A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت جسمی سالمندان

راهکارهایی برای جوانسازی پوست سالمندان

ژن‌ها، عادت‌های روزانه و محیطی که در آن زندگی می‌کنید از جمله عوامل موثر بر پیری پوست هستند. به همین دلیل بهترین استراتژی برای حفظ جوانی پوست در سالمندی پیشگیری و مراقبت‌ از پوست است. برای جوانسازی پوست سالمندان راه‌های بسیاری وجود دارد. بعضی از آن‌ها به راحتی کاهش زمان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید هستند. متخصصان پوست به سالمندان توصیه می‌کنند تا حد امکان بین ساعت ده صبح تا دو ظهر بیرون نروند.

ویتامین سی، درمان با استفاده از رتینوئید و اسید‌های آلفا هیدروکسی برای جوانسازی پوست در مراحل اولیه بروز مشکلات پوستی موثر هستند. لایه‌برداری‌های شیمیایی، لیزر و میکرونیدلینگ گزینه‌هایی مطلوب برای آسیب‌های شدیدتر پوستی در سالمندی هستند.

برای جوانسازی پوست افراد مسن می‌توان خطوط عمیق پوستی را با سم بوتولینوم یا پرکننده‌های حاوی اسید هیالورونیک، چربی خود فرد و ایمپلنت Gore-Tex از بین برد. اما ما در این مقاله راهکارهای جوانسازی پوست سالمندان به روش‌های آسان خانگی و درمان‌هایی همچون لیزر، میکرونیدلینگ و ILP می‌پردازیم.

بیایید در ابتدا روند پیرشدن پوست و مشکلاتی که به همراه دارد را با یکدیگر بررسی کنیم.

تاثیرات سالمندی بر پوست

افزایش سن پوست را نیز همانند سایر اندام‌ها تغییر می‌دهد. پوست نازک‌تر می‌شود، چربی‌هایش را از دست می‌دهد و دیگر مانند قبل صاف و یکدست و سفت نیست. در دوران سالمندی رگ‌ها و استخوان‌های زیر پوست شما راحت‌تر دیده می‌شوند. اگر در سالمندی روی پوست خراش، زخم و بریدگی ایجاد شود سخت‌تر از جوانی بهبود می‌یابد. سال‌ها برنزه شدن با آفتاب یا مدت زیادی در معرض آفتاب قرارگرفتن ممکن است منجر به چین‌وچروک، خشکی، لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست شود. اما اصلا نگران نباشید، کارهای بسیاری هست که برای مراقبت از پوست و بهتر کردن آن می‌توانید انجام دهید.

مشکلات پوستی دوران سالمندی:

  • خشکی پوست
  • پوست لاغرتر شده و ظاهری شبیه کاغذ پیدا می‌کند
  • ایجاد خارش
  • افزایش لکه‌های دوران پیری، کک و مک و چین و چروک
  • به راحتی تحریک می‌شود
  • بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های پوستی است
  • راحت‌تر کبود می‌شود
  • کمتر عرق می‌کند

بیشتر بخوانید: جوان ماندن بعد از ۴۰ سالگی

مراقبت از پوست در دوران سالمندی و جوانسازی پوست در خانه

هنگامی که حرف از مراقبت از پوست سالمندان به ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰ زندگی می‌شود، متخصصان پوست توصیه می‌کنند اگر تا الان سبک زندگی خود را تغییر نداده‌اید، حتما این کار را انجام دهید. اقداماتی که برای جوانسازی پوست سالمندان در خانه می‌توانند انجام دهند:

برای تسکین پوست خشک، حمام کنید. به وجود آوردن یک سری تغییرات ساده در شیوه حمام کردن می‌تواند باعث کاهش یا رفع خشکی و خارش پوست شود. کارهایی که برای مراقبت از پوست در سالمندی می‌توانید انجام دهید:

  • از صابون جامد استفاده نکنید. یک شامپو بدن ملایم و کرم مانند بدون عطر را جایگزین کنید.
  • با آب گرم حمام کنید. نه آب داغ! آب داغ همه چربی‌های طبیعی روی پوست را از بین می‌برد و این باعث خشکی پوست می‌شود.
  • از یک لیف بسیار نرم برای شستن پوست خود استفاده کنید. لیف‌ و کیسه‌های زبر و برس‌های حمام خشن باعث تحریک پوست شما می‌شوند.
  • مدت زمان حمام را کوتاه کنید. نیازی نیست هر روز حمام کنید. ده دقیقه زمان مناسبی برای دوش گرفتن است.
  • بعد از حمام آب باقی مانده روی پوست را با حرکت دست بکشید اما بگذارید مقداری از این آب باقی بماند. هنگام استفاده از مرطوب کننده، این آب به آبرسانی پوست شما کمک می‌کند.
  • یک مرطوب کننده یا لوسیون مخصوص پوست خشک تهیه کنید و بعد از حمام پوست خود را با آن ماساژ دهید. این کار به کاهش خشکی و ترمیم سد محافظ پوست می‌شود.

یک دستگاه بخور تهیه کنید و هنگام خشکی هوا از آن استفاده کنید. گرمای هوا رطوبت موجود در فضا را از بین برده و خشکی هوا باعث خشکی پوست شما می‌شود. حفظ رطوبت محیط از ۴۵ تا ۶۰ درصد می‌تواند باعث کاهش خشکی و خارش پوست شود. به راحتی می‌توانید رطوبت موجود در هوا را با رطوبت‌سنج اندازه‌گیری کنید.

مراقبت از پوست دست در سالمندی

هنگام انجام کارهای خانه و باغبانی دستکش بپوشید. فعالیت در خانه و باغچه پوست شما را در معرض مواد شیمیایی ناملایم، نور خورشید و سایر مواردی قرار می‌دهد که باعث تحریک و خشکی پوست شما می‌شوند. وقتی دستکش می‌پوشید احتمال بریدگی یا آسیب‌دیدگی پوست شما بیشتر می‌شود.

مراقبت از پوست سالمندان در برابر نور خوشید

اگر روی پوست چین‌وچروک، لکه و تغییرات رنگی وجود دارد، ممکن است از خود بپرسید آیا مراقبت از پوست در برابر خورشید دیگر فایده‌ای دارد؟ بله دارد. در این مرحله از زندگی، مراقبت در برابر آفتاب همچنان سود بسیاری دارد. برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های بیشتر، خشکی و احتمال ابتلا به سرطان پوست باید این کار را انجام دهید.

برای مراقبت از پوست سالمندان در برابر آسیب‌های اشعه خورشید، متخصصان پوست اقدامات زیر را توصیه می‌کنند:

  • روزانه از ضد آفتاب‌های موثر در برابر انواع میکروارگانیسم‌ها، مقاوم در برابر آب با SPF سی یا بالاتر استفاده کنید. باید با استفاده از ضد آفتاب تمام نواحی پوستی که زیر لباس نیستند و در معرض نور خورشید قرار دارند را بپوشانید.
  • هنگامی که بیرون از فضای بسته هستید، دنبال سایه باشید. حتی ضد آفتاب‌های فوق‌العاده و گران‌قیمت نیز نمی‌توانند در برابر آفتاب صد در صد از شما مراقبت کنند.
  • لباس‌هایی بپوشید که از شما در برابر خورشید مراقبت می‌کنند. برای فهمیدن اینکه آیا لباس شما قدرت کافی برای محافظت در برابر آفتاب را دارد، آن را مقابل یک چراغ روشن قرار دهید. اگر تابش نور را ندیدید، لباس مناسبی است.

پیشنهاد مطالعه: زیبایی در ۵۰ سالگی

نکات مهم برای مراقبت از پوست در سالمندی

از محصولات بدون عطر استفاده کنید. عطر و ادکلن و محصولات مراقبت پوستی حاوی رایحه می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث خارش و خشکی شوند.

برای معاینات سرطان پوست به یک متخصص پوست مراجعه کنید. از سن پنجاه سالگی به بعد، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد. هر چه سن بیشتر شود این ریسک نیز بالاتر می‌رود. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، می‌توان درمان زودهنگام و آسان را شروع کرد. اما اگر سرطان پخش شود، درمان نیز سخت‌تر می‌شود. سرطان پوست بسیار سریع گسترش می‌یابد. پوست خود را مداوم برای یافتن نشانه‌هایی از سرطان پوست به طور شخصی معاینه کنید.

جوانسازی پوست سالمندان با لیزر

لیزر پوست نوعی درمان زیبایی است. در لیزر از پرتوی متمرکز برای بهبود رنگ، بافت و ظاهر پوست استفاده می‌شود. اما لیزر چگونه زیبایی و سلامتی پوست صورت را بهبود می‌بخشد؟

  • به حداقل رساندن خطوط عمیق صورت و چین و چروک‌ها
  • درمان لکه‌های قهوه‌ای، قرمزی یا تغییر رنگ برای متعادل‌تر کردن تناژ پوست
  • پوست را محکم‌ کرده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد
  • جای جوش و اثر زخم جراحی را از بین می‌برد
  • موهای زائد صورت و بدن را از بین می‌برد

پیشنهاد مطالعه: سن مناسب برای لیفتینگ صورت

لیزر لایه بردار (Ablative)

در این روش جوانسازی پوست سالمندان، لایه‌های خارجی پوست برداشته شده و به پوست جدید به مرور زمان جایگزین می‌شود. میزان نفوذ لیزر به طول موج نور بستگی دارد: متخصص زیبایی شما با توجه به نوع پوست، هدف و ماهیت مشکل شما، بهترین نوع لیزر را برای درمان به کار می‌گیرد.

امروزه بیشتر متخصصان پوست از لیزرهای فراکشنال استفاده می‌کنند که فقط بخشی از پوست قرار گرفته در ناحیه مورد درمان را از بین می‌برند. در این روش به لیزر اجازه داده می‌شود که با خیال راحت به لایه‌های عمیق‌تر پوستی نفوذ کرده و با کمترین آسیب نتایج بهتری ایجاد شود.

لیزر فاقد لایه بردار (Non-Ablative)

برخی از لیزرها سطح پوست را از بین نمی‌برند که به آن‌ها لیزر Non-Ablative گفته می‌شود. این روش با گرم کردن سطح زیر پوست تولید کلاژن را افزایش داده و باعث ترمیم و استحکام طبیعی پوست می‌شود. این روش برخلاف لیزر لایه‌ بردار آرام آرام کار می‌کند و به پوست آسیب نرسانده و نتایج ماندگاری دارد.

پیشرفت در جوانسازی پوست سالمندان با لیزر به مرور زمان و به طور مداوم در طولانی مدت چشمگیر است اما یک شبه ظاهر نمی‌شود. چندین ماه طول می‌کشد تا ساخت سلول‌های جدید و رشد کلاژن به طور کامل شکل بگیرد. بهبود عوارضی مثل سرخ شدن یا صورتی شدن رنگ پوست نیز ممکن است تا چندین هفته طول بکشد.

با این وجود، هر بیمار کمی متفاوت است. متخصص زیبایی به شما کمک می‌کند تا بفهمید می‌خواهید چه نوع نتیجه‌ای از درمان‌های محتلف لیزر بگیرید. وقتی التهاب پوست کاهش یافت و نتایج اولیه را مشاهده کردید می‌توانید برای درمان‌های ترمیمی نیز مراجعه کنید.

جوانسازی پوست در سالمندان با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک تکنولوژی مبتنی بر بازسازی مجدد پوست است که از در آن از توانایی طبیعی پوست در بهبود برای کاهش نواقص پوستی، درمان آفتاب سوختگی و ایجاد چهره‌ای نرم‌تر و شفاف‌تر استفاده می‌شود. در میکرونیدلینگ به جای لایه‌برداری با گرما یا مواد شیمیایی، سوراخ‌های ریز و سطحی در پوست ایجاد می‌شود. اصلا نگران نباشید، این سوراخ‌ها در ابعاد میکروسکوپی بوده و اصلا با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. در این روش با ایجاد پاسخ درمانی طبیعی، تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌شود و سلول‌ها جدید و سالم ساخته می‌شوند.

میکرونیدلینگ کدام مشکلات پوستی سالمندان را برطرف می‌کند؟

  • خطوط عمیق و چین‌وچروک‌ها
  • آکنه و جای زخم‌های ناشی از جراحی
  • منافذ بزرگ
  • آفتاب سوختگی و لکه‌های ناشی از افزایش سن
  • استرچ مارک یا ترک
  • مشکلات بافتی و برآمدگی‌های زمخت

از آنجایی که در میکرونیدلینگ از لایه‌بردار‌های شیمیایی یا لیزر استفاده نمی‌شود، برای تمام پوست‌ها مناسب است. حتی سالمندانی که پوست خشک دارند نیز می‌توانند از این روش جوانسازی استفاده کنند. به علاوه میکرونیدلینگ برای بیشتر بیماران عوارض و آسیب نداشته و نیازی به دوران نقاهت پس از لایه‌برداری نیز نیست. با این وجود نتایج جوانسازی در سالمندان با استفاده از میکرونیدلینگ ممکن است به اندازه درمان‌های تهاجمی چمشگیر نباشد. و برای درمان یک نقص پوستی در یک ناحیه خاص ممکن است به چندین دوره میکرونیدلینگ نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت سالمندان

جوانسازی پوست در سالمندی به روش IPL

IPL متدی درمانی برای جوانسازی پوست در سالمندی شبیه لیزر است که در آن از نور برای درمان مشکلات پوستی، به ویژه تجمع رنگدانه در پوست استفاده می‌شود. در IPL به جای استفاده از یک طول موج بسیار متمرکز از طیف گسترده‌‌ای از طول موج‌های نوری استفاده می‌شود. این نور از دو طریق به پوست کمک می‌کند. ابتدا طول موج IPL رنگدانه‌های اضافه پوست (قرمز و قهوه‌ای) را جذب می‌کند تا پوست چهره یکنواخت‌تری به خود بگیرد. این روش به میزان کمی تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و فرآیند جوانسازی پوست در سالمندی را بهبود می‌بخشد و یکی از اسرار جوان ماندن است.

IPL یک درمان non-ablative است. یعنی با حفظ اپیدرم عمل می‌کند و بروز عوارض را به حداقل می‌رساند. این روش دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد.

چه مشکلات پوستی با IPL درمان می‌شوند؟

  • آسیب‌های خورشیدی
  • تجمع بیش از حد رنگدانه‌های پوستی
  • لکه‌های پیری و کک و مک
  • رگ‌های
  • واریس
  • قرمزی
  • مشکلات بافتی و خطوط عمیق

جوانسازی پوست در سالمندان با بوتاکس

گفته می‌شود تزریق بوتاکس کاری فراتر از فلج کردن عضلات صورت برای بدست آوردن ظاهری جوان‌تر انجام می‌دهد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که درمان‌های ضد پیری ممکن است شادابی را به پوست برگردانند و به کشسانی و بازسازی آن کمک کنند. به نظر می‌رسد که جوانسازی پوست سالمندان با بوتاکس باعث تولید الاستین و کلاژن می‌شود که پوست را جوان، محکم و انعطاف‌پذیر می‌کنند.

بوتاکس از همان سم باکتریایی ساخته شده که باعث بوتولیسم و فلج کردن عضلات پوست می‌شود. با این وجود برخی از متخصصان معتقدند که جوانسازی پوست با بوتاکس باعث حفظ و ایجاد قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. محققان دریافته‌اند که بوتاکس باعث افزایش انعطاف‌پذیری و بازسازی الاستین پوست صورت می‌شود. ماندگاری تاثیرات ناشی از جوانسازی پوست سالمندان با بوتاکس تا پایان مدت زمان اثربخشی دوره تزریق دوام خواهد داشت. در واقع این یک محصول موقتی است که از سه تا چهار ماه دوام خواهد داشت.

پزشک متخصص پوست سالمندان

برای هماهنگی برای مشاوره غیرحضوری با دکتر متخصص پوست سالمندان و دریافت داروی طبیعی و دست ساز اختصاصی برای پوست خود همین امروز با ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد مطالعه: زیبایی سالمندان

منبع
nia.nihaadamericanboardcosmeticsurgerywebmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا