A
سلامت جسمی سالمندان

خواص و معجزه آب درمانی برای سالمندان را بدانید

از خواص آب درمانی برای سالمندان چه می‌دانید؟ سالمندی آخرین دوره از زندگی هر فرد است که از حدود ۶۵ سالگی آغاز می­شود. در این دوره روند تغییرات و تضعیف قوای جسمانی شدت می­گیرد و رفتارهای مراقبتی اهمیت ویژه­‌ای پیدا می­کنند. در این دوره سالمندان از انجام بسیاری از اعمال روزمره خود ناتوان میشوند و ترجیح می­دهند از پرستاران و افراد خانواده کمک بخواهند.

سالمندان معمولاً با بیماری­های مختلفی روبه‌­رو هستند و مجبور به استفاده از داروهای متفاوت و روش­های درمانی گوناگونی می­شوند. یکی از این روش­های درمانی که سالمند را دچار عوارض جانبی نمی­کند، آبدرمانی یا هیدروتراپی است. در صورتی که آبدرمانی برای سالمندان به ­شیوه اصولی و منظم صورت گیرد، می­تواند دردهای آنان را تسکین دهد

آبدرمانی چیست؟

آبدرمانی یکی از بهترین و سالم­ترین روش­های درمانی است که به­وسیله­ی آب انجام می­شود. سالمندان با قرار گرفتن در آب و انجام تمرینات و حرکات مخصوص به خود، می­توانند در جهت تسکین دردها قدم بزرگی بردارند. این روش درمانی می­تواند بر ابعاد مختلف جسمی و روحی فرد تاثیر بگذارد. آبدرمانی در سالمندانی که کمردردهای شدید دارند و با کاهش تراکم استخوان روبه­‌رو هستند، می­تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

پزشکان با ورود افراد به سنین میانسالی و سالمندی به آن­ها توصیه می­کنند تا با انجام حرکات ورزشی و فعالیت­های روزانه بتوانند از سلامتی خود مراقبت کنند. این در حالی است که بسیاری از سالمندان قادر به انجام حرکات ورزشی روی زمین و باشگاه­های ورزشی نیستند. حتی بعضی از آن­ها از انجام پیاده­‌روی­‌های روزانه نیز ناتوانند. از همین رو به آن­ها توصیه شده تا این تمرینات و حرکات ورزشی را در آب انجام دهند و از مزایای آبدرمانی استفاده کنند.

آبدرمانی در چه مواردی مفید و تاثیرگذار است؟

آبدرمانی یا هیدروتراپی یکی از بهترین روش­ها برای بهبود وضعیت جسمی و روحی افراد، خصوصا در دوران سالمندی است. این روش درمانی می­تواند تاثیرات گسترده‌ای بر وضعیت افراد داشته باشد. به عنوان مثال آبدرمانی برای سالمندان می­تواند ضایعات نخاغی، آرتروز، کمردرد، پوکی استخوان پیشرفته، کشیدگی یا پارگی عضله و… را بهبود بخشد و روند درمان فرد را تسریع نماید.

دیابت و فشارخون بالا از بیماری­ها و مشکلات رایج در سنین سالمندی است. پزشکان با تجویز داروهای مختلف سعی دارند تا عوارض این بیماری­ها را کاهش دهند. آبدرمانی یا هیدروتراپی نیز از دیگر روش­هایی است که می­تواند بر دیابت و فشارخون بالا تاثیر مثبت بگذارد. این روش مانند داروهای مختلف، عوارض جانبی ندارد و از این جهت می­تواند کارایی بیش­تری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ورزش برای کمر درد سالمندان

گردش خون صحیح در ناحیه کلیه‌ها و مثانه می­تواند جلوی بسیاری از بیماری­ها مانند سنگ کلیه را بگیرد. در غیر این صورت مواد و املاح مختلفی در کلیه‌ها رسوب کرده و در نهایت مشکلات کلیوی را رقم می­زنند. آبدرمانی می­تواند به گردش خون صحیح در بدن سالمندان کمک کند و از بروز مشکلات گوناگون در کلیه ­ها و مجاری ادراری جلوگیری کند. یبوست و مشکلات گوارشی با درصد بالایی در میان جامعه دیده می­شود؛ آبدرمانی هم­چنین می­تواند با افزایش حرکت روده‌­ها از یبوست و مشکلات دفعی نیز جلوگیری کند.

آبدرمانی می­تواند با بالا بردن حجم تنفسی ریه، از تجمع ترشحات و خلط در ریه جلوگیری کند. به این ترتیب عفونت در ریه سالمندان ایجاد نمی­شود. آبدرمانی هم­چنین می­تواند با بالا بردن سوخت­ و ساز در بافت­ها به فعالیت هر چه بهتر آن­ها کمک کند و با این روش از بروز مشکلات بافتی پیشگیری کند.

بیماری و مشکلات قلبی و عروقی در میان سالمندان بیش­تر از سایر رده‌­های سنی دیده می­شود و نگرانی­های زیادی را به وجود آورده‌اند. حرارت بالای آب در آبدرمانی می­تواند منجر به اتساع عروق شده و سوخت­ وساز سلول­ها را افزایش دهد. به این ترتیب جریان خون نیز افزایش یافته و در نهایت حرارت بدن نیز بالا می­رود. در نتیجه فعالیت قلب بهبود یافته، بهداشت پوست و مو ارتقا پیدا می­کند و از ایجاد زخم های فشاری نیز جلوگیری می­شود.

بیشتر بخوانید: درمان گردن درد با ورزش

به­ طور کلی آب درمانی برای سالمندان می­تواند با تاثیر بر ستون فقرات باعث شود تا به حالت کشیده درآید. هم­چنین سالمند شما می­تواند با حرکت دست­ها در آب، عضلات ناحیه پشت خود را تقویت کند. به این ترتیب از انحراف ستون فقرات می­توان پیشگیری کرد. در نهایت سالمند شما با آبدرمانی می­تواند علاوه بر تسکین دردها، به تقویت روحیه خود و داشتن احساس شادابی کمک کند. در عین حال پیش از شروع روند آبدرمانی، نیاز است تا شرایط فرد توسط پزشک متخصص بررسی تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

خواص آب درمانی برای افراد مسن

انواع آب درمانی برای سالمندان

آبدرمانی انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط سالمند شما، می­توان از خواص آن بهره­مند شد. کارورزان آبدرمانی با توجه به جریان آب، حرکات آن و ویسکوزیته، تمرین­های درمانی جدید و صحیحی را در اختیار سالمندان قرار می­دهند تا در نهایت وضعیت جسمانی و روحی آن­ها بهبود پیدا کند.

یکی از روش­های آبدرمانی، آیی چی است. این نام که از هنر رزمی تایی چی گرفته شده و شامل تمرینات تنفسی و آرام­بخش است. سالمندان برای انجام این نوع از آبدرمانی نیاز است که تا شانه در آب بروند. در مرحله بعد فرد باید بدن خود را تکان بدهد و به ­آرامی نفس بکشد. آیی چی باعث بهبود حرکت دست­ها در مفاصل می­شود و قدرت بدنی را افزایش می­دهد. این نوع از آبدرمانی­‌ها باعث کاهش استرس و افسردگی در سالمندان شده و معمولاً پزشکان آن را برای بهبود شرایط روحی فرد توصیه می­کنند.

بیشتر بخوانید: علت ورم پا در سالمندان

نوع دیگری از انواع آبدرمانی، PNF است. در این آبدرمانی که برای توان­بخشی استفاده می­شود، نوعی از آبدرمانی کششی محسوب میشود. از همین روی حرکات انعطافی، کششی و چرخشی در آن بیش از سایر حرکات مشاهده می­گردد. بسیار اهمیت دارد تا PNF توسط کارورزان مجرب انجام گیرد تا در نهایت بتواند بهترین تاثیر را بر سالمند شما بگذارد.

پارکینسون یکی از بیماری­هایی است که با افزایش سن در افراد بروز پیدا می­کند. آبدرمانی BRRM یکی از انواع آبدرمانی­ها است که می­تواند به این افراد کمک شایانی داشته باشد. هم­چنین افرادی که از آسیب­های نخاعی و سر رنج می­برند نیز، می­توانند از فواید این نوع آبدرمانی بهره­مند گردند. سالمند بیمار شما در این روش باید تا کمر یا شانه در آب برود و با استفاده از تیوب­های شناور، تمرین­های مربوط به تکنیک های استقامتی را انجام دهد. بیمار به­وسیله این حلقه­های شناور می­تواند در آب حرکت کند.

حرکات سیال از دیگر انواع آبدرمانی یا هیدروتراپی است. سالمندانی که از این روش آبدرمانی استفاده می­کنند باید به­نحوی در آب باشند که تا گردن در آب قرار گرفته باشند و قفسه­ی سینه با آب در تماس باشد. برای این کار نیاز است تا سالمند شما پشت خود را به دیواره استخر بچسباند. این فرد همزمان با نفس­های عمیق باید حرکات ریتمیک انجام دهد. این حرکات آهسته و ریتمیک باید با توجه به شرایط بیمار و توسط درمانگر تجویز گردد.

روش هالیویک نوعی از آبدرمانی است که پیش از این برای آموزش شنا به بیمارانی که دچار ناتوانی­های جسمی و فلج مغزی بودند، استفاده می­شد. بیماران در این حالت تعادلشان بر هم می­خورد و سعی می­کند مجدداً تعادل خود را در آب حفظ نمایند. درمانگر با بر هم زدن تعادل فرد بیمار یا سالمند در آب، سعی دارد تا نحوه­ی صحیح ایستادن و حفظ تعادل را به او آموزش دهد.

نوع دیگری از آب درمانی برای سالمندان به تسکین دردهای کمر اختصاص دارد. در این شیوه، آبدرمانی به جای تاثیر بر یک قسمت خاص، نواحی مختلفی را در بدن تحت تاثیر قرار می­دهد. در آبدرمانی­های مخصوص کمردرد، درمانگر از سالمند شما می­خواهد تا قدم­های بلندی را در آب بردارد. این کار می­تواند علاوه بر تسکین درد در ناحیه­ی کمر، باعث بهبود آرتروز، آسیب­های زردپی پا و ناهنجاری­های ناشی از فلج مغزی گردد.

سالمندان معمولاً در این دوره از زندگی خود، با دردها و مشکلات عصبی بسیاری روبه­رو می­شوند. TTTA نوعی آبدرمانی است که به رفع مشکلات دستگاه عصبی می­پردازد و روند درمان آن را تسریع می­بخشد. در این روش عملکرد بیمار بهبود می­یابد. به این شکل درمانگر فرد را تحریک و تشویق می­کند تا کارهایی که قدرت انجام آن­ها را از دست داده بود، مجدداً انجام دهد و از توانایی­های خود استفاده کند.

در آبدرمانی به روش واتسو بر حرکات کششی تمرکز می­شود. این حرکات که شدت­های متفاوتی دارند، بدن سالمند شما را تحت تاثیر قرار می­دهند. با انجام این حرکات در آب، تحمل فشار آن­ها برای فرد آسان­تر می­شود. آرتروز یکی از مشکلاتی است که معمولاً در دوره­ی سالمندی به سراغ افراد می­‌آید. آبدرمانی به روش واتسو می­تواند برای بهبود این دست مشکلات و افرادی که به تازگی زانوی خود را عمل کردند، بسیار مفید باشد. در نهایت واتسو می­تواند با بهبود گرفتگی­ ماهیچه­ ها و تسکین دردهای کمر، آسایش و آرامش را برای سالمند شما فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: ورزش زانو برای سالمندان

برای انتخاب نوع صحیح آبدرمانی نیاز است تا وضعیت فرد توسط پزشک متخصص بررسی شود تا دردها و بیماری­ او به­خوبی شناخته شود. پس از آن با نظارت کارورز مجرب، روش منتخب آبدرمانی به­طور منظم و صحیح روی فرد اجرا شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. به این نرتیب می­توان روند بهبودی فرد را مشاهده نمود.

 

آب درمانی برای چه افرادی مضر است؟

به‌طور کلی تمام راهکارهای درمانی می‌تواند برای برخی افراد عوارض جانبی زیادی داشته باشد. از همین رو با توجه به خصوصیاتی که هر فرد دارد، بهترین روش برای او انتخاب می‌شود. به‌عنوان مثال افرادی که تب بالایی دارند، نباید از انواع روش‌های آبدرمانی استفاده کنند. زخم‌های باز یکی دیگر از مواردی است که فرد را از انجام آبدرمانی باز می‌دارد. این افراد تنها در صورتی می‌توانند از آبدرمانی استفاده کنند که با برچسب‌ها یا لباس‌های ضدآب روی زخم خود را پوشانده باشند.

بی اختیاری ادرار نیز از دیگر دغدغه‌هایی است که مانع از انجام آبدرمانی در افراد مختلف، خصوصا سالمندان می­شود. برخی از سالمندان هم­چنین دارای مشکلات تنفسی مانند آسم هستند. معمولاً پزشکان به این افراد توصیه می­کنند تا از آبدرمانی و روش­های درمانی مشابه بپرهیزند تا از بروز مشکلات جدی­تر در آن­ها جلوگیری شود.

در آب استخرها برای ضدعفونی کردن آن­ها معمولا از کلر استفاده می­کنند. فرد می­تواند به کلر آلرژی داشته باشد و با عوارض متعددی روبه­رو شود. در زنان باردار نیز آبدرمانی می­تواند مضراتی داشته باشد. در این افراد پیش از هر اقدامی مشورت با پزشک فرد الزامی است.

یکی از رایج­ترین ترس­ها در میان افراد، ترس از آب یا هیدروفوبیا است. آبدرمانی با تمام مزایا و فوایدی که دارد می­تواند از نظر روحی این افراد را در شرایط نامساعدی قرار دهد. به طور کلی بیماری­های مختلفی هستند که مانع بهره­ بردن فرد از آبدرمانی می­شوند. یکی از این بیماری­ها صرع است. صرع یک بیماری با شرایط خاص است و چون ممکن است هنگام بروز حمله ­های صرعی و عصبی با شرایط خطرناکی روبه‌­رو شود، توصیه می­شود تا این افراد از آبدرمانی استفاده نکنند.

 

کلام آخر

آبدرمانی یا هیدروتراپی یکی از روش­های درمانی بسیار مناسب است که برای افراد مختلف استفاده می­شود. سالمندان در این دوره از زندگی خود با دردها و بیماری­های متنوعی روبه­رو می­شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می­کنند تا سالمندان از این روش درمانی استفاده نمایند. آبدرمانی انواع مختلفی دارد که می­تواند بر استقامت فرد و تسکین دردهای او اثر بگذارد.

بیشتر بخوانید: درمان پا درد سالمندان

آب درمانی برای سالمندان نیز مانند تمام روش­های درمانی می­تواند برای برخی افراد مثل کسانی که به کلر آلرژی دارند، زخم­های بسته نشده دارند و… مضر باشد. به ­همین دلیل نیاز است پیش از هر اقدامی با پزشک فرد مشورت شود و به این شکل می­توان از بروز مشکلات جدی­تر جلوگیری نمود. شما نیز ممکن است در طول زندگی خود از این روش درمانی استفاده کرده باشید. شما می­توانید با بیان تجربیات خود، دیگران را در استفاده از آبدرمانی یا هیدروتراپی راهنمایی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا