A
اطلاعات کاربردی سالمندان

شغل تورلیدری، فرصتی عالی برای تفریح و کار بازنشستگان

بازنشستگی فرصتی بی‌نظیر برای سفر کردن و تجربه‌های تازه است. کشف مکان‌های تازه، سفر به دل طبیعت، همراهی با همسفران خوب و خوردن غذاهای جدید همگی جزو تجربه‌هایی هستند که یک در تور لیدری می‌توانید آن‌را تجربه کنید. بنابراین اگر به­ تازگی بازنشسته شده‌اید و اهل سفر کردن و گشت و گذار هستید، می‌توانید به‌عنوان تور لیدر یا همان راهنمای تور مشغول به‌کار شوید. چیزی که افراد بعد از بازنشستگی بیشتر از هر چیزی به آن نیاز دارند، همراه شدن با یک جمع با نشاط است. از این‌رو، شغل تورلیدری تنها یک شغل جهت کسب درآمد برای افراد بازنشسته نیست و از این طریق می‌توانند از مشکلاتی نظیر افسردگی نیز دور شوند.

انواع مختلفی از تورهای مسافرتی زمینی و هوایی وجود دارد که شما می‌توانید به‌عنوان تور لیدر به­ مدت دو روز یا بیشتر به‌همراه سایر اعضای تور و مسافران سفر کنید. البته قبل از آن باید چندین بار مسیرهای انتخابی را رفته باشید و به منطقه مسلط باشید. شغل تورلیدری هم مانند تمامی شغل‌های دیگر چالش‌ها و نکات خاص خودش را دارد. با تمرین و مطالعه بر آن مسلط خواهید شد.

ویژگی‌ های راهنمای تور

راهنماهای تور وظایف مختلفی را بر عهده دارند تا بتوانند مردم را به‌خوبی جذب کنند و سفر جذابی برای آن‌ها تدارک ببینند. در نتیجه به مهارت‌های مختلفی برای انجام کارشان نیاز دارند. در ادامه برخی از مهارت‌های شغل تورلیدری برای افراد بازنشسته را بررسی خواهیم کرد:

  • داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی که هر تور لیدر باید داشته باشد، داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب است. تور لیدر باید قادر باشد افراد زیادی را جذب کند. علاوه بر این، باید با برقراری ارتباط با مسافران در طول سفر، فضای شاد و جذاب برای آن‌ها ایجاد کند. این مهارت تأثیر زیادی بر روی جذب مسافران بیشتر خواهد داشت.

  • چند زبانه بودن

در صورتی‌که بازنشسته شده‌اید و مسلط به چند زبان مختلف هستید، می‌توانید به‌عنوان تور لیدر برای تورهای خارجی مشغول به‌کار شوید. اما در صورتی‌که مسلط به زبان‌های خارجی نیز نباشید، می‌توانید با دانستن زبان‌های محلی می‌توانید شغل تورلیدری تورهای درون کشوری را برعهده بگیرید.

  • حافظه خوب برای حفظ حقایق تاریخی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تور لیدر خوب، داشتن حافظه خوب برای به­ خاطر سپردن حقایق تاریخی است. زمانی‌که تور لیدر مسافران را به مکانی دیدنی می‌برد، باید اطلاعاتی در مورد آن مکان را در اختیار آن‌ها قرار دهد. بیشتر افراد بازنشسته معمولا در مورد تاریخ و مکان‌های تاریخی اطلاعات زیادی دارند. از این‌رو، تور لیدری برای آن‌ها شغل بسیار مناسبی خواهد بود.

  • داشتن مهارت مدیریت زمان

تورها معمولا کوتاه­‌مدت و کاملا برنامه‌ریزی شده هستند. به‌گونه‌ای که حتی یک تأخیر یک ساعته ممکن است تمامی برنامه‌های بعدی را مختل کند. بنابراین تور لیدرها باید مهارت مدیریت زمان داشته باشند تا از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

  • توانایی انجام کار تیمی

رهبری و هدایت یک تور گردشگری تنها وظیفه تور لیدر نیست، بلکه افراد دیگری نیز در این میان همراه تور لیدر خواهند بود. بنابراین فرد باید توانایی لازم برای همکاری با اعضای تیم را داشته باشد تا به کمک همدیگر بتوانند سفری شاد و هیجان‌انگیز برای مسافران فراهم آورند.

نحوه کسب مهارت‌های لازم برای شغل تورلیدری

در بخش قبلی تعدادی از مهارت‌هایی که هر تور لیدر باید داشته باشد را بررسی کردیم. افراد بازنشسته ممکن است برخی از مهارت‌ها نظیر برقرار ارتباط کلامی را داشته باشند. برای سایر مهارت‌ها نیز می‌توانند جهت کسب مهارت و تخصص لازم، در دوره‌ تور لیدری شرکت کنند. این دوره‌ها معمولا ۶ ماهه هستند و برای تورهای داخل کشور به دو دسته فرهنگی و طبیعت‌گردی تقسیم می‌شوند.

حقوق شغل تورلیدری

تور لیدرها معمولا به‌ازای هر روز سفر، حقوق دریافت می‌کنند. حداقل حقوق راهنماهای‌ تور هر سال توسط کانون راهنمایان گردشگری ایران مشخص می‌شود. تور لیدرها معمولا درآمد نسبتا خوبی دارند، از این‌رو با توجه به میزان درآمد می‌توان گفت که شغل مناسبی برای بازنشستگان است و مزایای زیادی برای آن‌ها دارد.

جمع‌بندی

بازنشستگانی که به چند زبان خارجی یا محلی مسلط هستند، مهارت برقرار ارتباط کلامی و مدیریت خوبی دارند، می‌توانند تور لیدری را به ­عنوان شغلی مناسب برای خودشان انتخاب کنند. بازنشستگان به­ کمک این شغل مرتبا با افراد مختلفی در ارتباط خواهند بود، در فضایی شاد و مفرح قرار می‌گیرند و از دیدن طبیعت یا جاهای دیدنی نیز لذت می‌برند. بنابراین شغل تورلیدری برای بازنشستگان تنها شغلی درآمدزا نخواهد بود، بلکه بر روی روحیه آن‌ها نیز تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا