A
تغذیه و مکمل

دلیل توصیه به مصرف سبزیجات برای سالمندان

هرساله افراد زیادی بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند. درصد زیادی از این افراد سالمندان هستند. مطالعات اخیر محققان نشان داده که بین ابتلا به این بیماری‌ها و میزان مصرف سبزیجات برای سالمندان رابطه‌ای وجود دارد. این مسئله درمورد سالمندان اهمیت بیشتری دارد. آنها در معرض خطر بیماری‌های متعددی از جمله سرطان، چاقی، دیابت و افت فشار خون هستند.

برنامه غذایی سالمندان در احتمال ابتلا به این بیماری‌ها تاثیر زیادی دارد. تحقیقات اساتید علوم پزشکی دانشگاه تهران نشان داده که افزایش مصرف میوه و سبزی در سالمندان، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. به علاوه، متخصصان تغذیه هم معتقدند که مصرف سبزیجات برای افزایش سطح ایمنی بدن سالمندان ضروری است، چون سبزیجات ریزمغذی‌هایی دارند که مواد دیگر قادر به تامین آن‌ها نیستند. اگر می‌خواهید درباره‌ اهمیت مصرف سبزیجات و دلیل توصیه به مصرف سبزیجات برای سالمندان بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

انواع سبزی‌ها و میزان مصرف صحیح

کلم، هویج، سبزی های برگدار، کدو، نخود سبز، لوبیا، گوجه فرنگی، پیاز، بامیه، سیر، خیار، و فلفل از انواع سبزی‌ها هستند که هر کدام ویتامین‌ها، مواد معدنی، و رنگدانه‌های مفید گیاهی دارند. روزانه باید ۳ تا ۵ واحد سبزی مصرف شود که این مقدار باید با توجه به شرایط جسمانی سالمندان تنظیم شود.

به علاوه، بعضی از سالمندان نمی‌توانند سبزی های خام بخورند و به سختی آن‌ها را هضم می‌کنند. این گروه از سالمندان می‌توانند سبزی‌های پخته مصرف کنند یا آن را در ترکیب با مواد غذایی دیگر میل کنند. هر کدام از سبزی‌ها خواص مخصوص به خودشان را دارند و به سلامتی و ایمنی بدن سالمندان کمک می‌کنند.

چرا مصرف سبزیجات برای سالمندان مهم است؟

سبزی‌ها با خواص زیادشان در سلامتی سالمندان نقش مهمی دارند. مصرف سبزیجات احتمال ابتلا به بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مثلا گوجه فرنگی شاید در سبد غذایی بیشتر سالمندان باشد. جالب است بدانید که همین گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم، ویتامین ث و فیبر است و خطر سرطان پروستات در مردان را کاهش می‌دهد. به علاوه، مصرف گوجه فرنگی، احتمال ابتلا به سکته‌ قلبی، خرابی مفاصل و ماهیچه ها را هم کم می‌کند.

خواص سبزیجات برای افراد مسن بالای 50 سال

خاصیت غذایی مصرف سبزیجات برای سالمندان

خواص کدو

برای کاهش خطر سرطان پروستات، کدو خیلی مفید است. کدو رنگدانه‌های گیاهی، ویتامین آ و ویتامین ث دارد. یکی از بیماری‌هایی که سالمندان زیادی به آن مبتلا می‌شوند، آب مروارید است. پزشکان و متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که سالمندان برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید باید کدو سبز و زرد مصرف کنند.

خواص لوبیا سبز

در بافت لوبیا سبز ۸۹% آب وجود دارد و در کاهش فشار خون معجزه می‌کند. با گنجاندن لوبیا سبز در رژیم غذایی سالمند به کنترل وزن و سلامت ‌بدن او کمک زیادی می‌کنید. لوبیا سبز به سلامت استخوان هم کمک می‌کند و می‌تواند ۴ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

خواص بادمجان

برای سالمندانی که می‌خواهتد لاغر شوند، بادمجان توصیه می‌شود. بادمجان انرژی کمی دارد و برای رژیم‌های کم کالری مناسب هستند. همچنین بادمجان یک خلط آور مناسب است. سالمندانی که خلط پشت حلق دارند، می‌توانند با مصرف بادمجان پخته همراه با نمک این مشکل را درمان کنند. بادمجان به رفع مشکلات گوارشی هم کمک می‌کند. سالمندانی که دیابت نوع دو دارند، حتما باید بادمجان مصرف کنند.

موارد ضروری رژیم غذایی سالمندان دیابتی

خواص شوید

بعضی از سالمندان مشکلات گوارشی و بی‌خوابی دارند، این گروه می‌توانند در غذاهایشان شوید مصرف کنند. آن دسته از سالمندانی که بعد از صرف غذا احساس سنگین دارند یا نمی‌توانند به خوبی غذا را هضم کنند، می‌توانند به طور مرتب شوید مصرف کنند.

خوردن تره، یکی از گنج‌های مصرف سبزیجات برای سالمندان

تره ارزش غذایی بالایی دارد و به رفع یبوست و سوء تغذیه کمک می‌کند. این سبزی مفید برای رفع ناراحتی های مربوط به درد مفاصل، جلوگیری از سرطان روده و پروستات هم مصرف تره توصیه می‌شود. بسیاری از کارشناسان تغذیه، تره را به عنوان یک گیاه دارویی معرفی می‌کنند. مصرف تره به کاهش حساسیت و سرماخوردگی کمک می‌کند.

خواص ریحان

ریحان سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین آ، فیبر، پتاسیم و ویتامین ث است. برخی از سالمندان گرفتار مشکلات سردردهای عصبی و سرگیجه هستند. متخصصین تغذیه به این سالمندان، مصرف ریحان را توصیه می‌کنند. سالمندان می‌توانند با مصرف ریحان سلامت قلب‌شان را تضمین کنند. به علاوه ریحان ضدعفونی‌کننده، ضد التهاب و ضد درد هم هست.

خواص پیازچه

یکی از مفیدترین سبزی‌ها، پیازچه است. پیازچه به کاهش قند خون، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و کاهش التهاب کمک می‌کند. به علاوه، پزشکان و متخصصین سرطان معتقدند که پیازچه ضدسرطان و ضدچربی است و آنتی اکسیدان های مناسب برای پیشگیری از سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ را دارد.

خواص نعناع

یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات، نعناع است. سالمندان می‌توانند نعناع را در ماست و در غذاهای دیگر مصرف کنند. مصرف این سبزی به رفع مشکلات گوارشی، آسم و سرماخوردگی کمک می‌کند. نعناع برای خوشبو شدن دهان هم گزینه مناسبی است.

مرزه در مصرف سبزیجات برای سالمندان

برای سالمندانی که سردردهای شدید یا چربی خون دارند، مرزه معجزه می‌کند. خیلی از سالمندان از اضافه وزن رنج می‌برند، با مصرف مرزه می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. مرزه به آرامش اعصاب و کاهش استرس هم کمک می‌کند. مرزه برای سالمندان دیابتی هم مفید است، چون خاصیت ضدتشنگی دارد.

خواص اسفناج

اسفناج یکی از مفیدترین سبزیجات برای سالمندان است. این سبزی سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین است. سالمندان دیابتی می‌توانند برای کنترل گلوکز خون اسفناج بخورند. از اسفناج می‌توانید در غذاهای مختلف، ماست و خوراک های ساده استفاده کنید. اسفناج برای سلامتی پوست، مو و استخوان هم مفید است.

سالمندان باید چه سبزیجاتی را مصرف کنند؟

سالمندان باید سبزیجاتی مصرف کنند که سلامتشان را تضمین کند، قند و چربی‌شان را پایین بیاورد و فشار خونشان را کنترل کند. هویج و کلم از سبزیجاتی هستند که به وضعیت استخوان های سالمندان کمک می‌کند و مانع از پوکی استخوان می‌شود. شوید هم برای کنترل چربی خون مناسب است.

سالمندان در طول روز آب زیادی را از دست می‌دهند، بنابراین باید سبزیجاتی مصرف کنند که آب بدن آنها را تامین کند، آب کاهو یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین آب بدن سالمندان است. بیشتر سالمندان با مسئله‌ای به نام فشار خون مواجه هستند. با مصرف خیار و کرفس می‌توانند به کاهش فشار خون‌شان کمک کنند.

برخی از سالمندان مشکل نقص سیستم ایمنی دارند. آنها باید کلم بروکلی و قارچ بخورند. مصرف کدو هم برای کاهش قند و چربی خون پیشنهاد می‌شود. سالمندانی که با مشکلات گوارشی و مشکلات معده رو‌به‌رو هستند، می‌توانند جعفری مصرف کنند. میو‌ه‌های حاوی ویتامین سی هم حتما باید در سبد غذایی سالمندان وجود داشته باشند.

جمع‌بندی

سالمندان شرایط زندگی خاصی دارند. بیشتر آنها به بیماری‌های مختلف دچار شدند، یا بدن‌شان ضعیف شده است. آنها باید برای تقویت ایمنی بدن‌‌ و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی برنامه غذایی مناسبی را انتخاب کنند. مصرف سبزیجات برای سالمندان یکی از بهترین توصیه ها برای برنامه غذایی این عزیزان است. سبزیجات و میوه‌ها به دلیل خواص زیادی که دارند، حتما باید در رژیم غذایی یک فرد مسن گنجانده شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا