A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت روان سالمندان

سواد رایانه‌ای سالمندان

یکی از مسائل مهم در دنیای دیجیتال برای افراد مسن، افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان است. استفاده از تکنولوژی برای سالمندان می‌تواند از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. در عصر دیجیتال سالمندان با افزایش سواد رایانه‌ای خود قادر خواهند بود تا با انواع دستگاه‌های دیجیتال کار کنند. استفاده از تلفن همراه و دستگاه‌های خود پرداز به آنان این امکان را خواهد داد تا در صورت نیاز بتوانند، مشکلات خود را مرتفع نمایند.

داشتن سواد رایانه‌ای سالمندان برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های مختلف ذهنی نظیر زوال عقل و بیماری آلزایمر سالمندان بسیار مهم است. جهان به سوی پیشرفت تکنولوژی در حال حرکت است و برای این که سالمندان نیز بتوانند همگام با پیشرفت تکنولوژی خود را بروز کنند بهتر است شیوه‌های استفاده از ارتباط امروزی را به آنان بیاموزید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد اهمیت یادگیری سواد رایانه‌ای برای سالمندان مطالب قابل توجهی را با شما به اشتراک بگذاریم.

اهمیت یادگیری سیستم رایانه برای سالمندان

در زمان گذشته ابزارهایی که در اختیار افراد قرار داشته است بسیار محدود بوده که این امر باعث می‌شود تا امروزه سالمندان در هنگام مواجه شدن با ابزارهای دیجیتالی دچار ترس و اضطراب شوند. داشتن احساس غریبگی با تکنولوژی روز برای سالمندان به عنوان یک امر کاملا طبیعی شناخته می‌شود. یادگیری سواد رایانه‌ای سالمندان از جهت مختلف برای آنا دارای اهمیت است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مرتفع کردن نیازهای اساسی روزانه

چه بخواهیم چه نخواهیم باید اذعان کنیم که تکنولوژی در زندگی امروزی نقش بسزایی دارد. وجود سیستم‌های خدمات عمومی که مستلزم استفاده از تکنولوژی است باعث شده است تا بسیاری از سالمندان نیاز به یادگیری تکنولوژی داشته باشند. با نگاه به دور و اطراف‌مان متوجه خواهیم شد که بسیاری از خدمات بانکی و اینترنتی به صورت آنلاین قابل استفاده است.

این امر نشان می‌دهد که افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان به آنان کمک خواهد کرد تا بتوانند در زمان و هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

به عنوان نمونه یک سالمند برای خرید از سوپرمارکت باید بتواند از دستگاه پوز و کارت بانکی استفاده نماید. این موضوع باعث می‌شود تا فرد سالمند به مرور زمان بتواند با آسایش بیشتری کارهای اساسی روزانه خود را انجام دهد. افزایش تعامل سالمندان با تکنولوژی روز و نرم افزارهای بانکی باعث خواهد شد تا بدون نیاز به افراد دیگر بتوانند کارهای خود را سر و سامان دهند.

افزایش سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت

استفاده از تکنولوژی روز می‌تواند به شکل قابل توجهی باعث افزایش سرگرمی و اوقات فراغت سالمندان شود. سالمندان در ایام بازنشستگی زمان زیادی را برای انجام بازی‌های فکری و سرگرمی‌های جالب دارند تا با این کار بتوانند میزان پیشرفت زوال عقل را کاهش دهند. افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان به آنان کمک خواهد کرد تا بتوانند بدون نیاز به دیگران، موسیقی‌های مورد علاقه خود را گوش دهند و از بازی‌های فکری متنوع استفاده کنند.

هر کدام از موارد گفته شده به مرور زمان باعث بهبود وضعیت کیفی زندگی سالمند خواهد شد. اگر در منزل خود دارای فرد سالمند هستید برای این که بتوانید آموزش‌های لازم را به وی ارائه دهید باید با صبر و حوصله بتوانید این مسئولیت را به خوبی انجام دهید. برنامه‌های الکترونیکی زیادی برای گوشی‌های هوشمند وجود دارند که باعث بهبود وضعیت زندگی سالمندان خواهند شد.

افزایش ارتباط خانوادگی

سالمندان با افزایش ارتباط با فرزندان و نوه‌های خود می‌توانند محیط آرام‌تری را سپری کنند. اگر سالمندان بدانند که با افزایش سواد رایانه‌ای قادر خواهند بود تا با بستگان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند قطعا به دنبال یادگیری آن می‌روند. وجود راه‌کارهای مختلف برای یادگیری تلفن‌های هوشمند و رایانه باعث افزایش تعاملات اجتماعی شده که این امر علاوه بر حفظ سلامت مغز باعث درگیر شدن روزانه آنان با فرزندان خود خواهد شد.

در صورتی که سواد رایانه‌ای سالمندان به مرور زمان افزایش پیدا نماید، قادر خواهند بود تا بدون نیاز به دیگران به صورت مستقل با انواع شبکه‌های اجتماعی تعامل داشته باشند.

خرید مواد غذایی مورد نیاز

بسیاری از سالمندان به دلیل این که در این سن از وضعیت جسمانی نامناسبی برخوردار هستند، با یادگیری و افزایش سواد رایانه‌ای قادر خواهند بود تا با اتصال به اینترنت و رایانه، خرید مواد غذایی خود را با چند کلیک ساده انجام دهند. خرید اینترنتی به آنان این امکان را می‌دهد که محصولات و مواد غذایی مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرند.

بررسی وضعیت سلامتی

سالمندان در این سن دچار بیماری و عارضه‌های مختلف می‌شوند که نیاز به رسیدگی دارند. در صورتی که افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان طبق برنامه پیش رود، می‌توان انتظار داشت که برای پیگیری رژیم غذایی خود، مصرف داروهای تعیین شده و غیره با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند بتوانند نیاز خود را در این زمینه مرتفع کنند.

سواد رایانه‌ای سالمندان اهمیت زیادی در پرکردن اوقات فراغت و تقویت حافظه آن‌ها دارد.
سواد رایانه‌ای سالمندان

آشنایی با چگونگی آموزش مهارت اساسی رایانه به سالمندان

زمانی که تصمیم گرفتید مهارت‌های کار کردن با سیستم رایانه و آموزش تکنولوژی روز را به سالمندان بیاموزید باید در مورد نحوه این آموزش کمی فکر کنید. شیوه‌های مختلفی وجود دارند که رعایت کردن هر کدام باعث می‌شوند تا روند یادگیری در سالمندان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا نماید که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت:

غلبه بر ترس و استرس

زمانی که بخواهید آموزش‌های لازم را به سالمندان ارائه کنید، قطعا آنان دچار ترس و استرس خواهند شد. طبیعی است که یادگیری در این سن باعث ایجاد واکنش‌های این چنینی در آنان شود. باید توجه داشته باشید که افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان به مرور زمان رخ می‌دهد. سالمندان با دقت فراوان و غلبه بر ترس و استرس خود می‌توانند به مرور زمان مطالب بیان شده را یاد گرفته و از آنها لذت ببرند.

داشتن نگرش مثبت

ایجاد یک دید مثبت و تشویق سالمندان به یادگیری به آنان کمک خواهد کرد تا بتوانند میزان یادگیری خود را در یک بازه زمانی کوتاه افزایش دهند. ایجاد یک جو دوستانه و مثبت باعث خواهد شد تا یادگیری در سالمندان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا نماید.

قرارگیری در عمل انجام شده

زمان یادگیری تکنولوژی و مباحث مرتبط با آن بهتر است از فعالیت‌های عملی استفاده کنید. زمانی که سالمند بتواند در یک شرایط محیطی مناسب قرار بگیرید، با مشاهده و توجه کردن به آموزش‌های بیان شده قادر است تا به مرور وضعیت ذهنی خود را بهبود ببخشد. در این صورت کار کردن با سیستم رایانه و تلفن‌های هوشمند مؤثر بوده و باعث می‌شود تا یادگیری به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

استفاده از موتورهای جستجو

زمانی که سواد رایانه‌ای سالمندان تا حدود زیادی افزایش یافت، بهتر است آنها را تنها گذاشته تا در صورت داشتن هر گونه سوال بتوانند از موتورهای جستجوی مختلف نظیر گوگل استفاده کنند. یادگیری کار کردن با موتورهای جستجو به نوعی یک نوع فعالیت مغزی مناسب برای افزایش یادگیری بخش‌های گوناگون تکنولوژی است.

گاهی لازم است که با تنها گذاشتن سالمندان در این زمینه بتوانید میزان کیفیت یادگیری را در ذهن آنان افزایش دهید.

افزایش تنظیمات متناسب با نیاز سالمندان

زمانی که در حال انجام آموزش برای سالمندان هستید باید بتوانید متناسب با نیاز جسمی و روحی آنان، تنظیمات مختلف را اعمال کنید. در واقع برای آموزش کار با سیستم رایانه بهتر است اندازه متن را بزرگ‌تر و در هنگام پخش ویدیوهای مختلف صدای آن را بلندتر کنید.

یادداشت کردن رمزهای عبور

طبیعی است که با افزایش سن، بسیاری از اختلال‌های ذهنی نظیر فراموشی در سالمندان پدیدار می‌شود. توصیه ما این است که در زمان استفاده از سیستم رایانه، رمز عبور آنان را در یک کاغذ یادداشت کنید تا در صورت فراموشی، بتوانند با مشاهده رمز یادداشت شده از سیستم رایانه و لوازم هوشمند استفاده کنند.

تعیین زمان استراحت

در هنگام افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان بهتر است بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده برای آموزش را کوتاه کنید. زمانی که سالمند احساس خستگی نماید، یادگیری وی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌نماید. در این صورت وجود وقفه‌های مختلف و نوشیدن یک لیوان آب می‌تواند باعث افزایش تمرکز در آنان شود.

به کارگیری تکنولوژی‌های دارای صفحه لمسی

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از سالمندان برای یادگیری تکنولوژی روز، استفاده از گجت‌های لمسی را ترجیح می‌دهند. بنابراین برای این که بتوانید تاثیر آموزش‌های خود را دوچندان کنید بهتر است به دنبال انتخاب گجت‌ و محصولات لمسی باشید.

سالمندان نیاز به یادگیری چه نوع مهارتی دارند؟

انتخاب نوع مهارت مورد نیاز سالمندان نیز به عنوان یکی از کلیدی‌ترین موضوعات افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان است. به نظر شما برای آموزش سالمندان باید از چه مهارت‌هایی آغاز کرد؟ در ابتدا بهتر است لیستی از مهارت‌های مفید قابل آموزش به سالمندان را تهیه کنید و بدون نگرانی آموزش‌های لازم را به آنان ارائه دهید.

زمانی که بتوانید اصول و اطلاعات اولیه را به سالمندان منتقل کنید قادر خواهید بود تا شرایط را برای یادگیری بیشتر مهیا کنید. در ادامه لیستی از مهارت اساسی رایانه که می‌تواند برای افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان مؤثر باشد قرار گرفته شده است:

  • آشنایی با دانش اولیه روشن کردن سیستم رایانه
  • آشنایی با بخش‌های ابتدایی رایانه
  • باز و بسته کردن پرونده و پوشه‌ها
  • نحوه استفاده از مرورگرهای اینترنتی
  • اعمال تنظیمات در رایانه‌های شخصی بر اساس نیاز روزانه
  • بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر واتساپ و اینستاگرام
  • نحوه ارسال پیامک از طریق گوشی‌های هوشمند

هر یک از مهارت‌های بیان شده در بالا برای شروع آموزش می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر بخواهید تمام موارد را به مرور زمان به افراد سالمند آموزش دهید باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. سالمندان به دلیل داشتن شرایط جسمی و روحی متفاوت، در حین آموزش دچار اشتباهات فراوان می‌شوند که این امر نشان می‌دهد برای این که بتوانید در ارائه آموزش‌های خود موفق عمل کنید، بهتر است با آرامش و صبر فراوان، اطلاعات خود را به آنان منتقل کنید.

یکی دیگر از نکات کلیدی در زمان آموزش مهارت‌های بالا، تمرین و تکرار است. فراموشی به عنوان یک عارضه کلیدی در سنین میانسالی و پیری است که بسیاری از افراد را گرفتار می‌نماید. اگر بخواهید مطالب آموزش داده شده در ذهن افراد سالمند تثبیت شود باید بتوانید در طول هفته، آموزش‌های ارائه داده شده را توسط پرستار سالمند با آنان تکرار کنید. هر چه تمرین و تکرار افزایش یابد، یادگیری به شکل قابل توجهی در ذهن آنان تثبیت می‌شود.

جمع بندی سواد رایانه‌ای سالمندان

سالمندان به عنوان عضو ویژه خانواده‌ هستند که به دلیل داشتن تجارب فراوان می‌توانند کمک‌های بسزایی را به سایر افراد جامعه داشته باشند. یکی از مسائل مهمی که در این روزها باید به آن توجه داشته باشید افزایش سواد رایانه‌ای سالمندان است. سالمندان اگر بتوانند همگام با پیشرفت تکنولوژی، از ابزارهای روز الکترونیکی استفاده کنند، قادر خواهند بود تا ضمن رفع نیازهای خود، سلامت جسمی و روحی‌شان را تضمین نمایند.

در این مقاله سعی شده است تا به صورت کامل شیوه‌های آموزش رایانه و کار کردن با گجت‌های هوشمند آموزش داده شود. اگر به عنوان یک عضو از اعضای خانواده بخواهید آموزش‌های بیان شده را به بیان ساده به سالمندان آموزش دهید باید درک درستی از وضعیت جسمی و روحی‌شان داشته باشید.

همان‌طور که آنان در ارائه آموزش سبک صحیح زندگی به ما، تلاش زیادی داشته‌اند، ما نیز باید بتوانیم با استفاده از صبر و تحمل بالا، آموزش‌ یادگیری مهارت کار کردن با سیستم رایانه را در اختیار آنان قرار دهیم. به راستی آموزش کار کردن با سیستم رایانه و تکنولوژی روز برای سالمندان چه تاثیرات مثبتی می‌تواند بر روی سبک زندگی آنان داشته باشد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا