A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مهد سالمند چیست؟ چه تفاوتی با خانه سالمندان دارد؟

اگر خودتان از پدر یا مادر مسن‌تان نگهداری می‌کنید، بعد از هربار بازگشت شما از سرکار متوجه روحیه کسل‌بار آن‌ها خواهید شد. تصور کنید فرد مسن از صبح زود در خانه تنها بوده و تمام ساعات را چندین بار تا لحظه رسیدنتان شمرده. با ادامه داشتن این روند، بهانه‌گیری فرد شروع شده و ناراحتی او از باب تنهایی شاید به شکل‌های متفاوتی بروز داده شود. با نگهداری سالمند، در آسایشگاه سالمندان موافق نیستید؟ با مهد سالمندان چطور؟

در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که مهد سالمند به چه فضاهایی گفته می‌شود و هدف از تاسیس آن چیست؟

مهد سالمندان به چه جایی گفته می‌شود؟

فضاهایی برای سالمندان تاسیس شده‌اند که اولویت آن‌ها داشتن سالمندانی سالم هم از لحاظ جسمی و هم به جهت روحی است. مهدهای سالمندان مجموعه هایی هستند که از سالمند شما چند ساعت در طول روز نگهداری می‌کنند؛ اما تفاوت‌هایی با خانه سالمندان دارند.

مهم‌ترین تفاوت مهد سالمند با آسایشگاه های سالمندی این است که در آسایشگاه‌ها تمام تلاش پرسنل برای نگهداری سالمند به کار گرفته می‌شود. در صورتی که سالمندی به پزشک و مداوا نیاز پیدا کند، تیم پرستاری و پزشکی خانه سالمندان برای شروع دست به کار می‌شوند. اما در مهدهای سالمندان، همه چیز خیلی شادتر و پرهیاهوتر است. این فضا به گونه‌ای مدیریت می‌شود که هر روز سالمند با اشتیاق زیادتری برای رفتن به مهد بیدار و آماده شود. در واقع در مهدهای سالمندان، خدمات تخصصی‌تری نسبت به نگهداری سالمند ارائه می‌شود.

مهدهای سالمندان معمولا به صورت روزانه از سالمندان مراقبت می‌کنند. اما در خانه سالمندان شما می‌توانید سالمند خود را به صورت شبانه روزی تحت مراقبت قرار دهید.

در مهدسالمند، مربیان کلاس های آموزشی مختلفی برای فرد مسن برگزار می‌کنند. اما همه زمان به یادگیری و آموزش سپری نمی‌شود. بازی گروهی هم بخش پرطرفدار این مجموعه‌هاست.

مزایای نگهداری از فرد مسن در مهد سالمندان

کاهش مشکلات جسمی: شاید سالمند شما نتواند آخر هفته کوهنوردی کند، ولی در کنار دوستان خود می‌تواند تشویق شود و دقایقی پیاده‌روی داشته باشد. آن‌ها در مهدها حتی با انجام ورزش‌های سبک، تا حدی از دردهای عضلانی خود کم می‌کنند. علاوه بر این موضوع، کلاس های آموزشی خودمراقبتی برای سالمند برگزار می‌شود تا او بتواند حتی به تنهایی از خود مراقبت کند و نسبت به بدن خود آگاه باشد. کلاس هایی هم برای آشنایی با بیماری ها در سنین سالمندی برگزار می‌شود و از نحوه درمان آنریال توضیحاتی برای سالمند دارند.

تقویت حافظه سالمند: برگزاری کلاس متنوع در مهدهای سالمندان می‌تواند ورزشی برای ذهن آن‌ها باشد. کلاس‌های قرآن، هنرهای دستی، ورزش، بازی و … برای هر سالمند با توجه به روحیه آن برگزار می‌شود. قرارگیری در فضای آموزشی این امکان را برای سالمند مهیا می‌کند تا ذهنشان آماده برای پذیرش مطالب جدید شود.

کم شدن میزان بیقراری سالمند: درک نشدن سالمند از سوی اطرافیان یکی از چالش‌های خانواده‌ها برای نگهداری سالمند است. زمانی که افراد در کنار همدلان خود قرار می‌گیرند، حس همدردی دارند. این حس می‌تواند در نتیجه ایجاد امیدواری در زندگی سالمندان داشته باشد.

تمایل سالمند برای رفتن به مهد: از آنجایی که پذیرش سالمندان در این مهدها به صورت روزانه است، سالمند می‌داند که شب که را می‌تواند در اتاق و رختخواب خودش بخوابد، شام را در کنار اعضای خانواده خود نوش جان کند و در کل می‌داند بعد از چند ساعت بازی و سرگرمی می‌تواند به خانه برگردد و استراحت کند. از همین رو معمولا سالمندان در مهدها آرامش بیشتری نسبت به آسایشگاه های سالمندان دارند.

تقویت روابط اجتماعی سالمند: بازی گروهی، شرکت در کلاس های آموزشی و فضاهای مهد سالمند می‌تواند مانند یک معجزه باشد. سالمندان با گذر زمان گوشه‌گیر می‌شوند و معمولا کمتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. حضور در مهدهای سالمندان می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند تا بتوانند مانند سال‌های جوانی دوستان جدید پیدا کنند و حال خوب داشته باشند. سالمندان در این مهدها می‌توانند دوستان زیادی پیدا کنند. حضور افراد همسن و سال در کنار سالمند باعث می‌شود سالمند حس تنهایی کمتری داشته باشد.

ایجاد آسایش برای خانواده سالمند: شاید به هر علتی نتوانید سالمند خود را به صورت شبانه روزی به آسایشگاه‌ها بسپارید. شاغل هستید و تنها چند ساعت در طول روز نیاز دارید سالمند شما در فضای مطمئنی قرار بگیرد تا شما بعد از ساعت کاری خود به همراه او به خانه بازگردید. پرسنل مهد سالمند در ساعات روز از سالمند شما نگهداری می‌کنند تا شما برگردید. با وجود این مراکز بخشی از نگرانی شما حذف خواهد شد.

تمرینات سرد کردن بدن بزرگسالان بعد از ورزش

خدمات و فعالیت های سالمندان در این مراکز

ممکن است سالمند شما به دلیل مشغله‌های کاری در تمام این سال‌ها نتوانسته به سمت علایق خود برود. سال‌های سالمندی زمان خوبی است که شرایط را طوری فراهیم کنیم تا سالمند بتواند از ساعات اوقات فراغت خود استفاده کرده و یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را دنبال کند. اما به جز این فعالیت‌ها، خدماتی هم هستند که برای سلامت روحی و جسمی سالمند ارائه می‌شوند. در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • روانشناسی
  • کار درمانی
  • فیزیوتراپی
  • مددکاری
  • ماساژ درمانی
  • گفتار درمانی
  • بازی فکری با ضرب المثل
  • توپ بازی
  • کتابخوانی
  • کارگاه هماهنگی ذهن و بدن
  • یوگا و حرکات اصلاحی
  • کلاس های زبان
  • برگزاری جشن تولد
  • شعر خوانی
  • قصه خوانی
  • رنگ آمیزی و نقاشی
  • خاطره بازی
  • یادگیری موسیقی
  • تئاتر و نمایش
  • دوره اعتماد به نفس
  • دوره ضد افسردگی
  • مسافرت و گردش
  • تماشای فیلم
  • و …

ارائه این خدمات و دوره‌های آموزشی در هر مهد سالمندان می‌تواند با هم متفاوت باشد. بهتر است قبل از ثبت نام سالمند در این مراکز، از سالمند درباره خواسته‌هایش سوالاتی بپرسید تا بهترین گزینه را برای ساعات روز آن‌ها انتخاب کنید.

چند نکته را فراموش نکنید

برخی از این مراکز، دارای سرویس‌های رفت و برگشت سالمندان هستند. اگر این مورد یکی از نکات انتخاب مهد سالمندان برای شماست، می‌توانید از مراکز مورد نظر در این رابطه پرس‌وجو داشته باشید.

وعده‌های غذایی در مهد سالمند معمولا شامل صبحانه، میان وعده، ناهار و میان وعده است. در صورتی که قرار است سالمند شما چندین ساعت را در این مراکز بماند، درباره وعده‌های غذایی مهد مطمئن شوید.

داروهای سالمند را در کیف کوچکی که حمل آن برای سالمند آسان باشد، قرار دهید تا در صورت لزوم بتواند از دارو استفاده کند.

اگر سالمند شما قرار است خودش به مهد سالمندان برود، یک تلفن همراه به او بدهید و شماره های ضروری را درون آن ذخیره کنید. قرار دادن یادداشتی درون کیف سالمند که در آن آدرس و شماره تماس شما نوشته شده باشد، می‌تواند گزینه خوبی باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید
    ببخشید من مادرم سکته مغزی کرده . به کمک واکر و یک نفر باید راه بره .۸۰ ساله است و اتروفی مغز بخاطر سن هم داره. می خواستم ببینم اگه بخواهیم گاهی وقتا برای تنوع اونجا بیاریم امکان پذیره ؟ چون خیلی گریه و بی قراری می کنه و همش دنبال اینه که بچه هاش کار و زندگیشون رو تعطیل کنن و کنار ایشون باشن . و اینکه شهریه روزانه این مهد چقدر هستش ؟ با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا