A
اطلاعات کاربردی سالمندان

صندلی زیر دوش برای شستشوی سالمندان در حمام

با افزایش سن تحرکات سالمندان با اختلال مواجه شده و کاهش می‌یابد. این در حالی است که بسیاری از سالمندان خواهان استقلال دوران جوانی خود هستند، اما انجام دادن فعالیت‌های روزمره مانند دوش گرفتن و استحمامشان نیز می‌تواند دشوار باشد. حمام محلی پرخطر برای زمین خوردن سالمند است. سقوط احتمالاً منجر به آسیب‌دیدگی و حتی بستری شدن در بیمارستان برای افراد بالای ۶۵ سال می‌شود. متأسفانه، این خطر سلامت جسمی بسیاری از سالمندان را تهدید کرده و آن‌ها را مجبور به استراحت و مراقبت در خانه یا حتی در بیمارستان می‌کند. با این وجود، راه‌هایی برای جلوگیری از آسیب و افتادن سالمندان وجود دارد که ما در این مطلب به سراغ مهم‌ترین آن‌ها می‌رویم. صندلی شستشوی سالمندان یکی از این راه‌هاست.

صندلی زیر دوش می‌تواند ثبات مورد نیاز برای شستشوی سالمندان زیر دوش را فراهم کند. صندلی زیر دوش در هنگام استحمام یک مکان استراحت راحت برای سالمندان فراهم کرده که می‌تواند از افتادن‌های مکرر آن‌ها بر روی زمین جلوگیری کند. همچنین برخی از  مدل های صندلی شستشوی سالمندان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان با خیال راحت آن‌ها را از زیر دوش خارج کرد. اگر سالمند عزیز شما مستعد زمین خوردن است، خرید یک صندلی زیر دوش برای شست‌وشوی او مناسب بوده و توصیه می‌شود.

برخی مدل‌های صندلی زیر دوش ممکن است بهتر از دیگر انواع آن باشد. بنابراین بهتر است قبل از خرید بر اساس نیاز سالمند عزیز صندلی زیر دوش را انتخاب کنید. بهتر است برای خرید به سولات مشابه مواد گفته شده در زیر پاسخ داده و متناسب با آن صندلی زیر دوش را خریداری کنید.

  • آیا هنگام استفاده از حمام و دستشویی به صندلی زیر دوش نیاز دارید؟
  • آیا به یک صندلی با قابلیت حمل و انتقال راحت نیاز دارید؟
  • آیا زیاد سفر می‌کنید و نیاز دارید صندلی زیر دوش را هم با خود ببرید؟

صندلی زیر دوش چیست؟

صندلی زیر دوش یک صندلی ضد آب است که به صورت مستقل اجازه می‌دهد سالمند عزیز در حالت نشسته دوش گرفته و استحمام کند. صندلی زیر دوش مخصوص افراد معلول نیز طراحی شده تا میزان تحرک آن‌ها را کنترل کرده و به پرستار اجازه می‌دهد راحت‌تر روند شست‌وشو را انجام دهد.

با استفاده از صندلی زیر دوش، سالمندان می‌توانند به طور مستقل عمل کرده و خودشان شست‌وشو را انجام دهند. بنابراین با وجود خرید صندلی شستشوی سالمندان دیگر نیازی به حضور پرستار و اعتماد کردن به آن‌ها نیست. صندلی زیر دوش همچنین می‌تواند باعث افزایش ایمنی شده و خطرات سقوط و افتادن در زمان دوش گرفتن را به حداقل برساند.

صندلی زیر دوش برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از صندلی دوش می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربران مفید باشداز جمله این افراد عبارتند از:

  • کسانی که دچار سرگیجه، مشکل حفظ تعادل یا ضعف عضلانی باشند

این شرایط می‌تواند خطر زمین خوردن را به خصوص در سطح لغزنده افزایش دهد. این مشکل برای افراد سالمندی که بعد از برخورد با زمین سعی بر بلند شدن دارند، بسیار خطرناک است. یک صندلی زیر دوش به سالمند عزیز شما این امکان را می‌دهد تا در حالی که نشسته‌اند با خیال راحت دوش گرفته و بدون هیچ ترسی از افتادن، شستشو را انجام دهند.

  • کسانی که تحت مراقبت‌های بعد از جراحی هستند

فشار بیش از حد به مفاصل برای هر فردی که اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته، می‌تواند برای روند بهبودی آن‌ها مضر باشد. صندلی زیر دوش با برداشت فشار از روی پاها، زانوها و باسن، می‌تواند به روند بهبودی بیمار سرعت بخشیده و در آن موثر باشد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی سالمندان

  • مبتلایان به درد مزمن

تلاش برای شستن مناطقی که به سختی قابل دسترسی هستند مانند پشت، شانه‌ها یا پاها می‌تواند برای افراد مسن، به ویژه کسانی که دچار درد مزمن هستند، بسیار دشوار و دردناک باشد. نشستن هنگام شستشو و استفاده از صندلی زیر دوش می‌تواند نیاز به خم شدن را کاهش داده و همچنین به سالمند این امکان می‌دهد که در صورت لزوم استراحت منظم داشته باشد.

صندلی حمام سالمندان

انواع صندلی زیر دوش

صندلی زیر دوش و صندلی شستشوی سالمندان در انواع مختلف متناسب با انواع نیازها طراحی و روانه بازار شده است. رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • صندلی زیر دوش چهار پایه

صندلی زیر دوش چهار پایه یک چهارپایه مستقل است که به سالمند اجازه می‌دهد راحت‌تر دوش گرفته و حمایت بیشتری را هنگام نشستن برای وی ارائه می‌دهد. ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و پایه‎‌های صندلی دارای فرویل لاستیکی هستند که از حرکت آن در هنگام دوش گرفتن سالمند جلوگیری می‌کند.

صندلی زیر دوش چهار پایه معمولاً از جنس پلاستیک بادوام و سبک وزن ساخته می‌شود. آن‌ها  سبک و جمع‌وجور هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را به داخل حمام انتقال داد و مهم‌تر آنکه به فضای ذخیره‌سازی محدودی احتیاج دارد.

  • صندلی زیر دوش دسته‌دار

صندلی زیر دوش دسته‌دار به واسطه دسته‌هاش دارای یک تکیه‌گاه نیز هست. این نوع صندلی حمایت بالاتری نسبت به مدل صندلی زیر دوش چهار پایه دارد. چراکه دسته‌ها و تکیه‌گاه آن، محلی امن‌تر برای سالمند عزیز شما فراهم خواهد کرد.

صندلی زیر دوش دسته‌دار اغلب قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و از سوراخ‌های تخلیه‌ای در سطح زیرینش بهره‌مند است. برخی از این صندلی‌ها برای افزایش راحتی به همراه بالشتکی ضد آب ارائه می‌شوند که برای هر کسی که ممکن است دچار زخم در اثر فشار نشستن شود بسیار ایده‌آل است و برخی از آن‌ها صندلی حمامی تاشو هستند تا در صورت عدم استفاده به راحتی در محل مورد نظر نگهداری شوند.

صندلی‌های دوش برای کاربرانی که تحرک آنها کم باشد مناسب است، به خصوص برای کسانی که توانایی ایستادن روی پاهای خود را ندارند و هنگام نشستن یا ایستادن به حمایت بیشتری احتیاج دارند.

  • صندلی زیر دوش دیواری

یک صندلی زیر دوش دیواری همان‌طور که از نامش پیدا است، به دیوار حمام و در زیر دوش متصل می‌شود. این نوع صندلی زیر دوش را  معمولاً می‌توان در صورت عدم استفاده، روی دیوار جمع کرد. برخی از انواع آن دارای دو پایه قابل تنظیم ارتفاع هستند که به قسمت جلوی صندلی متصل می‌شوند، در حالی که نسخه‌های دیگر آن پایه نداشته اما راحتی در جای خود قرار گرفته و وزن سالمند را تحمل می‌کند. برای حمایت بیشتر در حین شست‌وشو، برخی از صندلی‌ زیر دوش دیواری دارای دسته و تکیه‌گاه هستند.

صندلی زیر دوش دیواری کم حجم  بوده و از کمترین فضای اشغالی برخوردار بوده و برای حمام‌های کوچک‌تر با رطوبت بالا مناسب است.

  • صندلی زیر دوش چرخ‌دار

این صندلی شستشوی سالمندان به حالتی طراحی شده‌ که در نگاه اول یک صندلی چرخ‌دار ساده مشاهده شود. این صندلی‌ها ضد آب بوده و به سالمندان عزیز اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به ایستادن به زیر دوش حرکت کرده و چرخ بخورند. صندلی زیر دوش چرخ‌دار مجهز به کاستورهای قابل قفل است. زمانی که سالمند عزیز در زیر دوش قرار گرفته باشد، می‌توان ترمزهای صندلی را فعال کرد تا از حرکت صندلی در حین شست‌وشو جلوگیری شود. این صندلی به غیر از ویژگی‌های معمول یک صندلی زیر دوش استاندارد مانند پشتی و تکیه گاه، دارای ویژگی‌های اضافی مانند زیرپایی نیز است.

صندلی زیر دوش چرخ‌دار برای تمام کسانی که قادر به ایستادن برای مدت طولانی نیستند مانند مبتلایان به سکته مغزی یا افراد ویلچری که ممکن است برای دوش گرفتن یا استفاده از توالت فرنگی با چالش روبه‌رو باشند، مناسب است.

نکاتی قبل از انتخاب صندلی زیر دوش

هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید صندلی زیر دوش مناسب برای سالمند عزیزتان، توجه به عوامل زیر مهم است:

  • فضای موجود

ابعاد حمام یا وان خود را همیشه اندازه بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که ابعاد صندلی زیر دوش خریداری شده به اندازه کافی مناسب باشد.

اگر حمام کوچک دارید، یک صندلی زیر دوش دسته‌دار یا چرخ‌دار ممکن است خیلی بزرگ باشد، بنابراین ممکن است بخواهید به جای آن یک صندلی زیر دوش دیواری نصب کنید که جمع‌وجور بوده و در صورت عدم استفاده می‌تواند تا شود.

فراموش نکنید که برای راحتی در نشستن و شست‌وشو، باید صندلی زیر دوش در جای مناسب خود قرار گیرد. بنابراین آیا حمام شما از یک فضای مناسب و کافی برای نصب یا گذاشتن صندلی زیر دوش برخوردار است؟ نشستن بر روی آن چطور؟

  • گنجایش وزنی

ظرفیت وزن صندلی زیر دوش در مدل‌های مختلف، متفاوت خواهد بود، بنابراین بررسی کردن پایداری صندلی زیر دوش قبل از خرید بسیار مهم است. چراکه صندلی زیر دوش ناپایدار احتمال شکستگی و سقوط فرد سالمند را دو چندان کرده و بسیار خطرناک است. اغلب صندلی زیر دوش‌ها می‌توانند وزنی تا ۲۵۰ پوند را تحمل کنند. برای سالمندان سنگین وزن، صندلی‌های مخصوصی طراحی شده است که قابلیت تحمل وزن تا ۵۰۰ پوند را نیز دارد. این‌ صندلی‌ها معمولا دارای یک نشیمن‌گاه بسیار پهن هستند که ثبات و راحتی بیشتری را ایجاد می‌کنند.

  • قابل حمل بودن

آیا قصد دارید از صندلی زیر دوش خریداری شده تنها در خانه استفاده کنید؟ یا هنگام تعطیلات و دیدار با دوستان و فامیل، آن را با خود خواهید برد؟

اگر قابلیت جابه‌جایی عامل مهمی در انتخاب شما است، یک صندلی زیر دوش چهار پایه انتخاب خوبی است. صندلی زیر دوش چهار پایه سبک و جمع‌وجور است و در صورت عدم استفاده به راحتی قابل حمل و نگهداری است. اگر فضای نصب و نگه‌داری شما کم است، یک صندلی حمامی تاشو را در نظر بگیرید که به حداقل فضای ذخیره سازی نیاز داشته و می‌تواند به راحتی در فضای کم جای بگیرد.

  • توانایی‌های جسمی

محدودیت‌های جسمی سالمند عزیز، نوع صندلی زیر دوش را تعیین می‌کند که برای بیشتر نیازهای خاص آن‌ها مفید خواهد بود. اگر هنگام دوش گرفتن فقط به ثبات و حمایت بیشتری توجه دارید و سالمند شما می‌تواند بدون هیچ مشکلی بایستید و بنشینید، یک صندلی زیر دوش چهار پایه باید برای نیازهای سالمند شما کافی باشد.

از طرفی اگر سالمند عزیز شما در حین نشستن یا ایستادن به حمایت بیشتری نیاز داشته باشید و یا از کمردرد رنج می‌برد، صندلی زیر دوش دسته‌دار مفیدتر خواهد بود و ثبات بیشتری را هنگام نشستن و دوش گرفتن ایجاد می‌کند.

اگر تحرک سالمند شما به شدت محدود است و نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی بایستد، یک صندلی زیر دوش چرخ‌دار بهترین گزینه است. این نوع صندلی به سالمند عزیز شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به بلند شدن با خیال راحت به داخل حمام رفته و در زیر دوش قرار گیرد.

برای سالمندانی که نیاز به نشستن طولانی مدت دارند و در کنار آن مستعد ابتلا به زخم بستر هستند، انتخاب یک  صندلی زیر دوش با بالشتک ضد آب بهترین است. به طور کلی صندلی با قابلیت انتقال برای سالمندانی که تعداد دفعات زیادی استحمام می‌کنند، مناسب‌تر است

حرف آخر

استفاده از صندلی زیر دوش در زمان استحمام سالمندان، بسیار مفید بوده و از آن جهت که فرد سالمند می‌تواند به طور مستقل خودش فرآیند شست‌وشو را انجام دهد، بسیار مناسب بوده و خرید آن برای حفظ اعتماد به نفس آن‌ها ضروری است. صندلی شستشوی سالمندان در انواع مختلفی موجود است که برای انتخاب بهترین آن‌ها باید نیازهای سالمند عزیزتان را بررسی کرده و یک لیست از پارامترهای خرید تهیه کنید. در صورتی که باز هم در انتخاب صندلی زیر دوش به مشکل برخورده‌اید در قسمت نظرات بنویسید تا متخصصان ما شما را در امر راهنمایی کنند.

سلامتی و امنیت را برای سالمندان عزیز آرزومندیم.

 

خرید وسایل ضروری سالمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا