A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت جسمی سالمندان

علت و درمان تاری دید در سالمندان

تاری دید یکی از مشکلات چشمی شایع در سالمندان است. دلیل بروز این مشکل، می‌تواند افزایش سن و کهولت باشد. البته مهم‌ترین دلایل! تمامی اندام ­های بدن در اثر افزایش سن دچار تغییر و تحول می‌­شوند که چشم­ ها از این قاعده مستثنی نیستند. به ­همین دلیل ممکن است در بینایی فرد مسن اختلال ایجاد شود. تاری­ دید دلایل مختلفی دارد که گاهی اوقات با استفاده از عینک یا لنزهای طبی قابل درمان هستند؛ اما همیشه بالابردن شماره­ عینک برای بهتر کردن تاری­ چشم راهکار مناسبی نیست. اگر در بینایی شما اختلالی ایجاد شد، بهتر است به­ دنبال علت به­ وجود آمدن آن باشید.

تاری ­دید و تاربینی چیست؟

ممکن است گاهی اجسام و دنیای اطراف­تان را به ­خوبی گذشته مشاهده نکنید. در این حالت یک پرده­ نیمه شفاف جلوی دیدتان قرار گرفته و همه ­جا را به ­صورت غیر واضح و کدر مشاهده می‌کنید. تاری­ دید انواع مختلفی دارد؛ ممکن است بخشی از میدان دید اطراف خود را به صورت تار یا همه­ اطراف­تان را به طور نامشخص مشاهده کنید. این احتمال وجود دارد که هر دو چشم شما این مشکل را نداشته باشد و تنها یکی از چشمان­تان وضوح کافی برای دیدن نداشته باشد. تاری ­دید با نام­‌های مختلف دیگری همانند دید ابری و کم ­نور شناخته می‌­شود.

علائم تاری ­دید در سالمندان چیست؟

نشانه­ اصلی تاری ­دید، کاهش وضوح دید و تار دیدن همه­ اجسام است. در کنار تاری ­دید ممکن است علائم مختلف دیگری داشته باشید که باید در صورت مشاهده­ آن­ها برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است در نواحی چشم­ ها یا پیشانی­ درد­های موضعی را تجربه کنید. اگر سابقه­ سردرد ندارید و ناگهانی دچار سردرد شده‌­اید و همراه آن کاهش دید نیز داشتید، این سردرد از علائم دیگر بیماری تاری­ دید است.

بیشتر بخوانید: درمان سردرد در سالمندان

دیدن اشیا به­ صورت دوعدد نیز یکی دیگر از علائم بیماری تاری­ دید است. خارش و قرمز شدن چشم می­تواند نشانه­ دیگر بیماری تاری ­دید باشد. اگر حتی در زمانی­که آفتاب به­ صورت مستقیم به چشمان­تان برخورد می­کند و احساس سوزش و درد داشتید، می­توان گفت چشمان شما دچار مشکل شده است.

گاهی مشاهده شده در کسانی که به بیماری تاری­ دید دچار هستند، لکه ­هایی سیاهی همانند مگس در میدان دید خود مشاهده می­کنند. اگر لکه­ های معلق درهوا را مشاهده کردید، این احتمال وجود دارد که چشمان شما از سلامت برخوردار نیستند.

بیماری تاری­ دید ممکن است بر سایر نقاط بدن که در ارتباط با چشمان هستند، تأثیرگذار باشد. به ­عنوان مثال ممکن است علت دردهای میگرنی از مشکل در چشمان شما سرچشمه گیرد. پس یکی دیگر از نشانه ­های تاری­ دید، دردهای میگرنی است که گاها به­ آن دچار می­‌شوید.

افزایش ترشحات چشم، یکی از نشانه ­های عفونت چشم است. عفونت چشم، تاری در دید چشم را به­ دنبال دارد. اگر افزایش ترشح در چشم­های خود مشاهده کردید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا داروی مناسب برای عفونت چشم را تجویز کند.

بیشتر بخوانید: درمان پیرچشمی با ورزش

علت تاری­ دید چیست؟

علل مختلفی باعث به ­وجود آمدن تاری­ دید می‌­شود. ممکن است از عوارض بیماری­ های مختلف، اختلال در بینایی و کاهش در کیفیت دید باشد. بعضی از علل بیماری تاربینی چشم می‌تواند بی‌نهایت جدی باشد و لازم است بیمار، هر چه سریع­تر تحت درمان قرار گیرد. اگر این بیماری هر چه سریع­تر درمان نشو، ممکن است آسیب جدی به بینایی فرد وارد کند و در نهایت بخشی یا قسمتی از بینایی او از دست برود.

  • سکته

سکته به دو ۲ نوع شدید و خفیف تقسیم‌­بندی می‌­شود. مشکل در دید به علت سکته­ خفیف است. در سکته­ خفیف، جریان خون در بازه­ زمانی کوتاهی متوقف شده یا ممکن است باعث پارگی در یکی از مویرگ­ های بدن شود. به همین دلیل اگر جریان خون وارد شده به چشم‌ها، متوقف شود یا یکی از مویرگ­ های داخل چشم پاره شود، مشکل در بینایی فرد به وجود می‌­آید.

علائم سکته­ خفیف معمولاً زود ظاهر می­شوند و دوامی ندارند. سکته­ خفیف، هشداری برای سکته های بعدی است که ممکن است با شدت بیش­تر بروز پیدا کند. نشانه­ هایی همانند تاری در بینایی، دیدن نورهایی درخشان یا سیاه ­شدن تمام میدان دید اطراف می­تواند به ­دلیل سکته­ خفیف در بدن باشد. سکته علائم مختلف دیگری هم دارد. اگر در حس چشایی یا شنوایی­تان اختلال ایجاد شود یا در تکلم دچار مشکل شوید، می­توان گفت ممکن است یک سکته­ خفیف در بدن شما اتفاق افتاده باشد.

  • افزایش قندخون

تاری­ دید تنها مختص به عیوب چشم نیست. هرگونه مشکل در سایر نقاط بدن ممکن است اثر خود را بر روی چشم بگذارد و در بینایی شما مشکل ایجاد کند. پس برای یافتن مشکلات تاری­ دید به تمام نقاط بدن سالمند باید توجه شود.

به طور مثال مشکل در دید ممکن است یکی از نشانه­ های افزایش قندخون است. هنگامی که قند خون از میزان استاندارد خود بالاتر می‌­رود، مایعات چشم جابجا می­‌شود. جاب­جاشدن مایعات چشم باعث می­‌شود که در سایز عدسی­ ها تغییر ایجاد شود. تغییر در سایز عدسی، این مشکل را به وجود می­‌آورد که چشم­ ها هرکدام به­ طور جداگانه روی یک جسمی تمرکز می­‌کنند. خوشبختانه اگر خیلی سریع اقدام به تنظیم و کنترل قندخون خود کنید، اختلال در دید بهبود پیدا می­کند.

اگر افزایش قندخون و تاری­ دید توجه نشود، مشکلاتی از قبیل آسیب به شبکیه ممکن است به­ وجود آید. به این نکته توجه داشته باشید که اختلال در بینایی و آسیب به چشم تنها یکی از مضرات بیماری دیابت است. قندخون بالا به همه­ ارگان ­های بدن می­تواند آسیب برساند.

  • آب ­مروارید

آب­ مروارید یکی از بیماری­های شایع چشمی است. این بیماری در تمامی سنین رخ می­‌دهد؛ اما با افزایش سن احتمال بروز این بیماری بیش­تر می‌شود. حتی گاهی مشاهده ­شده که فردی با بیماری آب­ مروارید به دنیا می‌­آید. عوامل مختلفی به تسریع این بیماری کمک می­‌کند. به ­عنوان مثال کسانی­که بیماری دیابت دارند یا سیگار مصرف می­‌کنند، به احتمال بیشتری به آب مروارید دچار می‌شوند.

پس یکی دیگر از علت­ های بیماری تاری­ دید، مشکل آب­ مروارید است. برای پیشگیری از بیماری آب مروارید، ورزش­ کردن توصیه می­‌شود. هر چه ورزش­ سنگین‌­تر باشد، پیشگیری از بیماری آب ­مروارید بهتر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم آب مروارید در سالمندان

  • لنز آلوده

بیشتر افرادی که از لنز استفاده می­کنند، روش صحیح استفاده از لنزها و ضدعفونی آن­ها را نمی‌دانند. به­ همین خاطر ممکن است لنزی که در چشمان خود قرار می‌­دهند، آلوده باشد. اگر از لنز استفاده می­‌کنید باید از روش صحیح شست­شو و ضدعفونی آن دانش کافی داشته باشید. حتی تعداد دفعاتی که نیاز است تا لنز ضدعفونی شود، مهم است. اگر نتوانید لنز را به ­درستی ضدعفونی کنید یا فاصله بین تعداد دفعات شست­شوی لنز زیاد باشد، ممکن است باکتری­ ها و انگل­ های زیادی جذب لنز چشمی شود.

کثیف­ بودن لنز ممکن است باعث عفونت در چشم­ شود. یکی از دلایل تاری ­دید، عفونت چشم است. سعی کنید پس از هر بار استفاده­­­ از لنز، آن­ را ضدعفونی کنید تا مشکلات عفونی چشم به­­وجود نیاید.

  • پیامد برخی از داروها

گاهی اوقات یکی از عوارض مصرف داروها، کاهش دید یا کم شدن ترشح اشک باشد. از عوارض بعضی ­از قرص ­های فشارخون، قرص ­های استروئیدی خوراکی و قرص های خواب می‌توان به اختلال در دید اشاره کرد.

  • خشکی چشم

عموماً دلیل تاری­ دید، خشکی چشم است. برای این­که متوجه شوید علت تاری ­دید، خشک شدن چشم است یا خیر، می­توانید چندبار پشت سرهم پلک بزنید. اگر پلک ­زدن پشت سرهم باعث شد که تاری­ دید شما بهبود پیدا کند، پس مشکل از خشکی چشمان­تان است.

برای این­که بتوانید با وضوح بالا اجسام را مشاهده کنید باید قرنیه­ چشم­ها همیشه مرطوب باقی بماند. اگر خشکی چشم اتفاق بیفتد، چشم­ها به اندازه کافی اشک ترشح نمی­‌کنند. اگر ترشح اشک در چشم کافی نباشد، سلول­ های قرنیه چشم، خشک می­‌شوند.

یکی از عوارض استفاده­ نادرست از تکنولوژی، خشکی چشم است. چراکه نگاه ­کردن بیش از حد به صفحه­ گوشی و تلویزیون باعث می­‌شود که نتوانید به طور مدوام پلک بزنید. برای درمان خشکی چشم از راهکارهای مختلفی استفاده می‌­شود. می­توانید از قطره­ های اشکی برای مرطوب ­ماندن سطح چشم استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از قطره­ اشکی نیز فقط باید به ­دستور پزشک باشد.

یکی از ساده­‌ترین راه‌­ها برای رفع خشکی چشم­، پلک زدن ارادی است. سعی­ کنید بعد از استفاده مداوم از چشم­ها چند لحظه پلک­‌هایتان را بر روی هم قرار دهید و سپس پشت سر هم پلک زنید.

تاری چشم در افراد مسن

۴ روش درمانی برای رفع تاری دید سالمند

درمان تاری­ دید در سالمندان بستگی به نوع بیماری و علت آن دارد. گاهی تاری دید خودبه‌­خود بهبود پیدا می­‌کند، اما در بعضی مواقع نیاز است به پزشک مراجعه مرده تا پزشک بتواند علت آن را تشخیص دهد و متناسب با علت آن، دارو تجویز کند.

  • عینک

استفاده از عینک رایج­‌ترین درمانی است که برای تاری ­دید تجویز می­‌شود. اگر علت تاری دید، ضعیف ­شدن چشم و بالا رفتن نمره­ آن باشد، دکتر عینک های طبی را تجویز می‌­کند.

  • اشک مصنوعی

پزشک برای درمان خشکی چشم و تاری­ دید، قطره اشک مصنوعی تجویز می‌­کند. این قطره ­ها علاوه بر این­که سطح قرنیه چشم را مرطوب نگه می‌دارند، به ترشح اشک طبیعی در چشم هم کمک می­‌کنند.

  • تغییر در نوع دارو

اگر عوارض یکی از داروها، تاری­ دید باشد با نظر پزشک می­‌توانید دارویی جایگزین انتخاب کنید تا از شدت عوارض آن کاسته شود.

  • درمان بیماری زمینه ­ای

اگر تاری­ دید فرد مسن به­ دلیل بیماری­ های زمینه­‌ای است، باید به فکر برطرف کردن بیماری­ های زمینه ای سالمند باشید. بهتر است برای درمان بیماری­ ها به پزشک مراجعه کنید. به­ طور معمول با درمان بیماری زمینه­ ای، مشکلات تاری­ دید حل می­‌شود.

پیشنهاد مطالعه: درمان تنبلی چشم در سنین بالا

نکات پایانی بیماری تاری­ دید در سالمندان

ممکن است به دلیل افزایش سن، اختلال در بینایی بروز پیدا کند. اگر بخشی از میدان دید شما یا تمام اطراف خود را به شکل کدر مشاهده کردید، چشمان شما دچار مشکل شده است. احتمال دارد فقط یکی از چشمان شما مشکل تاری­ دید داشته باشد.

اگر متوجه اختلال در بینایی شدید، بهترین راهکار این است که هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به علت تاری ­دید، درمان مناسبی به شما ارائه دهند. اگر علت بیماری تاری­ دید، مشکلات زمینه‌­ای است سعی کنید هر چه زودتر به فکر درمان بیماری ها باشید تا از عوارض بعدی آن جلوگیری کنید.

از تجربیات علت و درمان تار شدن چشم هایتان برایمان بنویسید. شاید راه های درمانی شما بتواند برای افراد دیگر هم بسیار مفید باشد!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    مادر من ۷۴ سل سن دارد حدود ۲ ماه پیش در حالت عصبانی بر سر خود زد از ان موقع تا کنون چشم چپش گه گاهی اجسام را از دور تار میبیند و مجدد خوب میشود ایا مشکلی هست راهنمایی ام کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا