A
اطلاعات کاربردی سالمندان

آیا رانندگی برای سالمندان خطرناک است؟

با افزایش سن برخی توانمندی‌ها کاهش یا تغییر می‌کنند که یکی از آنان کاهش در توانایی رانندگی است. در این مقاله علائم هشداردهنده رانندگی برای سالمندان را مطرح می‌کنیم.

برای بسیاری از ما، رانندگی یکی از جنبه‌های اصلی حفظ استقلال ما با افزایش سن است. با کاهش عوامل خطر و استفاده از شیوه‌های رانندگی ایمن، ممکن است بتوانید با خیال راحت رانندگی را در سال‌های بالاتر ادامه دهید اما اگر فهمیدید که باید رانندگی خود را کاهش داده یا آن را کامل کنار بگذارید، به معنای پایان استقلال شما نیست. ممکن است هر فردی با هرسنی مجبور شود رانندگی را کنار بگذارند با این حال رانندگان مسن از رانندگان جوان بیشتر جریمه می‌شوند یا حتی تصادف می‌کنند.

در عواملی که باعث تصادف بیشتر در سالمندان می‌شود می‌توان به مواردی مثل کاهش دید مناسب، کند شدن بازتاب‌های حرکتی، اختلال در شنوایی و همچنین وخیم بودن شرایط سلامتی فرد سالخورده اشاره کرد.

همچنین سالخوردگی منجر به کاهش قدرت، هماهنگی و انعطاف پذیری در کنترل خودرو شما بسیار موثر است؛ به طور مثال:

  • درد گردن و ماهیچه‌های روی شانه می‌تواند رانندگی شما را سخت‌تر کند.
  • درد پا باعث می‌شود حرکت پای شما از گاز به پدال ترمز دشوار شود.
  • کاهش قدرت بازو می‌تواند در چرخاندن فرمان به موقع و سریع تاثیرگذار باشد.
  • زمان واکنش شما با افزایش سن می‌تواند کند شود.
  • در دوره سالمندی ممکن است نتوانید توجه و تمرکزتان را به چند نوع فعالیت تقسیم کنید.

شما ممکن است سال‌های زیادی را رانندگی کرده باشید و به تصادف نکردن در گذشته افتخار کنید، اما باید بدانید که با افزایش سن توانایی رانندگی شما دست خوش تغییر می‌شود. شاید به این فکر کنید که رانندگی نکردن بخشی از استقلال شما را بگیرد یا از این اتفاق شوکه شوید اما مهم این است که سعی کنید بدون ماشین یک سبک زندگی فعال، پر جنب و جوش و با ارزش داشته باشید. جست و جو برای راه‌های جایگزین حمل نقل می‌تواند برای داشتن یک زندگی اجتماعی و سالم، کمک کند.

نکات ایمنی رانندگی برای سالمندان

افزایش سن به طور خودکار با از دست دادن کل توانایی رانندگی برابر نیست. کارهای بسیاری وجود دارد تا با انجام آن رانندگی ایمن را تجربه کنید، مثلا ماشین خود را به خوبی تعمیر کنید، رانندگی پرخطر را کنار بگذارید و تا حد توان مشکلات جسمی خود را حل کنید تا بتوانید به رانندگی کردن در سالمندی ادامه دهید.

 به فکر سلامتی خود باشید و معاینات لازم را انجام دهید

انجام معاینات منظم برای داشتن بهترین حالت ممکن در رانندگی برای سالمندان بسیار مهم است.

هر سال چشمان خود را معاینه کنید و از سلامت عینک و لنزهای طبی خود اطمینان حاصل کنید. شیشه‌ها، آینه‌ها و چراغ‌های ماشین را تمیز نگدارید و از سلامتی آن‌ها مطمئن شوید تا در هنگام رانندگی دید بهتری داشته باشید.

سعی کنید سالیانه گوش‌های خود را معاینه کنید و اگر باید از سمعک استفاده کنید، حتما موقع رانندگی از سمعک‌های خود بهره بگیرید. هنگام پایین دادن شیشه ماشین مراقب باشید، چون ممکن است باد شدید تنظیمات برخی سمعک‌ها را مختل کند.

در مورد بیماری ها یا داروهایی که می‌توانند بر توانایی رانندگی شما تاثیر بگذارند، با پزشک صحبت کنید. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به آب سیاه (گلوکوما)، عینک‌های رنگی شده می‌توانند به کاهش تابش نور کمک کنند.

برای رانندگی حتما به اندازه بخوابید. استراحت و خواب کافی برای رانندگی بسیار ضروری است. پس، از عدم بی‌خوابی خود اطمینان داشته باشید و در مورد داروهایی که ممکن است خواب آور باشند با پزشک خود صحبت کنید.

خودرو برای رانندگی برای سالمندان باید ایمن باشد

در صورت داشتن برخی معلولیت‌ها و ناتوانی‌های خاص می‌توانید از تجهیزات بیشتری استفاده کنید و در صورت نیاز از پلاک‌های ویژه استفاده نمایید، در غیر این صورت نکات زیر بسیار حائز اهمیت است:

  • وسیله نقلیه با دنده اتوماتیک، فرمان برقی و ترمزهای پر قدرت را انتخاب کنید.
  • با چکاپ منظم ماشین، آن را در شرایط آماده به کار نگهداری دارید.
  • مطمئن باشید که کامپیوتر خودرو شما سالم است و خودرو از ایمنی خوبی برخوردار است.

ایمن برانید و از رانندگی پرخطر دوری کنید

اگر می‌خواهید رانندگی ایمن را در سالمندی تجربه کنید کافی است گام‌های بیشتری را بردارید:

  • به تقاطع‌ها توجه بیشتری داشته باشید.
  • سعی کنید برای رانندگی از جریان ترافیک‌ها خبر داشته باشید.
  • از حواس‌پرتی هنگام رانندگی، مانند مکالمه با تلفن، پیام کوتاه یا کار با نقشه جلوگیری کنید.
  • فاصله خود را با ماشین جلویی بیشتر در نظر بگیرید تا با ترمز کردن خودرو روبرو دچار تصادف نشوید. در نظر داشته باشید این فاصله را در جاده‌های خیس و یخی بیشتر در نظر بگیرید.
  • رعایت سرعت مناسب می‌تواند شما را برای کنترل بهتر خودرو کمک کند.

اگر در رانندگی چیزی شما را ناراحت می‌کند، از آن دوری کنید

اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند از آن جلوگیری کنید و در شیوه رانندگی خود تغییرات زیر را به کار بگیرید:

  • اگر از رانندگی در شب رنج می‌برید سعی کنید در روز و روشنایی این کار را انجام دهید.
  • از رانندگی در هوای نامساعد را کنار بگذارید.
  • سعی کنید از قبل حرکت برنامه‌ریزی کنید تا احساس اطمینان بیشتری داشته و از گم شدن جلوگیری کنید.

به نگرانی‌های دیگران گوش دهید

اگر بستگان، دوستان یا دیگران در مورد رانندگی برای سالمندان ابراز نگرانی می‌کنند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که نگاه سخت گیرانه‌تر و صادقانه‌ای به توانایی رانندگی خود داشته باشید. می‌توانید ارزیابی رانندگی خود را که توسط یک متخصص کاردرمانی انجام می‌شود، داشته باشید. مهارت‌های رانندگی خود را با گذراندن یک دوره نوسازی در کلاس‌های رانندگی، بیشتر کنید و در مورد توانایی رانندگی ایمن با پزشک خود صحبت کنید.

علائم هشدار دهنده رانندگی پرخطر و ناایمن در سالمندان

علائم هشدار دهنده رانندگی پرخطر و ناایمن در سالمندان چیست؟

این علائم خطرساز ممکن است به تدریج بروز کنند و همگام با تغییرات و مشکلات سلامتی شما، رشد کنند. حتی اگر این علائم جزئی و کوچک باشند ممکن است در کنار هم یک خطر بزرگ و جدی را رقم بزند؛ پس بهتر است مراقب علائم زیر باشید:

  • خوردگی‌ها و سائیدگی‌ها در اطراف بدنه خودرو، دیدن رنگ خودرو بر روی میله حصارها، درب گاراژ و پارکینگ و همچنین روی صندوق پست نزدیک منزل شما، می‌تواند نشانگر کاهش توانایی رانندگی شما باشد.
  • افزایش جریمه‌های پلیس، افزایش فیش‌های جریمه ماموران راهنمایی و رانندگی و حتی نیروی انتظامی و همچنین جریمه‌های طرح ترافیک می‌تواند زنگ خطری برای شما باشد.
  • رانندگی پرخطر و تغییر لاین‌های ناگهانی و شدید، تغییر مسیر ناگهانی و چرخش‌های یکباره در رانندگی و ترمزهای شدید و خطرناک.
  • مشکلات بینایی، عدم مشاهده چراغ راهنمایی، علائم راهنمایی و تابلوها و همینطور مجبور به نزدیک شدن به تابلوها برای واضح‌تر دیدن می‌تواند خطرات جدی داشته باشد.
  • مشکلات شنوایی، مثل نشنیدن آژیرهای اضطراری پلیس، خودروهای امدادی و همچنین بوق سایر خودروها برای هشدار خطر پیش رو.
  • مشکلات حافظه، گم شدن‌های مکرر، نقص در مسیریابی و گم کردن مسیر خانه بیانگر آن است که حافظه شما توسط پزشک ارزیابی شود.
  • مشکل در واکنش‌های سریع در حین رانندگی، عدم واکنش سریع مثل ترمز ناگهانی در صورت نیاز، سریع نگاه کردن به عقب، گم کردن پدال‌ها در زیر پا، سستی در حین رانندگی و سریع عصبانی شدن پشت فرمان.

شاید مجبور باشید رانندگی را کنار بگذارید

تنظیم زندگی بدون خودرو در ابتدا می‌تواند چالش برانگیز باشد. طبیعی است که ناامید، عصبانی یا تحریک پذیر باشید. حتی ممکن است شرمنده یا نگران باشید که استقلال خود را از دست می‌دهید؛ با این وجود کنار گذاشتن رانندگی شجاعت زیادی می‌خواهد اما به این فکر کنید که این کار را برای حفظ خود، خانواده و دیگران و امنیت بیشتر انجام می‌دهید.

کنار گذاشتن رانندگی علاوه بر پیامدهای منفی ممکن است دارای مزایاهایی هم باشد. صرفه جویی در هزینه‌های نگهداری خودرو می‌تواند دارای اهمیت زیادی باشد. به جای استفاده از خودرو شخصی می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و پول خود را پس انداز کنید.

این کار باعث می‌شود تا بیشتر پیاده‌روی کنید و سلامت خود را بهبود ببخشید؛ ورزش نه تنها برای بدن مفید است، بلکه می‌تواند به بهبود ذهن، خلق و خو، خواب، انرژی و حافظه شما کمک کند.

برای این کار می‌توانید از دوستان و خانواده کمک بخواهید تا شما را برای رساندن به مقصدتان کمک کنند و در عوض به آن ها پول بنزین بدهید یا آنان را به یک وعده غذایی دعوت کنید؛ با این کار استرس کمتری تجربه می‌کنید و از زندگی بیشتر لذت می‌برید.

ایمنی رانندگی می‌تواند مسئله‌ای حساس برای رانندگان مسن باشد. اگر لازم می‌دانید خود را در موقعیت صحبت با یک دوست بزرگتر یا یک عضو خانواده در مورد رانندگی خود قرار دهید، این کار را انجام دهید.

نکات دیگری از رانندگی برای سالمندان

ممنوعیت رانندگی برای سالمندان همیشه یک بحث چالشی و دشوار است، که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود. بهترین کار این است که بدون ترس زمینه تغییرات را فراهم کنید، اگر با سازگاری و حل برخی از مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم توانستید به رانندگی کردن ادامه بدهید، این کارا انجام دهید ولی اگر دید که لازم است آن را ترک کنید با شجاعت اقدام کنید. اقدام پس از وقوع حادثه مثل این است که بعد از آفتاب سوختگی کرم ضد آفتاب بزنید؛ بنابراین عاقلانه‌ترین کار پیشگیری خواهد بود تا از آسیب دیدگی‌های شدید بعدی که ممکن است خود و افراد جامعه را تهدید کند پیشگیری کنید.

منبع
helpguide

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا