سلامت جسمی سالمندان

خطرات مصرف سیگار در افراد مسن

مصرف سیگار و الکل به عنوان یکی از عوامل مهم در بیماری زایی در دوران سالمندی است. استعمال نیکوتین به صورت مدام و همیشگی و چه بسا با مقدار کم، در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند پیامدهای مخربی را در برابر افزایش سن و خطرات جانبی در سالخوردگان داشته باشد، همچنین مصرف سیگار میتواند به ابتلا بیماری در افراد سرعت بخشد و یا کمک به از دست دادن اعضای بدن افراد سالخورده باشد. در ادامه درباره خطرات مصرف سیگار برای سالمندان صحبت می‌کنیم.

برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها در سنین بالاتر از جمله دیابت، آلزایمر، فشار خون و همچنین اختلالات کلامی و سرگیجه‌های مفرط باید از سیگار فاصله گرفت یا آن را ترک کرد.

استعمال سیگار با تاثیر در اشتهای افراد و کاهش آن می‌تواند به سیستم ایمنی افراد صدمه بزند و آن‌ها را در دوره سالمندی دچار عارضه‌های بسیار جدی کند.

با مصرف سیگار دچار به چه بیماری‌هایی در دوره میانسالی و سالمندی می‌شویم؟

عوارض سیگار بر ریه

بیماری مزمن انسداد ریه، که به COPD معروف است؛ به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که باعث انسداد و گرفتگی جریان هوا و مشکلات مربوط به تنفس است که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است. به این علت هوای کمتری در مجاری جریان پیدا می‌کند و دستگاه تنفسی با یکی از مشکلات زیر روبه رو می‌شود:

  • مجاری هوایی و کیسه هوایی ریز در ریه‌ها توانایی کشش خود را از دست می‌دهند.
  • دیواره‌های بین بسیاری از کیسه‌های هوایی ریه از بین می‌رود.
  • دیواره‌های راه‌های تنفسی ضخیم، ملتهب و متورم می‌شود.
  • در ریه بیشتر از حد معمول مخاط ترشح می‌شود که می‌تواند باعث مسدود شدن هوا شود.

معمولا انسداد ریوی در اثر استعمال سیگار به وجود می‌آید و طی پژوهش‌های اخیر نشان داده شد که افرادی که به صورت طولانی مدت در معرض دود دست دوم ( کسی که دود سیگار را فقط استشمام میکند) هم دچار این بیماری میشود. در آمریکا در بین ۴ نفر که مبتلا به انسداد ریه هستند ۱ نفر از آنها هیچوقت سیگار نکشیده است و ۸ نفر از ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند رشد ریه را کند، کند.

انسداد ریه میتواند در آغاز نشانه ای نداشته باشد ولی به مرور زمان و بدتر شدن اوضاع نشانه های زیر را بروز می‌دهد.

نشانه های انسداد ریوی توسط سیگار در سالخوردگان

  • سرفه های طولانی مدت و مدام که به طور کامل از بین نمی روند و سرفه هایی که مخاط زیادی ایجاد میکنند.
  • تنگی نفس بخصوص در فعالیت های بدنی
  • خس خس کردن سینه و صدای سوت در هنگام نفس کشیدن
  • سفتی در ناحیه قفسه سینه و احساس سنگینی در این ناحیه

خطرات مصرف سیگار بر روی پوست سالمندان

یکی از عوامل زیبایی افراد داشتن پوستی صاف و شفاف است؛ سالمندان در این دوره بر کیفیت نوع پوست خود حساس‌تر میشوند. خوب است که بدانید مصرف سیگار چه عوارضی بر پوست افراد مسن دارد:

  • تغییر رنگ پوست، سیگار کشیدن به مرور پوست را از اکسیزن و برخی مواد مورد نیاز محروم میکند به همین علت افراد سیگاری رنگ پریده به نظر میرسند و پوستی ناهموار دارند.
  • افتادگی پوست، با مصرف سیگار کلاژن و الاستین رو به تخریب میروند و روند بازسازی پوست از بین میرود و سالخوردگان با افتادگی پوست و چین وچروک های بیشتر و عمیق تری بر روی پوست خود مواجه می شوند.
  • خطوط دور لب، یکی دیگر از پیامد های سیگار حطوط دور لب است که به علت استفاده زیاد از عضله‌های دور لب شاهده آن هستیم و افراد سیگاری به صورت خود خواسته باعث وجود چین چروک‌های بیشتری در صورت خود هستند.
  • لکه‌های پیری، لکه‌های ناشی از افزایش سن که تیره‌تر از رنگ پوست هستند و در صورت و دست‌های سالمندان مشاهده می‌شود علاوه بر این که دلیلی بر تماس بیش از حد پوست با نور خورشید را دارد اما پژوهش ها نشان داده که افراد سیگاری در دوران سالمندی هم در معرض این لکه ها هستند.

سرطان و سیگار

سیگار کشیدن میتواند باعث سرطان شود و بدن شما را از مقابله با آن منع کند. سیگار از دو روش زیر میتواند به بروز سرطان کمک کند:

  • سموم دود سیگار می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و کشتن سلول های سرطانی را سخت تر میکند؛ وقتی این اتفاق بیفتد سلول های سرطانی بدون این که متوقف شوند رشد میکنند.
  • سموم دود سیگار و تنباکو باعث تغییر و یا آسیب به DNA افراد شود و وقتی این اتفاق میفتد سلول میتواند بدون کنترل رشد کند و تومور سرطانی را به وجود آورد.

ارتباط خطرات مصرف سیگار و دیابت

طبق آزمایشات انجام شده، استعمال سیگار باعث دیابت نوع دو میشود. در واقع سیگاری ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری به دیابت نوع دو مبتلا میشوند. سالمندان سیگاری مشکل در مصرف مقدار انسولین و کنترل بیماری خود را دارند. مهم نیست که چه نوع دیابتی دارید در هرصورت اگر فردی سیگاری هستید و دیابت دارید از مشکلات سلامتی جدی ای برخوردارید.

ارتباط خطرات مصرف سیگار و دیابت

تاثیر سیگار بر روی سلامت روان سالمندان

استعمال دخانیات در بزرگسالان با شرایط بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب بسیار بیشتر از افراد عادی است. از هر ۱۰ نفر سیگاری در آمریکا حدود ۶ نفر دارای شرایط بهداشت روانی نامناسب هستند. این موضوع که چرا افراد دارای افسردگی و اضطراب سیگاری هستند موضوع تحقیقات حال حاضر جهان است. برخی از افراد سیگاری معتقدند سیگار، درمانی برای افسردگی و اضطراب است و عده ای معتقدند ترک سیگار باعث درمان اضطراب و افسردگی است و بیشتر حالت دوم مورد تایید است ولی به طور قطع تحقیقات این نتایج را تایید نکرده است.

بیماری لثه و از دست دادن دندان‌ها یکی دیگر از خطرات مصرف سیگار

علائم هشدار دهنده بیماری لثه:

  • لثه های قرمز یا متورم
  • خونریزی های لثه
  • احساس درد در لثه هنگام جویدن
  • ایجاد فاصله در بین دندان های طبیعی یا مصنوعی
  • وجود دندان های حساس در مقابل حرارت
  • لثه هایی که شروع به جدا شدن میکنند

سیگار کشیدن مبارزه علیه عفونت را تضعیف میکند  و این خود باعث عدم مقابله با عفونت های احتمالی لثه میشود. افراد سیگاری دو برابر خطر ابتلا به بیماری لثه را حس میکنند؛ هرچه سیگار بیشتری مصرف کنید باعث میشود درمان های حال حاضر برای این بیماری ها از تاثیر بسیار کمتری برخورد شود.

مراحلی برای ترک سیگار

هدف و دلیل خود را برای ترک سیگار بدانید

می‌دانید برای چه دلیلی دارید سیگار را ترک می‌کنید؟ برای سلامتی؟ برای اعضای خانواده و فرزندانتان؟ برای جلوگیری از خرج‌های مصرف سیگار و پس‌انداز؟

اگر دلیل خود را نمی‌دانید این سوالات را از خود بپرسید:

چه چیزی از سیگار کشیدن را دوست ندارم؟ استعمال دخانیات چه تاثیری بر روی سلامتی من میگذارد؟ با ترک سیگار زندگی من چگونه بهتر می‌شود؟ با ترک سیگار چگونه به خانواده‌ام کمک میکنم؟

هنگامی که دلایل و خطرات مصرف سیگار خود را میدانید، هر روز با مرور کردن آن ها میتوانید قوی تر در این راه گام بردارید و این دلایل میتواند الهام بخش این باشد که شما میتوانید به خوبی سیکار را ترک کنید.

تصمیم به ترک سیگار

بسیاری از افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند میگویند ترک سیگار سخت ترین کاری بود که تاکنون انجام داده اند، با این حال میلیون ها نفر توانسته اند این کار را انجام دهند و شما نیز میتوانید سیگار را ترک کنید.

یکی از اولین اقدامات این است که بدانید چرا احساس میکنید به سیگار کشیدن نیاز دارید، برای کمک به شناسایی محرک های مصرف سیگار باید یاد بگیرید هوس های خود را مدیریت کنید و با کشف برنامه های ترک متفاوت، برای خود یک برنامه ی ترک تنظیم کنید.

آماده شدن برای ترک سیگار

ترک سیگار و دخانیات کار سختی است ولی با داشتن برنامه مناسب و آگاهی از خطرات مصرف سیگار می‌توان این کار را آسان تر نمود. هرگاه خود را برای ترک آماده دیدید با استفاده از برنامه های زیر میتوانید شروع کنید.

تاریخ ترک خود را تنظیم کنید، اولین گام این است که یک زمان را برای ترک سیگار انتخاب کنید، از لحاظ اعتماد به نفس خود را آماده کنید.

برای درمان جایگزینی برای نیکوتین پیدا کنید

بسیاری از افراد از دارو های ترک سیگار استفاده میکنند؛ این دارو ها میتواند هوس سیگار را کاهش دهد و احتمال ترک را دو برابر بهتر کند. یکی از متداول ترین دارو ها برای ترک سیگار، استفاده از چسب نیکوتین (NRT)  است.

NRT با ترشح مقدار کمی از نیکوتین سعی در کنترل مصرف مقدار نیکوتین میکند اما سایر مواد مضر شیمیایی در سیگار را کاهش نمیدهد. با این مقدار از نیکوتین باعث ارضای میل شما به سیگار میشود و میل به سیگار را کاهش میدهد.

پزشکان و سایر متخصصان فکر می‌کنند NRT یکی از ابزار های مفید برای ترک سیگار است که با داشتن عوارض بسیار کم و بی خطر میتواند بخش مهمی از استراتژی ترک سیگار تقریبا هر سیگاری است.

انواع اشکال NRT

اشکالطریقه مصرف
پد های پوستیروی پوست قرار دهید تا مقداری نیکوتین را به بدهد.
آدامسآن را بجوید تا احساس سوزن سوزن شدن روی زبان خود کنید و سپس آن را بین لثه و گونه خود قرار دهید.
آبنباتمانند آبنبات های سخت در دهان قرار دهید تا نیکوتین آزاد شود و به آرامی در دهان حل شود.
استنشاقیبه صورت محفظه ای که متصل به دهان میشود و از طریق استنشاق به بدن کمی نیکوتین می رسد.
اسپریپمپ حاوی نیکوتین را در داخل بینی اسپری کنید.

هوس‌های خود را مدیریت کنید

شما نمی‌توانید تمام محرک‌های خود را سرکوب کنید؛ برای مقابله با آن‌ها باید تمرین کنید و طرحی برای ضرب و شتم میل به سیگار بکشید. برای مدیریت هوس های خود میتوانید از راه های زیر استفاده کنید:

با آگاهی از خطرات مصرف سیگار از دیگران کمک بگیرید

  • به دوستان و نزدیکان خود پیام دهید و از آن‌ها کمک بخواهید و از اعتماد به دیگران استفاده کنید.
  • از الگوهای ترک سیگار که توسط افراد دیگر نتیجه داده است استفاده کنید.
  • از فضای اینترنت و رسانه‌ها برای استفاده از الگوهای پیشنهادی آن‌ها استقبال کنید.
  • با متخصص و مشاور روانشناس خود گپ بزنید از آنان راهنمایی بخواهید.

سر خود را مشغول کنید

  • دهان خود را مشغول نگه دارید؛ بجای سیگار یک چوب را بین لب‌های خود بگذارید، از آبنبات و آجیل‌های سبک استفاده کنید و آب بیشتری بنوشید.
  • کارهای متفاوت انجام دهید؛ اگر کاری شما را به هوس سیگار کشیدن سوق می‌دهد سریعا آن را متوقف و کارهای دیگری انجام دهید.
  • آهسته دویدن و پیاده روی را امتحان کنید؛ فعالیت بدنی و ورزش‌های سبک می‌تواند باعث افزایش انرژی در شما شود و همچنین به دوری از هوس‌ها کمک کند.
  • نفس‌های آهسته و عمیق بکشید؛ نفستان را از بینی به داخل و با دهان به خارج هدایت کنید، این کار را تا ۱۰ بار انجام دهید تا احساس آرامش کنید.

یک عمل نیک انجام دهید

سعی کنید با کمک کردن به یک دوست، عضو خانواده یا همکار چند دقیقه ذهن خود را منحرف کنید، این امر باعث می‌شود تا با فکر کردن در مورد نیازهای دیگران روش خوبی را برای انحراف ذهن خود داشته باشید. به علاوه انجام یک کار خوب می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت شما مانند کاهش استرس که بخش اصلی ترک سیگار است را به همراه داشته باشد.

هرگز تسلیم نشوید

هر کاری را که می‌توانید انجام دهید، ترجیح دهید به سیگار کشیدن. سعی کنید چیزهای مختلفی را امتحان کنید تا چیزی که برای شما مفید است را پیدا و جایگزین سیگار کنید. از کارهای کسانی که موفق به ترک سیگار شده‌اند الهام بگیرید تا موفق شوید.

۱۶ مورد از فواید ترک سیگار برای سالخوردگان

  • احتمال به سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی و قلبی، آب مروارید و بسیاری بیماری ها را کاهش میدهید.
  • احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش میدهد و در صورت ابتلا سریع تر بهبود می یابید.
  • راحت تر نفس میکشید و کمتر سرفه میکنید.
  • فشار خون خود را کاهش میدهید.
  • پوست سالم تر و شفاف تری خواهید داشت.
  • دندان ها و ناخن هایتان رنگ زرد نمی گیرد.
  • پول بیشتری برای خرج کردن دارید.
  • وقت بیشتری را با خانواده سپری میکنید و به سرگرمی های مورد علاقه تان میرسید.
  • نیازی به نگرانی ندارید که با حضور در مکانی جدید میتوانید در آن جا سیگار بکشید یا خیر.
  • طعم بهتری از غذا هنگام صرف آن حس میکنید.
  • لباس شما دیگر بوی سیگار نمیدهد.
  • ماشین ، خانه و اعضای خانواده بوی دود سیگار نمیدهند.
  • به یک قهرمان برای بچه ها و نوه های خود میشوید چون با قدرت سیگار را ترک کرده اید.
  • بچه ها و نوه های سالم تری خواهی داشت.
  • از خانواده و دوستانتان در برابر دود دست دوم محافظت میکنید.
  • انرژی بیشتری برای انجام کار هایتان دارید.

حالا که با خطرات مصرف سیگار آشنا شدید:

فقط سیگار نکشید، یک پک هم یک پک است.

منبع
cdc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن