A
اطلاعات کاربردی سالمندان

آیا شغل مددکار اجتماعی برای دوران بازنشستگی مناسب است؟

دوره بازنشستگی یکی از مراحل شیرین زندگی است که باید سعی کنید از آن لذت ببرید. زمانی­که افراد وارد این مرحله از زندگی می­‌شوند دوست دارند زمان خود را با کارهایی سپری کنند که روح آن­‌ها را نوازش دهد. شما در این دوره از زندگی­تان زمان زیادی برای انجام کارهایی دارید که بتواند شما را به آرامش برساند. در ادامه درباره شغل مددکار اجتماعی برای علاقمندان سالمند توضیح می‌دهیم.

همیشه کمک به دیگران لذت‌­بخش بوده و افراد در وجودشان حس خوبی از خود به ­دست می‌­آورند. در دوره بازنشستگی با توجه به اینکه زمان آزاد زیادی دارید می­‌توانید به دیگران در قالب مددکار اجتماعی کمک کنید و حس خوب آن­ را همیشه همراه خود داشته باشید.

آشنایی با شغل مددکار اجتماعی

مددکار اجتماعی نیاز به تحصیلات مربوطه دارد. اما شما می‌­توانید به موسسات خیریه ملحق شوید و به افرادی که دارای مشکلات اجتماعی هستند کمک کنید.

یکی از مسائلی که افراد بازنشسته با آن درگیر هستند این است که فکر می­‌کنند بعد از اتمام دوره کاری دایره ارتباطی­شان با افراد دیگر محدود می‌شود. اما این باور درست نیست. شما می‌­توانید از جنبه­‌های دیگر با مردم در ارتباط باشید. مددکار اجتماعی باید در ارتباط مستقیم با افراد باشد تا بتواند مشکلات آن‌­ها را شناسایی کند تا کمک کننده باشد. در نتیجه زمانی­‌که شما به شغل مددکار اجتماعی مشغول باشید در طول روز می­‌توانید با افراد زیادی ارتباط برقرار کنید و این یکی از نیازهای شما را برآورده می­‌کند.

در دوران حرفه‌­ای و کاری خود به چه شغلی مشغول بوده­‌اید؟ هر شغلی با توجه به ماهیت آن به شما یک سری خصوصیت­‌های حرفه‌­ای اضافه کرده که در شغل مددکار اجتماعی به­ کارتان می‌­آید.یکی از این ویژگی­‌ها اصول مذاکره است. شما می­‌توانید با تکیه بر آنچه که در سال­‌های گذشته کسب کرده‌اید با زبان شیوایتان دیگران را متقاعد کنید که به راهنمایی­‌های شما عمل کنند. این حس مثبت پیروز شدن در میز مذاکره می‌­تواند به شما قدرت دهد و انگیزه‌­ای برای ادامه دادن باشد.

ویژگی‌های یک مددکار اجتماعی موفق

یکی از ویژگی های مددکاران اجتماعی که لازمه و جزء لاینفک شغلشان است، داشتن گوش شنواست. باید به ­خوبی و با فراغ بال به صحبت­‌های افراد مشکل­‌دار گوش کنید و خلاق باشید که بتوانید راه حل­‌های مناسبی را جلوی راهشان قرار دهید. در این راه به ­عنوان یک همراه و دوست کنارشان باشید. زمانی­ که یکی از مشکلات زندگی خودمان حل می‌­شود چقدر خوشحال می­‌شویم؟ چه احساسی خواهیم داشت؟ حالا در نظر بگیرید که مشکل دوست شما با راهنمایی­‌ها و کمک­‌هایی که به او کرده‌­اید حل شده است، این حس شیرین­‌ترین قسمت شغل یک مددکار اجتماعی است.

یک مددکار اجتماعی موفق دارای روحیه بالا است و انرژی مثبت و امید در نگاه، رفتار و صبحت­‌هایش موج می­زند. تا زمانی­ که خودتان امید نداشته باشید نمی‌­توانید به دیگران امید درست شدن شرایط، برطرف شدن مشکلات و مسائل زندگی­شان را بدهید. شغل مددکار اجتماعی شما را به یک فرد مثبت، قوی، با انگیزه و روحیه بالا تبدیل می­‌کند.

زمانی­ که در جامعه قرار می‌­گیرید و با مشکلاتی که افراد جامعه با آن درگیر هستند آشنا می­‌شوید قدر زندگی را بیشتر می­‌دانید، از بودن در کنار خانواده، از تماشای نوه ­و فرزندانتان لذت می­‌برید. تمام تلاش خود را می‌­کنید که لبخند به روی لب­‌هایشان بیاورید تا خانواده شادی داشته باشید. این‌گونه است که جنبه‌­های مثبت مددکار اجتماعی در زندگی شخصی­تان نمود پیدا می­‌کند.

چگونه دوران سالمندی شاد و موفق داشته باشیم؟

قبل از این که بخواهید تصمیم بگیرید یک مددکار اجتماعی شوید کمی صبر کنید. این شغل حساسی است و می­‌تواند کمی فکر و ذهنتان را درگیر کند. باید بتوانید خودتان را با شرایط وفق دهید و سعی کنید مشکلات افراد را وارد زندگی شخصی­تان نکنید.

از طرفی اگر در شغل قبلی خود وقت کمی برای خودتان داشتید و مدت زمان زیادی را باید به کار اختصاص می‌­دادید شاید شغل مددکار اجتماعی خیلی مناسب­تان نباشد. شما در دوران بازنشستگی باید کمی استراحت کنید، به علایق و سرگرمی­‌های خود برسید. شغل مددکار اجتماعی نیاز به زمان زیادی دارد و باید برای آن وقت بگذارید.

کلام آخر

در دنیای پیشرفته و امروزی هستند افرادی که نمی‌­توانند خودشان را با شرایط وفق دهند و از گذر زمان عقب می­‌مانند و این می‌­تواند آن­‌ها را درگیر مشکلات زیادی بکند. اگر جامعه، محیط اطرافتان و افراد در آن برایتان مهم است و در تلاش هستید که جامعه را تبدیل به جایی بهتر برای زندگی کردن کنید، می­‌توانید در دوره شیرین بازنشستگی شغل مددکار اجتماعی را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا