A
سلامت جسمی سالمندان

قند خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ سن (۷۰|۶۰|۵۰|۴۰) سالگی

راه‌های پیشگیری از بیماری دیابت

محتوا پنهان

اندازه گیری قند از سن ۵۰ سالگی به بعد دارای اهمیت میباشد. با افزایش سن و پا گذاشتن در دوره میان­سالی و سالمندی بسیاری از افراد دچار مشکلات سلامتی زیادی می­‌شوند. یکی از بیماری­ های شایع در بین افراد سالمند، دیابت و بیماری قند است. با اینکه بسیاری از افراد در سال­های جوانی با انتخاب سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت بدنی، دوران سالمندی سالم و سرزنده ­ای را برای خود می­‌سازند، اما بیماری قند و دیابت همچنان یک مشکل شایع در سنین ۵۰ سالگی، ۶۰ سالگی و ۷۰ سالگی است. طبق گزارشات اعلام شده، ۱۰ درصد سالمندان بالای ۶۵ سال درگیر بیماری دیابت هستند. اما عدد قند خون نرمال در سالمندان چیست؟

بیماری دیابت را می­توان به ­راحتی کنترل کرد. اما در سنین میانسالی به دلیل اینکه سالمندان عزیز با بیماری­ های مختلف درگیر هستند، کنترل میزان قند خود در سالمندان بسیار سخت خواهد شد.

به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم داریم در این مقاله به موضوع دیابت در سالمندان بپردازیم تا به­ عنوان شخصی که مسئول نگهداری و مراقبت از سالمندان را برعهده دارد، آگاه باشیم میزان قند خون نرمال در سالمندان عزیز چقدر است.

اگر شما مسئولیت نگهداری از سالمند را دارید این نکته مهم را بدانید که یکی از اقدامات ضروری در سالمندان کنترل میزان قند خون است. در آزمایشات متداولی که سالمندان به صورت ۲ بار در سال انجام می­‌دهند، حتما برای اندازه ­گیری میزان قند خون هم تستی انجام می‌­شود.

جدول اعداد قند خون در جواب آزمایش

میزان قند خون در برگه آزمایش تحلیل
کمتر از ۵۰ بیش از اندازه پایین است
بین ۷۰-۹۰ بیش از اندازه پایین بوده و باید مواد قندی و شیرین مصرف کنید.
بین ۹۰-۱۲۰ طبیعی
بین ۱۲۰-۱۶۰ مراجعه به پزشک، پیش دیابت بالا
بین ۱۶۰-۲۴۰ قند خون بالا
بین ۲۴۰-۳۰۰ قند خون خیلی بالا
۳۰۰ به بالا سریعا به پزشک مراجعه شود، به طرز غیرطبیعی بالا

عدد قند خون نرمال در افراد سالم و دیابتی چند است؟

 

  • قبل از صبحانه و ناشتا: برای افراد سالم (کمتر از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر)، برای افراد دیابتی (بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر)
  • قبل از ناهار و شام: برای افراد سالم(کمتر از ۱۱۰ میلی گرم بر دسی لیتر)، برای افراد دیابتی (بین ۷۰ تا ۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر)
  • تا ۲ ساعت بعد از صرف غذا: برای افراد سالم (کمتر از ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر)، برای افراد دیابتی (کمتر از ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر)
  • قبل از خواب: برای افراد سالم (کمتر از ۱۲۰ میلی گرم بر دسی لیتر)، برای افراد دیابتی (کمتر از ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر)
  • اگر عدد قند خون فرد به صورت ناشتا، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ را نشان دهد، به پیش دیابت دچار شده است.

دیابت چیست؟

بدن یک فرد سالم باید گلوکز(قندخون) وارد شده را استفاده کند. زمانی که بدن فرد نتواند گلوکز را مصرف کند و پانکراس توانایی تولید انسولین را نداشته باشد، میزان قند خون در بدن افزایش پیدا می‌کند و فرد به دیابت مبتلا می‌شود.

انواع دیابت

دیابت نوع اول

در این نوع دیابت بدن به طور کلی تولید انسولین را متوقف کرده است. انسولین باعث آزادسازی و مصرف شدن گلوکز موجود در موادغذایی می‌شود، این نوع دیابت وابسته به انسولین است. در این نوع دیابت فرد باید به صورت روزانه و متسمر از انسولین استفاده کند، افراد در هرسنی که باشند در معرض ابتلا به این نوع دیابت قرار دارند.

دیابت نوع دوم

در این نوع دیابت بدن به اندازه کافی نمی‌تواند انسولین تولید کند یا نمی‌تواند به درستی از آن استفاده کند. این دیابت به دلایلی چون سابقه خانوادگی، سن بالای ۴۰ سال و اضافه وزن ممکن است ایجاد شود. علائم دیابت هر بیماری با علائم و نشانه‌های خاصی آغاز می‌شود.

معمولا افرادی که به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند دارای علائم خاصی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تاری دید
  • عدم تحرک
  • تکرر ادرار
  • تشنگی شدید
  • کاهش وزن
  • تاول زدن پوست
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا
  • عفونت لثه
  • خستگی شدید و بی دلیل

اما علائمی هم هستند که نشان می‌دهد فرد دچار دیابت نوع دوم شده است. معمولا بیشتر افرادی که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند خود، متوجه بیماری دیابت نمی‌شوند. یکی از علائمی که نشان می‌دهد فرد به دیابت نوع دوم مبتلاست بند نیامدن خونریزی است. در این موارد فرد باید به پزشک مراجعه کند.

تشخیص وجود بیماری دیابت در سالمندان

در آزمایشات روتین، میزان قند خون در سالمندان نشان ­دهنده این است که سالمند با بیماری دیابت درگیر شده است یا خیر. آزمایش قند خون باید به صورت ناشتا انجام شود. اگر میزان قند خون در شخص ناشتا بیشتر از ۱۱۰ میلی­ گرم باشد، سالمند شما دیابت دارد.

قبل از اینکه آزمایش قند خون را انجام دهید، طبق برخی از نشانه­ هایی که در سالمند مشاهده می­‌شود می­توانید به وجود دیابت در سالمند پی ببرید.

  • وزن فرد دیابتی به تدریج کم می­‌شود. با اینکه شاید اشتهای عادی و معمولی خود را داشته باشد اما وزن دچار کاهش می­‌شود.
  • افراد سالمندی که به دیابت دچارند، برای دفع قند نیاز به آب بیشتری دارند. در نتیجه میزان تشنگی در این افراد و البته به همراه آن، تعداد دفعات ادرار بسیار زیاد است.
  • سالمندانی که به دیابت دچارند خیلی راحت با خوردن یا نخوردن خوراکی، دچار افزایش شدید قند خون افت قند خون می­‌شوند.

نشانه ­های افت قند در سالمندان دیابتی

افت قند خون در سالمندان بسیار خطرناک است. چرا که ممکن است فرد سالمند بی­هوش شود و به کما برود. با دیدن نشانه ­های زیر آگاه باشید که سالمند دچار افت قند خون شده و نیازمند اقدامات خاصی است.

  • سفت شدن رگ­ های خونی و کاهش جریان خون در افراد
  • کاهش دما و لرزیدن شخص: این اتفاق در مکان ­هایی که میزان دمای محیط کم است، بیشتر اتفاق میفتد.
  • رنگ پریدگی و تعرق زیاد هم نشانه ه­ای کاهش و افت قند خون است.

با دیدن علائم بالا سریعا میزان قند خون سالمند را اندازه­گیری کنید. سپس مقداری ماده قندی به او بدهید.

نشانه­ های افزایش قند خون در سالمندان

همانقدر که افت قند خون بسیار اهمیت دارد و می­تواند خطرناک باشد، افزایش قند خون هم خطرناک است و عوارض زیادی را به ­همراه دارد. با مشاهده علائم زیر بدانید که فرد سالمند دچار افزایش قند خون شده است و نیازمند اقدامات خاصی است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، زمانی که فرد دچار بیماری قند خون می­‌شود برای دفع آن نیازمند آب بیشتری است. زمانی­که میزان قند خون در سالمندان افزایش پیدا می­‌کند، نیازمند آب بیشتر می­‌شود، تکرر ادرار دارد، دچار ضعف و بی­حالی شده و به خواب بیشتر علاقه پیدا می­‌کند.

سالمندان عزیزی که به دیابت دچار هستند با کوچکترین ویروسی، دچار افزایش شدید قند خون و با نخوردن یک میان وعده دچار افت قند خون می­‌شوند. برای اینکه بتوانید از سلامت سالمند خود مطمئن باشید و او را از عوارض قند خون دور کنید، باید به صورت مداوم قند خون را چک کنید. در صورت مشاهده کاهش و افزایش قند خون اقدامات لازم را انجام دهید.

قند خون ناشتا در افراد دیابتی

 

عدد قند خون نرمال در افراد مبتلا به دیابت بارداری چقدر است؟

 

  • قبل از صبحانه و ناشتا: بین ۶۰ تا ۹۰ میلی گرم بر دسی لیتر
  • قبل از ناهار و شام: بین ۶۰ تا ۹۰ میلی گرم بر دسی لیتر
  • تا ۱ ساعت بعد از صرف غذا: بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی گرم بر دسی لیتر

 

درمان دیابت در سالمندان

برای تضمین سلامتی سالمند مبتلا به دیابت، علاوه بر بررسی و چک کردن میزان قند خون باید با داروهای لازم برای این افراد هم آشنا باشید و در صورت لزوم از آن­‌ها استفاده کنید.

هر چه سن فرد سالمند مبتلا به دیابت بیشتر باشد، به توجه بیشتری نیاز پیدا می­‌کند و احتمال استفاده از داروهایی مانند انسولین افزایش پیدا می‌کند. سالمندان به دلیل اینکه ممکن است به بیماری ­های مختلفی دچار باشند و برای کنترل آن­ها از داروهای گوناگونی استفاده کنند، پیشنهاد می‌شود هنگام تجویز داروهای دیابت توسط پزشک، داروهای دیگر سالمند را هم اعلام کنید.

راه درمان دیابت با تزریق انسولین

انسولین، دارو و درمان افراد دیابتی است. اما تزریق انسولین به همه سالمندان تجویز نمی­‌شود. اگر سالمند توانایی این را داشته باشد که خودش به تنهایی انسولین را تزریق کند، یا سالمند دارای پرستار تمام وقت است، می­تواند از انسولین استفاده کند.

اما اگر سالمند توانایی کشیدن انسولین و تزریق آن را نداشته یا دچار خشکی مفاصل باشد، نمی‌تواند از انسولین استفاده کند. در این حالت می­توان از انسولین­ های خوراکی استفاده کرد.

میزان دریافتی مقدار قند خون باید به صورت روزانه  کنترل شود. اگر قند خون در طول روز با ۱ بار تزریق انسولین کنترل نمی­‌شود، سالمند باید در ۲ نوبت منظم، انسولین دریافت کند.

اقدامات مراقبتی از سالمند دیابتی

بالا و پایین رفتن قند خون در سالمندان دیابتی، می­تواند بسیار خطرناک باشد و موجب عوارض جدی شود. در نتیجه این افراد نیازمند مراقبت­ های خاصی هستند.

افرادی که در سالمندی دچار بیماری قند خون می­‌شوند، در سال­های قبل می­توانسته‌­اند با رعایت رژیم غذایی، تغذیه صحیح و انجام فعالیت های بدنی روتین از بروز دیابت جلوگیری کنند. انجام این اقدامات در زمانی­که فرد به دیابت دچار شده­، می­تواند برای کنترل میزان قند خون موثر باشد.

وجود قند زیاد در سالمندان به خصوص خانم­ها موجب عفونت مجاری ادرار می­‌شود. اگر احساس کردید که بوی ادرار ناخوشایند و تند شده است بدانید که سالمند دیابتی شما نیازمند داروهای خاصی است که باید توسط پزشک تجویز شود.

یکی دیگر از مراقبت­ هایی که سالمندان مبتلا به دیابت باید متوجه آن باشند، مشکلات بینایی در افراد است. خیلی از افراد با بالا رفتن سن و کم سو شدن بینایی از عینک استفاده می­‌کنند. اما این کاهش دید در افراد مبتلا به دیابت خطرناک­تر است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. زمانیکه قند خون در افراد دیابتی افزایش پیدا می­‌کند، میزان فشار موجود در داخل چشم هم زیاد می­‌شود. نتیجه این عوامل کاهش دید شدید در افراد را موجب می‌­شود.

دیده شده که خیلی از افراد دیابتی مجبور به قطع عضو شده‌­اند. عفونت و زخم در افراد دیابتی به خوبی بهبود پیدا نمی‌­کند. این زخم ها عفونی می‌شوند و به تدریج در کل بدن پخش خواهند شد. برای جلوگیری از پخش شدن عفونت، پزشکان مجبور به کاهش قطع عضو مورد نظر می‌­شوند. یکی از اعضاء بدن که باید به صورت مرتب بررسی شود و از عفونت و زخم در آن اطمینان حاصل کرد، پاهای سالمند است.

پیشگیری از دیابت در سالمندان

پیشگیری برای پیشگیری از دیابت در سالمندان نیازی نیست که کارهای سخت انجام دهید. کافی است از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کنید. پزشک ابتدا میزان قند خون فرد سالمند را اندازه می‌گیرد. در صورت بالا بودن میزان قند خون پزشک معالج داروهای پایین‌آورنده قند خون را تجویز می‌کند تا از ابتلا فرد سالمند به دیابت جلوگیری کند.

کنترل دیابت در منزل برای سالمندان

برای افراد دیابتی این کار بسیار سخت است که هر روز به آزمایشگاه یا مطب پزشک مراجعه کنند، خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌هایی ساخته شده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خود در منزل قند خونتان را اندازه‌گیری کنید. علاوه بر بیماران دیابتی افراد سالم هم می‌توانند برای پیشگیری از دیابت از این دستگاه استفاده کنند و میزان قند خون بدن‌شان را تنظیم کنند.

چگونه قند خون سالمند را پایین بیاوریم؟

روش‌های متعددی برای پایین آوردن قند خون برای افراد مسن وجود دارد. اولین و اصلی‌ترین کار، حذف تمام مواد غذایی با شکر مصنوعی است. قند و شکر، شیرینی، مربا، آبنبات و کیک همگی قند مصنوعی دارند و اصلا برای بدن مفید نیستند. مواد قندی طبیعی هم برای سالمندانی که مبتلا به دیابت هستند و قند خون بالایی دارند، مناسب نیست.

پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که سالمندان مصرف سیب زمینی، جوانه‌ گندم و هویج را محدود کنند و به جای مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل شیرینی و مربا، آبنبات و ژله، از کربوهیدرات‌های پیچیده در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند. مثلا مصرف ۱ عدد سیب با پوست، سبزی، گریپ فروت، توت فرنگی، لیمو، پرتقال و غلات سبوس‌دار برای پایین آوردن قند خون سالمندان مناسب است.

غذاهای کم چرب یک راه‌حل مفید است

یکی دیگر از مواردی که قند خون را خیلی زود افزایش می‌دهد، چربی است. مصرف بیش از حد غذاهای چرب برای سالمندانی که قند خون بالایی دارند، مناسب نیست. بهتر است که سالمندان برای کاهش قند خون، از غذاهای کم چرب یا بدون چربی استفاده کنند. غذاها را به روش بخارپز مصرف کنند و مصرف روغن در غذاها را بسیار کاهش دهند. مصرف برخی از گوشت‌ها باعث افزایش چربی بدن می‌شود. بنابراین بهتر است از منابع پروتئینی با کربوهیدرات کمتر استفاده کنید.

مرغ بدون پوست، سفیده تخم‌مرغ، ماست کم چرب، محصولات سویا مثل توفو و تمپه و ماهی قزل آلا از منابع پروتئینی با کربوهیدرات کم هستند. نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک و جو هم در کاهش قند خون موثر است. یکی از روش‌هایی که برای کاهش قند خون انجام می‌شود، مصرف سیر و پیاز است. خیلی از سالمندانی که قند بالایی دارند، سیر و پیاز خام یا پخته می‌خورند. مصرف سیر و پیاز بر سوخت‌ و ساز بدن تاثیر می‌گذارد و انسولین خون را زیاد می‌کند.

دارچین هم در کاهش سطح قند خون موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دارچین سطح قند خون را تا ۲۹ درصد کم می‌کند. می‌توانید دارچین را به صورت دمنوش برای سالمندان تهیه کنید یا از دارچین در غذاهایی مثل عدسی استفاده کنید.

ترکیب چوب دارچین، آب و لیمو ترش هم برای کاهش قند خون معجزه می‌کند. فراموش نکنید که مصرف زیاد دارچین هم می‌تواند خطرناک باشد. پس به مقدار متعادل و با مشورت پزشک، دارچین را به رژیم غذایی سالمند اضافه کنید.

کاهش سریع قند خون

سالمندان را به انجام فعالیت ورزشی تشویق کنید

استرس و نگرانی زیاد هم باعث افزایش قند خون می‌شود. سعی کنید فضای آرامی برای سالمندان ایجاد کنید و استرس را از آن‌ها دور کنید. بعضی از سالمندان به دلیل تنها بودن و تغییر خلق‌وخو، نگرانی‌های بیشتری دارند. سعی کنید آن‌ها را به انجام فعالیت بدنی و کارهای موردعلاقه‌شان تشویق کنید و سرگرمی‌های جدید برایشان ایجاد کنید.

پیاده‌روی، ورزش سبک روزانه، کلاس‌های ورزشی، رقص و دوچرخه‌سواری بهترین گزینه برای افزایش تحرک سالمندان هستند. با انجام این کارها، هم فعالیت بدنی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، هم استرس و نگرانی‌شان کمتر می‌شود.

تاثیر خواب کافی و تنظیم رژیم غذایی در کنترل قند خون

نکته دیگری که در کاهش قند خون سالمندان موثر است، خواب کافی و کاهش وزن است. کمبود خواب بر سطح قند خون تاثیر گذاشته و اشتها را هم زیاد می‌کند. پیش گرفتن رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از افزایش وزن هم به کنترل قند خون سالمندان کمک می‌کند.

برای کنترل غذای سالمند و همین‌طور کاهش قند خون آن می‌توانید از غذاهای فیبردار استفاده کنید. مواد غذایی فیبردار خاصیت زیادی دارند. اولا اینکه به سیر بودن سالمند کمک کرده و از پرخوری او جلوگیری می‌کند. به علاوه، مصرف غذاهای فیبردار به فعالیت روده کمک می‌کند و مواد غذایی بهتر دفع می‌شوند.

سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های خوردنی مثل لوبیا و غلات از غذاهای فیبردار هستند. مقدار مورد نیاز فیبر برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم در روز است. اما در مورد سالمندان بهتر است قبلا از اضافه‌کردن هر نوع ماده غذایی با متخصص تغذیه مشورت کنید. یکی دیگر از راهکارهای موثر برای تنظیم رژیم غذایی، کنترل سهم غذا است. یعنی هر وعده سهم غذایی مشخصی را برای سالمندان تهیه کنید.

سعی کنید از غذاهای رستورانی و فست‌فودها برای سالمند استفاده نکنید. این غذاها چربی بالایی دارند.

در هنگام خرید مواد غذایی برای سالمندان حتما برچسب آن را مطالعه کرده و بر اساس مقدار کالری مناسبی برای آنها غذا درست کنید. خیلی از مواد غذایی دارای چربی و قند هستند، با مطالعه برچسب روی مواد غذایی، موادی که قند دارند را حذف کنید. آهسته غذا خوردن هم در کنترل وزن به سالمند خود یادآوری کنید.

تاثیر مصرف آب کافی در کاهش قند خون

یکی از عوامل موثر در کاهش قند خون، مصرف آب کافی است. در حالت عادی توصیه شده که ۸ لیوان آب در روز مصرف کنید. ولی بهتر است که سالمندان برای میزان مصرف آب و مایعات با پزشک مشورت کنند. مصرف آب کافی باعث می‌شود که قند اضافی خون از طریق ادرار دفع شود. به علاوه، سالمندان اگر به طور منظم آب مصرف کنند، سطح قند خون هم کنترل شده و خطر ابتلا به بیماری دیابت هم کاهش پیدا می‌کند.

 

افراد دیابتی از خوردن چه مواد غذایی پرهیز کنند؟

افراد دیابتی به هیچ عنوان نباید از مواد غذایی استفاده کنند که منجر به بروز سکته‌های قلبی شود. از جمله موادغذایی که نباید از آن استفاده کنند:

  • سدیم: معمولا افراد دیابتی نباید روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم وارد بدنشان شود.
  • کلسترول: بدن یک فرد مبتلا به دیابت نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول در روز مصرف کند. از جمله موادی که شامل کلسترول بالا هستند می‌توان به تخم مرغ، گوشت و لبنیات پرچرب اشاره کرد.
  • چربی‌های ترانس و اشباع شده: از مصرف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده به شدت خودداری کنید و بهتر است از موادغذایی استفاده کنید که این نوع چربی را در خود نداشته باشد.
  • شیرینی: به هیچ عنوان نباید قند اضافی وارد بدن شود، به همین دلیل از مصرف موادغذایی شیرین به شدت خودداری کنید.

رژیم پیشگیری از دیابت در سالمندان

  • از خوردن نوشیدنی‌های الکلی و شیرینی چون نوشابه، دلستر و…. بپرهیزید.
  • گوشت قرمز کربوهیدرات بالایی ندارد، اما دارای کلسترول بالایی است. به همین دلیل نباید بیش از اندازه آن را مصرف کرد.
  • آب و مایعات فراوان استفاده کنید.
  • ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • سبزیجات، میوه‌ها و استفاده از موادغذایی که فیبربالایی دارند را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

وعده‌های غذایی سالمندان دیابتی

  • برای جلوگیری از شدید شدن دیابت و جلوگیری از ابتلا به آن در سنین سالمندی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
  • زمانی که قند خون‌تان به صورت ناگهانی کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید از شربت یا آب‌قند استفاده کنید.
  • وعده‌های غذایی باید طبق برنامه باشد و نباید وعده‌های شام با ناهار را با یکدیگر جا‌به‌جا کنید.
  • در وعده‌های غذایی فرد سالمند باید از نان‌های سبوس‌دار و رژیمی استفاده شود.
  • به جای غذاهای سرخ‌کردنی، بهتر است از غذاهای آب‌پز استفاده کرد.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • غذاهایی چون ماهی، تخم مرغ و سویا باید در وعده‌های غذایی سالمندان مبتلا به دیابت گنجانده شود.
  • از مصرف کردن موادی که دارای قندهای ساده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند، خودداری کنید.
  • مصرف لبنیات، پیاز و سیرخام در وعده‌های غذایی سالمندان بلامانع است.
  • حتما جایی برای استفاده از حبوبات در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون در سالمندان داروهای خوراکی هستند که با مصرف آن‌ها علاوه بر اینکه میزان قندخون کاهش پیدا می‌کند، در مواردی اگر فرد به پیش‌دیابت مبتلا شده باشد از ابتلا آن به دیابت جلوگیری می‌کنند. این داروها عبارتند از:

متفورمین:
این دارو می‌تواند مقاومت مهار انسولین در بدن را کاهش دهد، از طرفی باعث آزاد شدن قند از کبد می‌شود.

آکاربوز:
این دارو جذب کربوهیدرات موجود در موادغذایی را کاهش می‌دهد.

گلی‌بن‌کلامید:
این دارو تحریک‌کننده پانکراس و افزایش دهنده ترشح انسولین است.

پیوگلیتازون:
این دارو مقاومت بدن به انسولین را کاهش می‌دهد.

امپا گلیفلوزین:
قند اضافه در بدن را از طریق ادرار دفع می‌کند.

سیتاگلیپتین:
بهبود دهنده میزان انسولین بعد از هر وعده غذایی است.

ریپاگلینید:
تحریک پانکراس و افزایش ترشح انسولین در بدن را انجام می‌دهد.

راه درمان دیابت در سالمندان چیست؟

دیابت را تنها با دو روش می‌توان درمان کرد، با استفاده از انسولین، استفاده از قرص‌های خوراکی پایین آورنده

  1. استفاده از انسولین: بسیاری از سالمندان مبتلا به دیابت به صورت روزانه از انسولین استفاده می‌کنند، معمولا در سنین سالمندی درصد بسیار کمی وجود دارد تا بتوان با استفاده از روش‌های دیگر چون کنترل غذا و ورزش دیابت را در بدن کنترل کرد. مقدار و دوز استفاده انسولین توسط پزشک متخصص اعلام می‌شود.
  2. استفاده از قرص‌های خوراکی پایین آورنده: در بسیاری از موارد شدت بیماری دیابت در بدن فرد به حد زیادی بالا نیست که از انسولین استفاده شود به همین دلیل در این مواقع پزشک قرص‌های خوراکی را پیشنهاد می‌کند. این قرص‌ها به صورت هفتگی و روزانه استفاده می‌شود و در بیشتر مواقع به دلیل بالا بودن سن سالمند باید به در دوز بالاتری تجویز شود.

عوارض بیماری دیابت برای بدن چیست؟

بیماری دیابت به عنوان یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها در جهان معرفی شده است، به طوری که در آمریکا این بیماری در رتبه ۱۷ کشنده‌ترین بیماری‌ها قرار گرفته است. این بیماری با وجود سخت بودن و مزمن بودنش می‌تواند برای بدن عوارض و معایبی را به همراه داشته باشد، از جمله عوارض آن:

  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • از دست دادن بینایی و حس چشایی
  • مشکلات مربوط به بی حسی و زخم‌ها
  • بیماری‌های مرتبط با لثه

رژیم غذایی سالمندان دیابتی

ازجمله موادغذایی مهمی که باید در رژیم غذایی سالمندان مبتلا به دیابت باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیبر، پروتنین:
فیبر و پروتئین از جمله مواد مهمی هستند که در هر وعده غذایی باید به حضور آن‌ها توجه کنید. سعی کنید در رژیم قند خون فرد سالمند مبتلا به دیابت، فیبر و پروتئین وجود داشته باشد.

چربی سالم:
در سالمندانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، استفاده از چربی‌های سالم مثل روغن گردو، روغن کنجد مشکلی برای سلامتی فرد به‌وجود نمی‌آورد.

غلات:
استفاده از غلات در رژیم قند خون سالمندان مهم است. این غلات می‌توانند به صورت برنج، نان، بلغور در رژیم غذایی قرار بگیرند.

آنتی اکسیدان:
وجود آنتی اکسیدان در رژیم قند خون برای محافظت و نگهداری از سلول‌های تولیدکننده انسولین نقش بسیار مهمی دارد.

بتاکاروتن و ویتامین A، B، c:
حتما استفاده از ویتامین‌ها را در رژیم غذایی سالمندان قرار دهید. میوه‌ها و مرکبات، آجیل‌ها و روغن‌های گیاهی، میوه‌ها و سبزیجات رنگی از منابع مهم و سرشار از این ویتامین‌ها هستند. نقش انسولین معمولا موادغذایی از سه بخش بزرگ کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. البته بخش عمده‌ای از موادغذایی را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. این کربوهیدرات‌ها بعد از ورود به بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند. سپس گلوکز(قند خون) از طریق روده وارد خون خواهد شد، در این زمان انسولین باید میزان قند وارد شده به خون را کنترل کند. عدم کنترل قند خون در بدن باعث ابتلا به بیماری دیابت می‌شود.

انسولین دو نقش مهم در بدن دارد:

  1. بیشتر سلول‌های بدن توانایی دریافت قند خون را به صورت مستقیم ندارند. انسولین باید در جذب قند خون به این سلول‌ها کمک کند.
  2. کمک به بدن برای ذخیره قند اضافی، بعد از خوردن غذا حجم زیادی از قند وارد بدن می‌شود. انسولین حدود دو سوم این قند را به گلیکوژن تبدیل می‌کند و آن را در کبد نگه‌می‌دارد. زمانی که فرد گرسنه می‌شود و بدن نیاز به غذا دارد، این قند ذخیره شده به بدن برمی‌گردد. تاثیر اضافه وزن در دیابت خطر ابتلا به بیاری دیابت روزبه‌روز در حال افزایش است.

چاقی و افزایش وزن هم ازجمله عواملی هستند که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد. بیش از ۹۰ درصد افرادی که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند. افرادی که چاق هستند باید برای سلول‌های بافت چربی خود، موادغذایی بیشتری دریافت کنند. به دنبال افزایش ورود موادغذایی به بدن و استرس، التهاب سلول‌ها بیشتر می‌شود و در نهایت پروتئین سیتوکینز آزاد خواهد شد. این پروتئین گیرنده‌های انسولین را مسدود می‌کند، به دنبال این موضوع انسولین دیگر نمی‌تواند گلوکز را مصرف کند به همین دلیل قندخون افزایش پیدا می‌کند.

 

تست قند خون با دستگاه چگونه است؟

در سنین بالا اندازه‌گیری قند خون به صورت روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است. دستگاهی که برای اندازه‌گیری قند خون بدن استفاده می‌شود گلوکومتر است، با استفاده از این دستگاه می‌توان قند خون را به صورت روزانه اندازه‌گیری کرد. در ادامه نحوه استفاده و اندازه‌گیری آن را بیان خواهیم کرد.

  1. در ابتدا با استفاده از صابون دست‌ها را بشوئید، چون آلودگی باعث می‌شود تا قند خون بالاتر از حد ممکن نشان داده شود.
  2. در این مرحله باید قلم لنست را روی دستگاه قرار دهید و کلاهک آن را بگذارید. این کلاهک علاوه بر اینکه مانع آلودگی سوزن می‌شود، درد آن را نیز کاهش خواهد داد.
  3. در مرحله بعد با توجه به راهنما دستگاه، شدت سوزن را تنظیم کنید.
  4. کدگذاری دستگاه را به درستی انجام دهید تا نتیجه‌ای که نشان می‌‌دهد کاذب نباشد.
  5. کاغذ مورد نظر را در محل مشخص شده قرار دهید و انگشت خود را فشار دهید تا خون در نوک انگشت جمع شود.
  6. در مرحله آخر دکمه دستگاه را فشار داده تا سوزن وارد انگشت شود و روی دستگاه میزان قند خونتان نشان داده شود.

 

مراقبت از سالمند دیابتی توسط پرستار

سالمندان دیابتی نیازمند مراقبت­ و توجهات خاص و ویژه­‌ای هستند. رعایت تغذیه مناسب، فعالیت­ های ورزشی مناسب با وضعیت جسمانی سالمند، کنترل مرتب قند خون و آگاهی از عدد قند خون نرمال برای فرد سالمند، توجه به کاهش و افزایش قند خون همگی باید توسط شخص دیگری (پرستار سالمند) کنترل شود. برای اینکه بتوانید از سلامت سالمند خود اطمینان کسب کنید، می­توانید تمام مراقبت­ ها را به یک پرستار مجرب و آگاه به مسائل، اقدامات و فوریت های پزشکی بسپارید.

از سالمندان دیابتی چگونه باید نگهداری کرد؟

سالمندان دیابتی هم همانند سایر انسان‌های مبتلا به این بیماری به یک سری مراقبت‌های لازم نیاز دارند.

  1. اولین و مهم‌ترین مراقبت از سالمندان استفاده از داروهای دیابت در زمان مشخص است.
  2. در مرحله بعدی مراقبت از چشم‌ها بسیار مهم بوده، در این سن اولین جایی که ممکن است از شدت گرفتن دیابت آسیب ببیند چشم‌ها هستند. درست است که با افزایش سن بیشتر افراد سالمند به عینک نیاز پیدا می‌کنند اما در سالمندانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند نباید این تغییرات را در نظر نگرفت و به سادگی از کنارشان عبور کرد.
  3. مراقبت از پاها هم در افراد سالمند مبتلا به دیابت بسیار مهم است. معمولا زخم پا یکی از دلایل مهم بستری افراد سالمند در بیمارستان است، افراد مسنی که مبتلا به دیابت هستند باید روزانه پاهای خود را بررسی کنند و در صورت زخم بودن حتما باید به پزشک مراجعه کنند. افراد سالمندی که به دیابت مبتلا هستند باید هر روز پاهای خود را شستشو دهند، جوراب‌های تمیز بپوشند، در فصول سرد سال پاهای خود را گرم نگه دارند، از پوشیدن جوراب‌های تنگ، کفش‌های تنگ خودداری کنند.
  4. در نهایت علاوه بر موضوعاتی که عنوان شد تغذیه نقش بسیار مهمی در کنترل دیابت افراد سالمند دارد. سعی کنید عادات غذایی نادرست را تغییر دهید و با تغذیه خوب و اصولی از پیشرفت بیماری و ابتلا به آن جلوگیری کنید.

خرید دستگاه تست قند

سوالات مهم درباره دیابت سالمندان

بیماران دیابتی از خوردن چه میوهایی باید خودداری کنند؟

میوه غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. با این حال؛ میوه می‌تواند سرشار از قند هم باشد. افراد دیابتی باید مراقب مصرف قند خود باشند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنند. از این رو از خوزدن میوه‌هایی که دارای قند هستند باید خودداری شود.

عدم درمان دیابت چه عوارضی دارد؟

فشار خون بالا و کلسترول، مشکلات سلامت مغز، بیماری‌های لثه‌ای، مشکل در روبط جنسی، عفونت‌های پوستی، از دست دادن شنوایی، گرفتگی نفس، مشکل بینایی، از دست دادن کلیه و نوروپاتی.

آیا می‌توان از دیابت پیشگیری کرد؟

در حال حاضر خیر. دانشکندان اخیرا ثابت کرده‌اند؛ با رعایت و انجام برخی کارها می‌توان از دیابت نوع پیشگیری کرد. بریا شروع کافیست فقط روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید.

آیا دیابت نوع ۲ بیماری جدی است؟

بله، بیماری دیابت نوع ۲ یک بیماری جدی است که برخی افراد مبتلا در آن برای کنترل سطح قند خون نیاز به استفاده از داروهای ضد دیابت یا انسولین دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: ترانه های قدیمی

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. عددقندنرمال درتمام برگهای آزمایشگاهی ذکرشده متاسفانه هیچیک ازگزارشات عددخطریاخیلی خطرناک مخصوصادرقندپائین اشاره نکردن!!!

  2. سلام با سن ۵۸ و وزن ۸۱/۵ عدد قند خون قبل از افطار ۱۱۷ و ۲/۵ ساعت بعد از افطار۱۹۷ بود لطفا بفرمایید چطور هر یک را بفرمایید

  3. سلام
    قند یه خانم تقریبا ۷۰ ساله در صبح،ده دقیقه بعد از اینکه فقط یدونه چایی خوردن ۱۲۶ بود چطوره؟

    1. سلام برای بیماران دیابتی در سن ۵۳ سال حد پایین و بالای نرمال چقدر باشه خوبه به طور کامل در ناشتا و غیره؟
      و برای افراد سالم در این سن چقدر باید باشد؟
      میشه جدول کامل هردو مورد را بفرمایید ؟
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا