A
اطلاعات کاربردی سالمندان

بهترین نوع سمعک برای سالمندان کدام است؟

زمانی ­که سن فرد بالا می‌­رود و وارد دوره­ پیری و میانسالی می­‌شود، معمولا با مشکلات زیادی مواجه است که یکی از آن­‌ها، مشکل شنوایی است؛ که خودش شامل کم­ شنوایی، گرفتگی در یک گوش و … تا ناشنوایی کامل را شامل می‌­شود. علت این مشکلات می‌­تواند ناشی از مسائل متابولیک، مشکلات عصبی، خون ­رسانی و… باشد که همه­ این‌­ها تحت عنوان پیرگوشی شناخته می­‌شوند. پیرگوشی سالمندان را ملزم به استفاده از سمعک می­‌کند. چون گیرندگان دستگاه شنوایی یا سلول­های مربوط به اعصاب داخل گوش نمی­‌توانند کارشان را نسبت به آواهای شنیداری خوب انجام دهند. در ادامه درباره انواع سمعک برای سالمندان توضیح می‌دهیم.

کم ­شنوایی در سالمندان باعث ایجاد مشکلات ارتباطی و در نتیجه حساسیت و زودرنجی و افسردگی می‌­شود. سالمند احساس ناکارآمدی کرده و فکر می­‌کند از طرف جوان­ترها طرد شده است. بسیاری از سالمندان در چنین شرایطی نمی­‌پذیرند که گوش­هایشان سنگین شده و زیر بار استفاده از سمعک نمی­‌روند.

استفاده از سمعک باعث می­‌شود افراد سالمند احساس افسردگی کمتری داشته باشند و به­ همین علت بیشتر در اجتماع حضور پیدا م‌ی­کنند؛ همچنین استفاده از سمعک می­‌تواند از بروز مشکلات روحی، عصبی و حتی جسمی در فرد سالمند جلوگیری کند.

به ­دلیل اهمیتی که این موضوع دارد، در این مقاله به بررسی انواع سمعک برای سالمندان پرداختیم تا آن‌­ها با اطلاعات کامل­‌تری بتوانند سمعک مورد نظر خود را انتخاب کنند و از شنیدن صداهای اطراف و حضور در اجتماع لذت بیشتری ببرند.

انواع سمعک برای سالمندان از نظر تکنولوژی ساخت

  • سمعک آنالوگ

از ابتدایی­‌ترین وسایل کمک شنیداری است، قیمت پایین­‌تری دارد و تنها امکان تنظیم یک برنامه را دارد. دارای دکمه تنظیم فرکانس است و مهم­‌ترین عیب سمعک آنالوگ این است که برای تمامی افت­‌های شنوایی به یک اندازه صدا را بلند می­‌کند و در مواردی باعث بدتر شدن شنوایی فرد می­‌شود.

  • سمعک دیجیتال

این سمعک­ ها به ­وسیله کامپیوتر تنظیم می‌­شوند. برخلاف سمعک آنالوگ، بین صداهای گفتاری و پس ­زمینه تفاوت قائل می­‌شود.

  • سمعک هوشمند

این مدل، نسل دوم نوع دیجیتال است، که قابلیت انطباق در شرایط­‌های مختلف (اتاق ساکت، حیاط، پارک، جای شلوغ) را دارد. این سمعک صدای فرد گوینده را شناسایی و صداهای اضافی را حذف می­‌کند.

  • سمعک بلوتوث دار

علاوه ­بر کیفیت خوب و امکان ارتباط بین دو سمعک، قابلیت اتصال به تلوزیون و سایر وسایل ارتباطی را دارد.

عوض کردن باتری سمعک

انواع سمعک از نظر طراحی و شکل ظاهری

سمعک­ ها به دو دسته­ داخل گوشی و روی گوشی تقسیم می­‌شوند. هرچه سمعک‌­ها کوچک­تر باشند، طرفداران بیشتری دارند؛ چون راحت­‌تر پنهان می­‌شوند. اما سمعک­‌های داخلی خالی از ایراد نیستند. در ادامه مزایا و معایب هر دو گروه را بررسی می‌کنیم:

سمعک داخل گوشی

این نوع سمعک­ ها باید برای هر فرد با در نظر گرفتن سایز گوش و مشکلات شنوایی به­ طور مجزا طراحی شود. رطوبت و جرم گوش به ­این سمعک­ ها آسیب می­‌رساند و افرادی که مشکلات شنوایی­شان زیاد است نباید از این سمعک ­ها استفاده کنند. کوچک­ترین سمعک داخل گوشی ICC نام دارد که کاملا داخل گوش قرار می­‌گیرد. این سمعک برای گوش‌­هایی که مجرای آن‌­ها تنگ و پرپیچ و خم است، مناسب نیست.

انواع دیگر سمعک های داخلی، سمعک CIC و سمعک ITC و ITE هستند که مزیت­ های بیشتری نسبت به مدل قبلی دارند و در جهت شناسایی صدا دقیق‌­تر عمل می‌­کنند. این سمعک­ها چون در عمق گوش قرار می­‌گیرند، صدای باد را کم­تر دریافت می‌­کنند. مشخصات اضافی مانند کنترل میزان صدا و میکروفون روی آن‌­ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: التهاب گوش سالمندان

  • معایب سمعک داخل گوشی

این مدل سمعک­ ها، در عمیق‌­ترین قسمت کانال گوش قرار می‌­گیرند. این امر باعث می­‌شود همیشه در معرض رطویت، جرم گوش و حرارت بدن قرار بگیرند و در نتیجه زودتر خراب می­‌شوند.

این سمعک­‌ها نمی­‌توانند صداهای بالاتر از ۷۰ دسی بل را پوشش بدهند.

به­ دلیل کوچک بودن سایز باتری، شارژ باتری زودتر خالی می­‌شود و تقریبا هر ۴ روز یک ­بار نیاز به تعویض باتری سمعک است.

فرد باید در روز چند بار سمعک را از گوش خود خارج کند، سمعک و کانال گوش خود را تمیز و خشک کند.

سمعک پشت گوشی

بهترین و قدرتمندترین نوع سمعک­، سمعک­ های پشت گوشی است. این سمعک­ ها انواع افت صداها را دریافت می‌­کنند. این سمعک ­ها دو تکه هستند؛ قسمت میکروفون، رسیور و اجزای الکترونیک در یک قسمت و در پشت گوش قرار می­‌گیرند و قسمت دیگر قالب گوش است که توسط شنوایی شناس و با توجه به فرم گوش بیمار تهیه می­‌شود. کیفیت صداها را به ­راحتی تشخیص می­‌دهند. در معرض جرم و رطوبت داخل گوش قرار ندارند و در صورتی­ که ضد آب باشند، بسیار کاربردی و مقاوم هستند. این نوع سمعک­ ها برای کم ­شنوایی شدید و هم­چنین تمام سنین قابل استفاده هستند. افرادی که به ­دلیل تولید بیش از حد جرم گوش نمی­‌توانند از سمعک های داخل گوشی استفاده کنند می‌­توانند از این مدل استفاده کنند.

  • معایب سمعک­ پشت گوشی

این سمعک­‌ها کاملا نمایان هستند و نمی­‌توان آن‌­ها را مخفی کرد.

انواع سمعک های پشت گوشی

  • سمعک ­پشت گوشی BTE

سمعک BTE بزرگ­ترین نوع سمعک است، اما مدل­های جدید آن طراحی متفاوت و کوچک­تری دارند. این مدل صدا را بهتر دریافت می­‌کنند اما صدای باد نیز روی آ­ن­‌ها تاثیر گذار است.

  • سمعک­ پشت گوشی RIC یا  RIE

این دو نوع سمعک، به سمعک ­های پشت گوش شباهت دارند. با این تفاوت که دریافت­ کننده یا بلندگوی آن‌­ها داخل سوراخ گوش یا بخش خارجی آن قرار می­‌گیرد و به جای لوله، یک سیم نازک قطعات آن را به ­هم متصل می­‌کند. این سمعک ­ها چون در معرض ترشحات گوش قرار دارند، ممکن است دچار مشکل شوند.

  • سمعک­ قابل کاشت یا ایمپلنته

این مدل، از سمعک­ های جدید است و زمانی استفاده می‌شود که فرد دچار اختلال شنوایی شدید است، مثلا می‌­تواند به دلایل مادرزادی باشد یا این که فردی نتواند سمعک را درون گوش خود نگه دارد. این سمعک ­ها بخش فلزی­ دارند که از طریق جراحی روی استخوان جمجه کار گذاشته می‌شود و زمینه انتقال صدا را به گوش فراهم می­‌کند. یکی از معایب این نوع سمعک، گران بودن آن است.

بیشتر بخوانید: کم شنوایی سالمندان

مناسب­‌ترین سمعک برای سالمندان کدام است؟

با توجه به این‌که سالمندان شرایط ویژه‌ای دارند، باید پس از معاینه کامل گوش و شناسایی و تشخیص شرایط توسط متخصص، سمعک مناسب برای آن­‌ها انتخاب شود. بهتر است که سمعک‌های داخل گوشی با سایزهای کوچک که طول عمر کمی هم دارند، استفاده نشوند. بهترین گزینه‌های انتخابی برای سالمندان، سمعک‌های پشت گوشی‌ دیجیتال و هوشمند، متناسب با سایز گوش است که به ­درستی تنظیم شوند و قابلیت‌های لازم را داشته باشند.

با توجه به هزینه بالای سمعک‌های هوشمند و انواع پیشرفته‌تر، توصیه می‌شود سالمندان از دو سمعک ارزان‌تر برای هر دو گوش استفاده کنند تا یک سمعک پیشرفته و گران، تنها برای یک گوش. چرا که استفاده از سمعک فقط برای یک گوش باعث می‌شود ارتباط بین گوش‌ها برقرار نشود و حتی ممکن است بعد از مدتی، یکی از گوش‌ها کاملا از کار بیفتد. همچنین داشتن گزینه‌های جهت‌یابی برای سمعک یا سمعک‌هایی که گزینه‌های صوت‌درمانی ( برای وزوز گوش) دارند، می‌تواند کیفیت بیشتری به سالمند ارائه دهد.

نکات استفاده از سمعک

  1. افرادی که سمعک دارند، حتما باید سالی یک بار به متخصص و کارشناس شنوایی سنجی مراجعه کنند، تا شنوایی­شان مورد سنجش قرار بگیرد.
  2. سمعک­ های مختلف، امکانات و تجهیزات مختلفی دارند، سعی کنید نیازهای اصلی شنوایی خود را بدانید تا سمعکی را تهیه کنید که دقیقا همان نیازها را برطرف کند.
  3. ورود هر جسم خارجی داخل گوش، ممکن است فرد را مستعد عفونت خارجی گوش کند، پس رعایت بهداشت سمعک الزامی است و در صورتی که بیمار احساس درد دارد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا درمان های لازم انجام شود.
  4. نحوه استفاده از انواع امکانات سمعک را یاد بگیرید، همچنین چگونگی تعویض باتری سمعک را یاد بگیرید، تا پس از تمام شدن باتری، آن را عوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا