A
تغذیه و مکمل

خواص چای سیاه و سبز برای سالمندان

از خواص چای سیاه و سبز چه می‌دانید؟ دوران سالمندی که با رسیدن فرد به سن ۶۵ سالگی آغاز می‌شود، تغییرات و شرایط ویژه‌­ای را با خود به همراه دارد. سالمند در این دوره از زندگی خود به تغذیه­ سالم و سبک زندگی صحیح نیاز دارد. رفتارهای پرخطر در این دوره از زندگی، صدمات جبران­‌ناپذیری را به سالمند شما وارد و شرایط زندگی را برای او دشوارتر می‌کند.

موادخوراکی بسیاری هستند که به بهبود بیماری ها در سنین پیری کمک می‌کنند. انواع دمنوش و نوشیدنی مانند چای فواید بسیار زیادی برای سالمندان دارد و معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند تا سالمندان از این موادخوراکی بهره‌مند شوند.

مصرف چای در سالمندان

چای یکی از نوشیدنی هایی است که در میان افراد مختلف، خصوصا سالمندان مصرف زیادی دارد. نوشیدن چای در سالمندان می‌تواند بر روی بخش شناختی مغز آن‌ها تاثیر بگذارد و از اختلال شناختی جلوگیری کند. چای حاوی کاتچین و کافئین است. این ۲ ماده بر تغییرات خلق­ وخوی فرد اثرات مثبتی دارند. سالمندان معمولاً در ساعات زیادی از شبانه روز کسل و بی‌حوصله می‌شوند. مصرف چای به آن­ها کمک می‌کند که حالات روحی بهتری داشته باشند.

فواید چای در سالمندان به همین موارد محدود نمی‌شود. مصرف چای به سلامت قلب و رگ­ های آن کمک می‌کند. پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان نیز یکی دیگر از جنبه‌­های مفید مصرف چای در سالمندان است.

افراد معمولاً در دوران سالمندی دچار افسردگی و انزوا می‌شوند. تحقیقات نشان داده که مصرف چای می‌تواند از میزان ابتلا به افسردگی بکاهد. چای برای آقایان در سنین ۶۵ تا ۷۹ سالگی بیش از هر دوره دیگری در زندگی آن­ها اثربخش است. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد. به همین دلیل محققان در تلاش‌اند تا با بررسی گونه‌های مختلف چای، خواص و فواید دیگری را برای این گیاه معجزه­‌آسا پیدا کنند.

خواص چای سبز برای سالمندان

چای سبز یکی از نوشیدنی­‌هایی است که مصرف آن برای سالمندان و میانسالان توصیه می‌شود. این چای که در مقایسه با چای سیاه خواص درمانی بیش­تری دارد، می­تواند سوخت ­و ساز را در بدن افراد افزایش داده و تنطیم کند. علاوه بر آن با تنظیم هورمون‌­ها در بدن به فعالیت بهتر غدد، مثل پروستات کمک می‎‌کند. سالمندان اغلب با مشکلات و ناراحتی­ های قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند. مصرف چای سبز می­تواند در راستای حفظ سلامت قلبی، گام بزرگی برای آن­‌ها بردارد.

اغلب سالمندان با ورود به این دوره از زندگی، دچار کم ­تحرکی می‌شوتد و بیش­تر زمان خود را به خواب و استراحت می‌گذرانند. به همین دلیل معمولاً در این افراد چاقی و اضافه وزن دیده می‌شود. چای سبز با داشتن ماده‌­ای به نام کاتچین، آنزیم­ های چربی سوز و نوعی از آنتی اکسیدان ها، منجر به کاهش چربی در بدن سالمند می‌شود. به این ترتیب سالمندان می­توانند با مصرف چای سبز، جلوی چاقی و اضافه ­وزن را تا حد زیادی بگیرند.

مشکل ریزش مو و پروستات از اساسی­ترین مشکلاتی است که در دوران سالمندی برای مردان رخ می­‌دهد. دی هیدروتستوسترون یکی از اصلی­ترین عوامل در ایجاد پروستاتیس سرطانی و غیرسرطانی است. چای سبز به ­عنوان یک عامل تاثیرگذار جلوی تولید آنزیم آلفا ۵ را می‌گیرد. این آنزیم تستوسترون را به دی­ هیدروتستوسترون تبدیل کرده و مشکلات مربوط به پروستات را برای سالمندان به­ وجود می­‌آورد.

فواید چای سبز بسیار گسترده است و به همین موارد محدود نمی‌شود. از فواید دیگر چای سبز می­توان به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

هم­چنین چای سبز با داشتن پلی­فنول و آنتی اکسیدان، از لخته­ شدن خون جلوگیری می‌کند. در همین راستا جریان خون در رگ­ها بهتر انجام گرفته، از گرفتگی عروق جلوگیری شده و کلسترول بد در خون کاهش می­‌یابد. در نهایت سلامت قلب و هم­چنین سلامت جنسی سالمندان، شرایط مطلوب­تری پیدا می‌­کند.

خواص چای سیاه چیست؟

مصرف چای سیاه می‌تواند به سلامتی دهان و دندان کمک شایانی کند. معمولاً روی دندان را پلاک و جرم فرا می­‌گیرد. مصرف چای سیاه می­تواند به افراد، خصوصا سالمندان کمک کند تا این پلاک­‌ها از سطح دندان جدا شود.

چای سیاه از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. به این ترتیب می­توان از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد. چای دارای ترکیبات پلی­فنولی است. این ترکیبات علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری، می‌توانند آن­ها را نیز از بین ببرند.

ترکیبات پلی­فنولی موجود در چای به همراه آنتی ا­کسیدان های موجود در آن، با آسیب­هایی ایجاد شوده توسط سیگار و سایر مواد شیمیایی به DNA افراد، مبارزه می‌کند. افرادی که در طی شبانه روز بیش­تر از ۳ فنجان چای مصرف می‌کنند، در حدود ۲۱% کمتر از موارد مشابه با سکته ها و بیماری های قلبی مواجه می‌شوند. از همین رو معمولا پزشکان به افراد مختلف، خصوصا سالمندان نوشیدن چند فنجان چای را به ­صورت روزانه توصیه می‌کنند.

سرطان امروزه به یکی از دغدغه‌های بزرگ بین پزشکان، محققان و افراد مختلف تبدیل شده است. به ­همین دلیل سالانه روش‌های متفاوتی برای پیشگیری از آن­‌ها پیشنهاد می‌شود. یکی از این روش­ها، مصرف چای سیاه است. انواع آنتی­ اکسیدان و ترکیباتی مثل پلی­فنول در چای سیاه می­تواند از ایجاد سرطان های مختلف جلوگیری کند. به عنوان مثال بانوانی که به میزان مناسبی چای سیاه مصرف کنند، کمتر از سایر بانوان به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

سلامت استخوان­ها در همه سنین یکی از مهم­ترین مسائلی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. وجود آنتی اکسیدان فیتوکمیکال در چای به افرادی که از این نوشیدنی روزانه استفاده کردند، کمک کرده تا استخوان های محکم­تری داشته باشند. معمولاً با رسیدن به سنین سالمندی افراد با مشکلات زیادی مثل آرتروز و آرتریت روبه‌رو می‌شوند. مصرف چای سیاه می‌تواند به این گروه از سالمندان کمک کند تا با این گونه مشکلات کمتر روبه‌رو شوند و درد کمتری داشته باشند.

معمولاً با افزایش سن و میزان چاقی، خطر ابتلا به دیابت نیز در افراد بالا می‌رود. از همین رو پزشکان مختلف به سالمندان توصیه می‌کنند تا توجه بیش­تری به سبک زندگی و تغذیه خود داشته باشند. یکی از این توصیه ها مصرف چای سیاه است. سالمندان می‌توانند با مصرف یک­‌و‌نیم‌فنجان چای سیاه در روز خطر ابتلا به دیابت را در خود کاهش دهند و قند خون خود را تنظیم کنند.

در سنین سالمندی ممکن است سیستم ­ایمنی افراد ضعیف شود. این مشکلات با افزایش استرس و اضطراب در آن­ها همراه است. چای سیاه با تقویت سیستم ­ایمنی از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند. چای سیاه با کاهش استرس و اضطراب در سالمندان به آرام کردن آن­ها کمک کرده و به این ترتیب در بهبود شرایط روحی و جسمی آن­ها تاثیرگذار است.

کافئینی که در چای وجود دارد، بدون ایجاد تپش قلب و گرگرفتگی منجر به بالا رفتن انرژی سالمند و بهبود حالت روحی او می‌شود. سالمندان به دلایل مختلف از جمله وضعیت نامناسب روحی و عصبی ممکن است با مشکلات گوارشی روبه‌­رو شوند. یکی از خواص چای سیاه و سبز این است که به این افراد کمک کند تا درد معده و مشکلات سیستم ­گوارشی خود را بهبود ببخشند و فعالیت روده­‌های خود را به این ترتیب تقویت کنند.

مصرف چه میزان چای برای سالمندان مناسب است؟

چای با تمام خواص و فوایدی که دارد، مانند تمام موارد دیگر در صوت استفاده بیش از حد می‌تواند دارای مضراتی نیز باشد. سنین سالمندی دوران حساسی از زندگی هر فرد است. به همین علت نیاز است تا با دقت بیش­تری از موادخوراکی و غذایی استفاده شود.

از دیگر خواص چای سیاه و سبز می‌توان به کم کردن کلسترول بد در سالمندان اشاره کرد. سالمندان در این دوره از زندگی خود به دلیل کم­‌تحرکی دچار چاقی می‌شوند. مصرف چای سبز می­تواند به کاهش وزن و تناسب اندام آن‌ها کمک کند. به طور کلی محققان مصرف ۵ فنجان چای را در طول روز برای سالمندان توصیه می‌کنند.

فواید چای سبز برای لاغری

چگونه چای را طعم دار کنیم؟

از سالیان دور مردم چای را همراه با ادویه‌جات و موادخوارکی مختلفی طعم‌دار می‌کردند. این مواد علاوه بر عطر و طعم مطبوعی که دارند، خواص چای سیاه و سبز را افزایش می‌دهند. به همین علت طرفداران زیادی دارد. سالمندان بیش از هر فرد دیگری به این ترکیبات و در نتیجه مفیدتر شدن چای نیاز دارند. با مصرف این گونه از چای­ ها می‌توانند با مصرف روزانه آن‌ها به بهبود جنبه های سلامت جسم و روح خود کمک کنند.

  • زنجبیل

یکی از این طعم­ دهنده های چای، زنجبیل است. زنجبیل از گذشته برای درمان گلودرد، سرفه، تهوع، بیماری های حرکتی و… مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف چای زنجبیل فشارخون در سالمندان را تنظیم کرده و او را از بیماری های قلبی دور نگه می‌دارد. معمولاً به سالمندان توصیه شده تا به جای یک فنجان قهوه از چای زنجبیل استفاده کنند. نکته مهم در استفاده از چای زنجبیل مانند هر خوراکی دیگری، حد اعتدال آن در مصرف است.

آیا مصرف قهوه برای سالمندان مفید است؟

  • هل

هل یکی دیگر از افزودنی ­های چای است که عطر و طعم خوشایندی به آن می‌دهد. هل نوعی ادویه است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. از همین رو جزو عطردهنده­ های بی‌خطر محسوب می‌شود. به همین دلیل با توجه به خواصی که دارد، از بهترین گرینه ها برای سالمندان محسوب می‌شود.

هل بوی بد دهان را از بین می‌برد و دردهای روده تحریک ­پذیر را تسکین می‌دهد. هل با تقویت سیستم­ ایمنی می‌تواند سلامتی را در افراد مختلف، خصوصا سالمندان تضمین کند.

  • زعفران

خواص چای با اضافه کردن زعفران بیشتر می‌شود. زعفران به عنوان یکی از گیاهان اصیل ایرانی، سابقه مصرف طولانی دارد. این گیاه با عطر و طعم بسیار مطبوعی که دارد، در غذاها و نوشیدنی­ های گوناگونی از جمله چای، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای زعفران از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در بین افراد مختلف، خصوصا سالمندان است.

سالمندان معمولاً در این دوره از زندگی خود دچار اختلال حافظه می‌شوند. مصرف چای زعفران به آن­ها کمک می‌کند تا به خوبی از پس این مشکل برآیند. هم­چنین زعفران می‌تواند با ترکیبات اثربخش خود، خطر ابتلا به افسردگی و انواع سرطان را در سالمندان و سایر افراد کاهش دهد.

  • دارچین

یکی از ترکیبات بسیار مفید، ترکیب چای سبز با دارچین است. دارچین یکی از انواع طعم ­دهنده­‌هایی است که به ­علت خواص گسترده آن، در غذاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

دارچین یکی از بهترین گزینه­‌ها برای درمان یا پیشگیری از انواع دیابت است. هم­چنین می­تواند در درمان بیماری ­های قلبی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به خواصی که برای چای سبز ذکر شد، همراه با دارچین بسیار مفید و اثرگذار است. به همین دلیل معمولاً پزشکان این ترکیب را برای سالمندان توصیه می‌کنند.

  • گلسرخ

گل­سرخ با خواص درمانی و تقویتی خود نیز به عنوان یکی از عطردهنده­‌ها به چای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از گلبرگ ­های گلسرخ از سالیان بسیار دور استفاده شده است. از همین رو امروزه نیز محققان توصیه دارند تا افراد مختلف، خصوصا سالمندان از خواص این گیاه بهره‌­مند شوند.

گل­سرخ با کاهش افسردگی و اضطراب به ­عنوان یک گیاه آرام­ بخش به شمار می‌آید. این گیاه به آبرسانی و سفت شدن پوست کمک می‌کند. به همین دلیل برای سالمندان بسیار مفید است. مصرف گل­سرخ همراه با چای علاوه بر افزودن عطر دلپذیر به چای، خواص مفید آن را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کلام آخر

سالمندان در این دوره از زندگی خود، بیش­ از هر زمان دیگری باید به تغذیه و سبک زندگی خود اهمیت دهند. یکی از نوشیدنی‌هایی که افراد معمولاً در تمام طول زندگی خود از آن استفاده می‌کنند، چای است. خواص چای سیاه و سبز را با هم مرور کردیم. چای یکی از نوشیدنی­‌هایی است که از سالیان دور مورد استفاده قرار گرفته و برای آن خواص متنوعی ذکر شده است. چای انواع مختلفی دارد که از معروفترین و پرکاربردترین آن‌ها می­توان به چای سیاه و چای سبز اشاره کرد.

چای با عطردهنده­ و طعم­دهنده ­های مختلفی می­تواند آماده شود و خواص درمانی و تقویتی بیشتری داشته باشد. از این افزودنیها می­توان به هل، دارچین، گل­سرخ، زعفران، زنجبیل و… اشاره کرد. مصرف میزان مناسبی از چای باعث بهبود حالات روحی و جسمی در سالمندان می‌شود. از همین رو توصیه شده تا از خواص فراوان این گیاه غافل نشوید.

شما هم می­توانید طعم دهنده هایی که به همراه چای مصرف می‌کنید را به ما در بخش نظرات معرفی کنید.

 

خرید محصولات غذایی اورگانیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا