A
اطلاعات کاربردی سالمندان

راز جوان ماندن بعد از ۴۰ سالگی چیست؟

ایامی که فهمیدید از جوانی به میانسالی پرش کرده­‌اید را به­ یاد می‌­آورید؟ این­که آیا هنوز در اواسط دهه ۳۰ یا نزدیک به ۴۰ سالگی خود هستید، همه چیز را تغییر می‌­دهد. شما احساسات متفاوتی را تجربه می­‌کنید و با افزایش سن بالغ­‌تر می­‌شوید. احتمالا یک روز صبح به آینه نگاه کردید و خطوطی را دیدید که مطمئن نبودید روز گذشته در آن­جا بوده یا نه، و به ­خاطر وجود آن­‌ها ناراحت یا دلسرد شدید. اما نباید ناراحت شوید زیرا که افزایش سن مزایایی هم دارد. بنابراین ما این­جا راهکارهایی به شما می­‌دهیم تا راز جوان ماندن در ۴۰ سالگی و بعد از آن هم بدانید. با ما همراه باشید.

برای بهبود سلامت و افزایش زیبایی خود برنامه ­ریزی کنید

شاید موهای خود را رنگ کنید و از کرم‌های مختلف استفاده کنید تا چهره شما جوان­تر به نظر برسد. شما همچنین باید جسمی سالم داشته باشید. برخی از روش‌های بسیار ساده‌­ای وجود دارد که می­‌توانید برای به دست آوردن سلامتی و حفظ بدنی مناسب و جوان انجام دهید. بعضی از افراد برای از بین بردن چربی­‌های سخت، از روش غیر جراحی استفاده می‌­کنند که اغلب انگیزه‌­ای برای بهبود بدن از طریق تقویت آن است. داشتن بدن مناسب و تلاش برای نگه ­داشتن آن برای زیبایی پوست و سطح انرژی شما مزایای زیادی دارد. اگر در تمام زندگی خود صبحانه نخورده‌­اید، اکنون زمان شروع آن است. خوردن صبحانه می‌­تواند با افزایش متابولیسم بدن (که با افزایش سن کند می­‌شود) از افزایش ناخواسته وزن جلوگیری کند. ورزش، هورمون­‌های رشد انسانی شما را تقویت می­‌کند و این همان چیزی است که باعث می­‌شود شما جوان­‌تر به ­نظر برسید. با اضافه کردن غذاهای سالم و تمرین­‌های قدرتی به برنامه روزانه­ خود، نه ­تنها احساس قدرت­ و سلامتی می­‌کنید، بلکه با افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن مواجه می­‌شوید که این به داشتن پوستی شاداب و جوان کمک می­‌کند.

ورزش یکی از رازهای جوان ماندن است. ورزش از هر نوعی که باشد (هوازی، قدرتی، یوگا و…) می‌­تواند روند تولید کلاژن را تقویت کند و پوست شما جوان‌­تر به ­نظر برسد. همچنین از آسیب‌­های ناشی از رادیکا‌ل‌­های آزاد جلوگیری می­‌کند، که به ­عنوان یک عامل موثر در روند پیری شناخته می­‌شود. علاوه ­بر تمام مطالب ذکر شده، ورزش باعث می‌شود راحت‌­تر بخوابید و از لرزش دست و پای شما جلوگیری می­‌کند.

استرس را از خود دور کنید و شاد و آرام باشید

هنگامی­ که شما استرس دارید، ریتم قلب شما از حالت طبیعی خارج شده و این باعث ایجاد تغییرات ناسالم در سیستم بدن شما می‌­شود. اکسیژن کمتری به سمت مغز می­‌رود، نمی­‌توانید سریع فکر کنید، میل جنسی شما کم شده و سلول‌ها خیلی سریع­‌تر می­‌میرند. استرس مزمن به مدت طولانی می‌­تواند باعث افزایش کورتیزول شود که باعث تجزیه کلاژن می‌­شود. کلاژن همان چیزی است که به پوست اجازه می‌دهد تا بازسازی شود و آن را نرم و سالم می­‌کند.

برای مقابله با استرس، توصیه اصلی متخصصان صنعت زیبایی و بهداشت استفاده از تکنیک‌های تنفس است. این عمل می­‌تواند قلب شما را در ریتمی سالم‌­تر قرار دهد و شما را در مواقع استرس آرام کند. روزانه حداقل ده دقیقه را به تمرین اختصاص دهید. برای یک تمرین تنفس، سعی کنید ۴ بار از طریق بینی نفس بکشید، نفس را برای ۴ ثانیه نگه دارید، نفس را در طی ۵ شمارش آزاد کنید. قبل از تنفس مجددا ۴ ثانیه مکث کنید. این باعث به ­وجود آمدن آرامشی شگفت­‌انگیز در بدن شما می‌­شود. همچنین باعث فعال شدن عصب واگ (واگوس) می‌شود، این عصب از مغز تا لگن کشیده شده است. چنین تمرینی باعث آرامش عضلات، قلب، مجاری هوایی، رگ­‌های خونی و دستگاه گوارش می‌­شود. همچنین برای دوری از استرس باید شاد باشید. برای رسیدن به شادی راه­‌های زیادی وجود دارد. از جمله:

هدفمند باشید و سعی کنید در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. به این طریق دیگر وقتی برای فکر و خیال و مضطرب شدن ندارید.

اجتماعی باشید و با افراد با نشاط معاشرت کنید.

برای جوان ماندن خودتان و بقیه را گول بزنید!

اگر نگاه کردن به خودتان باعث می‌­شود احساس پیری کنید، باید برای خود و دیگران خطای دید ایجاد کنید. زنان از ابتدای زمان این کار را انجام داده‌­اند. به عنوان مثال اگر در اثر افزایش سن با کاهش چربی مواجه شدید و سینه‌­های خود را از دست دادید، با کمی اسفنج و سینه‌­بند مناسب می­‌توانید خطای دید زیبایی در اندام خود ایجاد کنید. همچنین می­‌توانید برای پنهان کردن بخش­‌هایی از صورت مانند پیشانی که خطوط کوچکی روی آن­‌ها ایجاد شده، از مدل موی چتری کمک بگیرید و ۱۰ سال جوان­تر به نظر برسید.

بیشتر بخوانید: سن مناسب برای لیفتینگ صورت

عادت‌­های غذایی سالم را در خود پرورش دهید

چهره اصلی­‌ترین نشانه سن است، بنابراین باید به آن خیلی توجه شود تا هم­چنان بعد از ۴۰ سالگی جوان به نظر برسید. رژیم و ورزش به اندازه­ درمان‌هایی که برای داشتن پوست سالم استفاده می­‌کنید، مهم هستند.

پیشنهاد مطالعه: چه غذایی بخوریم تا جوان بمانیم؟

خیلی مهم است که با افزایش سن، تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. غذاهای ضد پیری شامل هندوانه، انار، زغال اخته، خرچنگ، ​​کلم، تخم مرغ و… است. همچنین اگر سیگار می‌­کشید، بهتر است آن را ترک کنید زیرا نیکوتین باعث می­‌شود رگ‌­های خونی در سطح دست و صورت شما کوچک­تر شود و جریان خون را مختل کند. وقتی این اتفاق بیفتد، پوست شما اکسیژن یا مواد مغذی کافی دریافت نمی‌­کند و حتی ممکن است باعث پیری زودرس بشود.

راز جوان ماندن پوست
راز جوان ماندن پوست

چند نکته آرایشی و مراقبتی برای پوست و جوان ماندن

  • هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

ما دائما در مورد اهمیت ضد آفتاب می‌­شنویم و شاید این موضوع کمی خسته ­کننده باشد، اما اگر فقط یک قانون زیبایی سالمندان وجود داشته باشد، استفاده از ضدآفتاب است. هیچ چیز بیشتر از قرار گرفتن در معرض آفتاب به پوست شما آسیب نمی­‌رساند. یکی از دلایل به وجود آمدن لکه­‌های قهوه‌­ای، چین و چروک، و سرطان پوست قرار گرفتن در معرض آفتاب است.

اما شما باید بدانید که همه ضد آفتاب‌­ها برابر نیستند. شما باید ضد آفتابی حداقل با ۳۰ SPF انتخاب کنید که اشعه UVA و UVB را مسدود می­‌کند.

هنگامی­ که یک ضد آفتاب مناسب پیدا کردید، باید سه موضوع مهم را مد نظر قرار دهید:

  1. حتی در روزهای بارانی و ابری باید از ضد آفتاب استفاده کنید. چون پرتوهای اشعه ماوراء بنفش از پوشش ابر عبور می‌­کنند. بنابراین استفاده از ضدآفتاب باید جزء کارهایی باشد که روزانه انجام می‌­دهید.
  2. در طول روز ضد آفتاب خود را تمدید کنید. مهم نیست تن رنگی پوست شما چیست؛ تمدید ضدآفتاب ضروری است.
  3. نسبت به دستان خود بی‌­توجه نباشید و از آن­‌ها نیز با ضد آفتاب محافظت کنید. چرا که علاوه ­بر صورت و گردن، زیبایی دست­‌ها در جوان‌تر و زیباتر بودن شما تاثیر دارد.
  • از پاک کننده­ و مرطوب کننده­‌های مناسب پوست خود استفاده کنید

برای جوان ماندن ، پاک ­کننده­ای بخرید که برای پوست شما طراحی شده و حاوی اسیدهای هیدروکسی آلفا است. AHA ها چرخش سلولی را تحریک کرده و در جذب چربی بهتر پوست برای جذب بهتر محصولات مرطوب­ کننده کمک می­‌کنند. اگر پوست شما چرب است، قطعا خوش شانس هستید زیرا پوست چرب دیرتر دچار چین و چروک می­‌شود.

بیشتر بخوانید: جوانسازی پوست سالمندان

اگر شما پوست حساسی دارید، بهتر است قبل از استفاده از محصولات جدید آن‌­ها را روی گردن یا بازوی خود امتحان کنید. حتی اگر محصولی دارید که سال‌های گذشته از آن استفاده می­‌کردید، بهتر است دوباره آن را روی قسمتی از بازوی خود امتحان کنید؛ چون ممکن است با افزایش سن مواد تشکیل دهنده­ محصول باعث ایجاد حساسیت برای شما شوند.

هر چه سن ما بالاتر می­‌رود (به­ خصوص بعد از یائسگی)، پوست خشک‌­تر می‌­شود، زیرا کاهش سرعت گردش خون باعث کاهش تولید چربی در پوست­ می‌­شود. این موضوع رفته رفته باعث می­‌شود پوست کیفیت کشسانی خود را از دست بدهد و پیرتر به ­نظر برسد. بنابراین استفاده از کرم­‌های مرطوب کننده ضروری و مهم است.

  • پوست خشک مساوی است با آسیب بیشتر

از آب گرم استفاده نکنید. چون این کار باعث از بین رفتن چربی پوست می­‌شود. در عوض، از آب ولرم استفاده کنید یا پوست خود را با یک پاک­ کننده (میسلارواتر) تمیز کنید.

از فوم‌­های پاک­ کننده­ای که برای پوست­‌های خشک تهیه شده­‌اند، استفاده کنید. برای جوان ماندن نیاز نیست از مارک­‌های گران­‌قیمت استفاده کنید. شما می­‌توانید یک فوم پاک کننده، با قیمت مناسب که همیشه هم در دسترس باشد را تهیه کنید و همیشه از آن استفاده کنید. (تغییر مداوم محصولات مراقبتی، خودش یک راه آسیب زننده است)

قبل از آرایش روزانه، از کرم مرطوب­ کننده استفاده کنید. چون این کار باعث حفظ رطوبت پوست و آسیب کمتری می­‌شود.

برای مرطوب نگه داشتن بقیه بدن، از صابون‌­هایی که پوست را خشک می‌­کند، استفاده نکنید. به ­جای آن، شامپو یا فوم­‌های شستشوی بدن را انتخاب کنید. بعد از حمام، پوست خود را مرطوب کنید. برای این کار می‌­توانید از کرم‌­های داروخانه‌­ای یا روغن‌­های گیاهی استفاده کنید (مثل بادام یا نارگیل)

  • روغن مورد علاقه­ خود را پیدا کنید

در بین محصولات مراقبت پوست، روغن‌­ها یکی از موارد مهم هستند. همه درباره روغن‌­های مورد علاقه خود صحبت می‌­کنند. بعضی از افراد روغن‌­ها را به کرم­‌ها ترجیح می­‌دهند زیرا طبیعی­‌تر هستند، باعث یکدست و نرم­تر شدن پوست می‌­شوند، هم­چنین باعث می­‌شوند پوست براق‌­تر و جوان‌­تر به ­نظر برسد.

  • لایه برداری را جدی بگیرید

از نظر جراحان پلاستیک لایه برداری امری مهم برای داشتن پوستی زیبا در سنین بالا است. آن‌­ها می­‌گویند لایه بیرونی پوست مرده است و هرچه سن بالاتر می­‌رود لایه­‌های مرده پوست بیشتر می‌­شوند. بنابراین برای داشتن پوستی تازه باید لایه برداری کنید!

باید هر دو هفته این­ کار را انجام دهید تا لایه­‌های مرده را از پوست خود جدا کنید.

شما می‌­توانید یک اسکراب خوب تهیه کنید و برای لایه برداری از آن استفاده کنید البته ماسک­‌های صورت در مراقبت‌­های­ هفتگی شما ضروری نیستند، اما می‌توانند پوست را شگفت آور جلوه دهند. این بدان دلیل است که آن­‌ها عمیقا پوست را تمیز و هیدراته می‌­کنند. به طور مرتب از سرم ضد پیری استفاده کنید. سرم‌­های ضد پیری اغلب حاوی آنتی اکسیدان­‌هایی مانند رسوراترول و ویتامین C و D. هستند. التهاب ناشی از رادیکال­‌های آزاد را کاهش می­‌دهد، در نتیجه پوست شما از شر چربی اضافی خلاص می­‌شود و شما از داشتن پوستی جوان در میانسالی بهره‌­مند می­‌شوید.

آیا کرم های چشم برای جوان ماندن معجزه می‌کنند؟

اولین علائم پیری معمولا در اطراف چشم است که زنان را وادار می­‌کند از کرم­‌های چشمی استفاده کنند. این­‌ها اغلب قول می­‌دهند که نواحی مورد نظر بهبود می‌یابد! حقیقت این است که آن­‌ها این­طور نیستند. پوست اطراف چشم شما بسیار نازک است و با افزایش سن نازک‌­تر می­‌شود. یک کرم مناسب چشم معمولا فقط یک نسخه ضخیم­‌تر از مرطوب کننده معمولی شماست. پس شما نباید از این کرم­ها انتظار معجزه داشته باشید و اگر می‌خواهید اسیر چروک‌­های اطراف چشم نشوید، باید از حدود ۲۵ سالگی استفاده از این کرم­‌ها را شروع کنید، آب زیادی بنوشید و نسبت به ساعت خواب خود بی‌­تفاوت نباشید.

علاوه ­بر کرم‌ها و ماسک­‌های مختلف، ویتامین A رتینول به کاهش خطوط و چین و چروک کمک می­‌کند. زیرا به لایه­‌های پایینی پوست که کلاژن در آن قرار دارد نفوذ می­‌کند.

بیشتر بخوانید: زیبایی در پنجاه سالگی

مزایای شگفت انگیز بوتاکس و ژل‌­های پرکننده

بسیاری از افراد معروف (بازیگرها، مجری­ها، خواننده‌­ها و…) برای حفظ زیبایی پوست و کاهش چین و چروک، از بوتاکس استفاده می‌کنند. بوتاکس افتادگی پلک را از بین می­‌برد. بنابراین شما بیدارتر و جوان­تر به نظر می‌­رسید. در عین حال خطوط لبخند را که خود را در امتداد چشمان شما قرار می‌دهند مسدود می­‌کند. ژل‌­های پرکننده، گونه­‌های شما را پرتر می­‌کند. همچنین می‌­توانید آن­‌ها را به چین­‌های بینی تزریق کنید. (آن دسته از شکاف‌های عمیق که در نزدیکی بینی شما ایجاد می­‌شود، به آن خطوط ماریونت می­‌گویند).

سخن آخر

شما می‌­توانید بعد از ۴۰ سالگی همچنان جوان ماندن را تجربه کنید؛ به ­شرط اینکه نسبت به تغذیه و سلامت جسمانی خود بی­‌تفاوت نباشید. همیشه ورزش کنید و غذای سالم بخورید. از دخانیات و الکل دوری کنید و مراقبت­‌های پوستی را جدی بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: آرایش صورت سالمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا