A
اطلاعات کاربردی سالمندان

روش‌ و وسایل افزایش امنیت سالمندان در حمام

فارغ از این که کودک هستید یا به سن جوانی و سالمندی رسیده‌اید، روزی نیست که از سرویس بهداشتی به ویژه حمام استفاده نکنید. یکی از مشکلات قابل تامل برای سالمندان استفاده از حمام و سرویس بهداشتی است. نگهداری از سالمندان کار چندان دشواری نیست، اگر بتوانید یک محیط استاندارد را برای زندگی آنان فراهم کنید. افزایش امنیت سالمندان در حمام به عنوان یکی از نکات کلیدی اعضای خانواده است که افراد باید به آن توجه داشته باشند.

در صورتی که وضعیت طراحی و ایمنی حمام متناسب با شرایط جسمی سالمندان تنظیم شود، احتمال آسیب‌های بدنی به حداقل می‌رسد. سالمندان از لحاظ جسمانی در شرایط متفاوت‌تری نسبت به جوانان قرار دارند. از این رو افزایش امنیت سالمندان در حمام به عنوان یک دغدغه مهم برای اعضای خانواده است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد روش‌ و وسایل افزایش امنیت در حمام برای سالمندان مطالب جالب توجهی را با شما به اشتراک بگذاریم. پس از شما دعوت میکنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید …

اهمیت افزایش ایمنی حمام برای سالمندان

طبق تحقیقات انجام شده از هر ۴ سالمند، ۱ سالمند بر اساس لغزش و سُر خوردن در حمام دچار شکستگی می‌شود. این مسئله نشان‌دهنده اهمیت افزایش ایمنی حمام برای سالمندان و بزرگسالان است. بسیاری از لغزش‌های انجام شده باعث ایجاد جراحات و شکستگی‌های مختلف می‌شود. استفاده از شیوه‌های ایمنی  و راه‌کارهای استاندارد برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی سالمندان دارای اهمیت است.

استفاده از میله‌های مختلف شستشو، وان‌های ضد لغزش و بهره‌گیری از صندلی دوش باعث خواهد شد تا ایمنی حمام به وضعیت ایده‌آل‌تری نزدیک شود. موارد اشاره شده به عنوان نمونه‌های کوچکی از افزایش امنیت سالمندان در حمام است. اگر در منزل خود دارای سالمند هستید تهیه کردن وسایل کمک بهداشتی متناسب با نیاز وی می‌تواند وضعیت روحی سالمند را در یک شرایط مناسب‌تری قرار دهد.

چرا حمام برای شرایط جسمی سالمندان خطرناک است؟

به دلیل این که بسیاری از سالمندان پس از گذر از دوران میانسالی، از انعطاف و چابکی کمتری برخوردار هستند، باعث می‌شود تا احتمال سقوط و آسیب آنان بیشتر از سایر گروه‌های سنی باشد. لذا افزایش امنیت سالمندان در حمام به عنوان یکی از بحث‌های کلیدی حفظ سلامت آنان شناخته می‌شود. خطرات زیادی در بخش‌ سرویس بهداشتی وجود دارد که سالمندان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وان لغزنده
  • عدم وجود میله‌های مناسب جهت حفظ تعادل فرد
  • عدم استفاده از توالت فرنگی
  • وجود دوش‌های لغزنده
  • صابون‌هایی که باعث ایجاد سطح لغزنده در کف حمام می‌شوند

اگر دارای سالمند در منزل هستید برای افزایش امنیت حمام بهتر است چند تغییر اساسی را در محیط داخلی حمام و سرویس بهداشتی ایجاد کنید تا یک محیط مناسب را برای وی فراهم کنید.

امنیت سالمندان در حمام

لیست کمک‌های ضروری حمام برای سالمندان

موارد گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد شستشوی سالمندان و استحمام آسان آن‌ها نیاز به کمک‌های ضروری است. تهیه کردن برخی از موارد در حمام به آنان کمک خواهد کرد تا یک شرایط مناسب را تجربه کنند. در این بخش لیستی از لوازم مورد نیاز برای افزایش امنیت سالمندان در حمام تهیه کرده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید یک شرایط مناسب را برای سالمندان تهیه کنید:

نصب نور کافی در حمام

شاید این مورد به عنوان یکی از موارد بدیهی در سرویس بهداشتی باشد، اما سالمندان نسبت به نور کم در حمام حساس‌تر بوده و ممکن است صدمات بیشتری به آنان وارد شود. دید ضعیف سالمندان یکی از دلایل سقوط آنان به کف حمام است. بررسی بخش نوردهی سرویس بهداشتی و حمام به آنان کمک خواهد کرد تا بتوانند در یک محیط آرام به کارهای شخصی خود بپردازند.

بهتر است چراغ‌های نصب شده در امتداد مسیر منتهی به حمام و سرویس بهداشتی را بررسی کرده تا از وضعیت مناسب بودن نور محیط اطمینان حاصل کنید.

اطمینان از قرارگیری لوازم ضروری در دسترس سالمندان

بسیاری از سالمندان برای استحمام مناسب و استفاده از لوازم بهداشتی دچار مشکل هستند که این امر باعث افزایش لغزش آنان شده و به دلیل عدم تعادل کافی، دچار صدمات جبران ناپذیری می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است هر آنچه را که یک سالمند برای استحمام به آن نیاز دارد در دسترس وی قرار دهید.

بهترین راه جهت افزایش امنیت سالمندان در حمام در این بخش نصب یک کمد دیواری در ارتفاع مناسب است که باعث می‌شود تا سالمندان به لوازم بهداشتی خود نظیر شامپو، صابون، برس و غیره دسترسی پیدا کنند. وجود یک میله اضطراری به آنان کمک خواهد کرد تا در صورت عدم حفظ تعادل بتوانند از لغزش و گرفتگی عضلات‌شان جلوگیری نمایند.

استفاده از میله‌های مستحکم

بسیاری از سالمندان تمایل دارند تا پس از استحمام از حوله‎‌ حمام برای خشک کردن خود استفاده کنند. میله حوله به دلیل عدم تحمل وزن فرد ممکن است دچار مشکل شود که این امر باعث ایجاد لغزش خواهد شد. نصب یک میله مستحکم که دارای شرایط زیر باشد باعث کاهش صدمات احتمالی سالمندان خواهد شد:

  • میله در یک مکان مناسب و در دید آسان نصب شود
  • در برابر لغزش مقاوم باشد و تحمل وزن فرد را داشته باشد
  • در نزدیکی حمام تعبیه شود
  • به دیوار کاملا پیچ شود

این میله به افراد سالمند کمک خواهد کرد تا در هنگام ورود به حمام و همچنین در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی بتوانند تعادل خود را حفظ نمایند.

در نظر گرفتن وام برای حمام

یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت سالمندان در حمام نصب وان در حمام است. در نظر گرفتن وان مناسب برای حمام‌های امروزی به سالمندان کمک خواهد کرد تا بتوانند وارد وان شده و استحمام خود را انجام دهند. استفاده از وان به نسبت استفاده از دوش دارای راحتی و امنیت بیشتر است. تعبیه کردن وان مناسب برای حمام، برای سالمندانی که عمل مفاصل داشتند بسیار با اهمیت است.

استفاده از توالت فرنگی

با افزایش سن، بسیاری از سالمندان برای استفاده از سرویس‌های سنتی دچار مشکل می‌شوند که در این حالت در نظر گرفتن توالت فرنگی به آنان کمک خواهد کرد تا بدون فشار به کمر و سایر بخش‌های بدن بتوانند به آسانی نیاز خود را مرتفع نمایند.

یکی از ویژگی‌های مثبت استفاده از سرویس‌های بهداشتی این است که دارای قیمت مناسب بوده و از نصب آسان برخوردار هستند.

سایر موارد مورد نیاز برای افزایش امنیت سالمندان در حمام

به غیر از موارد گفته شده در بالا، کمک‌های ضروری دیگر وجود دارند که باعث می‌شوند تا بتوان عوامل آسیب‌زا در محیط سرویس بهداشتی را به حداقل خود رساند:

  • استفاده از یک صندلی محکم برای نشستن
  • سرمایه گذاری برای خرید تشک‌های ضد لغزش
  • استفاده از بالابرهای حمام
  • بهره‌گیری از یک خدمت‌کار مناسب برای استحمام سالمند
  • نصب کلیه شیرآلات در ارتفاع پایین

هر یک از تغییرات گفته شده برای ایجاد یک محیط امن برای سالمندان دارای اهمیت است. تغییرات بیان شده می‌تواند باعث ایجاد شرایط ایده‌ال برای سالمندان شود.

جمع‌بندی افزایش امنیت در حمام برای سالمندان

سالمندان به عنوان برکت زندگی خانواده‌ها هستند که با توجه به داشتن شرایط جسمانی و بدنی خود، در انجام برخی از کارهای شخصی‌شان دچار مشکل می‌شوند. یکی از این موارد استفاده از سرویس بهداشتی است که ممکن است باعث ایجاد خطرات فراوان شود. افزایش امنیت سالمندان در حمام به عنوان یکی از دغدغه‌های اعضای خانواده است که در این مقاله سعی شده است تا به صورت اجمالی به آن پرداخته شود.

برخی از سالمندان دچار معلولیت‌های جسمی هستند که نیاز به رسیدگی دارند. حتی در شرایط جسمی مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است به موارد گفته شده در بالا توجه کنید تا بتوانید با صرف هزینه اندک، محیط حمام و سرویس بهداشتی را برای سالمندان بهینه‌تر کنید.

در ضمن چنانچه شما از روش و ابزاری متفاوت تر از موارد بالا استفاده میکنید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا