A
سلامت جسمی سالمندان

علائم و درمان خارش پوست در سالمندان

پوست یکی از بزرگ­ترین ارگان­‌های بدن و اولین سد حفاظتی بدن در برابر ورود عوامل خارجی به بدن است. عوامل بیماری­‌زا از طریق پوست آسیب­ دیده و زخمی می­‌توانند وارد پوست شوند و ایجاد بیماری کنند. عوامل زیادی در آسیب پوست و شکنندگی آن دخیل هستند. در ادامه درباره نشانه‌ها و درمان خارش پوست در افراد مسن صحبت می‌کنیم.

هم­زمان با افزایش سن افراد، پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می­‌دهد. سلول­‌های چربی موجود در لایه پوست، کمتر می­‌شوند و پوست شکننده و آسیب­ پذیر­تر می‌شود. مهم­ترین علت خارش در افراد سالخورده خشکی پوست است. علل روانی مثل اضطراب و افسردگی هم می‌­تواند موجب خارش پوست شود.

اولین مرحله برای درمان خارش پوست در سالمندان، یافتن علت خارش است که با مراجعه به پزشک، آن را می­‌توانید پیدا کنید. قرمزی پوست، برجستگی‌­ها، لکه‌­ها و خشکی پوست از علائم خارش پوست هستند. اکثر خارش­‌های پوست، طی یک مدت کوتاهی از بین می­‌روند، در غیر این­صورت حتما  باید به پزشک مراجعه کرد. اگر هیچ دلیل روشنی برای خارش پیدا نشود، احتمالا پزشک برای علت­‌یابی، آزمایش‌­هایی را درخواست می­‌دهد.

بیشتر بخوانید: بیماری پوستی در سالمندان

چه زمانی باید برای رفع خارش پوست به متخصص پوست مراجعه کرد؟

  • وقتی که خارش پوست آن­‌قدر شدید است که به فعالیت‌­های روزانه خود نمی‌­توانید برسید.
  • خارش پوست به یکباره اتفاق میفتد و هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی­‌کنید.
  • خارش پوست تمام بدن شما را فرا گرفته و همراه با قرمزی، خشکی و دیگر علایم پوستی است.
  • علائمی مثل خستگی بیش از حد، کاهش وزن، تکرر ادرار وتب همراه خارش پوست دیده می‌­شوند.

درمان خارش پوست در سالمندان

برخی از بیماری‌ها باعث خارش پوست می‌شوند. برای درمان خارش پوست باید به دنبال علت و درمان بیماری‌ها باشید. از مهم­ترین بیماری­‌هایی که یکی از علائم مهم آن­‌ها خارش پوست است، می­‌توان به نارسایی و بیماری­‌های کبد، کمبود آهن، مشکلات تیروئیدی، سرطان‌­های نادر و خاص اشاره کرد. کمبود ویتامین­‌هایی مثل ویتامین A موجب اگزما می­‌شود. اگزما موجب خشکی، التهاب و خارش پوست می‌­شود.

واکنش­‌های آلرژیک و حساسیت­‌های پوستی موجب خارش‌­های شدید پوستی در سالمندان می‌­شوند. واکنش به موادغذایی، مواد شیمیایی، بعضی از گیاهان، داروها یا لوازم آرایش همگی توانایی ایجاد خارش در بدن را دارند. در فصل تابستان با نیش حشرات، میزان خارش پوست نیز بیشتر م‌ی­شود. به خاطر این ­که خشکی پوست و نازک­ بودن آن در بین افراد سالمند شایع­‌تر است، در افراد مسن خارش پوست بیشتر دیده می­‌شود. مخصوصا در فصل زمستان به ­علت از دست­ رفتن رطوبت پوست، خشکی پوست و به­ دنبال آن خارش پوست شیوع بیشتری می‌­یابد.

بیشتر بخوانید: درمان پسوریازیس

چربی­‌های زیر پوستی در افراد سالمند با افزایش سن، تحلیل رفته­اند و استفاده زیاد از آب گرم در حمام در این قشر موجب آسیب بیشتر پوست می­گردد و باعث تشدید خارش پوست در سالمندان می­شود. خارش پوست در اثر عفونت باکتریایی و قارچی نیز می‌­تواند باشد. سعی کنید که بعد از حمام یا شستن پاها، بدن و پاهای خود مخصوصا چین­‌های بدن و لای انگشتان را به­ خوبی خشک کنید. این نکته را هم در­نظر داشته باشید که بعضی از افراد به فلزاتی مثل نقره، نیکل، طلا و برنز حساسیت دارند و خارش شدید پوست را تجربه می­‌کنند.

راه­کارهایی برای درمان خارش پوست در سالمندان

  • غذاهای پرادویه­، باعث تشدید خارش پوست درسالمندان می­‌شود.
  •  برای شستن لباس‌­ها از مواد شوینده ملایم و سازگار با پوست بدن، استفاده کنید.
  • مدت زمان حمام­ کردن خود را کوتاه کنید.
  • از پوشیدن لباس‌­های تنگ و چسبان خودداری کنید، چون موجب آسیب و تشدید خارش بوست در افراد سالمند می‌­شوند. لباس­‌های با الیاف مصنوعی و پلاستیکی، خارش پوست در سالمندان را تشدید می­‌کنند.
  • لباس‌خواب باید شل، گشاد و نرم باشد تا پوست آسیب نبیند، چون پوست سالمندان به­ حد کافی شکننده و نازک است و اگر لباسی به ­غیر از این استفاده شود، خارش پوست را در پی خواهد داشت.
  • دقت کنید که وقتی پوست شما خارش پیدا می‌کند، به­ جای خراشیدن محکم پوست، پوست خود را به آرامی مرطوب کنید.
  • برای درمان خارش پوست روزی چندین­ مرتبه پوست بدن خود را با لوسیون­‌ها و مواد آبرسان مرطوب کنید.
  • تا حد امکان، از خاراندن پوست خود خودداری کنید. ناخن­‌های خود را کوتاه کرده یا دستکش بپوشید. چون خاراندن زیاد باعث تشدید دوباره خارش پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان درد زونا در سالمندان

جمع ­بندی

سالم نگه­ داشتن پوست، در افزایش روحیه سالمندان تاثیر زیادی دارد. اما دقت کنید که اگر دچار مشکلات پوستی هستید، نگران نباشید. شاید هزاران نفر در دنیا، به این مشکل دچارند و به دنبال درمان خارش پوست می‌گردند. کافی است که روحیه خود را حفظ کرده و مراقبت­‌های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید. هیچ‌­وقت نگران لک­ه‌های ریز و کوچک موجود در پوست خود نباشید. لکه­­‌های پوست شما، نشان از گذر لحظاتی می‌­دهد که شما از آن لحظات استفاده کرده‌اید و با کوله­ باری از عشق و محبت، به­ این سن رسیده‌­اید.

پیشنهاد مطالعه: درمان خشکی پوست سالمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا