سلامت جسمی سالمندان

راهنمای جامع ترک سیگار در سالمندان

سیگار کشیدن عادتی است که اکثر مردان ایرانی به ویژه سالمندان به آن دچار هستند. ترک سیگار در سالمندان می‌تواند از وقوع بیماری‌های کشنده بسیاری جلوگیری کند. از آنجا که اکثر مردم از مضرات سیگار آگاهند، تلاش می‌کنند تا این عادت را ترک کنند. با این حال هنوز بیش از ۴۲ میلیون سالمند در جهان سیگار می کشند و تعداد افرادی که جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند بسیار زیاد است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توضیح می‌دهند که میزان مرگ و میر افرادی که سیگار می‌کشند سه برابر افرادی است که سیگار نمی‌کشند. بیماری‌های بسیاری به طور مستقیم و غیر مستقیم با سیگار ارتباط دارند. سیگار به طور مستقیم با بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های تنفسی، اشکال مختلف سرطان و بیماری‌های عروقی در رابطه است. تعداد افرادی که بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند، سالانه بیش از صد هزار نفر است.

برای ترک سیگار در سالمندان مهم نیست که چند سال دارید یا چه مدتی است که سیگار می‌کشید، ترک سیگار در هر زمانی سطح سلامتی شما را بهبود می‌دهد. با سیگار ترک، سال‌های بسیاری را به زندگی خود اضافه می‌کنید، راحت‌تر نفس می‌کشید، انرژی بیشتری کسب کرده و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید.

تحقیقات انجام شده توسط موسسات ملی بهداشت (NIH)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید می‌کند، حتی اگر ۶۰ سال سن داشته باشید و ده‌ها سال است که سیگار می‌کشید، ترک سیگار سلامتی شما را بهبود می‌بخشد.

سیگار در سالمندان چه مضراتی را به همراه دارد؟

سیگار در سالمندان چه مضراتی را به همراه دارد؟

ترک سیگار برای سالمندان و به ویژه افرادی که سال‌های زیادی در زندگی خود سیگار کشیده‌اند یک چالش بزرگ باشد؛ اما مضرات سیگار انقدر زیاد است که لازم است سالمندان به دنبال راهی باشند تا در اسرع وقت آن را ترک کنند. با افزایش سن، بدن در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان‌های مرتبط با سیگار آسیب‌پذیرتر شده و ترک سیگار در سالمندان به یک الزام تبدیل می‌شود. در ادامه متوجه می‌شوید که سیگار چه اثراتی را بر زندگی هر فردی دارد:

  • سیگار کشیدن زندگی شما را کوتاه می‌کند. سالانه حدود ۱ مرگ از هر ۵ مورد مرگی که در دنیا رخ می‌دهد در اثر سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن باعث ایجاد بیماری در میلیون‌ها انسان می‌شود.
  • بیماری ریوی: سیگار کشیدن به ریه‌ها و مجاری تنفسی صدمه می‌زند و بعضی اوقات باعث بروز برونشیت مزمن می‌شود. همچنین سیگار عامل ایجاد آمفیزم است که ریه‌ها را از بین برده و نفس کشیدن را بسیار سخت می‌کند.
  • بیماری قلبی: سیگار کشیدن خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
  • سرطان: سیگار کشیدن می‌تواند منجر به سرطان ریه، دهان، حنجره (جعبه صدا)، مری، معده، کبد، لوزالمعده، کلیه‌ها، مثانه و دهانه رحم می‌شود.
  • مشکلات تنفسی: اگر سیگار می‌کشید، بیشتر از افراد دیگر احتمال ابتلا به آنفولانزا، ذات‌الریه یا سایر عفونت‌هایی که در تنفس شما اختلال ایجاد کنند را دارید.
  • پوکی استخوان: با سیگار کشیدن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. ترک سیگار در سالمندان از خطرات پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
  • بیماری‌های چشم: سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی که منجر به از بین رفتن بینایی می‌شود را افزایش می‌دهد، از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا که وابسته به سن (AMD) نیز هستند.
  • دیابت: افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوند. سیگار کشیدن کنترل دیابت را سخت‌تر می‌کند. دیابت یک بیماری جدی است که می‌تواند منجر به کوری، بیماری قلبی، بیماری عصبی، نارسایی کلیه و قطع عضو شود.
  • تحلیل رفتن عضلات: سیگار کشیدن می‌تواند عضلات را به راحتی خسته کند و بهبود زخم‌ها را سخت‌تر کند.
  • خشکی پوست و چین‌و‌چروک: سیگار کشیدن می‌تواند پوست شما را خشک کرده و خاصیت الاستیک آن را کمتر کند و این مساله خود عامل ایجاد چروک است.
  • اختلال نعوظ: سیگار کشیدن اختلالات نعوظ را افزایش می‌دهد.
  • ماهیچه کمتر: سیگار کشیدن به دلیل کمبود اکسیژن موجود در بدن عامل عدم رشد عضله می‌شود.
  • ضعف سیستم ایمنی: سیگار کشیدن به دلیل قدرت بالای مواد شیمیایی و اختلال در سیستم داخلی بدن باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود. ایمنی پایین خود باعث می‌شود تا در هنگام بروز بیماری‌های شدید و کشنده و همچنین بیماری‌های زندگی سالمندی، بدن شما به سختی بهبود یابد.

روش ترک سیگار در پیری

ترک سیگار در سالمندان را چگونه راحت‌تر کنیم؟

برای توقف عادت سیگار کشیدن در سالمندان می‌توان این روند را با ایجاد یکسری عادات آسان و به تدریج متوقف کرد:

  •  از محرک‌ها دوری کنید

بسیاری از سالمندان می‌دانند، نزدیکی با برخی از دوستان یا اعضای خانواده و حتی مصرف الکل می‌تواند میل شان را به مصرف سیگار تحریک کند. همچنین حضور سالمندان در مکان‌های خاصی یا جاهایی که به آن‌ها سیگار تعارف می‌شود، تمایل به سیگار کشیدن را در آن ها به شدت افزایش می‌دهد. با آگاهی از اهمیت مکان‌ها، حوادث و دوستانی که باعث سیگار کشیدن می‌شوند و برنامه‌ریزی که این موارد رخ ندهد، می‌توان عبور از مسیر ترک سیگار در سالمندان را آسان کرد.

  •  یک میان وعده میل کنید

جویدن آدامس، آبنبات یا یک میان وعده سالم مانند بادام، آن هم درست زمانی که سالمندان می‌خواهند سیگار بکشند می‌تواند مفید باشد و حتی وسوسه رفتن به سمت سیگار را کاهش دهد. افراد سالمند می‌توانند هر زمانی که بخواهند تنقلات مورد علاقه خود را در جیب یا کیف دستی خود قرار دهند و در مواقعی که وسوسه می‌شوند با ولع مصرف کنند.

  •  خود را با افردی احاطه کنید که حامی شما هستند

گاهی اوقات حضور سالمندان در کنار خانواده و افرادی که دوستشان دارند، فشار وسوسه را در آن‌ها کاهش می‌دهد تا بتوانند با قاطعیت بیشتری به سیگار نه بگویند. به عنوان نمونه حضور کودکان، نوه‌ها و سایر عزیزان می‌توانند یک یادآوری برای ترک سیگار در سالمندان باشد. تمایل و رغبت برای زندگی طولانی‌تر در کنار عزیزان و محافظت از آن‌ها در مقابل دود می‌تواند به عنوان یک اولویت با درجه بالا برای ترک سیگار در سالمندان باشد.

  • حواس تان را پرت و خود را مشغول سرگرمی ها کنید.

موسسه راهنما سلامت در امریکا به سالمندان توصیه می‌کند در دوره ترک سیگار سرگرمی جدیدی را شروع کنند یا به یک سرگرمی قدیمی برگردند تا وسوسه سیگار کشیدن را از خود دور کنند. با انجام فعالیت‌های سالم مانند دویدن یا پیاده روی با حیوان خانگی ذهن از سیگار کشیدن پرت می‌شود. پیوستن به باشگاه‌ها یا برنامه‌هایی که اغلب برای کاهش استرس و مشغول نگه داشتن سالمندان است هم می‌تواند کمک خوبی در این مسیر باشد.

نکته: با برنامه ترک سیگار در سالمندان ممکن است نگرانی افزایش وزن به سراغتان بیاید. در این صورت افزودن برنامه ورزشی که جسم را نیز فعال کند، ضمن فعال نگهداشتن بدن می‌تواند شما را از وسوسه مصرف سیگار دور کند و پیری سالمی را به شما هدیه بدهد.

  •  روزی یک بار و عبور از مسیر دشوار

ترک سیگار کار دشواری است که باید قدم به قدم پیش رود. در واقع ترک سیگار بیشتر شبیه یک سفر است. سالمندان باید در نظر داشته باشند که طی چند روز اول ممکن است فکر کنند که ادامه زندگی بدون سیگار غیر ممکن است. البته گاهی اوقات روش مصرف یک بار در روز و قطع کردن آرام بهترین تکنیک است، بنابراین سالمندان باید به این نتیجه برسند که چه چیزی برای آن‌ها مفید است.

راه‌های دیگری که در این مسیر به شما کمک می‌کنند:

  • با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای کمک به خود اطلاعاتان را افزایش دهید.
  • به مشاوره فردی یا گروهی بروید.
  • برنامه‌های تلفن همراه ویژه ترک سیگار را دانلود کنید.
  • از یک دوست کمک بخواهید.
  • به این فکر کنید که با پولی که برای سیگار خرج می‌کنید چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و به خود پاداش بدهید.
  • برای کمک به علائم ترک نیکوتین از دارو استفاده کنید.

یادتان باشد توقف عملی که یک عمر انجام داده‌اید چالشی دشوار است. استفاده از این نکات باعث می‌شود این روند ترک سیگار در سالمندان ساده‌تر شود و کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند تشویق شوند.

خبرهای خوب در مورد ترک سیگار در سالمندان

خبر خوبی که در فرایند ترک سیگار وجود دارد این است که حتی اگر در دهه ۶۰، ۷۰ یا بعد از آن هستید ترک سیگار تاثیرات قبل توجهی بر بدنتان دارد:

  • ضربان قلب و فشار خون شما به حد نرمال تر می‌رود.
  • می‌توانید بو و رایحه بهتری داشته باشید.
  • ریه‌ها، قلب و سیستم گردش خونتان عملکرد بهتری خواهند داشت.
  • کمتر سرفه می‌کنید و نفس‌های عمیق‌تری می‌کشید.
  • احتمال ابتلا به سکته قلبی یا سکته مغزی کاهش می‌یابد.
  • تنفس شما بهبود می‌یابد و اکسیژن بیشتری به بدن شما می‌رسد.
  • احتمال ابتلا به سرطان کمتر خواهد بود.

در نهایت مهم نیست چند سالتان است، تمام مزایایی که ترک سیگار برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورد دلایل مهمی هستند که بتوانید به سمت برنامه ترک سیگار در سالمندان بروید.

سخن آخر

ترک سیگار در سالمندان برنامه‌ای است که با تصمیم قاطع شروع می‌شود. بسیاری از مردم می‌گویند قدم مهم بعدی در ترک موفقیت آمیز سیگار انتخاب یک تاریخ مشخص برای شروع است. در هر سنی که تصمیم به ترک سیگار بگیرید یک قدم به سلامتی نزدیک‌تر می‌شوید و الگویی سالم برای فرزندان و تمام نوه‌های خود خواهید بود. در این مقاله راهکارهایی برای شروع فرآیند ترک سیگار در سالمندان و مقابله با موقعیت‌هایی که وسوسه می‌شوید پیشنهاد شده است که با به کار بستن آن می‌توان زودتر به نتیجه رسید.

امروز تصمیم بگیرید تا فردا هوای پاکتری را نفس بکشید…

منبع
sunriseseniorliving

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا