A
اطلاعات کاربردی سالمندان

دلایل سفید شدن مو در پیری

تغییر رنگ مو اغلب با افزایش سن آغاز می‌شود و احتمالا در کهنسالی شما موهایی یکدست سفید را تجربه کنید. اما دلیل آن چیست؟ آیا راهی برای جلوگیری و مقابله با آن وجود دارد؟ از دلایل سفید شدن مو، می‌توان به اصلی‌ترین مورد آن یعنی پیری و کهولت سن اشاره کرد اما باید بدانید، نه تنها می‌شود این سفیدی را پوشاند، بلکه بسته به علت بروز آن می‌توانید از آن جلوگیری کرده یا سرعت پیشرفتش را کم کنید.

باید بدانید، شما صاحب این موهای زیبا هستید، پس از سفیدی آن ناراحت نشوید، بلکه از آن بهرهمند شوید. نکته این است که شما به‌طور تصادفی در روند یک زندگی هستید و دلایل سفید شدن مو در پیری یک امر طبیعی است. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که ممکن است قبل از رسیدن به کهنسالی دچار سفیدی مو شوید، اما قطعا روش‌هایی در جهت جلوگیری از آن هم موجود است.

دلایل سفیدی مو در پیری

پوست سر شما از حفره‌های ریزی با نام فولیکول ساخته شده است. فولیکول‌های پوست سر از طریق سلول‌هایی با نام ملانوسیت، که رنگدانه‌های ملانین تولید می‌کنند، به موهای شما رنگ می‌بخشند. در گذر عمر، فولیکول‌های پوست سر شما، ملانوسیت‌های کمتری تولید کرده و به این معناست  که موی شما رنگدانه‌های خود را از دست خواهد داد و با افزایش سن به رنگ سفید، نقره‌ای یا خاکستری تبدیل می‌شود.

سفید شدن مو در پیری در افرادی که موهای سیاه و قهوه‌ای دارند، کاملا مشهود بود و ممکن است آزاردهنده باشد. البته موهای روشن‌تر هم به همان اندازه سفید خواهد شد، اما به دلیل رنگ مو، جلوه کمتری خواهد داشت. دلایل سفید شدن مو به طور معمول افزایش سن بوده و در حدود ۳۰ الی ۴۰ سالگی بروز خواهد کرد.

مطالعات نشان داده‌اند که در اغلب اوقات سفیدی موی مردان از بالای سر شروع خواهد شد. این در حالی است که برای زنان از کناره پیشانی، سفیدی مو نمایان می‌شود. تا حدود ۶۰ سالگی تمام موهای شما به رنگ سفید یا خاکستری تبدیل خواهد شد و این نمادی از کهولت سن خواهد بود.

سفیدی موی زودرس، به ژنتیک شما بستگی دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، سفیدی زودرس مو برای افراد سیاه‌پوست، قبل ۳۰ سالگی، برای افراد آسیایی‌تبار، قبل از ۲۵ سالگی و برای افراد سفیدپوست، قبل از ۲۰ سالگی اتفاق خواهد افتاد. همچنین این تحقیقات نشان داده‌اند، سفیدی زودرس مو دلیلی بر سرعت رشد آن نداشته و نباید نگرانی از این بابت داشته باشید.

۹ دلیل برای سفیدی مو شما در پیری

  1. ژنتیک

زمانی که صحبت از زیبایی باشد، عوامل ژنتیکی بسیار خوب و مفید خواهند بود، اما اگر از سفیدی مو صحبت به میان آید، ژنتیک عامل ناخوشایندی و موثری در سفیدی موی شما خواهد بود. یکی از دلایل سفید شدن مو در اغلب افراد ژنتیک بوده و راهی برای گریز از آن وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد دلایل سفید شدن مو از طریق ژنتیک حدود ۳۰% خواهد بود.

  1. سیگار کشیدن

انتخاب سبک زندگی نقش اساسی را در سلامتی و زیبایی ما خواهد داشت. انتخاب روشی که همراه با کشیدن سیگار باشد، سفیدی مو و از بین رفتن رنگدانه‌های آن را تسریع می‌بخشد. بر اساس مطالعات انجام شده، اغلب افرادی که به کشیدن سیگار مشغول هستند، قبل از ۳۰ سالگی با سفیدی مو روبه‌رو خواهند شد.

تاثیر و عوارض مصرف دخانیات بر پیری زودرس

  1. استرس

تا به حال از پدر و مادر خود شنیده‌اید که به دلیل کارهای شما، موهایشان سفید شده است؟ در واقع استرس و نگرانی‌ای که آن‌ها مجبور به تحمل آن هستند، دلایل سفید شدن موهایشان است. استرس یکی از اصلی‌ترین دلایل سفید شدن مو در پیری است، چراکه سلول‌های ملانوسیت موجود در پوست سر شما را تخلیه کرده و از بین می‌برد.

  1. بیماری آلوپسی آره آتا

آلوپسی‌آره‌آتا، یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. این بیماری باعث کاهش ملانین موجود در پوست سر شده و رنگدانه‌های آن را از بین می‌برد.

  1. بیماری ویتیلیگو

تقریباً ۱% از جمعیت جهان مبتلا به ویتیلیگو هستند. ویتیلیگویک بیماری خودایمنی است که باعث از بین رفتن رنگدانه‌های موجود در پوست می‌شود. این امر همچنین می‌تواند تمامی قسمت‌های بدن که دارای مو هستند را هم تحت تأثیر قرار داده و دلایل سفید شدن مو در بدن باشد.

  1. اختلالات تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از شرایط تیروئید مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری آن می‌تواند از دلایل سفید شدن مو در پیری باشد. تیروئید و سلامت کارکرد آن، نقش مهمی در کارکرد رنگدانه های موجود در پوست سر دارد. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال یا کم کار باشد، باعث کاهش تولید ملانین در پوست سر خواهد شد و از دلایل سفید شدن مو در پیری به شمار خواهد آمد.

  1. کمبود ویتامین

ویتامین B12 سردسته ویتامین‌ها بوده، که نه‌تنها انرژی بدن شما را تامین می‌کند، بلکه باعث رشد مو و تثبیت رنگ آن خواهد شد. B12 با کمک به گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن‌رسانی را سرعت بخشیده و باعث افزایش تولید ملانین خواهد شد. درصورت کمبود ویتامین B12، رنگدانه‌های پوست سر به مرور از بین رفته و شما با سفید شدن مو در پیری مواجه خواهید شد.

ویتامین‌های B6 ،D و E هم برای سلامت مو بسیار مهم بوده و کمبود آن‌ها در بدن آسیب‌های جدی به منبع ذخیره‌سازی ملانین پوست سر خواهد زد.

  1. سندرم ورنر

سندروم ورنر یک مشکل مادرزادی و ارثی است که باعث پیری زودرس خواهد شد. از جمله عوارض این بیماری باید به ریزش شدید مو و سفید شدن مو قبل از ۲۵ سالگی اشاره کرد. این بیماری همچنین می‌تواند یکی از دلایل سفید شدن مو در پیری هم باشد.

  1. محصولات نامناسب برای مو

بسیاری از شامپوهایی که تهیه و استفاده می‌کنید، حاوی مواد شیمیایی مضره هستند که نه‌تنها برای موهای شما فایده‌ای ندارند، بلکه یکی از دلایل سفید شدن مو در پیری هم خواهند بود. استفاده بیش از حد از رنگ مو و شامپوهای خاص سطح ملانین پوست سر را پایین آورده و سفیدی مو را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

راه های جلوگیری از سفید شدن مو در پیری

زمانی که سفیدی موی شما منشا ژنتیکی داشته باشد، راهی برای توقف و جلوگیری از آن ندارید. چراکه با کاهش سطح ملانین پوست سر، همکاری آن‌ها با فولیکول‌ها قطع خواهد شد. درصورت اطمینان از عدم وجود مشکلات ژنتیکی، در صورت بروز سفیدی مو بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • مصرف ویتامین را فراموش نکنید

درمان کمبود ویتامین یا دیگر بیماری‌ها می‌توان در بازیابی ملانین پوست سر، بسیار کمک‌کننده باشد اما این امر تضمین شده نیست. با این حال بهتر است برای جلوگیری از تقویت دلایل سفید شدن مو در پیری، میزان ویتامین بدن خود را بررسی و تامین کنید.

اگر سطح ویتامین B12 در بدن شما پایین است، برای بهبود آن تلاش کنید. بالا بردن ویتامین B12 ممکن است فولیکول های موجود در پوست سر را بهبود بخشیده و رنگ موی طبیعی شما را زنده کند.

همچنین مصرف ویتامین‌های B6 ،D و E را فراموش نکنید. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین ها بر رنگدانه‌های مو تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و مصرف مکمل‌های ویتامین یا تغییرات غذایی می‌تواند بر بازگرداندن رنگ طبیعی موی شما، موثر واقع شود.

  • تیروئید خود را چک کنید

درصورتی که اقدام به درمان تیروئید خود کرده‌ باشید، نشانه هایی از بروز سفیدی در مو مشاهده خواهید کرد. چراکه اختلالات تیروئید تاثیر بسزایی بر رنگدانه های پوست سر شما دارند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • مواد معدنی مناسبی دریافت کنید

روی، آهن، منیزیم، سیلسیوم و مس برای سلامت مو بسیار مهم هستند. اغلب اوقات مصرف این‌گونه از مواد به‌خصوص مس، نادیده گرفته می‌شود. نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که یکی از دلایل سفید شدن مو در پیری، پایین بودن میزان مس در بدن است.

  • سیگار را ترک کرده و استرس را محدود کنید

ترک سیگار باعث بازیابی رنگدانه های مو نخواهد شد، تنها می‌توانید عاملی با هدف کند شدن سرعت سفیدی مو باشد.

  • شست‌وشوی مناسب مو

شست‌وشوی مو را به دلایل متفاوت، متوقف کنید. شستن بیش‌از‌حد موها عامل تاثیرگذاری بر سفید شدن مو در پیری خواهد بود.

برای شست‌وشوی موهای خود از شامپوهای سالم و باکیفیت استفاده کرده و از مصرف سفیدکننده‌ها در شست‌وشوی موهایتان خودداری کنید.

حرف‌آخر

سفیدی مو اتفاقی است که اغلب افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بهتر است در سن پایین شروع به اقداماتی با هدف جلوگیری از بروز سفید شدن مو در پیری کنید.

نکات گفته شده در این مقاله مانند مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها، ترک سیگار، چک کردن مداوم تیروئید و… از جمله روش‌هایی است که باید در جوانی اقدام به انجام آن‌ها کنید. راز زیبایی شما در داشتن موهای زیبا خلاصه می‌شود، پس بهتر است برای سلامتی آن تلاش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا