A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مراقبت‌های لازم بعد از تزریق واکسن کرونا در سالمندان

سالمندان جمعیت کثیری از کشور را تشکیل داده‌اند، به مرور زمان و با افزایش سن بدن فرد سالمند دیگر قادر نخواهد بود که مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد. بسیاری از اندام‌های داخلی فرسوده می‌شوند و حتی دیگر قادر نیستند نیاز بدن فرد را تامین کنند. در این شرایط معمولا نیاز بدن به ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و.. از طریق مکمل‌ها و داروهای تجویز شده از جانب پزشک تامین خواهد شد. ویروس کرونا در ابتدای ظهور خود، قشر سالمندان را مورد هدف قرار داده بود. سالمندان به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند نمی‌توانند در برابر این ویروس قوی تاب بیاورند، به همین دلیل است که آمار مرگ و میر در بین سالمندان بسیار بالاست.

به مرور زمان با تزریق دو دوز واکسن، میزان مرگ و میر در این قشر کاهش پیدا کرد. خوشبختانه در حال حاضر جمعیت بسیاری از سالمندان کشور تزریق دو دوز واکسن خود را انجام داده‌اند. از این رو می‌توان گفت که ۵۰ درصد در برابر ویروس کرونا ایمن شده‌اند، اما این پایان ماجرا نیست همواره باید با وجود تزریق واکسن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

در این بخش قصد داریم تا علاوه بر عوارض و مزایایی که این واکسن‌ها می‌توانند برای افراد سالمند داشته باشند، شما را با نکات مهم در رابطه با مراقبت بعد از تزریق واکسن کرونا در سالمندان آشنا کنیم.

منع تزریق واکسن کرونا برای سالمندان

طبق نظر پزشکان افراد سالمندی که به داروهای مختلف واکنش آلرژیک شدید نشان می‌دهند باید بعد از تزریق واکسن کرونا (سینوفارم، فایزر، آسترازانکا، برکت، بهارات، اسپوتنیک و …) تحت درمان قرار بگیرند. درصد بسیاری از این افراد با تزریق واکسن کرونا دچار شوک آنافیلاکسی و آلرژی شدید می‌شوند و این موضوع می‌تواند در بسیاری از موارد منجر به فوت فرد سالمند شود. به همین دلیل باید قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.

به هر حال سالمندانی که سابقه بیماری قلبی، بیماری مغزی، شوک و آلرژی شدید و.. دارند بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با پزشک مشورت کنند. علاوه بر این موضوع اگر فرد سالمندی علائم ویروس کرونا را داشت بهتر است برای اطمینان خاطر، قبل از تزریق واکسن کرونا یک تست پی سی آر بدهد. چون در صورت مبتلا بودن به کرونا، تزریق واکسن می‌تواند در موارد بسیاری در سالمندان منجر به مرگ شود. سالمندان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در مقایسه با افراد جوان توانایی رویارویی با کرونا شدید را نخواهند داشت. البته این موضوع در رابطه با همه سالمندان صادق نیست و به نوع سیستم ایمنی بدن فرد هم بستگی دارد.

نکات مراقبتی از سالمندان بعد از تزریق واکسن کرونا

  • واکسن کرونا سعی دارد تا با تحریک سیستم ایمنی بدن بیماری را سرکوب کند، به همین دلیل ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. در صورت شدت یافتن عوارض و ادامه دار بودن آن‌ها بیش از ۴۸ ساعت پس از تزریق واکسن، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • بعد از تزریق واکسن در سالمندان، بهتر است تا برطرف شدن عوارض آن استراحت کنند. این عوارض معمولا در همان یکی دو روز پس از تزریق واکسن خود را نشان می‌دهند.
  • بسیاری از سالمندان که بعد از تزریق دوز اول علائم داشتند، از تزریق دوز دوم خودداری می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای سلامتی آن‌ها بسیار نگران کننده باشد. بهتر است در صورت تزریق دوز اول، دوز دوم آن را هم با وجود داشتن عوارض محدود تزریق کنید.
  • بهتر است قبل از تزریق واکسن کرونا فرد سالمند با پزشک خود، مشورت کند.
  • حدالامکان برای افراد سالمند بهتر است از واکسن‌هایی با عوارض کمتر استفاده کنند.
  • خوردن مایعات و نوشیدنی‌های طبیعی می‌تواند به بهبود حال سالمندان کمک بسیاری کند.
  • بعد از تزریق واکسن بهتر است تا ۴۸ ساعت از استحمام بپرهیزید.
  • اگر روی دست سالمند آثار کبودی، التهاب، درد و… تا ۴۸ ساعت آینده برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید.
  • بعد از تزریق واکسن کرونا، فرد سالمند بهتر است برای بهبود حالش نیم ساعت در مرکز واکسیناسیون بماند.

مراقبت بعد از کرونا برای سالمندان

تداخل دارویی سالمندان با واکسن کرونا

سالمندانی که به بیماری‌های دیابت، قلبی، کلیوی، روماتولوژیک و… مبتلا هستند بهتر است برای تزریق واکسن و مصرف داروهای خود با پزشک معالجشان مشورت کنند.
اگر فرد سالمندی از داروهای ضدالتهاب و کورتونی استفاده می‌کند، باید قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کند. این داروها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند و در نتیجه میزان اثربخشی واکسن را کاهش دهند. در این حالت فرد سالمند باید تا چند روز قبل و بعد از تزریق واکسن از خوردن این داروها جلوگیری کند.

مزایا تزریق واکسن کرونا به سالمندان

  • واکسن کرونا می‌تواند یک راه درمان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد.
  • تزریق واکسن کرونا می‌تواند پاندمی ویروس کرونا را از بین ببرد.
  • استفاده از واکسن در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در جهان موثر عمل کرده است.

حال عمومی سالمندان بعد از تزریق واکسن کرونا

بعد از تزریق واکسن کرونا به افراد سالمند بهتر است علاوه بر استراحت کافی، آب و مایعات فراوانی بنوشند. به دلیل تزریق واکسن ممکن است در ۴۸ ساعت آینده فرد علائم ضعیفی از بیماری کرونا داشته باشد. البته شدت این علائم در سالمندان به مراتب کمتر از افراد جوان است. اگر با علائمی چون سردرد، گلو درد، بی حالی مواجه شدید بهتر است از مصرف داروهای ضدالتهاب خودداری کنید، می‌توانید با مصرف استامینوفن بدون کدئین از شدت عوارض بکاهید.

باید به این موضوع توجه کنید که با تزریق یک دوز بدن فرد سالمند در برابر ویروس کرونا ایمن نخواهد شد، تنها بعد از دو هفته پس از تزریق دوز دوم بدن فرد در برابر ویروس کرونا ایمن می‌شود. به هر حال با وجود تزریق هر دو دوز واکسن کرونا برای کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر این بیماری، بهتر است پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. تزریق واکسن کرونا تنها می‌تواند آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس را کاهش دهد. به هیچ عنوان نمی‌تواند صد در صد از ابتلا فرد به ویروس کرونا جلوگیری کند. پس اگر دو دوز واکسن کرونا را هم تزریق کرده‌ باشید موظف هستید که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و همواره از ماسک استفاده کنید. پس تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت واکسینه نشوند نمی‌توان از ایمنی کامل برخوردار بود.

چگونه می‌توان خطر بیماری کرونا در سالمندان را کاهش داد؟

برای اینکه شدت ابتلا به ویروس کرونا در افراد سالمند کاهش پیدا کند بهتر است به چند نکته مراقبتی توجه داشته باشند:

  • حدالامکان برای کارهای ضروری از خانه خارج شوند.
  • در صورت حضور در محیط‌های عمومی و شلوغ از دو ماسک استاندارد استفاده کنند.
  • سعی کنند همواره برای ضدعفونی کردن سطوح و دست‌های خود از ضدعفونی کننده الکل‌دار استفاده کنند.
  • از حضور در دورهمی‌های شلوغ و محافل پر رفت و آمد بپرهیزند.
  • اگر مشکوک به بیماری کرونا هستند و علائم اولیه دارند، به منظور جلوگیری از شدت یافتن این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنند.
  • فاصله اجتماعی را در محیط خارج از خانه رعایت کنند.
  • حدالامکان از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده نکنند.

کلام آخر

به طور کلی قشر سالمند جامعه ما، به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند بیشتر در معرض این ویروس کشنده قرار می‌گیرند. بدن افراد سالمند مانند جوانان قادر نیست که بعضی از مواد مورد نیاز بدن را تامین کند، به همین دلیل بهتر است برای حفظ سلامتی خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. این بیماری بیشتر سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل بهتر است با تقویت فرد سالمند(استفاده از موادغذایی مقوی، آبمیوه‌های طبیعی، ویتامینCو…) از وی در برابر ویروس کرونا محافظت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا