A
سلامت جسمی سالمندان

علت خشکی پوست در سالمندان و ۱۰ راهکار مفید برای درمان آن

با ورود به دوره سالمندی، تغییرات فیزیولوژیکی گوناگونی در بدن رخ داده که تعدادی از این تغییرات در ظاهر افراد هم رخ می­‌دهد. خشکی پوست در سالمندان یکی از تغییرات مهمی است که با افزایش سن مشاهده می‌شود، یعنی پوست خشک‌­تر شده. با افزایش سن، لایه­‌های پوست چربی خود را از دست داده و حالت نازک و شکنندگی پیدا می­‌کنند. در دوران سالمندی، چین و چروک، لکه و ضایعات پوستی در سطح پوست، بیشتر نمایان می‌شوند.

عوامل ایجاد­ کننده خشکی پوست در سالمندان

  • یکی از مواردی که در خشکی پوست تاثیر بدی دارد، استفاده بیش از حد از شوینده‌­ها و پاک کننده‌­ها است. این نوع مواد شوینده به­ دلیل قدرت حل ­شوندگی بالا، چربی­‌های موجود در پوست را حل می­‌کنند و باعث خشکی پوست می­‌شوند.
  • قرار­گرفتن­ طولانی­ مدت و مداوم در زیر نور خورشید، خشکی پوست را به دنبال دارد. اشعه ماورا­بنفش ساطع­‌شده از سوی خورشید، به پوست آسیب می­‌رساند. در هنگام بیرون ­رفتن، از کرم ضد­آفتاب متناسب با پوست خود استفاده کرده تا از عوارض پوستی جلوگیری کنید.
  • آب خیلی گرم یا خیلی سرد برای شستشوی پوست، به­ هیچ ­عنوان توصیه نمی‌­شود. حمام­‌های طولانی­‌مدت، چربی پوست را از بین می‌برند. افرادی که پوست خشک دارند، نباید از حوله­‌های خشک و زبر استفاده کنند. از شامپو و صابون­‌های به­ شدت قلیایی، بپرهیزید چون چربی پوست را کاهش می­‌دهند.
  • مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، موجب آسیب و خشکی پوست می­‌شوند. کرم­‌های پاک­‌کننده آرایشی، به ­دلیل داشتن روغن­‌های هیدروژنه و آزاد­سازی رادیکال­‌های آزاد، به سلول­‌های پوستی آسیب زده و باعث خشکی پوست می‌شوند.
  • بیماری­‌هایی مثل دیابت هم می­‌تواند باعث خشکی پوست در سالمندان شود، چون افزایش قند خون، بدن را دچار کم­‌آبی می­‌کند. بیماری‌های کلیوی و مشکلات تیروئید نیز با خشکی پوست در ارتباط هستند.
  • یکی از موارد مهم دیگری که شاید آن­ را نادیده بگیریم، نوع لباس­ پوشیدن است. لباس‌­های چسبان و تنگ به پوست آسیب می­‌زنند و باعث خشکی پوست می­‌شوند. سالمندان عزیز، باید لباس­‌های نخی و راحت بپوشند.

خشکی پوست در سالمندان

راه­کارهای پیشنهادی برای رفع خشکی پوست

رعایت درست موارد بهداشتی، باعث سلامت پوست در دوران پیری می­‌شود.

  • همه متخصصان پوست، توصیه می­‌کنند که به ­قدر کافی آب بنوشید، چون سلول‌­های بدن را جوان‌­تر و شاداب­‌تر نگه می‌­دارد. پس هر روز حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنید.
  • یوگا کار کنید. یوگا با تقویت و کشش ماهیچه، در سلامت پوست تاثیر ب­سزایی دارد.
  • برای پیشگیری از خشکی پوست در سالمندان باید از حوله­‌های نخی استفاده کرد.
  • با هر نوع پوستی که دارید، بهتر است حوله را با فشار روی پوست خود نکشید، زیرا باعث آسیب­ دیدن پوست می­‌شود.
  • پوست خشک خود را مرطوب کنید. از مرطوب­‌کننده‌هایی که سازگار با پوست شما هستند، استفاده کنید. تهیه یک دستگاه بخور برای مرطوب نگه­ داشتن فضای خانه، فکر خوبی به­ نظر می­‌رسد. اگر محیط زندگی شما به­ حد­ کافی رطوبت داشته باشد، پوست­تان دیگر خشک نمی­‌شود.
  • هنگام فعالیت در خارج از منزل، از کلاه، نقاب، کرم ضد­آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید، لباس آستین ­بلند بپوشید تا از سوختگی پوست خود جلوگیری کنید.
  • برای داشتن پوست سالم، باید از کشیدن سیگار­ بپرهیزید. مصرف سیگار باعث چین و چروک پوست و هم­چنین منجر به تشدید خشکی پوست در سالمندان می‌­شود و گردش خون در لایه‌­های پوست را کاهش می­‌دهد.
  • رژیم غذایی سرشار از آنتی­‌اکسیدان را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا سلامت پوست خود را تضمین کنید. انواع توت‌­ها با ساختن کلاژن طبیعی، از پیری زودرس و خشکی پوست در سالمندان پیشگیری می‌­کنند و باعث جوان­تر ماندن پوست آن‌­ها می­‌شوند. ویتامین‌­های موجود در میوه انار، سلول­‌های جدیدی را در لایه پوست می­‌سازند و باعث افزایش توانایی پوست در برابر انواع آسیب­‌ها می‌شود.
  • روغن زیتون برای درمان و پیشگیری از خشکی پوست، نقش فو‌ق­‌العاده مهمی دارد که نمی‌­توان آن ­را نادیده گرفت. روغن زیتون را به صورت موضعی بر روی پوست خود بمالید و پوست خود را چرب کنید و از داشتن پوست نرم و لطیف لذت ببرید. خشکی پوست در فصل‌­های سرد سال مثل پاییز و زمستان، بیشتر دیده شده که ترکیب عسل و زیتون در این فصل­‌ها، توصیه می‌شود.
  • در مجموع، پرهیز از شستشوی بیش ­از ­حد پوست و استفاده مداوم از مرطوب­ کننده‌­های پوست، می­‌تواند عوارض خشکی پوست در سالمندان را کاهش دهد.

جمع‌­بندی

با رعایت موارد خیلی ساده ولی پر­ اهمیت که در بالا اشاره شد، همیشه از پوست با­ طراوت خود محافظت کنید و بدانید که مرطوب نگه­داشتن پوست با مواد طبیعی، از بهترین راه‌­های پیشگیری از خشکی پوست در سالمندان است. به ­دلیل این­که لایه­‌های پوست از ورود عوامل بیماری­‌زا مثل میکروب­‌ها به بدن جلوگیری می­‌کند، سالم نگه­داشتن پوست، به سلامت افراد کمک می­‌کند. با رعایت بهداشت پوست، سلامتی خود را تضمین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا