A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مراقبت های بعد از عمل جراحی سالمندان

در دوران سالمندی که از حدود ۶۵ سالگی آغاز می­شود، ممکن است فرد با بیماری­ها و مشکلات متعدد جسمی و روحی روبه­رو شود. مهم­ترین چیز در دوران پیری داشتن سبک زندگی صحیح و پیشگیری از ابتلا به بیماری­های مختلف است. اما با وجود تمام مراقبت­ها؛ مشکلات مختلفی سلامتی سالمندان را تهدید می­کند.

بسیاری از سالمندان برای مشکلات متعدد نیاز به عمل جراحی دارند. از رایج­ترین این عمل­ها می­توان به عمل قلب اشاره کرد. مراقبت­های مختلفی باید در این زمینه صورت بگیرد و رفتارهای مراقبتی قبل و بعد از عمل برای این افراد بسیار اهمیت دارد. نتیجه­ی عمل در سالمندان به علت کهولت سن ممکن است رضایت­بخش نباشد. به همین دلیل پیش از هر چیز نیاز است تا سالمندان در حفظ سلامتی خود بکوشند و با مراقبت­های دارویی از عمل­های جراحی پیشگیری کند.

مراقبت از سالمندان پس از مرخصی از بیمارستان

این مراقبت­ها به این بستگی دارد که سالمند شما چه مدتی در بیمارستان بستری بوده است. در زمان بستری بودن در بیمارستان وضعیت بیمار مدام توسط پزشک متخصص و پرستاران بررسی می­شود. ممکن است در بستری­های طولانی­مدت سالمند شما نیاز به استراحت زیادی داشته باشد و دچار زخم بستر شود. معمولا در بیمارستان­ها  شرایط مناسبی برای این گونه از بیمارها فراهم می­شود تا آسیب کمتری به آن­ها وارد شود.

پس از مرخصی از بیمارستان باید در مورد شرایط صحیح نگه­داری از سالمندان از پزشک مربوطه سوال بپرسید تا خطری سلامتی سالمند شما را تهدید نکند. در انتقال فرد بیمار از بیمارستان به خانه باید توجه زیادی داشته باشید. تکان­های زیاد معمولا باعث بدتر شدن اوضاع می­شود.

در جراحی­هایی که مربوط به مفاصل و استخوان­ها هستند، باید دست و پای طرف در موقعیت مناسبی قرار گیرد تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. هم­چنین جراحی­های پوستی شرایط سختی را برای بیماران فراهم می­کند. ممکن است بیمار در شرایطی باشد که قرار گرفتن محل عمل جراحی در مجاورت هوا به بیمار آسیب برساند یا نیاز باشد تا فرد لباس مخصوصی را به تن کند.

مراقبت از سالمندان پس از عمل جراحی

سالمندان تا مدت­ها پس از عمل جراحی نیز نیاز دارند تا دارو مصرف کنند. بسیار اهمیت دارد تا این داروها سر زمان مشخص خود مصرف شوند و مراقبت­های مربوط به آن درست انجام شود. در بین این داروها، داروهای مسکن اهمیت ویژه­ای دارند. سالمندان به علت کهولت سن و ضعف جسمانی تحمل دردهای شدید برایشان دشوار است. در این شرایط بسیار مهم است که مسکن­ها در زمام مقرر خود مصرف شوند تا دردها شدت پیدا نکنند.

نوع دیگر از داروهایی که معمولا بیماران و سالمندان پس از عمل جراحی مصرف می­کنند، آنتی­بیوتیک­ها هستند. پس از عمل جراحی ممکن است عفونت­های میکروبی خصوصا باکتریایی سلامت بیمار را به خطر بیندازد. معمولا پزشکان متخصص داروهای آنتی­بیوتیک را برای بعد از عمل بیماران خود تجویز می­کنند تا از مشکلات عفونی در امان باشند. به علت نحوه­ی رشد میکروب­ها در بدن زمان مصرف آنتی­بیوتیک­ها بسیار اهمیت دارد.

درعمل­های جراحی بسیاری، بیمار پس از عمل در بدنش زخم وجود دارد. بهبود این زخم­ها در بهبود وضعیت بیمار تاثیر بسزایی دارند. تعویض پانسمان زخم­ها و جلوگیری از عفونت آن­ها یکی از مهم­ترین کارهایی است که پس از عمل جراحی در سالمندان باید انجام دهید. در مواردی نیز به دلیل بی­تحرکی و دراز کشیدن مدام و طولانی­مدت، سالمندان دچار زخم­ بستر می­شوند. این زخم­ها دردهای زیادی را بر مشکلات سالمندان می­افزاید. رسیدگی به این زخم­ها و شست­و­شوی آن­ها یکی از مهم­ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

تغذیه مسئله­ای است که در هر مرحله از زندگی اهمیت زیادی در حفظ سلامتی فرد دارد. در سالمندان به دلیل تضعیف بدن و سیستم ایمنی، تغذیه جایگاه مهم­تری دارد. به همین علت نکته­ی بسیار مهم پس از عمل­ جراحی، رسیدگی به وضعیت تغذیه­ای بیمار است. مطابق دستور پزشک باید بدانید که سالمند شما از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کند یا برای داشتن وضعیتی بهتر، خوردن چه مواد غذایی برای او مفید است. تغذیه­ی صحیح به عنوان یک مکمل در روند درمان فرد عمل کرده و آن را تسریع می­کند.

معمولا پس از انجام عمل­های جراحی، خصوصا عمل­هایی که به مفاصل و اندام­های حرکتی مربوط می­شود، استراحت نقش مهمی را ایفا می­کند. سالمند شما باید به میزانی که دکتر برای او تجویز کرده است استراحت کرده و از خود مراقبت نماید. اما پس از مدتی باید به زندگی عادی خود بازگردد. در این شرایط می­توانید از حرکات آرام و راه رفتن­های کوتاه برای سالمند خود استفاده نمایید تا بتواند به مرور روند پیشین خود را از سر گیرد. ممکن است در برخی موارد استراحت بیمار زمان زیادی ببرد و مدت طولانی در بستر بیماری باشد. اگر بیمار شما در این موقعیت قرار دارد، می­توانید از فیزیوتراپیست استفاده کنید تا مشکل فرد بهبود یابد.

علاوه بر بهبود شرایط جسمانی بیمار، شرایط ذهنی و روانی او نیز اهمیت دارد. درد و رنجی که این افراد پس از عمل جراحی تحمل می­کنند ممکن است به مرور بر وضعیت روحی آن­ها نیز تاثیر بگذارد. معمولا سالمندان عمل­های جراحی را ضعف و فرسودگی بدن خود تلقی می­کنند و ممکن است در این رایط احساس افسردگی داشته باشند. شما به عنوان اطرافیان سالمندان بیمار، باید شرایط مناسبی را برای آن­ها فراهم کنید و کاری کنید تا بپذیرند بیماری نیز یکی از موقعیت­هایی است که به طور معمول در زندگی هر فردی پیش می­آید.

آموزش و آگاهی در ارتباط با بیماری­ها از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. اطرافیان بیمار باید بدانند که چگونه با بیمار خود باید رفتار کنند و سالمند به چه مراقبت­هایی نیاز دارد. این آگاهی­ها معمولا توسط پرستاران و پزشک به شما داده می­شود. در سمت دیگر سالمند بیمار نیز باید بداند در دوران پس از عمل جراحی خود چه رفتارهایی برایش خطر دارد و برای بهبود سریع­تر خود چه کارهایی را باید انجام دهد. به عنوان مثال بعد از بسیاری از عمل­های جراحی فرد نباید دخانیات و مشروبات الکلی مصرف کند.

بسته به نوع عملی جراحی که سالمند شما انجام داده است، شیوه­ی حمام رفتن ممکن است متفاوت باشد. در صورتی که در نتیجه­ی عمل جراحی، فرد دچار زخم­های سطحی شده و این زخم­ها هنوز خشک نشده­اند، نیاز است تا در هنگام استحمام روی زخم بسته شود تا موجب عفونت و وخامت اوضاع نشود. در مواردی حتی پزشک تجویز می­کند که فرد تا مدتی پس از عمل جراحی استحمام نکند تا روند بهبودی بهتر انجام گیرد.

نکات پس از عمل­ جراحی در سالمندان

سعی کنید تا مدتی بعد از عمل جراحی در خانه­ی سالمند خود بمانید. این کار باعث می­شود تا از وضعیت جسمانی آن­ها به خوبی آگاه باشید و بتوانید به تغذیه­شان نیز رسیدگی کنید. در زمان خوابیدن نیز نزدیک آن­ها باشید تا در صورتی که به چیزی احتیاج دارند، بتوانید آن را برطرف نمایید.

راه­روها و فضای خانه را روشن نگه دارید تا سالمند شما هنگام رفت­وآمد مسیر برایش مشخص باشد و دچار زمین­خوردن یا آسیب­دیدگی نشود. معمولا سالمندان چه در زمان بستری بودن در بیمارستان و چه بعد از عمل، مدت زمان زیادی را در حال استراحت بوده­اند. در این شرایط ممکن است راه­ رفتن برای آن­ها دشوار باشد یا دچار سرگیجه و حالت تهوع گردند. باید به این مسائل توجه ویژه­ای داشته باشید. از آن­ها بخواهید دست شما را هنگام راه رفتن بگیرند یا از عصا و واکر استفاده کنند.

بنا به تشخیص پزشک از لباس­های مناسبی برای آن­­ها استفاده کنید تا به زخم­ها آسیب بیشتری وارد نشود. هم­چنین از جوراب و دمپایی برای بیمار خود استفاده کنید تا راحت­تر قدم بردارد و دمای بدنش کاهش نیابد. پس از عمل جراحی نظم و انضباط محل سکونت سالمند خود را رعایت کنید. محل شلوغ و بی­نظم ممکن است سالمند شما را آشفته کند و باعث زمین خوردن او گردد.

برای مصرف داروها به او یادآوری کنید و تا مدتی بر روند استفاده­ی صحیح آن­ها نظارت داشته باشید. در زمان استفاده از سرویس بهداشتی از سالمند خود بخواهید تا درب را قفل نکند تا اگر مشکلی برای آن­ها به وجود آمد شما سریعا بتوانید آن را رفع کنید. در روزهای اول بعد از عمل جراحی فرد به کمک زیادی نیاز دارد و ممکن است نتواند به تنهایی به سرویس بهداشتی مراجعه کند.

نشانه­ های عفونت پس از عمل جراحی

معمولا زخم­ها پس از عمل جراحی تا مدتی که زخم خشک شود ترشح دارند. اما اگر این ترشحات زرد یا سبز رنگ روز به روز افزایش یابند، می­تواند نشانه­ای از عفونت باشد. هم­چنین در روند بهبود فرد اندازه­ی زخم­ها کاهش می­یابند. اما اگر این زخم­ها شروع به بزرگ شدن کنند، می­تواند به علت ایجاد عفونت باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

در موارد دیگر عفونت می­تواند به شیوه­ی دیگری بروز یابد. به عنوان مثال خون­ریزی افزایش پیدا کرده یا بوی ترشحات تغییر می­کند. هم­چنین دیده می­شود که بروز عفونت به شکل سفت شدن اطراف زخم پدیدار شده و باعث درد می­شود. بعضی از این دردها که روندی غیرعادی دارند، می­تواند سلامت سالمند شما را به خطر بیندازد.

بعضی از این عفونت­ها ممکن است در حالتی ایجاد شود که شما به خوبی پانسمان را تعویض نکرده باشید. باید به این نکته توجه کنید که اولین پانسمان باید توسط پرستار عوض شود و وضعیت زخم بررسی گردد. پس از آن هنگام تعویض پانسمان بیمار، در صورت بروز هر گونه مشکل و نشانه­هایی از عفونت باید به پزشک متخصص اطلاع دهید.

مراقبت ­های رفتاری پس از عمل جراحی در سالمندان

سالمندان معمولا پس از عمل جراحی مدت زمان زیادی را نیاز دارند تا استراحت کنند و بهبود یابند. در این زمان احتمالا معاشرت­های کمتری دارند و احساس تنهایی به سراغ آن­ها می­آید. باید در کنار توجه به شرایط جسمانی سالمند خود، سلامت روحی او را نیز در نظر بگیرید و زمانی را در روز به هم­صحبتی با او اختصاص دهید. در این زمان فرد بیمار می­تواند از شرایط جسمانی خود پس از عمل یا هر موضوع دیگری با شما صحبت کند.

پس از طی کردن دوران استراحت و نقاهت سعی کنید تا به سالمند خود کمک نمایید که معاشرت­های خود را از سر گیرد. اگر نیاز دارد تا به بیرون از خانه برود، او را همراهی کنید. هم­چنین اگر دوستان و آشنایان برای عیادت از او به خانه می­آیند، در منزل حضور داشته باشید تا شرایط را برای پذیرایی از مهمان فراهم کنید.

مراقبت­ در سالمندان بعد از عمل جراحی

سالمندان معمولا به علت کهولت سن و کاهش قوای جسمانی، به مراقبت بیشتری بعد از عمل جراحی نیاز دارند. قسمت زیادی از این مراقبت­ها در بیمارستان زیر نظر پزشکان و پرستاران صورت می­گیرد. اما بخش مهم­تر آن از زمانی شروع می­شود که بیمار به منزل منتقل می­شود و باید شرایط مناسبی داشته باشد.

این مراقبت­ها می­تواند ابعاد مختلفی را در بر گیرد. به عنوان مثال مصرف داروها و تعویض پانسمان زخم­ها از مهم­ترین مراقبت­هایی است که در صورت عدم رعایت آن­ها ممکن است آسیب­های زیادی به سالمند شما وارد شود. داروهایی که معمولا بیماران پس از عمل جراحی مصرف می­کنند شامل دو نوع مسکن­ها و آنتی­بیوتیک­ها می­شود. اگر داروها به درستی مصرف شود، دردهای فرد به میزان بسیار زیادی کاهش می­یابد و دچار عفونت­های پس از عمل جراحی نیز نمی­شود.

تغذیه­ی سالمند و انجام حرکات آرام نیز می­تواند در بهبود فرد نقش بسزایی داشته باشد. هم­چنین در کنار شرایط جسمانی سالمند، باید به سلامت روحی او نیز توجه کرد و شرایط آرامی را در خانه به وجود آورد. سالمند معمولا بعد از عمل جراحی دردهای زیادی دارد. به همین دلیل محیط زندگی او نباید هیچ گونه تنش و اضطرابی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا