A
تغذیه و مکمل

۹ دمنوش مناسب سالمندان برای انواع بیماری: جایگزین چای سیاه

امروزه دمنوش ­های گیاهی به دلیل خواص بسیار زیادی که دارند، مورد استقبال عموم افراد واقع شده‌­اند. اگر سالمندی در خانه دارید یا مراقبت از افراد مسن بر عهده شما است، می­‌توانید با انواع دمنوش ­ها وضعیت سلامتی او را ارتقا دهید و احساس خوبی برای او ایجاد کنید. در این مقاله قصد داریم بهترین دمنوش گیاهی مناسب سالمندان، که در ارتقای سلامت آن­‌ها نقش ب­سزایی دارد، را معرفی کنیم.

چای بابونه، بهترین دمنوش گیاهی برای بدخوابی

چای بابونه، یک دمنوش محبوب گیاهی مناسب سالمندان است که معمولا قبل از خواب مصرف می‌­شود، چون تاثیری مثبت بر روی خواب آن­‌ها دارد. چای بابونه در تسکین اضطراب، درمان بی­خوابی و آرام ­کردن معده بسیار تاثیرگذار است. اغلب افراد، با افزایش سن، خواب آشفته‌­ای را تجربه می­‌کنند. سالمندانی که مشکل خوابیدن در شب دارند، می­‌توانند قبل از خواب یک فنجان چای بابونه را امتحان کنند، زیرا خاصیت آرامش­‌بخش آن می‌­تواند باعث بهبود کیفیت خواب آن­‌ها شود.

چای زنجبیل، بهترین چای برای حالت تهوع

افرادی که مشکلات گوارشی دارند، حتما چای زنجبیل، که قرن­‌ها برای تسکین گوارش توصیه شده است، را امتحان کنند. این دمنوش گیاهی مناسب افراد مسن است. زیرا شیره معده را، که برای هضم غذا بسیار ضروری است، تحریک می­‌کند. همچنین، چای زنجبیل ماهیچه­‌های دستگاه گوارش را شل می­‌کند تا علایمی چون نفخ را تسکین دهد. سالمندانی که مبتلا به یبوست، دل­پیچه، ترش­ کردن یا حالت تهوع هستند، قبل از هر وعده غذایی یک فنجان چای زنجبیل را امتحان کنند.

چای سبز، بهترین دمنوش گیاهی برای تمرکز و انرژی

سالمندانی که به نوشیدنی­‌های گرم همراه با صبحانه علاقمند هستند، چای جایگزین بسیار مناسبی برای قهوه است. چای، خواص بسیار زیادی دارد چون سرشار از آنتی‌­اکسیدان است و خواص ضدالتهابی دارد. برخی مزایای چای به شرح زیر است:

  • قلب خود را سالم نگه دارید: طبق تحقیقات، نوشیدن چای سبز خطر بیماری­‌های قلبی را با کاهش سطح کلسترول LDL و تری­‌گلیسیرید کاهش می­‌دهد.
  • از مغز خود محافظت کنید: نوشیدن چای سبز یا سیاه، خطر کاهش قدرت شناختی سالمندان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌­دهد.
  • کاهش خطر دیابت: نوشیدن چای، به دلیل ماده شیمیایی پلی­فنول، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می­دهد. تحقیقات نشان می­‌دهد که پلی­فنول به سلول­‌های بدن کمک می­‌کند تا گلوکز را هضم و سطح قند خون را کنترل کنند. این امر باعث شده که خطر ابتلا به دیابت در سالمندان کاهش یابد.
  • تقویت روحیه: بر اساس مطالعات، مردان و زنان مسن در ژاپن که روزانه ۴ یا ۵ فنجان دمنوش گیاهی چای سبز مصرف می­‌کنند، نسبت به سالمندانی که کمتر چای سبز می­‌نوشند، تا ۴۴ درصد کمتر مبتلا به افسردگی می­‌شوند. اسید آمینه “L-theanine” موجود در چای سبز، با کاهش اضطراب و تحریک دوپامین، خلق و خوی فرد سالمند را بهبود می­‌دهد.
  • کاهش استرس: افرادی که چای سیاه مصرف می­‌کنند، آرام‌تر هستند و میزان هورمون استرس کورتیزول در بدن آن­‌ها کمتر تولید می­‌شود.
  • حفظ وزن مطلوب: بر اساس یک تحقیق در مجله “Medicinal Food”، زنانی که اضافه وزن داشتند و همراه با تمرینات ورزشی چای سبز مصرف کردند، نسبت به افرادی که تنها با تمرینات ورزشی قصد کاهش وزن داشتند، وزن بیشتری را در مدت زمان معینی کم کردند.
  • تقویت استخوانی: زنانی که به صورت مرتب چای مصرف می­‌کنند، تراکم استخوان بهتری دارند و زنانی که شیر به چای خود اضافه می‌کنند، تراکم استخوانی بالاتری در ناحیه لگن دارند.

اگرچه چای سبز تقریبا نیمی از کافئین یک فنجان قهوه را دارد، اما تمرکز، سطح انرژی و کیفیت خواب را بهبود می­دهد. افزایش سن باعث کاهش سطح انرژی بدن می­شود و قهوه بهترین راه مصرف کافئین نیست. درحالیکه قهوه انرژی لازم بدن را تامین می­کند، اما چای سبز شما را در طول روز آرام­تر حفظ می­کند.

همچنین، چای سبز سلامت کلی بدن را بهبود می­‌دهد. این دمنوش گیاهیِ مناسب سالمندان دارای آنتی اکسیدان است و از آسیب سلولی، که به دلیل افزایش سن و ایجاد سرطان به وجود می­‌آید، جلوگیری می‌­کند. همچنین، چای سبز سطح کلسترول خون را کاهش، تراکم استخوان را افزایش می­‌دهد، سلامت دندان­‌ها را تقویت می­‌کند و متابولیسم بدن را افزایش می‌­دهد. سالمندانی که روزانه یک فنجان چای سبز می­‌نوشند، با بالارفتن سن، سلامت و تحرک بیشتری را تجربه می­‌کنند.

نوشیدنی های سالم برای سالمندان را در مطلب “بهترین نوشیدنی خانگی برای سالمندان” بخوانید.

چای رزماری

چای رزماری، از درختچه همیشه سبز تهیه می­‌شود. درحالی که بسیاری از افراد رزماری را به عنوان طعم‌­دهنده می‌­شناسند، اما این گیاه می­‌تواند به عنوان چایی سالم و معطر نیز استفاده گردد. چای رزماری مناسب سالمندان است چون مزایای سلامتی-شناختی بسیاری دارد. این دمنوش گیاهی، گردش خون را افزایش می­‌دهد. افزایش گردش خون باعث می‌­شود که خون آزادانه به سمت مغز جریان پیدا کند و از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کند.

همچنین، چای رزماری حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید کارنوسیک است که سلول­‌های عصبی مغز را از سموم مضر حفظ می­‌کند. سالمندانی که به دنبال بهبود عملکرد شناختی و جلوگیری از بیماری­‌های عصبی مانند زوال عقل هستند، چای رزماری گزینه بسیار مناسبی برای آن­‌ها است.

به ­لیمو، بهترین چای برای التهاب

دمنوش‌­های زیادی هستند که خاصیت ضدالتهابی دارند، اما چای به ­لیمو قرن­‌هاست که برای درمان سرماخوردگی، تب، اضطراب، سوء هاضمه، اسپاسم، بی‌خوابی، ایمنی بدن و کاهش وزن مورد استفاده قرار می­‌گیرد. پس همیشه مقداری چای به­لیمو در خانه داشته باشید.

از نقطه نظر التهاب، به­لیمو گیاهی است که خواص طبیعی ضدالتهابی دارد. التهاب همیشه مشخص نیست. وقتی به التهاب فکر می­‌کنید، پوستی قرمز، لکه­‌دار یا حتی متورم، مانند واکنش آلرژیک، را تصور می‌­کنید. اما توجه داشته باشید که این تنها یک نوع التهاب است، التهاب می‌­تواند در ماهیچه­‌ها و مفاصل هم رخ دهد که به دلیل عفونت یا آسیب جسمی به وجود آمده باشد. التهاب، نتیجه بسیاری از بیماری­هاست، بنابراین محصولات ضدالتهابی مانند به­لیمو بسیار مفید هستند.

دمنوش‌­های گیاهی خواص بسیاری دارند ولی شاید آماده­‌کردن آن برای سالمندان سخت باشد. شما می­‌توانید از کتری­ برقی یا لیوان­‌های دمنوش برای دم‌­کردن دمنوش گیاهی استفاده کنید. حتما ظرفی که برای سالمند خود در نظر می‌­گیرید، سبک باشد تا وزن آن باعث سختی او نشود.

بهترین دمنوش گیاهی

دمنوش گیاهی اکالیپتوس

سالمندانی که مبتلا به آسم یا سایر بیماری­‌های تنفسی هستند، باید یک فنجان چای اکالیپتوس در روز میل کنند. این چای دارای خواص ضدالتهابی قوی است زیرا اوکالیپتول علائم مرتبط به بیماری‌­های تنفسی را کاهش می‌­دهد و به حل مخاط کمک می‌­کند.

اکالیپتوس دارای خواص ضدباکتری نیز هست. سالمندانی که دچار سرماخوردگی یا آنفلونزا هستند، باید مقدار زیادی چای اکالیپتوس دم کنند و بنوشند، زیرا باکتری‌های مخرب را که موجب گلودرد و عفونت می‌­شوند، را از بین می­برد. چای اکالیپتوس همچنین قند خون را کاهش می­‌دهد، که برای سالمندان مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

چای نعناع، بهترین چای برای سرماخوردگی

نعنا گیاهی است که به دلیل عطر فو‌ق‌­العاده آن در بسیاری از محصولات مانند خمیردندان، آب­نبات و چای استفاده می‌­شود. افراد زیادی چای نعنا می‌نوشند چون از طعم بی­‌نظیر آن لذت می‌­برند، اما از مزایای این دمنوش گیاهی آگاه نیستند.

منتول، الکی است که به صورت طبیعی از نعنا یا روغن آن استخراج می­‌شود. منتول، عصاره نعنا را ایجاد می­‌کند اما محرک ضدتحریک برای پوست و غشای مخاطی است.

همچنین، منتول اثر بی­حسی موضعی هم دارد. به این دلیل است که وقتی قرص نعنا مصرف می­‌کنید، حس می­‌کنید که دیگر احساس تحریک در پشت گلو ندارید. وقتی شما سرما خورده‌­اید، به خاطر اثر منتول سرفه‌­های شما با مصرف قرص نعنا کم می­‌شود. نعنا اثر ضدباکتری نیز دارد که می­‌تواند بیماری‌ها را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

چای نعنا مانند سایر دمنوش‌­های گیاهی، کافئین ندارد. به همین خاطر، این دمنوش مناسب سالمندانی است که تمایلی به مصرف کافئین ندارند.

اغلب افراد وقتی حالت تهوع یا مشکل گوارشی دارند، به سراغ زنجبیل می­‌روند، اما چای نعنا هم می­‌تواند دقیقا همان کار را انجام دهد. نعنا می­‌تواند ماهیچه­‌های معده را شل کند و چربی­‌های صفرا را از بین ببرد.

چای دارچین، بهترین دمنوش گیاهی مناسب سالمندان برای کاهش وزن

اگرچه چای دارچین مستقیما با کاهش وزن ارتباط ندارد، اما دارای ترکیباتی است که منجر به کاهش وزن می‌­شود. دارچین، متابولیسم بدن را افزایش و نفخ را کاهش می‌­دهد. به همین خاطر، به عنوان درمانی برای سوء هاضمه نیز کاربرد دارد.

چای دارچین حساسیت به انسولین را افزایش و قند خون را کاهش می‌­دهد. این خاصیت به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می­‌کند.

دیابت نوع ۲، شایعترین نوع است که قابل درمان و پیشگیری نیز هست. افراد مبتلا به دیابت ۲، با “پیش دیابت” شروع می‌­کنند. اگر در حال حاضر مبتلا به پیش دیابت هستید، بدان معنی است که قندخون بالایی دارید و بدن شما انسولین را قبول نمی­‌کند. درست­ خوردن، ورزش و کاهش وزن به شما کمک می­‌کنند که مبتلا به دیابت نوع ۲ نشوید. چای دارچین و دیگر محصولات دارچین، قند خون شما را پایین نگه می‌­دارد.

چای گل یاس، دمنوش آرامش‌­بخش

چای یاس، ترکیب برگ چای و شکوفه­‌های یاس است. عطر گل یاس، استرس را کاهش می­‌دهد. استرس، با افزایش سن خطرناک­‌تر می­‌شود، بنابراین کنترل آن اهمیت بالایی دارد. با افزایش سن، عملکرد قلب و ظرفیت ریه­‌ها نیز کاهش پیدا می­‌کند، بنابراین پاسخ بدن به استرس طبیعی می‌­تواند بیش از گذشته باشد.

اگر استرس شما زیاد است، حتما با مشاور صحبت کنید. چای یاس هم می‌­تواند به شما کمک کند. استرس، اضطراب و افسردگی مواردی هستند که باید خیلی سریع به فکر درمان آن‌­ها باشید.

کلام آخر

دمنوش­‌های گیاهی، به دلیل خواص زیاد آن­‌ها، طرفداران بسیار زیادی دارند. تنوع طعم این دمنوش‌­ها باعث می­‌شود که سالمندان نیز به این نوشیدنی­‌ها علاقمند باشند. در این مقاله، لیست بهترین دمنوش گیاهی مناسب سالمندان را همراه با خواص آن­‌ها بیان کردیم تا هر فردی با توجه به شرایط بدنی خود بتواند به راحتی انتخاب کند. حتما به این مسئله توجه کنید که در مصرف دمنوش‌­ها زیاده‌­روی نکنید و در حد اعتدال مصرف کنید.

 

خرید محصولات غذایی اورگانیک

منبع
homecareassistancecarmelchartwellmedicareplanfinder

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا