A
سلامت جسمی سالمندان

روش قطعی ترک سیگار در سنین بالا: خطرات جدی + درمان

مصرف سیگار و الکل به عنوان یکی از عوامل مهم در بیماری زایی در دوران سالمندی است. استعمال نیکوتین به صورت مدام و همیشگی و چه بسا با مقدار کم، در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند پیامدهای مخربی را در برابر افزایش سن و خطرات جانبی در سالخوردگان داشته باشد، همچنین مصرف سیگار میتواند به ابتلا بیماری در افراد سرعت بخشد و یا کمک به از دست دادن اعضای بدن افراد سالخورده باشد. در ادامه درباره خطرات مصرف سیگار برای سالمندان صحبت می‌کنیم.

برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها در سنین بالاتر از جمله دیابت، آلزایمر، فشار خون و همچنین اختلالات کلامی و سرگیجه‌های مفرط باید از سیگار فاصله گرفت یا آن را ترک کرد.

استعمال سیگار با تاثیر در اشتهای افراد و کاهش آن می‌تواند به سیستم ایمنی افراد صدمه بزند و آن‌ها را در دوره سالمندی دچار عارضه‌های بسیار جدی کند.

با مصرف سیگار دچار به چه بیماری‌هایی در دوره میانسالی و سالمندی می‌شویم؟

عوارض سیگار بر ریه

بیماری مزمن انسداد ریه، که به COPD معروف است؛ به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که باعث انسداد و گرفتگی جریان هوا و مشکلات مربوط به تنفس است که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است. به این علت هوای کمتری در مجاری جریان پیدا می‌کند و دستگاه تنفسی با یکی از مشکلات زیر روبه رو می‌شود:

  • مجاری هوایی و کیسه هوایی ریز در ریه‌ها توانایی کشش خود را از دست می‌دهند.
  • دیواره‌های بین بسیاری از کیسه‌های هوایی ریه از بین می‌رود.
  • دیواره‌های راه‌های تنفسی ضخیم، ملتهب و متورم می‌شود.
  • در ریه بیشتر از حد معمول مخاط ترشح می‌شود که می‌تواند باعث مسدود شدن هوا شود.

معمولا انسداد ریوی در اثر استعمال سیگار به وجود می‌آید و طی پژوهش‌های اخیر نشان داده شد که افرادی که به صورت طولانی مدت در معرض دود دست دوم ( کسی که دود سیگار را فقط استشمام میکند) هم دچار این بیماری میشود. در آمریکا در بین ۴ نفر که مبتلا به انسداد ریه هستند ۱ نفر از آنها هیچوقت سیگار نکشیده است و ۸ نفر از ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند رشد ریه را کند، کند.

انسداد ریه میتواند در آغاز نشانه ای نداشته باشد ولی به مرور زمان و بدتر شدن اوضاع نشانه های زیر را بروز می‌دهد.

نشانه های انسداد ریوی توسط سیگار در سالخوردگان

  • سرفه های طولانی مدت و مدام که به طور کامل از بین نمی روند و سرفه هایی که مخاط زیادی ایجاد میکنند.
  • تنگی نفس بخصوص در فعالیت های بدنی
  • خس خس کردن سینه و صدای سوت در هنگام نفس کشیدن
  • سفتی در ناحیه قفسه سینه و احساس سنگینی در این ناحیه

سرطان و سیگار

سیگار کشیدن میتواند باعث سرطان شود و بدن شما را از مقابله با آن منع کند. سیگار از دو روش زیر میتواند به بروز سرطان کمک کند:

  • سموم دود سیگار می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و کشتن سلول های سرطانی را سخت تر میکند؛ وقتی این اتفاق بیفتد سلول های سرطانی بدون این که متوقف شوند رشد میکنند.
  • سموم دود سیگار و تنباکو باعث تغییر و یا آسیب به DNA افراد شود و وقتی این اتفاق میفتد سلول میتواند بدون کنترل رشد کند و تومور سرطانی را به وجود آورد.

ارتباط خطرات مصرف سیگار و دیابت

طبق آزمایشات انجام شده، استعمال سیگار باعث دیابت نوع دو میشود. در واقع سیگاری ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری به دیابت نوع دو مبتلا میشوند. سالمندان سیگاری مشکل در مصرف مقدار انسولین و کنترل بیماری خود را دارند. مهم نیست که چه نوع دیابتی دارید در هرصورت اگر فردی سیگاری هستید و دیابت دارید از مشکلات سلامتی جدی ای برخوردارید.

ارتباط خطرات مصرف سیگار و دیابت

تاثیر سیگار بر روی سلامت روان سالمندان

استعمال دخانیات در بزرگسالان با شرایط بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب بسیار بیشتر از افراد عادی است. از هر ۱۰ نفر سیگاری در آمریکا حدود ۶ نفر دارای شرایط بهداشت روانی نامناسب هستند. این موضوع که چرا افراد دارای افسردگی و اضطراب سیگاری هستند موضوع تحقیقات حال حاضر جهان است. برخی از افراد سیگاری معتقدند سیگار، درمانی برای افسردگی و اضطراب است و عده ای معتقدند ترک سیگار باعث درمان اضطراب و افسردگی است و بیشتر حالت دوم مورد تایید است ولی به طور قطع تحقیقات این نتایج را تایید نکرده است.

بیماری لثه و از دست دادن دندان‌ها یکی دیگر از خطرات مصرف سیگار

علائم هشدار دهنده بیماری لثه:

  • لثه های قرمز یا متورم
  • خونریزی های لثه
  • احساس درد در لثه هنگام جویدن
  • ایجاد فاصله در بین دندان های طبیعی یا مصنوعی
  • وجود دندان های حساس در مقابل حرارت
  • لثه هایی که شروع به جدا شدن میکنند

سیگار کشیدن مبارزه علیه عفونت را تضعیف میکند  و این خود باعث عدم مقابله با عفونت های احتمالی لثه میشود. افراد سیگاری دو برابر خطر ابتلا به بیماری لثه را حس میکنند؛ هرچه سیگار بیشتری مصرف کنید باعث میشود درمان های حال حاضر برای این بیماری ها از تاثیر بسیار کمتری برخورد شود.

مراحلی برای ترک سیگار

هدف و دلیل خود را برای ترک سیگار بدانید

می‌دانید برای چه دلیلی دارید سیگار را ترک می‌کنید؟ برای سلامتی؟ برای اعضای خانواده و فرزندانتان؟ برای جلوگیری از خرج‌های مصرف سیگار و پس‌انداز؟

اگر دلیل خود را نمی‌دانید این سوالات را از خود بپرسید:

چه چیزی از سیگار کشیدن را دوست ندارم؟ استعمال دخانیات چه تاثیری بر روی سلامتی من میگذارد؟ با ترک سیگار زندگی من چگونه بهتر می‌شود؟ با ترک سیگار چگونه به خانواده‌ام کمک میکنم؟

هنگامی که دلایل و خطرات مصرف سیگار خود را میدانید، هر روز با مرور کردن آن ها میتوانید قوی تر در این راه گام بردارید و این دلایل میتواند الهام بخش این باشد که شما میتوانید به خوبی سیکار را ترک کنید.

تصمیم به ترک سیگار

بسیاری از افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند میگویند ترک سیگار سخت ترین کاری بود که تاکنون انجام داده اند، با این حال میلیون ها نفر توانسته اند این کار را انجام دهند و شما نیز میتوانید سیگار را ترک کنید.

یکی از اولین اقدامات این است که بدانید چرا احساس میکنید به سیگار کشیدن نیاز دارید، برای کمک به شناسایی محرک های مصرف سیگار باید یاد بگیرید هوس های خود را مدیریت کنید و با کشف برنامه های ترک متفاوت، برای خود یک برنامه ی ترک تنظیم کنید.

آماده شدن برای ترک سیگار

ترک سیگار و دخانیات کار سختی است ولی با داشتن برنامه مناسب و آگاهی از خطرات مصرف سیگار می‌توان این کار را آسان تر نمود. هرگاه خود را برای ترک آماده دیدید با استفاده از برنامه های زیر میتوانید شروع کنید.

تاریخ ترک خود را تنظیم کنید، اولین گام این است که یک زمان را برای ترک سیگار انتخاب کنید، از لحاظ اعتماد به نفس خود را آماده کنید.

برای درمان جایگزینی برای نیکوتین پیدا کنید

بسیاری از افراد از دارو های ترک سیگار استفاده میکنند؛ این دارو ها میتواند هوس سیگار را کاهش دهد و احتمال ترک را دو برابر بهتر کند. یکی از متداول ترین دارو ها برای ترک سیگار، استفاده از چسب نیکوتین (NRT)  است.

NRT با ترشح مقدار کمی از نیکوتین سعی در کنترل مصرف مقدار نیکوتین میکند اما سایر مواد مضر شیمیایی در سیگار را کاهش نمیدهد. با این مقدار از نیکوتین باعث ارضای میل شما به سیگار میشود و میل به سیگار را کاهش میدهد.

پزشکان و سایر متخصصان فکر می‌کنند NRT یکی از ابزار های مفید برای ترک سیگار است که با داشتن عوارض بسیار کم و بی خطر میتواند بخش مهمی از استراتژی ترک سیگار تقریبا هر سیگاری است.

انواع اشکال NRT

اشکال طریقه مصرف
پد های پوستی روی پوست قرار دهید تا مقداری نیکوتین را به بدهد.
آدامس آن را بجوید تا احساس سوزن سوزن شدن روی زبان خود کنید و سپس آن را بین لثه و گونه خود قرار دهید.
آبنبات مانند آبنبات های سخت در دهان قرار دهید تا نیکوتین آزاد شود و به آرامی در دهان حل شود.
استنشاقی به صورت محفظه ای که متصل به دهان میشود و از طریق استنشاق به بدن کمی نیکوتین می رسد.
اسپری پمپ حاوی نیکوتین را در داخل بینی اسپری کنید.

هوس‌های خود را مدیریت کنید

شما نمی‌توانید تمام محرک‌های خود را سرکوب کنید؛ برای مقابله با آن‌ها باید تمرین کنید و طرحی برای ضرب و شتم میل به سیگار بکشید. برای مدیریت هوس های خود میتوانید از راه های زیر استفاده کنید:

با آگاهی از خطرات مصرف سیگار از دیگران کمک بگیرید

  • به دوستان و نزدیکان خود پیام دهید و از آن‌ها کمک بخواهید و از اعتماد به دیگران استفاده کنید.
  • از الگوهای ترک سیگار که توسط افراد دیگر نتیجه داده است استفاده کنید.
  • از فضای اینترنت و رسانه‌ها برای استفاده از الگوهای پیشنهادی آن‌ها استقبال کنید.
  • با متخصص و مشاور روانشناس خود گپ بزنید از آنان راهنمایی بخواهید.

سر خود را مشغول کنید

  • دهان خود را مشغول نگه دارید؛ بجای سیگار یک چوب را بین لب‌های خود بگذارید، از آبنبات و آجیل‌های سبک استفاده کنید و آب بیشتری بنوشید.
  • کارهای متفاوت انجام دهید؛ اگر کاری شما را به هوس سیگار کشیدن سوق می‌دهد سریعا آن را متوقف و کارهای دیگری انجام دهید.
  • آهسته دویدن و پیاده روی را امتحان کنید؛ فعالیت بدنی و ورزش‌های سبک می‌تواند باعث افزایش انرژی در شما شود و همچنین به دوری از هوس‌ها کمک کند.
  • نفس‌های آهسته و عمیق بکشید؛ نفستان را از بینی به داخل و با دهان به خارج هدایت کنید، این کار را تا ۱۰ بار انجام دهید تا احساس آرامش کنید.

یک عمل نیک انجام دهید

سعی کنید با کمک کردن به یک دوست، عضو خانواده یا همکار چند دقیقه ذهن خود را منحرف کنید، این امر باعث می‌شود تا با فکر کردن در مورد نیازهای دیگران روش خوبی را برای انحراف ذهن خود داشته باشید. به علاوه انجام یک کار خوب می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت شما مانند کاهش استرس که بخش اصلی ترک سیگار است را به همراه داشته باشد.

هرگز تسلیم نشوید

هر کاری را که می‌توانید انجام دهید، ترجیح دهید به سیگار کشیدن. سعی کنید چیزهای مختلفی را امتحان کنید تا چیزی که برای شما مفید است را پیدا و جایگزین سیگار کنید. از کارهای کسانی که موفق به ترک سیگار شده‌اند الهام بگیرید تا موفق شوید.

۱۶ مورد از فواید ترک سیگار برای سالخوردگان

  • احتمال به سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی و قلبی، آب مروارید و بسیاری بیماری ها را کاهش میدهید.
  • احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش میدهد و در صورت ابتلا سریع تر بهبود می یابید.
  • راحت تر نفس میکشید و کمتر سرفه میکنید.
  • فشار خون خود را کاهش میدهید.
  • پوست سالم تر و شفاف تری خواهید داشت.
  • دندان ها و ناخن هایتان رنگ زرد نمی گیرد.
  • پول بیشتری برای خرج کردن دارید.
  • وقت بیشتری را با خانواده سپری میکنید و به سرگرمی های مورد علاقه تان میرسید.
  • نیازی به نگرانی ندارید که با حضور در مکانی جدید میتوانید در آن جا سیگار بکشید یا خیر.
  • طعم بهتری از غذا هنگام صرف آن حس میکنید.
  • لباس شما دیگر بوی سیگار نمیدهد.
  • ماشین ، خانه و اعضای خانواده بوی دود سیگار نمیدهند.
  • به یک قهرمان برای بچه ها و نوه های خود میشوید چون با قدرت سیگار را ترک کرده اید.
  • بچه ها و نوه های سالم تری خواهی داشت.
  • از خانواده و دوستانتان در برابر دود دست دوم محافظت میکنید.
  • انرژی بیشتری برای انجام کار هایتان دارید.

حالا که با خطرات مصرف سیگار آشنا شدید:

فقط سیگار نکشید، یک پک هم یک پک است.

 

با این حساب واضح است که افراد سیگاری زودتر از افراد عادی پیر می‌شوند و علائم پیری را نشان می‌دهند. در این مقاله، می‌خواهیم درباره تاثیر دخانیات بر پیری زودرس صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید و اگر سیگاری هستید، امیدواریم بعد از پایان مقاله تصمیم بگیرید دخانیات را ترک کنید.

خطرات مصرف سیگار بر روی پوست سالمندان

یکی از نشانه‌های بارز افزایش سن، چروک شدن پوست است. با افزایش سن، چین و چروک‌های پوست زیاد می‌شود. حال اگر سیگار مصرف کنید، زودتر گرفتار چین و چروک پوستی خواهید شد. مصرف سیگار بر رنگ پوست، رنگ لب‌ها، نرمی و لطافت پوست تاثیر می‌گذارد. پوست فرد سیگاری دیرتر از پوست فرد غیرسیگاری ترمیم می‌شود. همچنین طبق مطالعات متخصصین کشیدن سیگار ممکن است باعث سرطان پوست شود.

سیگار به دو روش بر پوست تاثیر می‌گذارد:

  1. اول اینکه اگر دود سیگار در محیط باشد، مواد شیمیایی در محیط پخش شده و روی پوست می‌نشیند. در نتیجه پوست ممکن است خشک شود.
  2. در حالت دوم، سیگار با انقباض عروق خونی، جریان خون را کم می‌کند. بنابراین، مواد مغذی سطح پوست هم کاهش می‌یابد.

سیگار قاتل ویتامین A هم هست. این ویتامین که نقش محافظت کننده از پوست را بازی می‌کند، در اثر مصرف سیگار کاهش می‌یابد و پوست زودتر تخریب می‌شود. به علاوه، سیگار کشیدن چین و چروک‌های دور چشم و لب‌ها را هم زیاد می‌کند. از دیگر عوارض مصرف دخانیات بر پوست، می‌توان به نازک‌شدن پوست، ایجاد لکه‌های پوستی، جوش‌های سرسیاه، گودشدن گونه و کاسه چشم، کاهش چربی پوست، و آویزان‌شدن پوست اشاره کرد.

تحقیقات نشان داده‌اند که افراد سیگاری آکنه و زوائد پوستی بیشتری روی صورتشان دارند و آکنه‌ها با سرعت کمتری خوب خواهند شد. سیگار کلاژن‌های پوست را از بین می‌برد و چین و چروک عمیقی روی پوست ایجاد می‌کند. پوست افراد سیگاری در ناحیه‌های سینه و بدن ممکن است دچار افتادگی شود.

این عوارض فقط مخصوص سیگار کشیدن نیست؛ توتون و تنباکوی موجود در قلیان هم عوارضی چندصد برابر سیگار دارد. قلیان به خاطر داشتن آمونیاک، بیشتر از سیگار جذب بدن می‌شود و اکسیژن پوست را به شدت کاهش می‌دهد. متخصصین پوست و مو می‌گویند، خانم‌هایی که سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، باید با چهره جوان و زیبایشان خداحافظی کنند.

یکی از عوامل زیبایی افراد داشتن پوستی صاف و شفاف است؛ سالمندان در این دوره بر کیفیت نوع پوست خود حساس‌تر میشوند. خوب است که بدانید مصرف سیگار چه عوارضی بر پوست افراد مسن دارد:

  • تغییر رنگ پوست، سیگار کشیدن به مرور پوست را از اکسیزن و برخی مواد مورد نیاز محروم میکند به همین علت افراد سیگاری رنگ پریده به نظر میرسند و پوستی ناهموار دارند.
  • افتادگی پوست، با مصرف سیگار کلاژن و الاستین رو به تخریب میروند و روند بازسازی پوست از بین میرود و سالخوردگان با افتادگی پوست و چین وچروک های بیشتر و عمیق تری بر روی پوست خود مواجه می شوند.
  • خطوط دور لب، یکی دیگر از پیامد های سیگار حطوط دور لب است که به علت استفاده زیاد از عضله‌های دور لب شاهده آن هستیم و افراد سیگاری به صورت خود خواسته باعث وجود چین چروک‌های بیشتری در صورت خود هستند.
  • لکه‌های پیری، لکه‌های ناشی از افزایش سن که تیره‌تر از رنگ پوست هستند و در صورت و دست‌های سالمندان مشاهده می‌شود علاوه بر این که دلیلی بر تماس بیش از حد پوست با نور خورشید را دارد اما پژوهش ها نشان داده که افراد سیگاری در دوران سالمندی هم در معرض این لکه ها هستند.

تاثیر دخانیات بر سلامت و زیبایی مو

رنگ موها به دلیل وجود رنگدانه ملانین است. با افزایش سن، این رنگدانه‌ها از بین می‌روند و موها خاکستری یا سفید می‌شوند. مصرف سیگار یا قلیان روند سفید‌شدن موها را سریع‌تر می‌کند. طبق گفته متخصصین پوست و مو، مصرف دخانیات، مانع از رسیدن اکسیژن کافی به موها می‌شود. در نتیجه، موهای افراد سیگاری زودتر سفید می‌شود. در واقع، سیگار سرعت سفید شدن موها را چهار برابر می‌کند. از دیگر عوارض مصرف دخانیات بر مو می‌توان به ریزش مو اشاره کرد، به طوری که مردان سیگاری ممکن است دچار طاسی شوند.

عوارض و خطرات کشیدن سیگار

عوارض مصرف دخانیات بر ناشنوایی

با افزایش سن و ضعیف شدن اندام های بدن، گوش‌ها هم قدرت خود را به تدریج از دست می‌دهند. بنابراین ناشنوایی و استفاده از سمعک یکی از نشانه های پیری است. حال اگر شخصی سیگار بکشد، احتمال اینکه زودتر به این مسئله دچار شود بیشتر است. این موضوع را حتی محققین هم ثابت کرده‌اند. طبق تحقیقات، سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم کاهش ناشنوایی است و احتمال کاهش ناشنوایی در افراد سیگاری ۲ تا ۶ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. محققان انگلیسی هم ثابت کرده‌اند که ۳۹% افراد سیگاری به کم‌شنوایی مبتلا می‌شوند.

تاثیر دخانیات بر قدرت بینایی فرد

مضرات سیگار فقط به ریه و پوست و مو محدود نمی‌شود، بلکه روی چشم ها هم اثرات مخربی می‌گذارد. بسیاری از سیگاری ها تصور می‌کنند که بعد از گذشت این همه سال سیگار کشیدن، اتفاقی نیفتاده است، در حالی که ممکن است اثرات و عوارض مصرف دخانیات بعدا خودش را نشان دهد. متخصصین چشم در تحقیقاتی نتیجه گرفته‌اند که مصرف سیگار احتمالا ابتلا به آب مروارید، بیماری های مربوط به چشم از جمله گلوکوم (آب سیاه)، رتینوپاتی دیابتی و همینطور سندرم خشکی چشم را افزایش می‌دهد.

یکی از بیماری‌های رایج در سالمندان آب مروارید است. سالمندان ممکن است به علت‌های مختلف دچار تاری یا دوبینی شده یا به نورها حساس شوند. در چنین مواقعی احتمالا تشخیص پزشک آب مروارید است. احتمال ابتلا به آب مروارید در افراد سیگاری ۳ برابر افراد غیرسیگاری است. علاوه بر آب مروارید، بیماری‌های دیگری هم مرتبط به چشم وجود دارند. از جمله رتینوپاتی که در افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود. در افراد دیابتی، ممکن است قند خون کنترل نشده در چشم پخش شده و به رگ های خونی چشم آسیب برساند.

اگر بیماری رتینوپاتی شدید باشد، اکسیژن کافی به چشم نمی‌رسد و این مسئله خطر ابتلا به کوری را هم زیاد می‌کند. سیگار احتمال ابتلا به دیابت و رتینوپاتی را افزایش می‌دهد. گلوکوم یا آب سیاه یکی دیگر از بیماری های مربوط به چشم است که به عصب چشم آسیب می‌زند. متاسفانه این بیماری در ابتدا علائم آشکاری ندارد. سیگار کشیدن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش داده و ممکن است باعث کوری شود.

دود سیگار سلول های لکه زرد شبکیه چشم را تخریب می‌کند. بنابراین در طولانی مدت، فرد دچار کاهش بینایی و پیری زودرس چشم می‌شود. سوزش، قرمزی چشم و کوچکی مردمک چشم از دیگران عوارض مصرف دخانیات بر چشم هستند.

ترک سیگار در سالمندان را چگونه راحت‌تر کنیم؟

برای توقف عادت سیگار کشیدن در سالمندان می‌توان این روند را با ایجاد یکسری عادات آسان و به تدریج متوقف کرد:

  •  از محرک‌ها دوری کنید

بسیاری از سالمندان می‌دانند، نزدیکی با برخی از دوستان یا اعضای خانواده و حتی مصرف الکل می‌تواند میل شان را به مصرف سیگار تحریک کند. همچنین حضور سالمندان در مکان‌های خاصی یا جاهایی که به آن‌ها سیگار تعارف می‌شود، تمایل به سیگار کشیدن را در آن ها به شدت افزایش می‌دهد. با آگاهی از اهمیت مکان‌ها، حوادث و دوستانی که باعث سیگار کشیدن می‌شوند و برنامه‌ریزی که این موارد رخ ندهد، می‌توان عبور از مسیر ترک سیگار در سالمندان را آسان کرد.

  •  یک میان وعده میل کنید

جویدن آدامس، آبنبات یا یک میان وعده سالم مانند بادام، آن هم درست زمانی که سالمندان می‌خواهند سیگار بکشند می‌تواند مفید باشد و حتی وسوسه رفتن به سمت سیگار را کاهش دهد. افراد سالمند می‌توانند هر زمانی که بخواهند تنقلات مورد علاقه خود را در جیب یا کیف دستی خود قرار دهند و در مواقعی که وسوسه می‌شوند با ولع مصرف کنند.

  •  خود را با افردی احاطه کنید که حامی شما هستند

گاهی اوقات حضور سالمندان در کنار خانواده و افرادی که دوستشان دارند، فشار وسوسه را در آن‌ها کاهش می‌دهد تا بتوانند با قاطعیت بیشتری به سیگار نه بگویند. به عنوان نمونه حضور کودکان، نوه‌ها و سایر عزیزان می‌توانند یک یادآوری برای ترک سیگار در سالمندان باشد. تمایل و رغبت برای زندگی طولانی‌تر در کنار عزیزان و محافظت از آن‌ها در مقابل دود می‌تواند به عنوان یک اولویت با درجه بالا برای ترک سیگار در سالمندان باشد.

  • حواس تان را پرت و خود را مشغول سرگرمی ها کنید.

موسسه راهنما سلامت در امریکا به سالمندان توصیه می‌کند در دوره ترک سیگار سرگرمی جدیدی را شروع کنند یا به یک سرگرمی قدیمی برگردند تا وسوسه سیگار کشیدن را از خود دور کنند. با انجام فعالیت‌های سالم مانند دویدن یا پیاده روی با حیوان خانگی ذهن از سیگار کشیدن پرت می‌شود. پیوستن به باشگاه‌ها یا برنامه‌هایی که اغلب برای کاهش استرس و مشغول نگه داشتن سالمندان است هم می‌تواند کمک خوبی در این مسیر باشد.

نکته: با برنامه ترک سیگار در سالمندان ممکن است نگرانی افزایش وزن به سراغتان بیاید. در این صورت افزودن برنامه ورزشی که جسم را نیز فعال کند، ضمن فعال نگهداشتن بدن می‌تواند شما را از وسوسه مصرف سیگار دور کند و پیری سالمی را به شما هدیه بدهد.

  •  روزی یک بار و عبور از مسیر دشوار

ترک سیگار کار دشواری است که باید قدم به قدم پیش رود. در واقع ترک سیگار بیشتر شبیه یک سفر است. سالمندان باید در نظر داشته باشند که طی چند روز اول ممکن است فکر کنند که ادامه زندگی بدون سیگار غیر ممکن است. البته گاهی اوقات روش مصرف یک بار در روز و قطع کردن آرام بهترین تکنیک است، بنابراین سالمندان باید به این نتیجه برسند که چه چیزی برای آن‌ها مفید است.

راه‌های دیگری که در این مسیر به شما کمک می‌کنند:

  • با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای کمک به خود اطلاعاتان را افزایش دهید.
  • به مشاوره فردی یا گروهی بروید.
  • برنامه‌های تلفن همراه ویژه ترک سیگار را دانلود کنید.
  • از یک دوست کمک بخواهید.
  • به این فکر کنید که با پولی که برای سیگار خرج می‌کنید چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و به خود پاداش بدهید.
  • برای کمک به علائم ترک نیکوتین از دارو استفاده کنید.

یادتان باشد توقف عملی که یک عمر انجام داده‌اید چالشی دشوار است. استفاده از این نکات باعث می‌شود این روند ترک سیگار در سالمندان ساده‌تر شود و کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند تشویق شوند.

خبرهای خوب در مورد ترک سیگار در سالمندان

خبر خوبی که در فرایند ترک سیگار وجود دارد این است که حتی اگر در دهه ۶۰، ۷۰ یا بعد از آن هستید ترک سیگار تاثیرات قبل توجهی بر بدنتان دارد:

  • ضربان قلب و فشار خون شما به حد نرمال تر می‌رود.
  • می‌توانید بو و رایحه بهتری داشته باشید.
  • ریه‌ها، قلب و سیستم گردش خونتان عملکرد بهتری خواهند داشت.
  • کمتر سرفه می‌کنید و نفس‌های عمیق‌تری می‌کشید.
  • احتمال ابتلا به سکته قلبی یا سکته مغزی کاهش می‌یابد.
  • تنفس شما بهبود می‌یابد و اکسیژن بیشتری به بدن شما می‌رسد.
  • احتمال ابتلا به سرطان کمتر خواهد بود.

در نهایت مهم نیست چند سالتان است، تمام مزایایی که ترک سیگار برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورد دلایل مهمی هستند که بتوانید به سمت برنامه ترک سیگار در سالمندان بروید.

با مصرف دخانیات، چند قدم نزدیکتر به بیماری های دیگر

یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی و عروقی، مصرف سیگار و قلیان است. برخلاف تصور عموم مردم، قلیان هم مانند سیگار ضررهای بسیاری دارد و مواد سمی زیادی را وارد بدن می‌کند. در واقع هر وعده قلیان معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است. استنشاق دود قلیان، دود و گازهای خطرناکی مثل مونواکسید کربن را وارد ریه می‌کند. سیگار عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و همینطور سرطان های مختلف است. دیابت و فشار خون بالا هم یکی دیگر از خطرات مصرف دخانیات است.

جمع‌بندی

درباره مضرات سیگار و عوارض مصرف دخانیات مقاله‌های بسیاری نوشته شده است. ما هم در این مقاله به زعم خود تلاش کردیم که تاثیر دخانیات بر پیری زودرس را توضیح دهیم. همانطور که خواندید مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را چندین برابر کرده و اندام های داخلی و بیرونی بدن را ضعیف می‌کند. بنابراین با مصرف سیگار مجبور می‌شوید زودتر با دوران جوانی و شادابی‌تان خداحافظی کنید. همین الان هم دیر نیست…

منبع
cdc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا