A
سلامت جسمی سالمندان

علت ایجاد التهاب گوش در سالمندان

گوش یکی از مهم­ترین اعضا در بدن هر فرد است. گوش علاوه بر شنوایی، بر حفظ تعادل هر فرد نیز موثر است. قدرت شنوایی در سالمندان معمولا با افزایش سن، کاهش می­‌یابد. از همین رو مراقبت از گوش و رعایت بهداشت آن از اهمیت ویژ­ه‌­ای برخوردار است. التهاب گوش در سالمندان و مشکلات مربوط به آن در زندگی آن بسیار اهمیت دارد. چرا که مشکلات کوچک مختلفی در ابتدا به وجود می‌­آیند و به مرور زمان باعث عفونت­ های بزرگ می‌شوند.

عفونت گوش که “اوتیت” نیز نام دارد، می­تواند در سنین مختلف سلامتی فرد را تحت­ تاثیر قرار دهد. اما معمولا در کودکان و سالمندان این گونه عفونت­ و التهاب­ ها بیشتر اتفاق می­فتد.

انواع التهاب گوش

التهاب گوش می­تواند برای ۱ یا هر دو گوش به وجود آید. در ارتباط با التهاب گوش ۲ حالت مختلف می­تواند وجود داشته باشد. یکی از این التهابات مربوط به گوش میانی و دیگری به گوش خارجی ارتباط دارد. این عفونت در سنین مختلف می­توانند بر شنوایی فرد تاثیر بگذارد و در صورتی که در ابتدا به آن­ها رسیدگی نشود، معمولا گستردگی بیشتری پیدا می­‌کنند.

یکی از انواع التهاب گوش، التهاب گوش میانی است. این التهاب در کودکان زیر ۵ سال بیشتر اتفاق می­فتد. معمولا در این حالت دستگاه تنفس فوقانی با عفونت ویروسی روبه­‌رو شده که در نتیجه­­ آن، گوش میانی فرد دچار التهاب می­‌شود. عفونت ویروسی، شیپور استاش را دچار مشکل می‌­کند و از این طریق عفونت را وارد گوش میانی می‌­کند. در این نوع التهاب گوش، پرده­ صماخ ملتهب و متورم شده و در ادامه این پرده کدر، مات و کم­ تحرک می‌شود.

بیشتر بخوانید: کم شنوایی سالمندان

التهاب گوش میانی می­تواند بسیار خطرناک باشد و نسبت به التهاب گوش خارجی عواقب بیشتری داشته باشد. در این نوع از التهاب گوش، امکان پاره شدن پرده­ی صماخ وجود دارد که در نهایت به ناشنوایی فرد می­انجامد. در موارد شدید­تر این عفونت و التهاب می­تواند به سمت گوش داخلی و مغز نیز برود. برای درمان التهاب گوش میانی می­توان از آنتی­بیوتیک، قطره و انواع مسکن­ها استفاده نمود. در مواردی نیز نیاز است تا گوش فرد مورد عمل جراحی قرار بگیرد.

نوع دیگر التهاب گوش در سالمندان ، التهاب گوش خارجی است. در این التهاب قسمت­ های خارجی گوش، مانند لاله گوش دچار عفونت می‌­شود. در مواردی این التهاب با خارش و سوزش همراه است. التهاب گوش خارجی می­تواند علایم دیگری نیز داشته باشد. غدد لنفاوی می­توانند دچار عفوت شده و ملتهب شوند. فرد دور مجرای گوش احساس درد می‌­کند و در مواردی ممکن است شنوایی وی با اختلال روبه­‌رو شود. معمولا این التهاب در شناگران بسیار دیده شده و به آن “بیماری گوش شناگر” نیز گفته می­­‌شود. برای درمان التهاب گوش خارجی می­توان بنا به تشخیص پزشک از آنتی­ بیوتیک­ استفاده کرد.

چه عواملی باعث ایجاد التهاب گوش می­‌شود؟

همیشه در ایجاد بیماری­ ها، شرایط محیطی نقش تاثیرگذاری دارند. در التهاب گوش نیز تغییرات فشار هوا می­تواند تاثیرگذار باشد. فشارخون هر فرد بر جنبه­ های مختلفی از سلامتی وی تاثیر می‌­گذارد. تغییرات فشارخون یکی از عواملی است که می­تواند خطر ابتلا به التهاب گوش را افزایش دهد. این عامل می­تواند در سالمندان نقش پررنگ‌­تری داشته باشد. لوزه­ ها ممکن است در واکنش­های ایمنی و دفاعی متورم شوند. این تورم می­تواند گسترش یافته و التهاب گوش را رقم بزند.

تاثیرات مخرب سیگار می­تواند سلامتی فرد را تا حد بسیار زیادی تحت ­الشعاع قرار دهد. این تاثیرات منفی به مرور بر گوش و التهابات آن نیز تاثیر گذاشته و در نهایت خطر ابتلا به التهاب گوش را در فرد افزایش می‌دهد. آنفولانزا یکی از بیماری­هایی است که سیستم تنفسی و ایمنی را تحت­ تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که این بیماری موجب گسترش عفونت­ در بدن شود، می­تواند به طور مستقیم بر التهاب گوش نیز تاثیر بگذارد. بسیاری از آلرژی ­ها نیز چنین تاثیری بر سیستم­ ایمنی و در نتیجه­ آن سلامت گوش دارند.

عفونت در سینوس­ ها یکی از رایج­ترین عفونت­هایی است که معمولا در فصول سرد سال برای افراد اتفاق می­فتد. سیستم ایمنی در سالمندان ضعیف‌تر از سایرین است؛ به همین علت این عفونت­ ها می­تواند در بدن سالمندان گسترش یافته و گوش را نیز تحت­ تاثیر قرار دهد. التهاب گوش نیز ناشی از همین عفونت­هاست. مخاط بیش از اندازه نیز یکی دیگر از دلایلی است که می­تواند خطر ابتلا به التهاب گوش را شدت بخشد و نیاز است تا در صورت بروز این مشکل، رفتارهای مراقبتی مناسب صورت گیرد.

تغییرات ارتفاعی یکی از مسائلی است که با تاثیر بر فشار هوا سبب التهاب گوش در سالمندان می­شود. معمولا تغییر مکان زندگی در سالمندان می‌تواند تاثیرات گسترده‌­ای بر زندگی آن‌­ها داشته باشد که یکی از آن‌ها، تغییرات ارتفاعی و فشار هوا است. در ارتباط با نوزادان در مواردی دیده شده که استفاده از پستانک می­تواند موجب التهاب گوش در آن­ها شود که در این صورت باید با پزشک آن­ها مشورت کرد.

درمان التهاب گوش در افراد مسن

التهاب گوش در سالمندان چه علائمی دارد؟

معمولا التهاب گوش و عفونت ناشی از میکروب­، می­تواند بر قدرت شنوایی فرد تاثیر بگذارد. سردردهای مزمن یکی از اولین نشانه‌­هایی است که در برابر التهاب گوش برای افراد به وجود می‌­آید. معمولا بیماران مبتلا به التهاب گوش، دچار سرماخوردگی می­‌شوند. در بعضی از افراد نیز، نشانه‌­هایی از حالت تهوع و استفراغ دیده شده است. یکی از علائمی که در التهاب گوش بسیار رایج است، درد در گوش و نواحی اطراف آن است که به عنوان یکی از واضح‌­ترین نشانه­ هاست.

در بعضی موارد این عفونت­ ها در بازه­ زمانی کوتاهی برطرف می‌­شوند. اما ممکن است ترشحات ناشی از آن تا مدت­ها باقی بماند. نکته‌­ای که در درمان التهاب گوش اهمیت دارد، قدرت سیستم ایمنی فرد است. معمولا در سالمندان سیستم ایمنی فرد، قدرت گذشته را ندارد و اغلب مشکلات عفونی مثل التهاب گوش در آن­ها بیشتر رخ می‌­دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سمعک برای سالمندان

راه­های پیشگیری از التهاب گوش

معمولا عفونت و التهاب گوش در زمانی که گوش شما خیس است و رطوبت دارد، بیشتر اتفاق می­فتد. باید به این نکته توجه داشت که پس از حمام یا استخر، گوش خود را به خوبی خشک کنید. سشوار یکی از بهترین وسیله­­‌هایی است که می­توانید برای خشک کردن گوش خود از آن استفاده کنید. هم­چنین باید به نظافت گوش اهمیت دهید و به صورت منظم آن را تمیز کنید.

خارش گوش در بسیاری از سالمندان دیده می­‌شود. این افراد معمولا مجرای گوش پوسته ­پوسته و شوره ­دار دارند و بیشتر در خطر ابتلا به التهاب گوش هستند. در ادامه افرادی نیز وجود دارند که ترشحات طبیعی گوش آن­ها زیاد است. این افراد معمولا باید مراقبت بیشتری از گوش ­های خود داشته باشند و طبق یک برنامه منظم به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

درمان التهاب گوش با طب سنتی و داروهای گیاهی

طب سنتی می­تواند یکی از درمان­های التهاب گوش در سالمندان باشد. اما توصیه می­شود پیش از هر درمانی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. طب سنتی می­تواند التهاب گوش شما را بهبود بخشد. اما برای التهاب­ های شدید گوش ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد. به عنوان مثال سقز خواص آنتی­ بیوتیکی دارد که برای کاهش عفونت ­های گوش می­توان از آن استفاده کرد.

ترکیب‌­های مختلفی از گیاهان گوناگون وجود دارد که می­تواند در درمان التهاب گوش موثر باشد. به عنوان مثال نصف یک حبه سیر، یک قاشق غذاخوری روغن گل راعی، یک قاشق غذاخوری روغن گل ماهور و هسته­ گریپ ­فروت را می­توان با هم ترکیب کرد. در آغاز کار باید چهار قطره روغن هسته­ گریپ فروت را آماده کرده و مواد را با یک­دیگر به خوبی مخلوط کنید. حال می­توانید این مخلوط را با قطره‌­چکان در گوش خود بریزید و بگذارید یک ربع تا نیم ساعت باقی بماند. از این درمان می­توانید ۱ یا ۲ بار در طی روز بهره ببرید تا التهاب گوش شما بهبود یابد.

در ارتباط با طب سنتی و داروهای گیاهی نکته‌­ای که اهمیت دارد، عدم حساسیت و آلرژی است. پیش از استفاده از روش­ های درمانی باید مطمئن باشید که افراد، خصوصا سالمندان به آن ماده­ گیاهی حساسیت نداشته باشد و تاثیر مخربی بر بدن فرد نگذارد.

درمان های گیاهی رایج برای التهاب گوش

مواد غذایی و گیاهی مختلفی برای درمان التهاب گوش استفاده می­‌شوند. یکی از این مواد خوراکی، روغن لیمو است. این روغن دارای خواص ضدمیکروبی است؛ به همین علت می­تواند التهاب گوش را درمان کند. روغن لیمو یک ماده­ بسیار سودمند است و در درمان مشکلات دیگر مثل آسم، ریزش مو و اختلالات پوستی نیز استفاده می‌­شود. این روغن می­تواند با روغن نارگیل مخلوط شده و به قسمت خارجی گوش مالیده شود تا از ورود عفونت و میکروب­ به گوش شما جلوگیری کند.

به عصاره­ گل اسطوخدوس، روغن لاوندر گفته می‌­شود. این گیاه قدرت تسکین­ دهندگی بالایی دارد. معمولا عفونت­ و التهاب گوش خصوصا در سالمندان با درد همراه است. استفاده از روغن لاوندر برای ماساژ دادن گوش می­تواند آن را تسکین داده و درد را کم کند. هم­چنین روغن ریحان با داشتن خواص آنتی ­باکتریال و آنتی­ ویروسی می­تواند یکی از بهترین گزینه­‌ها برای کاهش التهاب گوش باشد.

سیر یکی از موادی است که خواص بسیار زیادی دارد و در درمان بسیاری از بیماری­‌ها می­تواند مورد استفاده قرار گیرد. سیر با خاصیت ضدالتهابی و آنتی­ اکسیدانی خود می­تواند از عفونت­ ها و درد گوش بکاهد. در این روش نیاز است تا یک حبه سیر را در روغن داغ به خوبی له کرده و پس از آن که سرد شد می­توانید آن را در گوش خود بچکانید. باید به این نکته توجه داشته باشید که روغن داغ می­تواند به پرده­ گوش شما آسیب برساند و باید از مصرف آن بپرهیزید.

معمولا از روغن خردل برای درمان عفونت ­های باکتریایی استفاده می­‌شود. این روغن با خواص خود می­تواند بر عفونت ­های روده و گوش شما تاثیر بگذارد و آن­‌ها را از بین ببرد. این روغن اگر با برگ گیاه کرچک ترکیب شود، می­تواند تاثیر بهتری بگذارد.

هم­چنین روغن زیتون نیز برای از بین بردن عفونت‌ها میتواند گزینه­ مناسبی باشد.

در ارتباط با استفاده از طب سنتی برای درمان التهاب گوش در سالمندان باید به این نکته توجه کرد که بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است. پزشک متخصص می­تواند درد و مشکل شما را به خوبی ریشه­‌یابی کرده و بر اساس آن، درمان مناسبی را تجویز کند. اما در صورتی که موقتا به پزشک دسترسی ندارید می­توانید از روش ­های گیاهی و طب سنتی اسنفاده کنید.

نگهداری از سالمندان ناشنوا و کم شنوا

کلام آخر در ارتباط با التهاب گوش

التهاب گوش یکی از مشکلات رایجی است که در سنین مختلف برای افراد به وجود می‌­آید. در سالمندان به علت سیستم ایمنی ضعیف­‌تر، ممکن است گسترش التهاب بیشتر باشد. عفونت ­ها، گوش میانی و خارجی را تحت­ تاثیر قرار می‌­دهند. از همین رو ۲ نوع التهاب گوش خارجی و التهاب گوش میانی وجود دارد. بر اساس نظر پزشک، می­توان برای درمان­ های آنتی بیوتیکی  اقدام کرد. اما رفتارهای مراقبتی و پیشگیرانه نیز از اهمیت ویژه‌­ای برخوردارند.

یکی از درمان­ های پیشنهادی برای التهاب گوش در سالمندان ، طب سنتی و داروهای گیاهی است. روغن ­های مختلفی مثل روغن زیتون، روغن خردل، روغن لیمو و… با خاصیت آنتی ­باکتریال و ضدمیکروبی که دارند می‌­توانند عفونت ­های گوش را برطرف کنند. البته باید از درمان های خودسرانه بپرهیزید و پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا