A
سلامت جسمی سالمندان

علت سرد شدن دست و پای سالمندان چیست؟

زندگی‌­های امروزی به ­سمت سلامت، استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات، تحرک و ورزش رفته است. تمام این نکاتی که باید در سنین کمتر توجه کنیم برای این است که در سالمندی دارای بدنی سالم­تری باشیم. اما با افزایش سن و به­ محض پا گذشتن به دوره سالمندی همه افراد شاهد اتفاقات ریز و درشتی می‌­شوند، که می­تواند خاطر افراد را آزرده نماید. سرد شدن دست و پا در سالمندی یکی از رایج‌­ترین اتفاقاتی است که تقریبا همه افراد آن را تجربه کرده‌­اند.

سرد شدن دست و پا نه تنها در سالمندان بلکه در جوانان در روزهای سرد زمستان کاملا طبیعی است. اما اگر این سردی در روزهای گرم تابستان هم تکرار شود و اتفاق بیافتد باید آن­ را جدی بگیریم و سرد شدن دست و پا را ریشه ­یابی و درمان کنیم.

علل مختلف سرد شدن دست و پای سالمندان

پزشکان برای این اتفاق دلایل مختلفی ذکر کرده‌­اند. یکی از رایج­ترین علل این است که با افزایش سن و سخت شدن رگ‌­ها، سیستم گردش خون کمی دچار اختلال می­‌شود و خون­رسانی به نوک انگشتان دست و پا سخت­تر خواهد شد. در نتیجه افراد سرد شدن دست و پا را بیشتر احساس می­‌کنند.

عوامل دیگری که در سیستم گردش خون بدن می­تواند تاثیرگذار باشد استفاده از غذاهای چرب و ناسالم است. خوردن چربی زیاد می­تواند باعث انسداد رگ­ها، باریک شدن راه عبور خون در رگ­ها و در نتیجه اختلال در گردش خون خواهد شد.

بهتر است در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید و از غذاهای سبک با چربی کمتر استفاده نمایید. سعی کنید استفاده از روغن­ها با کلسترول پایین مانند روغن کنجد و زیتون را جایگزین روغن‌­های مایع و جامد نمایید. اگر سطح کلسترول خون­تان با رعایت تغذیه کنترل نشد نیاز به داروهای فشار خون پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: درمان پا درد سالمندان

حتی استفاده از قند زیاد که در سنین بالا به­ صورت دیابت خود را نشان می‌­دهد می­تواند در شبکه شریانی خون تاثیر مخرب بگذارد.  سعی کنید با رعایت رژیم غذایی، پرهیز از خوردن مواد غذایی قندی مانند نان، برنج، نوشابه و نوشیدنی­های قندی، میوه‌­هایی که قند بالا دارند مانند خربزه و انگور، کنار گذاشتن قندی که با چای مصرف می‌کنند و استفاده از داروهای دیابتی از سوی دیگر سطح قند خون خود را همیشه ثابت نگه دارید.

عوامل دیابت و کلسترول که به­ صورت سرد شدن دست و پا نمود پیدا می­‌کنند دارای دارو و درمان هستند و حتما باید با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

علت و درمان سرد بودن دست و پاها

تنگ شدن و سفت شدن رگ ­های خونی که موجب کاهش گردش خون می­‌شود در برخی از افراد موجب بروز سندرم رینود خواهد شد. اگر سردی نوک انگشتان تا حدی پیش رود که نوک انگشتان بی ­حس می‌­شود یا تغییر رنگ می­‌دهد بدانید که دچار سندرم رینود شده‌­اید.

برای اینکه بتوانید رینود را کنترل کنید پزشک شما داروهایی که غلظت خون را کم می­کند و موجب باز شدن رگ­ های خونی می­شود تجویز می­‌کند. البته خیلی از افراد با رعایت تغذیه و استفاده از غذاهای سالم می­توانند این سندرم را کنترل کنند و نیاز به دارو خاصی پیدا نخواهند کرد.

یکی دیگر از عواملی که موجب سرد شدن دست و پا می­شود کمبود ویتامین ب۱۲ است. زمانی­که میزان این ویتامین در بدن کاهش می­یابد نوک انگشتان سوزن سوزن، بی­حس و سرد می­شود. برای اینکه متوجه شوید که علت سردی دست و پای شما چیست می­توانید یک آزمایش خون دهید تا براساس آن ویتامین­های ضروری که بدن شما دچار کمبود شده است را به بدن برسانید.

بیشتر بخوانید: خواص آب درمانی در سالمندان

ویتامین ب۱۲ جزء ویتامین­هایی است که بدن تولید نمی­کند و باید به­صورت تغذیه و یا مکمل غذایی تامین شود.

می­توانید از قرص­های ب۱۲ و یا مولتی ویتامین استفاده نمایید یا به­شکل خوراکی از طریق مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، شیر، پنیر، ماست به طور کلی لبنیات این ویتامین را به بدنتان برسانید.

زمانی­که سن افزایش پیدا می­کند ممکن است بدن دچار کمبود آهن و کم­خونی شود. کمبود آهن در بدن موجب سرد شدن دست و پا و عوارض دیگری در بدن خواهد شد.

در کنار سردی دست و پا ممکن است احساس ضعف و بی­حالی، خستگی و سردرد همگی نشانه­ هایی از وجود کمبود آهن در بدن است. در آزمایش خونی که انجام می‌­دهید کمبود آهن هم قابل تشخیص است و می­توانید با استفاده از مواد غذایی که سرشار از آهن است مانند اسفناج، گوشت قرمز و پسته یا قرص­ های آهن، کمبود بدن به این ماده را برطرف کند. با استفاده از منابع آهن، احساس سردی دست و پا هم به ­تدریج از بین خواهد رفت.

یکی از علل رایج سرد شدن دست و پا در بین سالمندان دچار شدن به کم­ کاری تیروئید است. این علت خودش را خیلی آرام و آهسته بروز می­‌دهد. در کنار اینکه دست و پاهایتان سرد است ممکن است سرما را در برخی از اعضاء بدنتان احساس کنید، وزن­تان افزایش پیدا کند و احساس خستگی مفرط کنید. دست و پاها علاوه بر اینکه سرد می­‌شوند، دچار حساسیت­ ها و خشکی می‌­شوند.

بیشتر بخوانید: ورزش زانو برای سالمندان

تشخیص این عارضه فقط با انجام آزمایش تیروئید ممکن است و پزشک­تان بعد از انجام آزمایش در صورت کم­ کار شدن تیروئید برایتان داروهای هورمون مصنوعی تجویز می­‌کند و با مصرف این داروها احساس سردی دست و پا کاهش خواهد یافت.

راه هایی برای کم کردن سرد شدن دست و پا

همانطور که قبلا اشاره شد، سردی دست و پاها ممکن است دارای ریشه بیماری باشد. در نتیجه بهترین اقدام برای از بین بردن این عارضه مشورت با پزشک معالج و انجام آزمایش ­های مختلف است تا علت بررسی شود و دارو و درمان مورد نظر تجویز شود. با استفاده از داروها به­ تدریج این عارضه از بین خواهد رفت و آن­ را دیگر تجربه نخواهید کرد.

اما راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک می­کند تا از سرد شدن دست و پا جلوگیری کنید یا شدت آن را کاهش دهید.

مثلا از لباس­های مناسب که باعث افزایش دمای بدنتان می­شود استفاده کنید. پوشیدن جوراب و استفاده از دستکش می­تواند به شما کمک کند تا میزان سردی دست و پا را کمتر تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: انواع واکر برای سالمندان

نوشیدنی­ های گرم مانند چای و دمنوش بیشتر استفاده کنید. این نوشیدنی­‌ها موجب می­شود دمای کلی بدنتان افزایش یابد و از شدت سردی در ناحیه دست و پا تجربه می‌کاهد.

بیشتر عواملی که موجب بروز سردی دست و پا می­شود مربوط به اختلال در سیستم گردش خون و انسداد عروق است. در کنار برطرف کردن علت ریشه­‌ای آن، بهتر است هر روز ساعتی را به ورزش و انجام فعالیت­ های کششی اختصاص دهید. داشتن تحرک و ورزش سبک می­تواند به بهتر شدن گردش خون در بدن کمک کند و در نتیجه سردی دست و پا کاهش خواهد یافت.

سعی کنید به­ صورت مستقیم به اجسام خیلی سرد دست نزنید. مخصوصا افرادی که به سندروم رینود دچار هستند. سردی اجسام موجب تشدید این سندورم خواهد شد. مثلا برای بیرون آوردن مواد غذایی از فریزر حتما دستکش دست کنید یا آن را با یک دستمال بیرون آورید.

زمانی­که فرد احساس سردی در ناحیه دست و پا می­کند پوست این ناحیه خشک خواهد شد. برای اینکه میزان سردی و خشکی پوست را کاهش دهید بهتر است این اعضا را با وازلین یا کرم­ های آبرسان ماساژ دهید. ماساژ به بهتر شدن گردش خون در این ناحیه کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: علت ورم پا در سالمندان

اگر سیگار میکشید توصیه می­کنیم که استعمال دخانیات را محدود کنید. کشیدن سیگار موجب تنگ شدن شریان­های قلب، گرفتی عضلات قلب و کاهش عملکرد سیستم گردش خون خواهد شد. با قطع یا کاهش میزان استفاده از سیگار تاثیر آن­ را در کاهش میزان سردی دست و پاهایتان شاهد خواهید بود.

به ­وجود آمدن احساس سردی در ناحیه دست و پا امری کاملا طبیعی و شایع است. پس در ابتدا آرامش خود را حفظ نمایید، با پزشکی معالج­تان مشورت نمایید و از شیوه درست و صحیح مسئله‌­تان را برطرف نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا