A
اطلاعات کاربردی سالمندان

چگونه از پدر و مادرهای خود در برابر سرطان مراقبت کنیم؟

درمان سرطان برای پدر و مادرها می‌تواند چالش برانگیزتر و پیچیده‌تر باشد و به این دلیل است که افراد مسن بیشتر احتمال دارد به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری قلبی مبتلا شوند. حتی زمانی که سالم هستید، بدن شما به احتمال زیاد به درمان متفاوت از بدن یک فرد جوان پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال، افراد مسن بیشتر احتمال دارد که عوارض جانبی جدی ناشی از شیمی درمانی داشته باشند.

اما سن نباید تنها عامل در تصمیم گیری‌های درمانی شما باشد. درمان سرطان می‌تواند به افراد در هر سنی کمک کند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا در مورد تصمیم گیری در مورد درمان بهتر فکر کنید.

نکات مهم هنگام تصمیم گیری درباره درمان سرطان

در گذشته، پزشکان گاهی اوقات بدون صحبت با بیماران تصمیم می‌گرفتند اما امروز شرایط فرق کرده است. تیم پزشکی پدر و مادرهای شما می‌خواهند نگرانی‌های شما را بداند و به سوالات شما پاسخ دهد. همچنین آن‌ها معتقدند که شما حق دارید که خودتان تصمیم بگیرید. همکاری با پزشک برای ایجاد یک برنامه درمانی می‌تواند به پدر و مادرهایمان کمک کند که کنترل بیشتری داشته باشند.

قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم درمانی، با پزشک در مورد موارد زیر صحبت کنید:

  • نوع سرطان چیست، آیا گسترش یافته است و تا چه حد پیشرفت کرده است؟
  • همه گزینه‌های درمانی و خطرات و مزایای هر یک کدام است ؟
  • هر شرایط پزشکی دیگری که ممکن است باعث ایجاد مشکل در درمان یا افزایش خطر عوارض جانبی شود
  • چگونه درمان سرطان می‌تواند بر سلامت جسمانی، سلامت عاطفی و سبک زندگی پدر و مادرتان تأثیر بگذارد

فکر کردن به موقعیت شخصی پدر و مادرتان نیز بسیار مهم است. ممکن است بخواهید  موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چالش‌های عاطفی و اجتماعی احتمالی چه کسی می‌تواند در مراقبت و حمایت عاطفی پدر و مادر شما کمک کند؟ اگر تنها زندگی می‌کنند، احساس تنهایی می‌کنند یا از دیگران جدا می‌شوند؟ چگونه می‌توانید در طول درمان از آن‌ها حمایت کنید؟
  • چالش‌های مالی افراد مسن‌تر احتمالا بودجه محدودی دارند، با درآمد ثابت زندگی می‌کنند یا هر دو. اما هزینه‌های درمان بر اساس عوامل مختلفی متفاوت است و منابعی برای کمک به مردم با هزینه‌های مراقبت مانند کمک مالی به خیریه وجود دارد. از پزشک خود در مورد راه‌های دریافت کمک مالی برای درمان سرطان بپرسید.

همچنین در نظر بگیرید که زندگی پدر و مادر شما از نظر فیزیکی، عاطفی و اجتماعی چگونه خواهد بود. این عوامل در کنار هم کیفیت زندگی نامیده می‌شوند. در مورد هر یک از زمینه‌های ذکر شده در زیر فکر کنید:

  • راحتی فیزیکی
  • روابط
  • تغذیه
  • توانایی حفظ مراقبت از خود، انجام فعالیت‌های معمول یا زندگی مستقل
  • امنیت مالی
  • داشتن زندگی معنادار
  • ایده‌های پدر و مادر شما در مورد یک مرگ شرافتمندانه یا مسالمت آمیز

مهم است که صادقانه با پزشک پدر و مادر خود در مورد معنای کیفیت زندگی برای آن‌ها صحبت کنید. گاهی اوقات، مدیریت عوارض جانبی ناشی از درمان می‌تواند تفاوت مهمی در کیفیت زندگی آن‌ها ایجاد کند.

اهداف درمان سرطان پدر و مادرها

اهداف درمان سرطان پدر و مادرهای شما به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، نوع سرطان و اینکه آیا گسترش یافته است، در اهداف آن‌ها نقش خواهد داشت. اهداف درمانی عبارت‌اند از:

  • عاری از سرطان
  • زندگی طولانی تر، حتی با سرطان
  • داشتن علائم کمتر سرطان و عوارض جانبی درمان آن
  • حفظ قدرت جسمی و عاطفی
  • داشتن کیفیت معینی از زندگی

ممکن است اهداف پدر و مادرهای شما با یک فرد جوان متفاوت باشد. برای مثال، هدف یک فرد جوان سالم ممکن است درمان سرطان باشد، حتی اگر درمان بسیار دشوار باشد. برخی از افراد قادر به درمان تهاجمی هستند. این موضوع ممکن است برای والدین شما صادق نباشد.

بسته به سن و سلامت عمومی پدر و مادرهای شما، ممکن است بیشتر به احساس خوب بودن تا درمان دائمی سرطان اهمیت دهند. این موضوع ممکن است مخصوصا در صورتی صادق باشد که یک بیماری مزمن دارند یا احساس می‌کنند کیفیت زندگی آن‌ها ضعیف است. درخواست قلک خیریه یک راهی برای روحیه دادن به پدر و مادرهای ماست تا در کمک به دیگران سهیم باشند و احساس مفید بودن به آن‌ها دست دهد.

اما اگر بسیار سالم هستند و از فعالیت‌های زیادی لذت می‌برند، ممکن است بخواهند درمان تهاجمی داشته باشند. ممکن است در آینده چندین سال برنامه ریزی داشته باشند. اگر چنین است، ممکن است بخواهید تیم پزشکی هر کاری که ممکن است برای درمان آن‌ها انجام دهد.

اگر شما و خانواده تان موافق نیستید، چیکار باید انجام داد؟

اعضای خانواده، دوستان و مراقبان ممکن است نظرات متفاوتی در مورد درمان افراد مسن داشته باشند. آن‌ها ممکن است از شما بخواهند که رفتار تهاجمی‌تری داشته باشید یا ممکن است سعی کنند شما را از انجام برخی درمان‌ها باز دارند.

اگر این اتفاق بیفتد، تیم پزشکی می‌تواند به شما کمک کند با خانواده و دوستان خود صحبت کنید. گاهی اوقات، بهتر است خانواده و نزدیکترین دوستانتان با شما و پزشکتان ملاقات کنند تا در مورد بهترین برنامه درمانی صحبت کنند. به یاد داشته باشید که شما همیشه این حق را دارید که تصمیمات درمانی خود را بگیرید.

چگونه جراحی سرطان می تواند بر افراد مسن تأثیر بگذارد

مانند سایر درمان‌ها، جراحی نیز خطراتی دارد. خطرات ممکن است در سنین بالا بیشتر باشد زیرا بدن شما همیشه به خوبی کار نمی‌کند. قبل از جراحی، شما و پزشکتان باید به موارد زیر مشورت کنید:

  • عملکرد قلب. جراحی ممکن است مشکلات قلبی را بدتر کند. مهم است که قبل از جراحی، عملکرد قلب خود را در نظر بگیرید. افراد مسن بیشتر از افراد جوان مبتلا به بیماری قلبی یا ضربان قلب نامنظم هستند. همچنین، قلب شما ممکن است تغییرات فشار خون را نیز تحمل نکند. این موضوع می تواند در طول جراحی اتفاق بیفتد.
  • عملکرد کلیه. جراحی می‌تواند شامل بسیاری از داروها باشد. همچنین ممکن است مایعات زیادی برای حفظ عملکرد بدن خود دریافت کنید. کلیه‌های شما باید داروها و مایعات را پردازش کنند. اگر کلیه‌های شما مانند گذشته کار نکنند، جراحی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
  • عملکرد کبد. با افزایش سن، خون کمتری به کبد شما جریان می‌یابد تا به عملکرد آن کمک کند. کبد شما داروها را تجزیه می‌کند. اگر آنطور که باید کار نکند، احتمال واکنش شما به داروهای مورد نیاز برای جراحی بیشتر است.
  • عملکرد ریه. با افزایش سن، ریه‌های شما هوای زیادی را در خود نگه نمی‌دارند و ممکن است برای حرکت هوا به داخل و خارج از بدن شما کارایی نداشته باشند. اگر یک بیماری ریوی مانند آمفیزم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) دارید، ممکن است برای بهبودی پس از بیهوشی مشکل داشته باشید. این شامل داروهایی است که قبل و حین جراحی دریافت می‌کنید. مشکلات ریوی خطر ابتلا به ذات الریه بعد از جراحی را افزایش می‌دهد که می‌تواند بسیار جدی باشد.

در پایان لازم به ذکر است که موسسه خیریه مهرسهیلا خدمات مختلفی برای بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد و استند تسلیت یکی از این موارد می‌باشد. شما همواره می‌توانید با این موسسه برای کمک به هموطنان عزیزمان در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا