف کند.

  • حمایت خانواده و دوستان از سالمند

جراحی می‌تواند یک تجربه طاقت‌فرسا برای افراد سالمند باشد و خانواده و دوستان به طور شگفت‌انگیزی می‌توانند تاثیر مثبتی بر روحیه بیمار سالمند بگذارند. همچنین می‌توانید مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان را به طور گروهی انجام دهید و این‌گونه از بابت خستگی و فشار کار مشکلی نخواهید داشت.

برای حفظ روحیه فرد سالمند بهتر است محیط را شاد نگه داشته و از عکس‌های خانوادگی بهره گیرید. همچنین از فعالیت بدنی و ذهنی سالمند بیمار اطمینان حاصل کرده و او را تشویق به انجام چند ورزش ساده کنید. در صورت امکان و با مشورت پزشک معالج میزان مصرف داروهای درمان بی‌خوابی و استرس را به حداقل رسانده و سعی کنید با فعالیت‌ و تعذیه مناسب، شرایط ایده‌آلی را برای سالمند عزیز محیا کنید.

  • توانبخشی؛ از جمله مراقبت ‌های قبل از جراحی سالمندان

همه ما از توانبخشی بعد از جراحی شنیده‎ایم، اما در مورد توانبخشی قبل از جراحی چه؟

کمک به سالمند خود برای آمادگی جسمی قبل از انجام جراحی،  می‌تواند تغییر زیادی در بهبودی او ایجاد کند. بهتر است بر انجام تمرینات سبک، رژیم غذایی و استراحت کافی بیمار سالمند، توجه کافی داشته باشید. با مشورت با پزشک معالج می‌توانید سالمند عزیز را به انجام تمرینات کششی برای آماده‌سازی عضلات قبل از جراحی تشویق کنید.

در صورتی که سالمند عزیز، از بیماری قلبی عروقی رنج برده و برای جراحی آن آماده می‌شود، یک رژیم غذایی مناسب، بهترین کاری است که برای مراقبت ‌های قبل از جراحی می‌توانید انجام دهید.

  • قبل از جراحی سالمندان با آن‌ها صحبت کنید

بیمار سالمند قبل از عمل جراحی، به شدت دچار استرس و اضطراب خواهد شد. بهتر است در کنار او حضور داشته باشید و از وی حمایت کنید. به ترس‌های او گوش داده و از راه‌حل‌های آرامش‌دهنده استفاده کنید. سالمند را تشویق به نفس کشیدن عمیق کرده و با او همراه شوید.

  • در مراحل بستری شدن، بیمار سالمند را حمایت کنید

افراد سالمند به سبب خطرات بالای جراحی، ممکن است مدت زمان زیادی را قبل و بعد از جراحی در بیمارستان بمانند. بهتر است برای او شرایطی را مهیا کنید تا احساس آرامش داشته باشد. وسایل مهم او مانند لباس، دارو، عینک، سمعک، لوازم بهداشتی، بالش مخصوص او، تلفن همراه و هر چیزی که برایش جذابیت دارد را بسته‌بندی و به محل اقامت او ببرید تا در بیمارستان قبل و بعد از جراحی احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

حرف آخر

اگر سالمند عزیز شما دچار بیماری بوده و نیاز به انجام عمل جراحی دارد، بهتر است تحت حمایت روحی شما قرار گیرد. می‌توانید از نکات گفته شده در این مقاله استفاده کرده و عزیزانتان را از نظر روحی و جسمی برای انجام عمل جراحی آماده کنید.

فراموش نکنید که حضور شما در کنار وی، بیش از هر چیز دیگری تاثیر داشته و در روند بهبودی او کمک‌کننده خواهد بود.

به امید سلامتی برای تمامی عزیزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا