A
سلامت جسمی سالمندان

علائم سرطان سینه در زنان مسن چیست؟ درمان و تشخیص

محتوا پنهان

بیماری های سینه دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که به اشکال مختلف ظاهر می‌شوند. یک گروه بسیار مهم از این بیماری‌ها، سرطان سینه است. هیچ سرطانی برای خانم ها نگران‌کننده‌تر از سرطان پستان نیست و دلیل آن کاملا موجه است. این بیماری یکی از مهمترین و شایعترین بیماری ها در زنان است که از هر ۸ نفر زن یک نفر را مبتلا کرده و متاسفانه بیش از سایر سرطان‌ها باعث مرگ و میر زنان می‌شود، سرطان سینه شایع ترین علت مرگ زنان در محدوده سنی ۳۵ تا ۵۵ سالگی است. سرطان پستان بعد از سرطان ریه شایع ترین سرطان در افراد است. این بدخیمی ۳۳ درصد سرطان های زنانه را تشکیل داده و مسئول ۱۹ درصد از مرگ های ناشی از سرطان است. در این مطلب درباره سرطان سینه سالمندان بیشتر بدانید.

در ادامه توضیحات اولیه برای شناخت بهتر و بیشتر این بیماری به شما داده شده و در قسمت دوم با روش های پیشگیری و درمان سرطان سینه در خدمت شما هستیم.

وضعیت سرطان سینه سالمندان در ایران

در ایران سرطان پستان در زنان جوان‌تر (حداقل یک دهه زودتر از زنان در کشورهای پیشرفته) دیده می‌شود و متاسفانه بیماران در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند. با این حال خوشبختانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در تشخیص زودرس و درمان این بیماری حاصل شده است، به طوری که امروزه درصد قابل توجهی از زنان مبتلا، با اتخاذ تدابیر درمانی و مراقبتی لازم، سال ها به راحتی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

هر زنی که توده‌ای در سینه خود می‌یابد یا دیگر مشکلات مربوط به پستان را تجربه می‌کند، بیش از هر چیز به سرطان سینه مشکوک می‌شود، هرچند مشخص شده از هر ۹ توده پستانی، ۸ توده ماهیت خوش خیمی دارند. علی رغم بسیاری از تصورات و برداشت‌های نادر پیرامون علت شناسی سرطان پستان، آگاهی عمومی نسبت به این عارضه تهدید کننده سلامتی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. در گذشته از گفتگوی پیرامون این مساله پرهیز می‌شد یا اطلاعات رد و بدل شده اغلب نادرست و غیر موثق بودند. اما امروزه در زمینه سرطان پستان آزادانه بحث و گفتگو می‌شود و اغلب اوقات اطلاعات مربوط به این اختلال از طریق رسانه های گروهی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

از آنجا که رسانه ها به شکل بارزی نسبت به افزایش آگاهی پیرامون سرطان سینه و شناسایی زود هنگام آن توجه نشان داده‌اند، عموم مردم از نقش مهمی که معاینات بالینی، معاینات شخصی پستان و بخصوص ماموگرافی روتین در تشخیص زودهنگام سرطان پستان ایفا می‌کنند، آگاهی بیشتری یافته‌اند. پرستاران وظیفه دارند به آموزش همگانی نسبت به سرطان و ضایعات پستانی بپردازند، در اصلاح و رفع تصورات غلط بکوشند و در زمینه پستان های طبیعی، بیماری های سینه و نحوه تشخیص و درمان آن‌ها اطلاعات صحیح در اختیار عموم قرار دهند. اگر زنان جامعه از اهمیت تشخیص و درمان زود هنگام ضایعات پستانی اطلاع پیدا کنند، استفاده از مراقبت ها و خدمات پزشکی را به تاخیر نینداخته و بیشتر به انجام ماموگرافی منظم تن می‌دهند.

آناتومی کلی سینه

پستان ها صفت ثانویه جنسی بوده و باروری بدون آن‌ها نیز اتفاق میفتد. میزان وزن پستان غیر شیرده به طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم و در زمان شیردهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم است. پارانشیمال پستان متشکل از مجاری، لوبولار و ساختارهای اپیتلیال است. استرومای پستان از بافت فیبروز و چربی ساخته شده است. ربع فوقانی پستان بیشتر غددی بوده و محل شایع بروز تومورها است. پستان دارای ۱۵ تا ۲۰ بخش است که اصطلاحا لوب نامیده می‌شود و هر کدام از این  بخش‌ها خود به قسمت‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند که لبول نامیده می‌شوند.

دو منبع اصلی خونرسانی به بافت پستان، شریان پستانی طرفی و شریان توراسیک طرفی هستند. این شریان‌ها شبکه آناستوموز وسیعی را تشکیل می‌دهند. الگوی وریدهای اصلی پستان مانند شریان‌های آن است. اعصاب پستان از شاخه های قدامی و طرفی اعصاب چهارم و ششم بین دنده‌ها تامین می‌شود.

مسیرهای لنفاتیک مانند مسیر ورید است. مسیرهای تخلیه لنفاتیک و غدد لنفاوی در تشخیص و درمان سرطان سینه به دلیل تشخیص محل متاستاز مهم است. سه نوع درناژ لنفاتیک در پستان‌ها وجود دارد:

  • درناژ سطحی پوست
  • درناژ لنفاتیک آرئولار از آرئول و نوک پستان
  • درناژ لنفاتیک غددی از بافت غددی عمیق

عملکرد فیزیولوژیک پستان ها در زنان، ترشح شیر جهت تغذیه نوزاد است. تکامل پستان اغلب بین ۹ تا ۱۶ سالگی ایجاد شده و ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد. استروژن مسئول رشد پستان است و پروژستروژن سبب تکامل لوبولار می‌شود. بعد از منوپوز، تولید استروژن و پروژسترون توسط تخمدان ها متوقف می‌شود.

سرطان سینه سالمندان چگونه تعریف می‌شود؟

سرطان سینه سالمندان (پستان)، یکی از انواع سرطان هاست که در آن سلولهای غیرطبیعی به صورت غیرقابل کنترل در یک یا هر دو سینه رشد می‌کنند. این سلول ها می‌توانند بافت های اطراف را مورد تهاجم قرار داده و موجب تشکیل یک توده شوند که اغلب تومور نامیده می‌شود. همچنین این سلول ها می‌توانند انتشار یافته و به بافت ها و غدد لنفاوی اطراف گسترش یابند که به آن متاستاز می‌گویند. محل های شایع متاستاز عبارتند از ریه ها، استخوان‌ها، کبد و غدد فوق کلیه. درگیری مغز، طحال و هیپوفیز کمتر دیده می‌شود اما هیچ عضوی مستثنی نیست. متاستاز ممکن است سالها پس از مهار ضایعه اولیه آشکار گردد (گاه ۱۵ سال بعد). سرطان پستان سینه چپ را بیش از سینه راست مبتلا می‌سازد.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان روده در افراد مسن

دلایل ابتلا به سرطان سینه سالمندان

علت اصلی ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست و در ۷۰ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ نوع عامل خطر زائی شناخته نشده است، با این حال فاکتورهایی به عنوان عوامل خطر شناسایی شده‌اند که فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کنند. همچنین یک عامل خطر منفرد و خاص برای سرطان پستان وجود ندارد بلکه ترکیبی از عوامل هورمونی، ژنتیک و احتمالا عوامل محیطی می‌تواند خطر ایجاد سرطان پستان را افزایش دهد. توجه به این عوامل می‌تواند به شناسایی سریع و به موقع زنان در معرض خطر کمک کند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  1. جنسیت: واضح ترین عامل خطر برای سرطان پستان است، تا جایی که ۹۹ درصد از موارد سرطان پستان در زنان رخ می‌دهد.
  2. سن: افزایش سن با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است. این امر در مورد سرطان پستان نیز صادق است تا جایی که اغلب این بیماری در زنان بالای ۳۵ سال و سالمند رخ می‌دهد. وقوع سرطان پستان در زنان آمریکایی بالای ۶۵ سال ده برابر بیشتر از زنان ۳۰ تا ۳۵ سال است.
  3. عوامل فردی: زنانی که در یکی از سینه‌ها مبتلا به سرطان سینه هستند، خطر ابتلا سینه دیگر نیز در آن‌ها بیشتر است.
  4. سابقه خانوادگی مثبت: سابقه خانوادگی یکی از شناخته شده ترین عوامل خطرزا در رابطه با سرطان پستان است. زنانی که سابقه ابتلا به سرطان پستان در بستگان درجه یک آن‌ها به خصوص مادران و خواهران آن‌ها وجود دارد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  5. نولی پاریته (نداشتن زایمان): در زنانی که زایمان نکرده‌اند و زنانی که بعد از سن ۳۰ سالگی اولین نوزاد زنده خود را به دنیا آورده‌اند، خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می‌شود.
  6. یائسگی بعد از ۵۵ سالگی: در زنانی که به طور طبیعی قبل از سن ۴۵ سالگی یائسه می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پستان نصف سالمندانی است که بعد از سن ۵۵ سالگی یائسه می‌شوند.
  7. اختلاف جغرافیایی: در جهان غرب شیوع بیماری نسبت به کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشتر است.
  8. بی تحرکی: بی تحرکی و عدم فعالیت و چاقی به وجود آمده در زنان
  9. ابتلا به سایر سرطان ها: زنانی که مبتلا به یکی از انواع سرطان های دستگاه تناسلی یا سایر سرطان ها هستند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  10. رژیم غذایی: خوردن چربی و گوشت پرچرب
  11. مصرف الکل و سیگار: در مطالعات اپیدمیولوژیک، مصرف الکل همواره به عنوان قدیمک ترین عامل خطرزاک ابتلا به سرطان سینه مطرح بوده است. به نظر می‌رسد مصرف الکل به میزان متوسط (یک یا دو مرتبه در روز) به دلیل تغییر در متابولیسم استروژن بیشتر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.
  12. بیماری های خوشخیم پستان و ویروس ها
  13. تابش اشعه یونیزان به ویژه در ناحیه قفسه سینه
  14. نوع بافت پستانی: برخی از زنان دارای سلول هایی در پستان هستند که زیر میکروسکوپ اشکال آن ها با سلول های طبیعی متفاوت است و تحت عنوان سلول های هایپرپلازیک نامیده می‌شوند. برخورداری از این نوع سلول ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  15. شخصیت فرد: افراد دارای شخصیت A و مضطرب در معرض خطر ابتلا هستند.
  16. هورمون تراپی: مصرف استروژن و پروژسترون بعد از یائسگی، مصرف داروهای ضدبارداری یا مصرف داروهای هورمونی به علل مختلف
  17. منارک زودرس (شروع قاعدگی زودتر از موعد و زیر ۱۲ سالگی): منارک زود هنگام و منوپوز دیر هنگام سبب می‌شوند تا تعداد کل سیکل های قاعدگی توام با تخمک گذاری در طول زندگی افزایش یابد و همین مساله خطر ابتلا به سرطان پستان را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
  18. حاملگی در سنین بالا
  19. دانسیته پستان: بافت سینه می‌تواند متراکم یا به صورت بافت چربی باشد. زنانی که در ماموگرافی، دانسیته بافت پستان آن‌ها متراکم تر باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  20. نژاد: خطر ابتلا به سرطان سینه در نژادهای سفید پوست بیش از بقیه است.
  21. تغییرات ژنی: تغییرات در برخی ژن های خاص (جهش های ژنی) خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. دو ژن که نقش اساسی دارند عبارتند از: BRCA1-BRCA2
  22. شغل: نتیجه چندین مطالعه نشان می‌دهد که کارکردن در طول شب خطر نسبی سرطان سینه را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. به نظر می‌آید خطر سرطان سینه با مدت زمان کارکردن در شب در ارتباط است. با کار کردن در شیفت شب خطر سرطان پستان به همان اندازه مصرف الکل و زایمان دیر هنگام افزایش می‌یابد. این مساله می‌تواند برای پرستاران دارای مفاهیم بارز فردی و گروهی باشد.
کنترل سرطان سینه
کنترل سرطان سینه

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های سرطان سینه سالمندان

در اغلب موارد اولین علامت سرطان سینه، وجود یک توده در سینه است این توده غالبا در قسمت فوقانی و خارجی (سمتی از سینه که کنار بازو قرار می‌گیرد) سینه مشاهده و لمس می‌شود، معمولا بدون درد است و ممکن است رشد آهسته یا سریعی داشته باشد. سایر علائم سرطان سینه عبارتند از :

توده یا تومور پستان

توده، شایع ترین علامت سرطان پستان است که در اغلب موارد توسط خود بیمار به صورت اتفاقی کشف می‌شود و در بقیه موارد توسط پزشک در معاینه بالینی مشخص می شود. این توده ممکن است دردناک باشد ولی در اغلب موارد بدون درد است و از آنجا که هم در بیماری های خوش خیم و هم در سرطان پستان می‌تواند دیده شود، بهتر است در صورت لمس هر توده در پستان، جهت بررسی آن به پزشک مراجعه نمایید. در بعضی موارد سرطان پستان به صورت توده های متعدد بروز می کند. توده های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس میشوند؛ همان گونه که قبلا گفته شد، اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند. باید توجه داشت که قضاوت در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن توده، به عهده پزشک معالج بوده و پس از بررسی های دقیق مقدور خواهد بود. شایع ترین علامت سرطان پستان، بروز یک توده منفرد و بدون درد در پستان است.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان پوست

وجود ترشحات از نوک سینه

ترشح از نوک پستان معمولا به دنبال بیماری هی خوش خیم پستان ایجاد می‌شود. با اینکه ترشحات نوک پستان معمولا همراه با سرطان سینه نیستند، ولی به علت احتمال وجود سرطان در برخی از موارد، بررسی دقیق آنها ضروری است. وجود ترشح از هر دو پستان و از چند مجرا به طور معمول ناشی از یک اختلال هورمونی، مصرف دارو، کیست پستانی یا بیماری خوش خیم فیبروکیستیک است. ترشحات پستان می توانند به رنگ های مختلف مشاهده شوند (سفید، قهوه ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و بدون رنگ) ترشح ناشی از سرطان پستان معمولا خون واضح یا خونابه ای یا در برخی از موارد بی رنگ است. ترشح خونی یا آبکی که خود به خودی بوده و از یک پستان و از یک مجرا خارج شود، یا همراه با غده ای در پستان باشد، شک به سرطان را افزایش می‌دهد. ترشحاتی که شک به وجود سرطان را بر می‌انگیزند:

  • ترشحات خونی یا آبکی
  • ترشحاتی که خودبه خودی و بدون فشار خارج می‌شوند.
  • ترشحاتی که از یک پستان و از یک مجرای نوک پستان خارج می شوند.
  • ترشحاتی که همراه با توموری در پستان باشند.

تغییرات پوست پستان

این تغییرات به صورت فرو رفتگی یا کشیدگی پوست پستان بروز می‌کنند. فرو رفتگی پوست پستان ممکن است به طور ثابت و مشخص وجود داشته باشد و در حالات خاصی از معاینه پستان دیده شود. کشیدگی پوست، اگر چه علامتی مهم است ولی یافته قطعی دال بر سرطان نیست و گاهی به دنبال بیماری های خوش خیم پستان نیز دیده می‌شود. در بعضی موارد، چسبندگی تومور سرطانی به قسمت زیر پوست، باعث تغییر شکل پستان می‌شود.  تغییر شکل هاله اطراف نوک پستان نیز می تواند دلیل بر وجود بافت سرطانی در زیر آن قسمت باشد. تهاجم تومور سرطانی به پوست ممکن است باعث ایجاد زخم در پوست شود. همچنین ورم در پوست پستان و شبیه شدن آن به پوست پرتقال نشانه پیشرفت بیماری است.

تغییرات نوک پستان

در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است بعد از شیردهی یا پس از دوران بلوغ ایجاد شود که معمولا به طور خود به خودی یا با دستکاری خود فرد به حالت اول برمی گردد. در حالی که در سرطان سینه این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود غده ای در زیر نوک و هاله پستان مشخص شود. نوعی از سرطان پستان نیز به نام بیماری پاژه وجود دارد که در آن تغییرات پوستی نوک پستان به صورت ضایعات اگزمایی (شبیه به حساسیت پوستی) دیده میشود.

علائم این بیماری شامل خارش، سوزش، قرمزی، سفتی و پوسته پوسته شدن نوک پستان است که به تدریج و در صورت عدم درمان، بیماری به هاله اطراف نوک پستان و پوست نیز گسترش مییابد. گاهی این بیماران با تشخیص اشتباه اگزما و بیماری های پوستی، مدت ها تحت درمان با پماد های موضعی قرار می گیرند و همین مسئله درمان را به تأخیر می اندازد. بنابراین در هر بیماری که علائم پوستی نوک پستان مشاهده می شود، باید به فکر سرطان بود تا پس از نمونه برداری و قطعی شدن تشخیص، اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک انجام شود. قرمزی و خارش نوک پستان همراه با پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن، می تواند علامت نوعی از سرطان پستان به نام پاژه باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان رحم در زنان مسن

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

همانگونه که قبلا گفته شد، سلول های سرطانی توانایی پخش شدن از طریق خون و لنف و تهاجم به سایر نقاط بدن را دارند. شایع ترین محل تهاجم سرطان سینه به غدد لنفاوی زیربغل است. گاهی بزرگی غدد لنفاوی، همراه با لمس غده ای واضح در پستان است ولی گاهی غده مشخصی لمس نمی شود. در این موارد انجام ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان به عنوان منشاء بزرگی غدد لنفاوی زیربغلی، کمک کننده است. آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است این موضوع است که بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل می تواند به دلیل ضایعات خوش خیم و حتی التهاب ها و ضربه به ناحیه دست یا پستان باشد. بنابراین اگرچه این علامت بیمار را به سمت بررسی های بیشتر هدایت می کند ولی باید دانست که این حالت از ابتدا نگران کننده نیست.

تغییر اندازه پستان

گاهی اوقات به علت بزرگی بیش از حد یک تومور یا التهاب قابل توجه دور تومورهای کوچک تر، پستان در یک طرف، به طور واضحی بزرگ تر از طرف مقابل میشود. البته اندازه ی دو پستان در افراد سالم نیز کاملا مشابه نیست ولی بزرگی یک پستان نسبت به طرف دیگر که اخیرا ایجاد شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و با انجام معاینه از عدم وجود توده و سلامت پستان مطمئن شد، گاهی هم تومورهای خوش خیم و نیز ضربه به پستان، خونریزی یا التهاب ناشی از تجمع شیر در پستان(به ویژه در خانمهای باردار و شیرده) و کیست های بزرگ، باعث این عدم تقارن می شوند که با معاینه و استفاده از روش های تشخیصی، می توان نوع آنها را تعیین کرد.

تهاجم به اعضای دیگر

ندرتا سرطان پستان بدون هیچ علامتی در خود پستان، علائمی در اعضای دیگر نشان می دهد که ممکن است به صورت درد استخوانی در یک محل خاص، تنگی نفس به دنبال درگیری ریه، زردی و سایر علائم ناشی از بزرگی کبد و…  باشد. در این موارد معاینه دقیق بیمار و بررسی های تشخیصی می توانند وجود بیماری را در پستان مشخص کنند.

انواع سرطان سینه سالمندان

اغلب سرطان ها بر حسب شدت و بافت هدفشان از انواع مختلفی برخوردارند. در ادامه انواع سرطان سینه را به طور کامل دسته بندی کرده ایم:

  • سرطان غیر مهاجم

سرطان غیر مهاجم یا (درجا)  می‌تواند از منشا مجاری شیری یا لوبول های ترشح کننده شیر باشد. در حقیقت این کلمه به مفهوم آن است که سرطان به مجاری شیری یا لوبول ها محدود بوده و هنوز به بافت اطراف آن‌ها گسترش نیافته و از آنجا که هنوز تهاجم به بافت اطراف وجود ندارد، در بسیاری از مواقع همانند یک سرطان واقعی، خطرناک تلقی نمی‌شود.

  • سرطان درجا از منشاء لوبولی (LCIS)

نوعی از سرطان غیر مهاجم که از لوبول ها منشاء می‌گیرد سرطان غیر مهاجم لوبولی نامیده می‌شود. در این بیماری، سرطانی شدن سلول ها از لوبول ها شروع می‌شود، اما به خارج از دیواره آن‌ها انتشار پیدا نمی‌کند. این نوع سرطان نسبتا کمیاب است و بسیاری از متخصصین بر این عقیده‌اند که این بیماری به انواع مهاجم سرطان پستان تبدیل نمی‌شود؛ اما زنانی که دارای این شکل از بیماری هستند در مقایسه با سایر بانوان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دو طرفه هستند.

در حقیقت این بیماری طبق نظر بسیاری از متخصصین، جزو بیماری های سرطانی محسوب نشده و تنها یک ضایعه پیش سرطانی است. بنابراین درمان این بیماری مورد اختلاف نظر جدی است. در حالی که برخی معتقدند برداشتن توده پستان و حتی پیگیری بیمار بدون اقدام شدید درمانی، به تنهایی درمانی قابل قبول بوده و کافیست؛ برخی دیگر، درمان های شدیدتری را توصیه می‌کنند. این توصیه ها از استفاده از داروها جهت پیشگیری تا برداشتن یک چهارم پستان، برداشتن یک پستان و حتی در برخی از موارد که بیمار عوامل خطر متعددی دارد، برداشتن پستان به صورت دوطرفه متفاوت است. به طور خلاصه آنچه اهمیت زیادی دارد این است که بیماران مبتلا به این بیماری، در صورت درمان مناسب طول عمر طبیعی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی برای مبارزه با سرطان

  • سرطان درجا از منشاء مجاری (DCIS)

انواعی از سرطان غیر مهاجم که از مجاری منشاء می‌گیرند، سرطان غیر مهاجم مجاری نامیده می‌شوند. این بیماری نوع شایعی از تومورهای مجاری شیری است که به خارج از دیواره مجرا گسترش نمی‌یابد. به عقیده بسیاری از متخصصین، این بیماری باعث مرگ در اغلب افراد مبتلا نمی‌شود و بسیاری از زنان با این نوع از سرطان قوت می‌گیرند نه این که از بین بروند. بر خلاف نوع اولی، این نوع از سرطان پستان در صورت عدم درمان در تعداد قابل توجهی از بیماران به سرطان مهاجم تبدیل می‌شود؛ نکته مهم این است که تشخیص بیماری در این مرحله بسیار مشکل بوده و نیاز به معاینات دقیق و انجام ماموگرافی یا سایر روش های تشخیصی دارد که در بخش های بعدی مفصلا توضیح داده خواهند شد.

حدود ۳۰ سال پیش، سرطان غیر مهاجم مجرایی ۶ درصد از مجموع موارد سرطان پستان را تشکیل می‌داد ولی امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از ۲۵ درصد از بیماران با این نوع بیماری تشخیص داده می‌شوند. درمان این نوع از بیماری معمولا جراحی با پرتو درمانی یا بدون آن است.

  • سرطان های مهاجم

سرطان مهاجم با منشاء مجاری شیری شایع ترین نوع سرطان پستان است که از سلول های مجاری شیری منشاء می‌گیرد و به خارج از مجاری، یعنی بافت نگهدارنده اطراف آنها انتشار می‌یابد. با گذشت زمان، ممکن است سلول های سرطانی از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون به غدد لنفاوی یا سایر اعضای بدن منتشر شوند. این نوع از بیماری تقریبا ۸۵ درصد از کل موارد سرطان پستان را شامل می‌شود. سرطان های مهاجم با منشاء لوبول های پستانی از داخل لوبهای پستان که شیر را در مواقع مورد نیاز تولید می‌کنند، شروع می‌شوند و مانند نوع قبلی می‌توانند توسط خون یا لنف به بخش های دیگر بدن انتشار یابند. حدود ۱۲ درصد از موارد سرطان پستان از لوبول ها یا لوب های پستان منشاء می‌گیرند و جزو این گروه هستند.

  • سرطان التهابی پستان

این بیماری نوع کمیابی از سرطان پستان است که باعث قرمزی، تورم و افزایش دمای پوست پستان می‌شود. در سرطان التهابی سلول های سرطانی در عروق لنفاوی پوست پستان جای دارند و به جای این که به صورت یک غده رشد کنند، به صورت همه جانبه در پستان گسترش می‌یابند. سلول های سرطانی، مجاری لنفاوی را مسدود میکنند و باعث تورم پوست پستان میشوند. در این بیماری سلول های سرطانی در بافت پستان، بدون ایجاد تورم مشخص یا توده قابل لمس منتشر می‌شوند. نکته مهم این است که بروز این نوع از سرطان می‌تواند باعث افزایش تراکم پستانی در مقایسه با ماموگرافی های قبلی بیمار شود و این یافته باید به عنوان یک یافته مشکوک در نظر گرفته شود. علائم این نوع از بیماری شامل موارد زیر است:

  • تورم، خارش، کبودی یا افزایش ضخامت پوست پستان که معمولا ناگهانی است و گاهی طی چند روز منجر به تنگ شدن لباس زیر در سمت مبتلا می‌شود.
  • تغییر رنگ صورتی، قرمز یا تیره قسمتی از پوست پستان که گاهی به صورت پوست پرتقالی در می‌آید.
  • فرورفتگی نوک پستان، ترشح یا تغییر در رنگ و قوام آن
  • افزایش حرارت پوست سینه

توجه داشته باشید که علائم این بیماری در بسیاری از موارد، شبیه عفونت یا التهاب پستان است که به علل مختلف از جمله شیردهی یا ضربه ایجاد می‌شوند. بنابراین قبل از مراجعه به پزشک و تشخیص قطعی نگران نباشید.

  • بیماری پاژه

این بیماری نوعی از سرطان پستان است که با خارش و پوسته ریزی پیش رونده نوک پستان خود را نشان می‌دهد. در بسیاری از موارد این بیماری با اگزما یا حساسیت های پوستی اشتباه گرفته می‌شود. در این وضعیت سلول های سرطانی در پوست نوک پستان جای دارند، ولی می‌توانند در بافت پستانی نیز یافت شوند و به صورت یک توده خود را نشان دهند. این بیماری معمولا همراه با یک سرطان غیر مهاجم است و از نظر طبقه بندی جزء سرطان های غیر مهاجم قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: سرطان خون در سالمندان

عوامل موثر در کنترل سرطان سینه سالمندان

در تشخیص سرطان پستان از روش های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده ترکیبی از این روش ها معمولا شایع بوده و به تشخیص زودتر و قطعی تر بیماری منجر می‌شود؛ تشخیص به موقع و سریع آن کمک بسیار زیادی برای درمان سرطان سینه مهیا می‌کند. برخی از این روش ها عبارتند از:

ماموگرافی

تصویربرداری از پستان به وسیله اشعه ایکس ماموگرافی نامیده می‌شود. معاینه رادیوگرافیک پستان جزء مهمی از فرآیند غربالگری در زنان بدون علامت است و باید در ترکیب با معاینه کامل بالینی انجام گیرد. انجام این مراحل در حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و میتواند در بخش رادیوگرافی بیمارستان یا مرکز مخصوص تصویربرداری انجام شود. از هر پستان دو تصویر تهیه میشود؛ یک منظره سرتا پا و یک منظره مورب مرکزی جانبی. برای تهیه این تصویرهای رادیوگرافی، پستان ها از راس به طرف قاعده و از دو طرف فشار داده می‌شوند. زنان ممکن است در این شرایط کمی احساس ناراحتی و فشار کنند، زیرا اعمال حداکثر فشار برای تهیه یک تصویر مناسب لازم است. ماموگرافی ممکن است یک تومور پستان را قبل از این که از نظر بالینی قابل لمس شود (کوچکتر از ۱ سانتیمتر) تشخیص دهد. با این حال هنوز ماموگرافی به تنهایی یک روش کامل تشخیصی و کنترل سرطان سینه نیست چرا که:

  • می‌تواند در شناسایی برخی از انواع سرطانهای سینه موثر نباشد و آن‌ها را مشخص نکند (موارد منفی کاذب)
  • مواردی را به عنوان سرطان سینه شناسایی کند، در صورتی که سرطان نیست (موارد مثبت کاذب)
  • در برخی از انواع سرطان ها که از رشد سریع سلولی برخوردار هستند، ماموگرافی ممکن است زمانی به تشخیص کمک کند که سلول های سرطانی به طور وسیع رشد کرده و به سایر نقاط منتشر شده اند.

سونوگرافی

دقت این تکنیک در شناسایی توده های کیستیک از توده های توپر است. توده های کیستیک معمولا حاوی مایع است.

سونوگرافی داپلر

جریان خون در ضایعات بدخیم پستان زیاد می‌شود. با سیگنال های داپلر میتوان مقدار جریان خون ضایعه و در نتیجه خوش خیمی یا بدخیمی آن را مشخص کرد.

ترموگرافی

یکی از علایم غیر اختصاصی سرطان پستان تولید حرارت است. این حرارت در ضایعات بدخیم ناشی از افزایش عروق است. با این حال ترموگرافی نمی‌تواند به درستی بین بیماری یا خوش خیم و بدخیم تفاوت قائل شود.

داکتوگرافی

از این روش تشخیصی زمانی استفاده می‌شود که ترشح از نوک سینه وجود دارد. در این روش یک ماده حاجب به داخل یک یا چند مجرای شیری تزریق و سپس ماموگرافی انجام میشود.

MRI

این تکنیک در کشف متاستاز های مهره ای و پاتولوژی های دیگر سیستم اسکلتی- عضلانی ناشی از سرطان پستان و متاستاز های آن ارزش زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان کبد در سالمندان

یافته‌های آزمایشگاهی در کنترل سرطان سینه سالمندان

از تست های  CBC, ESR, LFT و تومور مارکرها چون CEA در تشخیص بیماری استفاده می‌شود. یافته ها می‌تواند شامل کم خونی، افزایشESR ، هایپرکلسیمی (در سرطانهای پیشرفته پستان) و افزایش سطح آلکالن فسفاتاز در متاستاز به کبد یا استخوان ها باشد.

بیوپسی

 به معنای نمونه برداری از بافت سینه یا توده های موجود در سینه است که قطع یترین روش تشخیصی و کنترل سرطان سینه به شمار می‌رود. این روش توسط پزشکان متخصص و به اشکال مختلف زیر انجام میشود:

  • آسپیراسیون سوزنی: پزشک با یک سوزن ظریف نمونهای از مایع داخل توده موجود در پستان را آسپیره و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال میکند.
  • بیوپسی سوزنی: پزشک با یک سوزن کلفت نمونه ای از بافت پستان را نمونه برداری و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال میکند.
  • بیوپسی جراحی: پزشک به روش جراحی نمونه ای از بافت توده موجود در پستان یا منطقه درگیر را نمونه برداری(روش انسزیونی) یا کل توده موجود را خارج(روش اکسزیونی) و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال میکند.
  • بیوپسی زیر گاید سونوگرافی: گاهی اوقات برخی نقاط مشکوک در پستان وجود دارد که در ماموگرافی دیده میشود، اما در معاینه لمس نمیشود. در چنین مواردی پزشک با استفاده از روش های تصویربرداری و کمک گرفتن از آنها اقدام به نمونه برداری از منطقه مشکوک میکند که به آن بیوپسی زیر گاید سونوگرافی یا سی تی اسکن میگویند.

خودآزمایی کنترل سرطان سینه چگونه است؟

همه زنان از بیست سالگی به بعد باید ماهی یک بار پستان خود را معاینه کنند. بهترین زمان معاینه پس از قاعدگی و پیش از تخمک گذاری است یعنی بین پاک شدن از خونریزی تا ۱۴روز مانده به قاعدگی بعد. این معاینه در زنان یائسه میتواند در یک روز از هر ماه انجام گیرد. حداقل منفعت این عمل، شناسایی توده های کوچکی است که با اقدامات مختصر جراحی قابل درمان هستند. بیش از ۶۵ درصد توده های پستانی توسط خود بیماران کشف میشوند. معاینه شامل مشاهده و لمس است که هر شخص برای معاینه بایستی به روش زیر عمل کند:

  • مشاهده

جلوی آینه بدون لباس بایستید و در حالات زیر، پستان خود را در آن ببینید. در تمام این وضعیت ها نباید تغییری بین دو پستان مشاهده شود در صورت مشاهده هر تغییر جدیدی به پزشک مراجعه کنید:

دست ها را کنار بدن آویزان نگه دارید.

دستها را روی استخوان لگن محکم فشار دهید.

دست ها را پشت سر برده در هم قفل کنید و شانه ها را به سمت عقب بکشید قفسه سینه را به جلو فشار دهید.

  • لمس

ابتدا به پشت بخوابید. اگر پستان ها کوچک نیستند بالشی کوچک زیر شانه طرف معاینه قرار دهید و دست همان سمت را زیر سر قرار دهید و با دست مقابل با یک حرکت دایره ای تمام پستان را (از انتهای بالای پستان حدود استخوان ترقوه تا انتهای پایینی پستان حدود لبه پایینی دنده ها و از جناغ سینه تا تمام زیر بغل) با سطح نرم انگشتان در حالی که به قفسه سرینه فشار می دهید لمس کنید. سپس نوک پستان را بین انگشت شست و نشانه با ملایمت فشار دهید و از نظر وجود ترشرح بررسی کنید. زیر دوش حمام نیز میتوانید لمس پستان را انجام دهید، زیرا زمانی که پستان و انگشتان خیس و لغزنده هستند اصطکاک کم میشود و بسیاری از توده های پستان بهتر لمس میشوند.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان معده در افراد مسن

پیشگیری از شایع ترین سرطان زنان

در حال حاضر، مداخله ای که بتواند از بروز و کنترل سرطان سینه به طور قطعی جلوگیری کند وجود ندارد. ولی زنان میتوانند با به کاربردن مواردی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند. زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان را دارند، برداشتن پستان به منظور پیشگیری مورد توجه قرار می گیرد. این عمل منجر به کاهش  ۹۵ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان می شود، همچنین در این افراد برداشتن تخمدان به منظور پیشگیری و کاهش سرطان تخمدان و پستان ممکن است مورد توجه قرار گیرد. برای زنانی که در بالاترین خطر ابتلا به سرطان پستان هستند ممکن است داروی شیمیایی به منظور پیشگیری استفاده شود.

دو دارو به نام تاموکسی فن و رالوکسی فن جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان تأیید شده است. این دارو به عنوان تعدیل کننده گیرنده های انتخابی استروژن نامیده می شود. تعدیل کننده گیرنده های انتخابی استروژن، دارویی است که گیرنده های استروژن را در بافت های خاص بلوک می کند. تاموکسی فن در زنان یائسه و همچنین زنانی که یائسه نشده اند قابل مصرف است، در حالی که رالوکسی فن برای زنان یائسه تأیید شده است هرکدام از این داروها عوارض جانبی متفاوتی دارند که در این مورد باید با پزشک مشورت کنید.  موارد زیر روش هایی هستند که شما می توانید از آنها برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه استفاده کنید:

ورزش؛ احتمال دارد که روش زندگی غیرفعال، احتمال ابتلاء به سرطان سینه را افزایش دهد انجمن ملی سرطان آمریکا توصیه می کند که در حداقل ۵ روز از هفته، به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی انجام دهید .

رعایت برنامه غذایی سالم و وزن مناسب؛ برخی بررسی ها نشان داده است که برنامه های غذایی پرچرب، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، البته هنوز این نتایج قطعی نشده اند اما گفته شده که یک برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزی، ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه را کاهش دهد .

ممنوعیت مصرف الکل؛ مصرف زیاد الکل، با کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد .

چکاپ و انجام آزمایش های منظم؛ ممکن است پزشک شما، تست های ماموگرافی و نیز آزمایش های منظمی را برای تشخیص سرطان توصیه کند که خودتان بتوانید آنها را انجام دهید، به ویژه پس از سن ۴۰ سالگی، تا بتوانید علائم اولیه سرطان سینه را ردیابی کنید .

مشورت با پزشک متخصص؛ اگر شما با پزشکتان همکاری کنید، بهتر می توانید عوامل احتمال ابتلا به سرطان سینه را زیر نظر داشته باشید و مراقبت درستی از سلامتی خودتان به عمل آورید. پزشک شما می تواند راهنمایی های بیشتری در مورد مراقبت از سلامتی ارائه دهد و به شما کمک کند که تصمیم بگیرید چه چیزهایی برای شما بهتر هستند.

بهترین روش‌های درمانی و کنترل سرطان سینه سالمندان

زمانی که بیماری سرطان پستان به طور قطعی شناسایی شد، برنامه درمانی شروع می‌شود. درمان و کنترل سرطان سینه بستگی به اندازه و محل تومور، درجه پیشرفت و گسترش بیماری و نتیجه نمونه برداری از بافت پستان دارد؛ روش های درمانی در مجموع به دو دسته موضعی(جراحی و رادیوتراپی) و سیستماتیک(شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان بیولوژیک) تقسیم میشود که پزشک با بررسی تمام جوانب آن ها انتخاب میکند. به طور کلی انواع روش های درمانی سرطان سینه به صورت زیر است:

  • جراحی: شایع ترین روش درمانی مورد استفاده برای کنترل این بیماری جراحی ها هستند که عمل جراحی ماستکتومی معروف ترین و موثر ترین آن هاست که طی آن تمام یا بخشی از سینه برداشته میشود.
  • رادیوتراپی: در این روش از پرتوهای اشعه X پر انرژی برای کاهش اندازه تومور استفاده میشود. تولید پرتو از طریق دستگاه های خاص به صورت پرتوهای خارجی یا از طریق کاشت مواد تولیدکننده پرتو داخل بدن و نزدیک سلول های سرطانی به صورت درون زاد صورت میگیرد.
  • شیمی درمانی: در این روش از داروهای خاصیی به منظور انهدام سلول های سرطانی استفاده میشود. اکثر داروهای ضدسرطانی به صورت تزریق داخل وریدی مورد استفاده قرار میگیرند اما فرم داخل عضلانی و خوراکی آنها نیز موجود است. شیمی درمانی یک نوع روش سیستمیک به حساب می آید زیرا از طریق آن دارو در نقاط مختلف بدن پخش میشود و هر جا سلول سرطانی وجود داشته باشد آنها را می‌کشد. این روش درمانی به صورت دورهای مورد استفاده قرار میگیرد بدین صورت که بعد از یک دوره درمانی یک دوره استراحت داده شده و بلافاصله بعد از آن دوره درمانی بعدی شروع میشود.
  • هورمون درمانی: این روش مانع از دستیابی سلول های سرطانی به هورمون های موردنیاز برای رشد یعنی استروژن و پروژسترون میشود. در این روش در مسیرهایی که از طریق آنها هورمون ها منجر به رشد و تکثیر سلول های سرطانی میشوند تداخل ایجاد میشود. در این روش از طریق برخی داروها عملکرد بعضی هورمون ها مختل میشود یا از طریق روش های جراحی، بافت هایی که سبب تولید این هورمون ها میشوند نظیر تخمدان، برداشته میشوند
  • روش های درمان بیولوژیکی: در این روش از موادی که توسط بدن یا در آزمایشگاه ها ساخته میشود به منظور تقویت مکانیسم های دفاعی بدن در برابر بیماری ها استفاده میشود. نام دیگر این روش ایمنی درمانی است.

ماستکتومی چیست؟

ماستکتومی، جراحی برای برداشتن تمام بافت‌های پستان از سینه است که به عنوان راهی برای درمان یا پیشگیری از سرطان پستان توسط پزشکان به زنان سالمند توصیه می‌شود.

زنانی که مبتلا به سرطان سینه هستند و در مراحل اولیه به سر می‌برند، این عمل جراحی بسیار مناسب برای درمان آن‌هاست؛ علاوه بر آن پزشکان و جراحان گزینه دیگری به نام لامپکتومی دارند که فقط برای محافظت از پستان و خارج کردن تومور داخل سینه استفاده می‌کنند.

تصمیم‌گیری بین عمل جراحی ماستکتومی و لامپکتومی می‌تواند برای هر زن و هر پزشکی مشکل باشد. هر دو روش برای جلوگیری از عود سرطان سینه به همان اندازه موثر هستند. اما لامپکتومی برای همه مبتلایان به سرطان سینه گزینه مناسبی نیست و اکثر افراد ترجیح می‌دهند تحت عمل ماستکتومی قرار بگیرند؛ البته تکنیک‌های جدید و تکنولوژی‌های امروزی استفاده شده در این عمل جراحی می‌توانند پوست پستان را حفظ کرده و در ادامه عمل برای ظاهر سینه و طبیعی تر کردن آن اقدام کرد. جراحی برای بازگرداندن شکل و فرم سینه و بازسازی آن ممکن است همزمان با عمل جراحی ماستکتومی یا طی یک عمل در روز بعد صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان ریه در سالمندان

درمان سرطان سینه توسط عمل‌ماستکتومی

ماستوکتومی می‌تواند بهترین راه درمان برای انواع سرطان سینه باشد. این درمان برای موارد زیر بسیار موثر است:

  • سرطان مجرای ادراری (DCIS) یا سرطان پستان غیر تهاجمی
  • مراحل یک و دو سرطان سینه (مراحل ابتدائی)
  • مرحله سوم سرطان پستان، بعد از شیمی درمانی
  • سرطان التهاب سینه، بعد از شیمی درمانی
  • بیماری پیج پستان
  • درمان موضعی سرطان مکرر پستان

تشخیص پزشک برای استفاده از لامپکتومی اشعه درمانی

  • بیماره در مناطق جداگانه سینه دو یا چند تومور داشته باشد.
  • سرطان گسترده و بدخیم باشد که در کل پستان مشخص شده است.
  • قبلا تحت درمان پرتودرمانی در ناحیه پستان بوده و سرطان پستان عود کرده باشد.
  • شخص باردار باشد و پرتونگاری خطری غیرقابل قبول برای فرزند متولد نشده ایجاد کند.
  • لامپکتومی داشته، اما سرطان هنوز در مرز منطقه تحت عمل جراحی وجود دارد و نگرانی در مورد سرطان گسترش یافته باشد.
  • یک جهش ژنی که خطر ابتلا به سرطان دوم در پستان را داشته باشد.
  • تومور بزرگ نسبت به اندازه کلی پستان باشد. ممکن است به اندازه کافی از بافت سالم باقی نمانده و بعد از لامپکتومی برای رسیدن به یک نتیجه قابل قبول استفاده شود.

جراحی برداشتن سینه برای پیشگیری از سرطان پستان

ماستکتومی پیشگیرانه یا کاهش دهنده خطر باعث از بین بردن هر دو سینه شما می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پستان را در آینده به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

این جراحی پیشگیرانه برای افرادی که خطر ابتلا به سرطان پستان دارند بسیار مناسب است، که توسط یک سابقه خانوادگی قوی از سرطان سینه یا وجود برخی جهش‌های ژنتیکی تعیین می‌شود که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

خطرات بعد از جراحی ماستکتومی چیست؟

  • خونریزی
  • عفونت
  • درد
  • بریدگی گره زیر بغل ممکن است، تورم (لنفودما) در بازو ایجاد کند.
  • تشکیل بافت سخت در محل جراحی
  • درد شانه و گرفتگی ناحیه شانه
  • تهوع
  • به علت برداشتن غده لنفاوی باید خون در محل جراحی (هماتوم) را جمع آوری کنید.

جراحی برداشتن سینه

برای جراحی آمادگی داشته باشید!

قبل از جراحی با پزشک خود درمورد عمل صحبت کنید. تاریخچه پزشکی خود را مرور کرده و طرز بیهوش شدن را بپرسید. این زمان، مناسب برای پرسیدن سوالات و اطمینان از درک روش از جمله دلایل و خطرات ناشی از عمل جراحی ماستکتومی است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید مورد بحث قرار گیرد، این است که آیا بازسازی سینه را انجام می‌دهید یا خیر؟ برای این کار در زمان بیهوشی این اقدام را انجام می‌دهید یا بعد از گذشت یک روز بعد از عمل جراحی؟

قبل از جراحی و سایر مواردی که باید بدانید دستورالعمل‌هایی به شما داده می‌شود که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم:

  • در مورد مصرف هر نوع دارو، ویتامین یا مکمل‌ها پزشک خود را مطلع کنید، زیرا ممکن است برخی از آن‌ها در عمل جراحی اختلال ایجاد کنند.
  • مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. یک هفته یا بیشتر قبل از عمل با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت ممکن داروهای جایگزین را برای شما تجویز کند؛ زیرا این داروها ممکن است خطر خونریزی را بسیار افزایش دهند.
  • مصرف ایبوپروفن و سایر داروهای تسکین دهنده درد و داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها) مانند وارفارین (کوادمین، جانتوفن) را قطع کنید.
  • ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و حتی ننوشید و تمام توصیه‌های تیم پزشکی را رعایت کنید.
  • برای اقامت در بیمارستان آماده شوید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید در بیمارستان بمانید. یک لباس و دمپایی بیاورید تا برای راحتی در بیمارستان از آن‌ها استفاده کنید. یک کیف همراه با مسواک و وسایل ضروری را به طور بسته‌بندی همراه داشته باشید تا به شما در گذر زمان کمک کند. کتاب را فراموش نکنید.
  • ماستکتومی بدون بازسازی معمولا یک تا سه ساعت طول می‌کشد. این عمل جراحی اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیشتر افراد در همان روز عمل به خانه می‌روند؛ اگر در حال برداشتن هر دو سینه هستید (یک ماستکتومی مضاعف)، انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را در جراحی و احتمالا یک روز اضافی در بیمارستان بگذرانید. اگر به دنبال ماستکتومی در حال بازسازی پستان هستید، این روش نیز طولانی‌تر می‌شود و ممکن است چند روز دیگر در بیمارستان بمانید.

بیشتر بخوانید: انواع سرطان در سالمندان

بعد از عمل جراحی ماستکتومی چه اتفاقی میفتد؟

بعد از عمل ماستکتومی به اتاق ریکاوری منتقل می‌شوید تا فشار خون، نبض و تنفس شما مورد بررسی قرار گیرد. یک پانسمان روی محل عمل دارید، در ناحیه زیر بغل خود احساس درد، بی‌حسی و احساس سوزش می‌کنید. حتما از پزشک خود درمورد زمان مجاز استفاده از سینه‌بند یا پروتز سوال کنید. حتما برای دردهای شما داروهای مسکن تجویز می‌شود و همچنین برای جلوگیری از عفونت احتمالی باید از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید.

تاثیرات روانی بعد از عمل ماستکتومی در زنان

این عمل جراحی ممکن است اختلالات خلقی را در فرد ایجاد کند؛ احساس نقص عضو، تاثیر بر BODY IMAGE (تصویر ذهنی از بدن) و کاهش جذابیت جنسی می‌تواند به کاهش کیفیت زندگی منجر شود. تاثیر سرطان سینه و روش‌های درمان آن مانند ماستکتومی بر روی بیمار می‌تواند باعث ناراحتی‌های روانی خصوصا اختلالات خلق از جمله، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و تغییر در سبک زندگی، ترس و نگرانی در مورد این که من جذاب نیستم را به همراه داشته باشد.

عادی بودن ماستکتومی به عنوان درمان جراحی سرطان پستان در ایران، عدم توجه به پیامدهای روانی-اجتماعی آن و نیز عدم توجه بـه بازتوانی بیماران بعد از عمل، ضرورت بررسی‌های مکرر خلق و کیفیت زندگی این بیماران را در ایران دو چندان می‌سازد. در زنان ماستکتومی شده، درگیری ذهنی در مورد تصویر ذهنی از بدنشان افزایش می‌یابد که این خود باعث افزایش استرس و تنش در زندگی فرد می‌شود. برای رفع این موضوع همیشه به روانشناس خود سر بزنید تا از مشکلات خود صحبت کنید.

سعی کنید هیجانات خود را کنترل کرده و به این فکر کنید که شاید از جذابیت شما اندکی کم شده باشد ولی این کار را برای زنده ماندن و زندگی کردن کرده‌اید تا با سلامتی در کنار فرزندان و خانواده خود باشید.

بازسازی سینه بعد از عمل ماستکتومی

این بازسازی یکی از مهمترین عواملی است که به بهبود روانی زنان می‌کند. طبق آمار زنانی که سینه‌های خود را از دست می‌دهند گوشه‌گیر، افسرده و گاهی بدون اعتماد نفس می‌شوند؛ پس بازسازی ظاهر سینه بعد از جراحی بسیار مهم است که به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • استفاده از باندهای پستان با ایمپلنت یا سیلیکون
  • استفاده از بافت خود بدن (بازسازی بافت اتولوگ)
  • با استفاده از ترکیبی از بازسازی بافت و ایمپلنت

سوالات متداول سرطان سینه سالمندان

مهمترین نشانه‌های سرطان سینه سالمندان چیست؟

  • ایجاد خارش یا التهاب در سینه
  • تغییر رنگ در سینه
  • تغییر اندازه و شکل پستان طی مدت زمان نه چندان طولانی
  • سفت و حساس شدن پستان‌ها
  • پوسته شدن نوک سینه
  • قرمزی رنگ سینه

سرطان سینه خوش‌خیم و سرطان سینه بدخیم چه تفاوت‌هایی دارند؟

سرطان چه خوش‌خیم باشد، چه بدخیم؛ سلول‌های سرطانی رشد می‌کنند. اما در نوع خوش‌خیم رشد آن‌ها کمتر و در بدخیم سریع‌تر است. در نوع سرطان بدخیم (در صورت بی‌توجهی)سلول‌های سرطانی کم‌کم تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه روش‌هایی برای درمان سرطان سینه سالمندان وجود دارد؟

  • درمان سرطان سینه به روش جراحی
  • هورمون تراپی برای درمان سرطان پستان
  • رادیوتراپی
  • کموتراپی
  • تارگت تراپی

راه‌های پیشگیری از سرطان سینه سالمندان چیست؟

  • ورزش
  • بررسی سابقه سرطان در خانواده
  • عدم قرارگیری در معرض تابش‌های آزمایشات پزشکی
  • محدود کردن درمان‌های هورمونی
  • آزمایش‌های منظم
  • شیردهی به نوزاد
  • تغذیه سالم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا